Niet te starten na het plaatsen HPI ontsteking op minibike

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Niet te starten na het plaatsen HPI ontsteking op minibike

Bericht door Koen »

Ik heb van de week een HPI ontsteking geplaatst op mijn minibike.
Het lukt nu niet meer om de minibike te starten. Voorheen kon ik hem nog goed aanduwen. Nu gaat het eigenlijk helemaal niet meer.. Voor de rest is alles goed.. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Ik heb een erg "duidelijke" belgische gebruiksaanwijzing bij de ontsteking. Het merk teken voor rechtsom moet je zelf plaatsen.. Heeft iemand een betere duidelijkere omschrijvong waar het teken moet staan?
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Ik kan je er wel het nodige over deze onsteking vertellen. Eigenlijk heb je er een stroboscoop lamp bij nodig om te kunnen zien of je je onsteking goed heb staan. Maar in ieder geval staat er op de buitenring de letters hpi waar in de p meestal een puntje geboord zit. Schroef de grondplaat op je carter met deze i ergens bovenin, Maakt niet zoveel uit. Zet nu je zuiger tussen de 2 en 3 mm voor bovenste dode punt (doe dit met een schuifmaat oid). Zet nu de rotor zo vast op de krukas dat het u vormpje met het streepje erin recht tegenover de i van hpi staat. Als het goed is moet het nu werken, maar alleen met een stroboslamp kun je daadwerkelijk zien of het nu goed staat. suc6 en laat het weten of het gelukt is.....

#31
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga er morgen mee verder.. het resultaat hoor je nog!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik heb de ontsteking vanmorgen zo afgesteld. Hij zal nu wel op tijd staan, ik kan het ook controleren, want ik heb ook een strobo. Voordat ik het kan controleren, moet hij eerst lopen :-) Nu komt het probleem! De krukas maakt geen slag. Heb al van allerlei aanloop truckjes geprobeerd, koppeling in, dan in erop springen e.d. Ik krijg hem gewoon niet aan het lopen, terwijl hij met de andere onsteking prima aanging. Zit eraan te denken om een kickstarter erop te zetten. Of heb je nog tips? Er zijn er toch genoeg met HPI op een minibike en aanloop blok die wel aangaan :-)
Gast

Bericht door Gast »

Koen, wat bedoel je precies met de krukas maakt geen slag. Ik neem toch aan dat deze wel ronddraaid???. Of zit de onsteking misschien vast. Probeer het eens zonder bougie, dan moet hij toch wel ronddraaien.

PS wat voor velgjes heb je op de mini, zijn deze ergens te koop
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

dat is inderdaad een beetje een raar verhaal dat je krukas geen slag maakt. De onsteking is daarop van geen invloed. Is er niet wat anders aan de hand? zuiger tegen bougie ofzo? Maar hij hoeft niet te lopen om de onsteking te testen met een stobascooplamp. Draai de bougie eruit en zet een boormachine op je krukas en kijk op deze manier. Dat moet lukken want zo doe ik het ook namelijk.

En sleeper die velgjes kun je kopen bij HZ Bromshop in hoorn op de venenlaan...
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

De ontsteking afstellen met de boormachine heb ik al wel eens eerder gedaan. Ik heb gisteren alles nagekeken, kon niets vinden.. Voor de zekerheid ga ik morgen toch ma even de koppeling er uit halen.. (geen luchtsleutel bij huis :-( ) Het probleem is, dat ik hem niet doorgeduwd krijg, zonder bougie gaat het prima en met de oude ontsteking ook.. Ik ga zaterdag naar Emmen, misschien dat ik de mini meeneem.. Misschien tot ziens!
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik heb mijn minimotor zonet gestart met de boormachine. Hij liep echt perfect! De ontsteking staat dus goed, nu alleen nog het probleem van het starten. Zonder bouchie gaat het perfect, met bouchie wil de kruk gewoon niet rond. Hij komt ook niet tegen de zuiger, het is combinatie ontsteking-compresie.. Ik heb geen zin om een boormachine mee te slepen :-) Iemand nog een TIP?
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Misschien moet je een paar kilotjes aankomen om de mini door de compressie heen te drukken. Ikzelf vond het ook altijd zwaar gaan maar het lukte altijd wel. Inmiddels hebben we het hele startgebeuren uit het blokje gehaald en het koppelingshuis afgedraait. we starten nu met een omgebouwde startmotor van een auto. Omdat het aanduwen zo zwaar gaat en in combinatie met 12-13k toeren blijft er van het aanduw mechanisme niet veel over na een paar wedstrijden.
Maar je moet maar even langskomen koen in emmen, #31 is mijn nummer dus moet je me maar ff aanspreken daar. Waar kom je eigenlijk vandaan???
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

wat je ook nog kan proberen, ik weet niet watvoor tandwiel verhouding je nu hebt, maar een groter voortandwiel proberen. Dan gaat het aanduwen lichter. Hetzelfde effect als een auto aanduwen in een hogere versnelling.
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik woon in het oosten van nederland, 20 km ten oosten van arnhem. Ik zoek je zeker even op in emmen. Ik heb er nu 13/24 op liggen.. En een paar kilootjes aankomen lijkt me geen goed idee :-) Ik heb nog een vraagje? Start je de motor met dop 32 op de HPI conus?
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Start je de motor met dop 32 op de HPI conus?
heb ik wel gedaan, maar de rotor komt er dan niet beter uit te zien. Gewoon op de moer dop14 gaat ook goed, alleen moet ie wel goed vast zitten, en de boormachine in zijn hoge toerental anders heb je kans dat de moer eraf slaat bij het aanslaan van het motortje..
Gast

Bericht door Gast »

waarom heb je dan eigelijk niet die oude ontsteking erop laten liggen daar leip hij toch goed op .als me minibike klaar is ga ik geen dingen kopen die niet nodig zijn .ach ja moet je ook allemaal zelf weten maar veel sterkte met je mini mazelltjes

ps. ga eens langs bij een brommer zaak of een motrzaak.mzzzl
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

No comment!
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

@ik

Bericht door rkpdude »

als me minibike klaar is ga ik geen dingen kopen die niet nodig zijn
No comment

Precies koen, en IK, hoe oud ben je eigenlijk??
Gesloten