Afstellen van Binnen rotor ontsteking

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Afstellen van Binnen rotor ontsteking

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik ben nu al een tijdje bezig om mijn minibike goed af te stellen. Het komt nu allemaal een beetje in de goede richting. Behalve me ontsteking. Deze moet ik opnieuw afstellen!

Alleen ik krijg hem niet goed :( Zie de foto

Afbeelding

Op de foto is een pijltje te zien op de rotor hier zit het grootste magnetich veld! Maar kan iemand mij vertellen Waar deze moet staan voor een goede afstelling Hoppelijk kan iemand mij dit vertellen.

verder heb ik de volgende onderdelen er onder:

Leovince scooter uitl,met carbon demper,
Cilinder,Athena 70cc 4 kleps met membraam
Hogedruk cilinderkop,
Rito race krukas,
M.v.d Race koppeling, Van hz bromshop
M.v.d dicht tandwiel,
binnen-rotor race ontsteking,
20mm delortho valstroomcarb met open kelk
Spoelpoorten uitgevreest,
stefano

Bericht door stefano »

Staat er op je spoel op die op je blok niet nog een merkteken???


Bij die ik heb(Italkit/selektra)Staat er op de rotor en op de spoel een merkteken.

Stefan
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Deze onstekingen hebben geen merkteken. Hij vonkt daar waar het magneet materiaal overgaat in de rotor. Deze overgang moet je bij het bepaald aantal mm voor bdp bij de pickup sensor zetten. De enigste manier om deze onsteking dan goed af te stellen is met een stroboscoop. Dan weet je of hij te vroeg of te laat vonkt of juist goed.
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Wat voor een ontsteking is het trouwens??? Lijkt wel een beetje op het type wat toen ook voor de zundapp op markt was.
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Dat idee had ik ook al, volgens mij is deze ontsteking tekoop bij Zuntrade (zundapp.nl). Wim van der Steeg rijdt ook met zo'n ontsteking.
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Ja toch wel he? Ik meende alleen dat die zwart was :)
Moet wel een goede ontsteking zijn, en niet al te duur.... Als ik niet goedkoop aan een scooterontsteking kan komen, wilde ik mij deze ook halen. Bosmaaier ontsteking heb ik ook aan gedacht, maar ik ga toch voor de iets meer plug & play oplossing.
Gast

Bericht door Gast »

ja klopt het is een ontsteking van zundap. Ik heb net de oude eigenaar gebeld van de bike en die zegt dat ik gewoon moet blijfen proberen de rotor te draaaien en dan moet hij op een goed moment goed staan
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Hm, dat lijkt mij niet te doen.. Kun je niet ergens een stroboscoop-lamp regelen?
Dat is echt de enige manier om het tijdstip goed te krijgen.
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Afstellen van Binnen rotor ontsteking

Bericht door Wim »

Bassie M schreef:Hallo,

Ik ben nu al een tijdje bezig om mijn minibike goed af te stellen. Het komt nu allemaal een beetje in de goede richting. Behalve me ontsteking. Deze moet ik opnieuw afstellen!



Op de foto is een pijltje te zien op de rotor hier zit het grootste magnetich veld! Maar kan iemand mij vertellen Waar deze moet staan voor een goede afstelling Hoppelijk kan iemand mij dit vertellen.

,

Hoi


dit is inderdaad een zundapp ontsteking

nomaal gesproken zet je je zuiger op 't goede ontstekingspunt, inderdaad 't merk teken in't midden van de opnemer, en klaar is klara

maar......een zundapp draai linksom, en een puchie rechtsom!

je opnemer is nu omgedraaid gemonteerd!


wat de vorige eigenaar verteld.....een beetje verdraaien tot ie goed staat
dat werkt dus niet!!!

je hebt absoluut een stroboskooplamp nodig om deze ontsteking goed af te stellen

Andijk is niet echt in de buurt, anders had ik je graag ff geholpen,

of.....je zou bijvoorbeeld naar Nijverdal kunnen komen (de 23e), stel ik 'm netjes af....
kun je daarna gelijk je ontsteking fatsoenlijk testen...op de baan!

lukt dat niet....dan moet je maar ff op zoek naar een stroboskooplamp,
of iemand die zo'n ding heeft!!



Veel succes

Wim
Gast

Re: Afstellen van Binnen rotor ontsteking

Bericht door Gast »

ja is niet echt in de buurt. Maar nijverdal is voor mij ook niet echt in de buurt dat is nog 2.11 uur rijden. Ik rijd meestal in grootebroek en wel is in huizen.

Mij buurman had wel een strobodcoop lamp maar die kon alleen op een bobine. Dus Ik ga nog ff informeren hier in de buurt enz.
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Ben benieuw wel tijdstip jullie dan met de stoboscoop afstellen. Heb zelf een HPI met curve en ben lang aan het zoeken geweest voor de juiste afstelling. Heb diverse mensen gesproken die met een stroboscoop afstellen, maar als je om graden of mm voorontsteking vraagt, krijg je meestal niet de juiste antwoorden.

Laat maar eens weten wat de juiste voorontsteking moet zijn.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gast

Bericht door Gast »

hoe moet ik het dan doen zonder stroboscoop gewoon met de hand ??
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Ik weet wel bijna zeker dat je het met de hand niet voor elkaar krijgt.
John_w heeft een hpi met een vervroegingscurve, de zundapp ontsteking heeft dat niet. Die heeft gewoon een vaste waarde, en die stel je net zoals met kontaktpunten in, dus iets van 1 tot 1,4 mm voorontsteking.
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

John_W schreef:Ben benieuw wel tijdstip jullie dan met de stoboscoop afstellen. Heb zelf een HPI met curve en ben lang aan het zoeken geweest voor de juiste afstelling. Heb diverse mensen gesproken die met een stroboscoop afstellen, maar als je om graden of mm voorontsteking vraagt, krijg je meestal niet de juiste antwoorden.

Laat maar eens weten wat de juiste voorontsteking moet zijn.

Hoi


bij een standaard setup (geen overmatige toeren)

tussen de 0.8mm en de 1.2mm

HPI: (vanwege de vervroeging) 3mm voorontsteking

deze ontsteking: (geen vervroeging maar wel hoge toerentallen)2 tot 2.5mm



Okiedokie?


Wim


even to the point..........dit is MEGA offtopic, en brengt de vraagsteller in verwarring!



@Bassie M

de vraag van John heeft zijdelinks wel met je vraag te maken

je moet inderdaad de vooronsteking afstellen op 2mm bdp

iemand die ervaring heeft met afstellen, en jou gaat helpen, of als je 't zelf gaat doen, heeft deze gegevens nodig!!



Ggrrrttzz

Wim
Gast

Bericht door Gast »

dus ik m oet hem met een stroboscoop lamp afstellen met een voor ontsteking van 2mm bdp ?? En kan iemand mij kort vertellen hoe ik dit presies voor elkaar krijg?? want ik heb het nooit gedaan

alvast bedankt
Plaats reactie