B1 replica tuning

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

B1 replica tuning

Bericht door Gast »

Hey bikerz,

Ik kom steeds meer mensen tegen die een V-racer hebben gekocht, voor diegene die meer willen start ik deze topic:

Ik heb zelf recent een Del'lorto PHVA 17,5mm met spruitstuk en luchtfilter onder de mijne(en die van mijn zwager) gebouwd...
Dit is de carburateur die ze standaart onder die originele Blata's hebben, dus ik heb ook het Blata spruitstukje en luchtfilter er gelijk bij gehaald.

Dit is het resultaat:
De B1 is van fabriek af ongeveer 6,5 pk en nu met de nieuwe carb. ongeveer 9 op het achterwiel(rollerbank Startrick tuning Gaanderen).
Ik ben er achter dat de 88 sproeier hierbij het best past,ook op blata site gezien www.blatausa.com , de testresultaten waren met een 100 sproeier,dus er zal nog wel wat inzitten....
We rijden nu makkelijk 95km/pu met originele tandwiel verhouding.(met een motor ernaast gemeten!!)
Toerental weet ik nog niet heb nog geen tacho...

Verder heb ik gehoord dat als je er kunstof membraam kleppen inzet je ook nog wat extra kan krijgen:0.03 mm voor betere power onderin, en 0.05 voor betere power op top.

Ook hoorde ik dat de huidige speling tussen de zuiger en de kop ongeveer 2mm is en er wordt aangeraden 0.5 mm, de koppakking is 1.5mm dik dus zonder moet je meer kompressie kunnen krijgen(maar of dat verstandig is?!!?)misschien is de kop "vlakken" een beter idee!!

Ik ben er achter gekomen dat met die grotere carb. het koppeling's probleem zo goed als over is, omdat de moter minder moeite heeft om bij een lager toerental aan te pakken, en gewoon meer kracht heeft onderin, zodat dat achterlijke hoge toerental niet meer nodig is om je van de plek te krijgen.

Ik hoorde ook dat de meeste warmte(voor die gene die oververhitten) bij het koppelings huis vandaan komt, ik zag dat polini luchtgekoelde koppeling's huizen verkoopt en volgens mij past dat redelijk, de koppeling past ook...
Maar als ik mijn koppeling aan gort rij dan koop ik een originele 3 klauw Blata erbij, heb met iemand gesproken die 1,5 jaar nk met een koppeling deed...klinkt goed!!!
Hou er rekening mee dat je ook je lagers enzo moet vervangen als je hem veel gaat tunen want ik denk dat het er niet standaart op berekend is.
In de modelbouw wereld,als een nitro motortje te heet wordt, ligt dat meestal aan de mengsmering...
Minder olie minder hitte, ik rijdt nu op V-power van de shell met 1:30 race olie, heb nog geen problemen met koeling gehad.
Op de Blata site staat dat de idiale menging 1:50 is maar ben nog aan het inrijden , op de verpakking van de race olie staat dat de beste verhouding 1:40 is dus daar ga ik langzaam naartoe werken...
De V-power scheelt best een hoop in trekkracht en topsnelheid dus moet je proberen,het is echt goed merkbaar, en de Duitse V-power schijnt nog beter te zijn!!!

Nou dat was het voor nu,alle tip's van harte welkom :wink:
graag alleen tuning tip's hier zodat de topic netjes blijft, ik heb ook nog een topic bij meeting's "Arnhem en omstreken" en je mag me altijd bellen of mailen met vragen....

Groet,

Arjan
olders22@zonnet.nl
06-26388119
#mikey#

Bericht door #mikey# »

de membraan plateb vervangen scheeld inderdaad een hele boel alleen kloppen de diktes niet die je opgeeft 0.03 en 0.05 mm das 3 honderdste en 5 honderdste het moet 3 en 5 tienden wezen :D
top dat de koppeling beter werkt met een grotere carb das een een mega probleem bij die dingen maar hoe zwaar ben je???
groetjes
Gast

Arjan

Bericht door Gast »

hey,

Ik ben 1.91 en 85kg met kleren aan...

en inderdaad ik twijfelde al aan die maten leken me wat dun dus 0.3 en 0.5 mm moet het zijn!!!
En mikey heb jij al andere membramen erin zitten welke dikte heb jij?
Ik ga denk ik voor de 0.5 mm want ik mis op top nog het een en ander... :wink:
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik ben benieuwd hoe lang de kruk-as, cilinder en de zuiger het volhouden..

