Wat is het grote voordeel van een HPI onsteking ??

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gesloten
Gast

Wat is het grote voordeel van een HPI onsteking ??

Bericht door Gast »

Ik had voordat ik dit forum ging lezen nog nooit van een HPI ontsteing gehoord en ook nu snap ik nog steeds niet wat is het en wat het doet ... ?? Wat zijn nou de grote voordelen ervan ten opzichte van een normale ontsteking ....

ps: Antwoorden van "daar wordt die sneller van" heb ik dus nix aan :?
Gast

Bericht door Gast »

een normale ontsteking heeft puntjes die open en dicht gaan maar als het te veel toeren maakt hebben die puntjes de kans niet meer om dicht te gaan en dan kan de mini gaan stotteren op top.
en dat heb je bij een hpi ontsteking niet.

groete andre

ps en hij trekt wat sneller op omdat het vliegwiel veel lichter is dan de originele
Gast

Bericht door Gast »

en heeft door dat het vliegwiel lichter is ook een veel snellere gas reaksy 8)
polleke7

Bericht door polleke7 »

Wat kost zon hpi'tje voor een puch blokje ???

lijkt me wel vetjes. :lol:
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Nou nog een keer alle voordelen op een rijtje. Ten eerste is het een binnenrotor, dat betekend een klein vliegwiel dat dus sneller op toeren komt, Ten tweede heb je geen contactpuntjes meer dus verlopen en slijtage horen tot het verleden. De hpi loopt wel tot 20000rpm terwijl de contactpunten bij 10000 het wel een beetje gehad hebben. Maar nog een belangrijk voordeel die ik hierboven nog niet genoemd is, is dat het onstekingstijdstip niet vast is. Hoe meer toeren hoe meer het onstekingstijdstip verlaat wordt, en met een juiste afstelling geeft dit meer vermogen door een optimaler onstekingstijdstip bij variabele toerentallen...
Gast

Bericht door Gast »

Als dit toerental zo veel hoger ligt dan origineel dan houden de lagers en de kruk het ook niet lang vol denk ik :? . Als de mini zo veel power heeft dat het toerental zo hoog komt te liggen kun je dan niet beter de vertanding aanpassen want 219 euro voor een hpi is een boel geld :?:
Gast

Bericht door Gast »

rkp dude ik ben het niet helemaal met je eens namelijk, het toerental bij een puchmaxi blok houd niet op bij 10.000 maar bij 14.000 dit verschilt toch al een aanzienlijk stuk. En het klopt dat de ontsteking met het toerental meegaat, zo heb je dus altijd de beste voorontsteking bij het juiste toerental, daardoor trekt ie harder op.
polleke7

Bericht door polleke7 »

219 euro voor zon vlut ontsteking???? Das !CENCUUR! veel geld man :oops: :oops:
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

@miniracer

Bericht door rkpdude »

rkp dude ik ben het niet helemaal met je eens namelijk, het toerental bij een puchmaxi blok houd niet op bij 10.000 maar bij 14.000
Als jou maxi blok 14k rpm draait met een contactpunt ontsteking vind ik dat een hele prestatie. Je het wel puntjes met een zwaardere veer erin om het zweven van de punten tegen te gaan, maar 14000 belast is wel erg veel hoor miniracer. Er zijn er wel die het halen, maar daar is niet veel orgineel maxi meer aan..

#31
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

219 euro voor zon vlut ontsteking???? Das !CENCUUR! veel geld man
Wanneer je hem rechtstreeks bij die belg vandaan haalt is ie een stuk goekoper, maar ze geven hem inderdaad niet weg nee. Als je niet van plan bent om het maximale uit je blokkie te halen dan is het niet aan te raden om zo'n onsteking te monteren omdat de voordelen dan minimaal tot zijn recht komen...

#31
Gast

Bericht door Gast »

Ik had het over hoeveel die kan halen he, ik heb op mijn puch (niet m`n miniracer) een polini 65cc en 20mm dell ortho, en die loopt nu iets van 11000 toeren. En ergens stond dat 14000 het maximale is voor een puchblok
Gesloten