Afstellen van Binnen rotor ontsteking

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Nou het is eigenlijk best wel simpel. Je zet je zuiger 2mm voor bdp. Nu zet je met een markeer stift ofzo een streep ergens op je rotor en stator/grondplaat. Nu sluit je de stroboslamp aan en laat met een boormachine je krukas draaien. Het makkelijkste gaat dit met de bougie eruit. Met de stroboslamp kun je nu zien wanneer de onsteking vonkt. Verdraai je grondplaat (of de rotor als er geen spiebaan inzit) nu zodanig dat je streepjes weer tegenoverelkaar staan. Bougie er weer in en starten maar...............................
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gast

Bericht door Gast »

okee kan ik wel proberen ja maar moet ik wel nog een stroboscoop lamp zien te regelen
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

Bassie M schreef:dus ik m oet hem met een stroboscoop lamp afstellen met een voor ontsteking van 2mm bdp ?? En kan iemand mij kort vertellen hoe ik dit presies voor elkaar krijg?? want ik heb het nooit gedaan

alvast bedankt


je hebt wel ervaring met een normale ontsteking afstellen??



Wim
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Bassie M schreef:okee kan ik wel proberen ja maar moet ik wel nog een stroboscoop lamp zien te regelen

Nu is andijk niet zo ver van zwaag vandaan :wink:
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gast

Bericht door Gast »

heb ik ook nooit echt gedaan, Ik ben nog niet zo lang bezig met minibiken!!
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

Kan iemand mij vertellen waar ik zon stroboscoop kan halen en wat dat kost?
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Deze kun je bij een automaterialen zaak kopen.

Ze zijn er van verschillende merken. Wij hebben er eentje van Hella en eentje van MSD, deze laatste heeft een vervroegings mogelijkheid.

Je moet wel een accu of voeding gebruiken om de ontsteking van je mini af te stellen, want deze flits-lampen werken op 12 Volt.
SkeurijzeR.tk
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 01:40
Locatie: Twello
Contacteer:

Bericht door SkeurijzeR.tk »

Stenley schreef:Kan iemand mij vertellen waar ik zon stroboscoop kan halen en wat dat kost?
je kunt ook even naar autogarage gaan........die hebben die dingen ook, dus kun je wel keertje afspreken dat je die een keer mag gebruiken
to finish first, you first have to finish!!
Gast

Bericht door Gast »

Oke Ik heb onderhand twee stroboscoop lampen kunnen regelen. Ik woon nammelijk naast een auto garage. Maar ze weten alleen niet precies Hoe de lamp aan te sluiten is? HIj moet op een 12 volt accu en dan heb je nog een draad en die moet op de bougie! Kan iemand mij vertellen of dit goed is of zijn er andere manieren?

Er moet een voor ontstekking zijn van 2mm bdp.
Maar hoe kan ik dan de rotor in de goede stand zetten? hij zit niet met een spie dus ik kan hem zo draaien.

Je moet een streep op de rotor en op je blok zetten toch ?? EN als die boven elkaar staan en hij flikkert is het goed!! Maar dit volg ik niet helemaal

kan iemand mij dit logisch uitleggen ??
bedankt
Bouke

Bericht door Bouke »

rkpdude schreef:

Nu is andijk niet zo ver van zwaag vandaan :wink:


Mischien een hint van rkpdude??
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

Bassie M schreef:Oke Ik heb onderhand twee stroboscoop lampen kunnen regelen. Ik woon nammelijk naast een auto garage. Maar ze weten alleen niet precies Hoe de lamp aan te sluiten is? HIj moet op een 12 volt accu en dan heb je nog een draad en die moet op de bougie! Kan iemand mij vertellen of dit goed is of zijn er andere manieren?

Er moet een voor ontstekking zijn van 2mm bdp.
Maar hoe kan ik dan de rotor in de goede stand zetten? hij zit niet met een spie dus ik kan hem zo draaien.

Je moet een streep op de rotor en op je blok zetten toch ?? EN als die boven elkaar staan en hij flikkert is het goed!! Maar dit volg ik niet helemaal

kan iemand mij dit logisch uitleggen ??

bedankt


yo

'k zat 't proberen!!


je begint met het goed zetten van je zuiger in je cilinder!!

2mm voor bdp betekent: de zuiger moet 2mm voor het bovenste dode punt staan in de cilinder, (m.a.w. bijna bovenin)

dit doe je door een schuifmaat met de achterkant , dat dunne deel in je bougie-gat te steken!

als je dan aan je vliegwiel draait (altijd rechtsom) zie je de verplaatsing van de zuiger op de schaalverdeling

zodra je in het bovenste dode punt bent, draai je je zuiger 2mm terug!!(linksom)


nu staat je zuiger op het goede punt!


nu zet je een streep, ergens willekeurig op je carter, naast je rotor, deze streep zet je ook op je rotor, maar dan wel zo dat deze twee strepen 1 lijn vormen!

nu sluit je de stroboscooplamp aan!!

spanning erop, en de klem voor de bougie doe je om de bougie kabel,
let op!! op de klem staat een pijl, je moet de klem plaatsen zodat de pijl richting bougie wijst!!

bougie plaatsen in de dop, en ergens op het carter leggen zodat de bougie zichtbaar vonkt zodra je aan het vliegwiel draait!