Als je nog even doorgaat met vervangen, heb je binnenkort een Blata B1 in onderdelen gekocht.. Op een frame, velgen en wat plastic na :-)

Teveel olie en het temperatuur probleem, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Te rijk mengsel en temperatuur dat wel.. Misschien haal je iets door elkaar..

Gisteren, in Huizen, werd er in het begin 90 graden gemeten op een chinese waterkoeler, dat vind ik erg hoog voor een waterkoeler..
Later waren ze flink aan de kook.. Ik heb erg mijn twijfels over de kwaliteit en duurzaamheid van zo'n replica minibike.
Gast

Bericht door Gast »

Koen schreef:Gisteren, in Huizen, werd er in het begin 90 graden gemeten op een chinese waterkoeler, dat vind ik erg hoog voor een waterkoeler..
Later waren ze flink aan de kook.. Ik heb erg mijn twijfels over de kwaliteit en duurzaamheid van zo'n replica minibike.
Koen, weet jij toevallig wie dat waren?
Ik heb namelijk ook koelingsproblemen (gehad), ik ben nu achter de oorzaak maar ik wil graag met die mens in contact komen..

Alvast bedankt.
racertje

Bericht door racertje »

Dat waren de mensen die de V-racers importeren...
www.v-com.nl
#mikey#

Bericht door #mikey# »

dat koelings probleem is zo verholpen als je maar de tijd neemt om hem te ontluchten dan is er niks aan de hand
en was 1 v-racer en 1 die hem zo uit america had gekocht

ik heb nu o.5 mm er in loopt van af het midden gebied echt beter

dus gewoon ff de tijd nemen mijn v-racer liep echt niet warm hoor alleen koppelings problemen dus ben ik maar ff op me oude v-racertje wezen rijden gister ging perfect

hey koen waar rijd je op en welke kleur dan als je ook bij coronel was heb ik je vast gezien ????
Gast

hey,

Bericht door Gast »

En Remco uit apeldoorn gebruikersnaam Boris geloof ik heb al contact met hem gehad en telefoon nummers uitgewisseld..

En Koen die mengverhouding was puur op nitro motoren(modelbouw) en het is echt zo als je daarmee te vet mengsel rijdt dat die motertjes dan oververhitten, kweet alleen niet of dat bij gewone benzine motoren ook zo werkt, is het proberen waard,

En stel ik draai het blok in de soep zal ik alsnog voor een echte blata gaan kijken, zie dit als oefen materiaal... voorlopig kan ik nog heel wat verklussen voor het prijsverschil, en mischien over een half jaartje als we een beetje op gang zijn met die replica's laten we blata ook nog een poepie ruiken(weet maar nooit), een ding is zeker als ik deze vergal is er maar 900 euro zoek i.p.v. 3600 euries!!!

Leergeld noem ik dat...

groet arjan :wink:
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik rijd op een zelfbouw minibike, met polini 911 kappen en tank, kleur grijs, nummer 79. Verder heb ik een grijs met zwart record pak en zwarte helm.

Het moet opgevallen zijn, ik was toch een van de snellere rijders daar..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Koen op ma 25 okt 2004, 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
#mikey#

Bericht door #mikey# »

hmmm ja heb je wel zien staan geloof ik
vind het trouwens wel vreemd dat ik met me simpele v-racertje beetje getuned toch lekker mee kan komen op een indoor baan de meeste zelfbouwers kwamen me nie voorbij in de bochten reed ik zo naar ze toe ?????
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Dat komt omdat de baan erg kort is. Vermogen is dan niet zo heel belangrijk.. Op de buiten kartbanen is het anders..
Gast

Bericht door Gast »

Niet te vergeten verschillende klassementen zelfbouw en modified... mikey probeer die modified's maar eens bij te houden wordt je helemaal zoek gereden..
Let wel dit is geen afzeiken ik heb zelf ook die V-Racer Nitro sport


En ziet er goed uit Koen!!! blijf het zeggen wat een mooie bike!!... :wink:
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Dankje! Ik zou zeggen, doe een leuk bod! Een nieuwe is in de maak..
Gast

B1 replica tuning!!!!!!

Bericht door Gast »

Ehhhhm,

Mag ik even uw aandacht tuning is het topic!!!!

Alle tip's zijn welkom ook al heb je een hele andere bike ik ga alles proberen!!!! :D
enuh ik maak me geen ilusies meer dat ik met deze bike serieus mee kan doen in de Modified klasse maareh proberen kan altijd.... :wink:
#mikey#

Bericht door #mikey# »

ben ook met iets diks bezig word een klusje voor de winter maar als het klaar is moet het een pktje of 18 leveren dus kom maar op dan hahahahah :lol:
Gesloten