Powervalve

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

stefano

Powervalve

Bericht door stefano »

Zijn er ook mensen die een powervalve op hun cilinderge(probeerd) gebouwd hebben?

Stefan
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

leg anders eerst ff uit wat een Powervalve precies inhoud
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
stefano

Bericht door stefano »

Een soort half ronde klep mechanisch of bediend door servo motoren,die de uitlaat timing bijsteld naar mate je toeren op loopt,dus als je blokje 5000 toeren draait is je uitlaat poorthoogte 28mm en als je door hebt gereden tot 11000 toeren is je timing zeg maar 25,5mm.

Het zorgt er vooral voor dat je bij lagere toeren meer vemogen en koppel hebt.

Ik zal eens plaatjes zoeken

Stefan
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Afbeelding

Je kunt het vergelijken met de gasschuif van een carb.
Ik snap je bedoeling maar hoe wil je die gaan bedienen?
Waarschijnlijk staat de "schuif" bij lage toeren laag zo laag mogenlijk voor een lage poorttiming.
Als je meer toeren maakt zou die schuif dus naar boven moeten wat je een verschil van blowdown oplevert.

Volgens mij stellen ze deze af per baan, niet onder het rijden.

Lijkt mij erg lastig om zo iets te bouwen.
stefano

Bericht door stefano »

Op gpmotoren en de aprillia rs250 zijn het servo motoren die ze bedienen.

Een maat van me had eens een yamaha 125 crosser en die was mechanisch bediend.

Maar weet de werking van die bdiening niet meer das jammer.

Hij verdraaid sobizo tijdens het rijden.

Dit is een plaatje van een mechanische powervalve.


voor meer info www.rgv250.co.uk/powervalve.htm

Afbeelding




Stefan
#mikey#

Bericht door #mikey# »

bij een crosser werkt het 9 van de 10 x met vlieg gewichten zeg maar een koppeling in het klein of een vario van een scooter hoe hoger de toeren hoe verder het asje word uitgetrokken wat de power valve opent

volgensmij zijn er nog geen minibike cilinders die een powervalve hebben zou wel een optie zijn om harder op te trekken natuurlijk om het zelf te bouwen vald niet mee volgens mij
stefano

Bericht door stefano »

Als je het zo ziet word het laswerk of met defcon op de cilinder.

En dan de kans dat het gaat werken is ook barre klein

tis een kwestie van creatief zijn en goed afstellen.

Stefan
#mikey#

Bericht door #mikey# »

je heb ook cilinder waar het op je uitlaat druk werkt dat zou ik dan eerder proberen dan heb je geen gedoe met stangetjes enz
je zou het van een waterscooter cilinder af kunnenzagen zit ik me net te bedenken die werken op druk van je uitlaat en steken een stuk van de cilinder af als ej dat wil gaan bouwen moet het van ee seadoo xp met rotax moter 110 pk afhalen is wel erg lastig te krijgen
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Ik denk.. dat dit je absoluut niet gaat lukken..

je moet als ik het goed begrijp de powerklep opzetten, naarmate je toerental toeneemt ?.

hoe wil je dit voor elkaar krijgen, en vooral de bevestiging aan je cilinder.

Ben je er al uit wat voor powervalve je gaat gebruiken ?
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
wevie666

Bericht door wevie666 »

Untiej Mini Racing schreef:Ik denk.. dat dit je absoluut niet gaat lukken..

je moet als ik het goed begrijp de powerklep opzetten, naarmate je toerental toeneemt ?.

hoe wil je dit voor elkaar krijgen, en vooral de bevestiging aan je cilinder.

Ben je er al uit wat voor powervalve je gaat gebruiken ?
Ik denk ook niet dat het je goed erop kan krijgen.. en als het er al op zit moet je het perfect afstellen! Opening is evt te regelen door een servomotor.
stefano

Bericht door stefano »

Ik heb lopen rondneuzelen,maar ik hoor verhalen van mensen die er 1 hebben opgebouwd maar geen foto's dus lijkt op !CENCUUR! koek.

ik zit te kijken naar een lichte motor waar die af komt aprillia rs 125,maar die power valves zijn behoorlijk groot,lijkt het.

Mischien is er een licht model(heeft een Honda cr80 ook 1?).
Ik begin er ook (nog)niet aan,ben gewoon benieuwd,maar als het redelijk te doen is zou ik het overwegen.

Stefan
2 speed

Bericht door 2 speed »

Volgens mij (weet het bijna zeker ) is het bij 2 takt motor fietsen (yamaha rd 350 YPVS) zo dat je niet de timing veranderd maar gewoon met laag toeren je uitlaat iets knijpt , dus meer tegendruk . Dat wil dus zeggen dat je het niet perse op je cilinder hoeft te maken maar dat het ook in de uitlaat bocht kan .
En dat is een heelstuk envoudiger .

Groetjes Bas.
Xander

Bericht door Xander »

die yamaha rd 350 heeft het wel degelijk in de cilinder zitten, als je op de uitlaat gaat knijpen krijg je detonatie omdat de uitlaatgassen die niet weg kunnen de temperatuur opstoken.

een powervalve verlaagd indd de poorttiming bij lage rpm's, leverd iewat aan koppel op dus.
je zou de uitlaatpoort evt kunnen overtimen zodat je veel rpm's draaid op het einde, als je de klep apart aan kan sturen kun je er altijd komen.

meestal zie je bij oudere crossers dat de klep met de gashandel bediend word, halfgas, is de halve beweging, volgas is de hele beweging.


Xander.
Gast

Bericht door Gast »

Xander schreef: meestal zie je bij oudere crossers dat de klep met de gashandel bediend word, halfgas, is de halve beweging, volgas is de hele beweging.
Xander.

Dat moeten dan wel HEEL oude crossers zijn, ik heb in 15 jaar crossen nog nooit eentje gezien die met zo'n systeem werkte. Maarja nooit te jong om te leren zeg maar :wink: Lijkt me eerlijk gezegt niet zo'goed systeem qua efficiency -> gashendel bedient :roll:
stefano

Bericht door stefano »

Als hij op de gashandle bediend word,heeft het ook weinig nut.
Kun je nog niet volgas optrekken,omdat anders de powervalve opengaat.

Het was met een kabel systeem,ik weet niet meer hoe dat zit.

De 1e yamaha crosser die een powervalve had,heeft een heus meganiek van stangetjes lopen.


Stefan
Plaats reactie