de bougie moet vonken!!, als de bougie niet vonkt heb je ook geen flits!!

nu kun je het beste je blokkie laten draaien op een toerental rond de
800/1000 toeren (dat gaat gemakkelijk met een boormachine en een dop 14!

dop 14 plaats je makkelijk in een boormachine met een bout M8, maar dat ken je vast wel!


als je nu de ontsteking laat draaien en je richt de lamp op de rotor, dan zul je zien dat de 2 strepen (hoogstwaarschijnlijk) niet in 1 lijn zijn te zien!

je weet nu wat het verschil in in "waar je rotor moet staan"
en "waar de rotor nu staat"


boormachine aan de kant!...

voor het gemak de rotor weer op de plek zetten zodat je weet dat de zuiger op 't goeie punt staat!

nu moet je voorzichtig de rotor losmaken van de krukas, voorzichtig omdat je niet wilt dat je zuiger zich verplaatst!

rotor verdraaien over de as, zover als je (ongeveer) hebt gezien tijdens het werken met de stroboskooplamp!!
en weer goed vastzetten!

nu de streep die op je carter staat, doortrekken op de rotor, en de streep die je in eerste instantie op je rotor hebt gezet uitwissen (om verwarring te voorkomen)

nu kun je weer gaan meten m.b.v. de stroboskoop-lamp!!


deze volgorde net zolang volhouden totdat de beide strepen in 1 lijn staan als je ernaar kijkt met je stroboscooplamp


controleer wel na elke keer dat je je rotor weer hebt vast gezet, of je zuiger nog in de goeie positie staat.....2mm voor bdp



't is tegelijk een lesje begrijpend lezen...maar ja!

heel veel succes


Wim
Gebruikersavatar
Sleutel
forum gebruiker
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 20:00
Locatie: Maurik
Contacteer:

Binnen rotor

Bericht door Sleutel »

Bassie M schreef:Oke Ik heb onderhand twee stroboscoop lampen kunnen regelen. Ik woon nammelijk naast een auto garage. Maar ze weten alleen niet precies Hoe de lamp aan te sluiten is? HIj moet op een 12 volt accu en dan heb je nog een draad en die moet op de bougie! Kan iemand mij vertellen of dit goed is of zijn er andere manieren?

Er moet een voor ontstekking zijn van 2mm bdp.
Maar hoe kan ik dan de rotor in de goede stand zetten? hij zit niet met een spie dus ik kan hem zo draaien.

Je moet een streep op de rotor en op je blok zetten toch ?? EN als die boven elkaar staan en hij flikkert is het goed!! Maar dit volg ik niet helemaal

kan iemand mij dit logisch uitleggen ??



bedankt
Hallo ik zal proberen het zo simpel mogelijk uit te leggen .

je begint met een merkteken (willekeurig) op de rotor te zetten met stift bijvoorbeeld.Als je dat gedaan hebt sluit je de kabels aan van de scoop lamp waarschijnlijk zit er een rode een zwarte en een aparte schuif klem met pijl aan je lamp.Je pakt een 12vots accu van bijv. een auto en sluit de rode klem aan op de plus de zwarte op de min, de schuif klem sluit je aan op de bougie kabel met de pijl richting de bougie.Wanneer je de motor niet kan laten lopen kun je het beste de bougie uit de cilinder laten, maar wel in de bougiedop en massa laten maken met het blok wanneer je dit niet doet zal de lamp waarschijnlijk niet funktioneren(bij mij niet iig).
Dit allemaal gedaan dan kun je de motor rond gaan draaien met een boormachine ondertussen hou je de lamp gerich op de rotor nu zie je waar het merkteken stil staat,nu pak je weer de stift en zet een merkteken op het carter evenwijdig aan die van de rotor.Nu weet je waar het ontstekings tijdstip ligt.Als je nu zorgt dat de zuiger 2mm voor het boveste dode punt (B.D.P.) stil staat (dit kun je meten met bijv de achterkant van een schuifmaat)en je zorgt dat het merkteken op de rotor evenwijdig wordt gezet met die van het carter, is je ontsteking afgesteld op 2mm voorontsteking.

Ik hoop dat dit een beetje te volgen is.Succes iig.

Sorry ik heb de reactie van Wim over het hoofd gezien :?
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
#72
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Binnen rotor

Bericht door Wim »

Sleutel schreef:Sorry ik heb de reactie van Wim over het hoofd gezien :?

:P
Gast

Bericht door Gast »

oke bedankt voor de informatie wim en sleutel ik ga de lamp zo even halen en dan zal ik het gaan proberen.

jullie horen nog wel of het lukt of niet !
Gast

Bericht door Gast »

nou ik heb samen met mijn buurman van de garage geprobeert. Het leek heel simpel maar de stroboscoop gaf helemaal geen reactie!!
Terwijl hij het op een auto gewoon doet!

Ik heb naar hz gebeld en die zeggen ook dat hij het gewoon moet doen!
Het enige wat hun zeiden is dat de lamp mischien is inteschakkelen op 2 en 4 takt. Maar dat is hij niet

Ik zou bijna zeggen dat me ontsteking kapot is , wat mij sterk lijkt.

Heeft iemand nu nog suggesties??
Plaats reactie