Mengverhouding

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

Minibike-Racer schreef:
Xander schreef:Dus als ik het goed begrijp heb je met euro gereden zonder olie?
of met brommix?
Nee ik heb twee minibikes en die zelfbouw rijd ik altijd met brommix..
en nu heb ik net nieuw een sendai en die ben ik nog aan het inrijden met euro 95 en olie..


yo


het lastigste is dat een gemiddele minibikecilinder een stukkie heter word als een straatscoot/brommer, verhouding snelheid/toerental=koeling klopt niet helemaal!

de normale brommix....bij de pomp
is (bijna) altijd euro 95 en een "half syntetische" olie, deze olie verbrand voor een deel mee,
geeft dus niet een mooie verbranding, en wel een hoop aangekoekte troep op je cilinderkop en in je uitlaat!


da's dus iets wat je niet wilt!!

als je bij een normale benzinepomp zelf kunt bepalen wat de mengverhouding mag zijn,
dan zou ik inderdaad kiezen voor 1:25 (vooral omdat een deel verbrand)


als je zelf mengt.....neem dan een kwaliteit "vol-syntetische" olie

en niet vetter smeren als 1:35.....

een volsyntetische olie kan een veel hogere temperatuur hebben,smeert veel beter, verbrandt niet, en geeft dus praktisch geen koolaanslag,

Castrol TTS is 1 van de betere soorten, en als je gaat rekenen,
is zelf mengen (98 en TTS) goedkoper als de standaard brommix!


Veel plezier


Wim
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

En bij het antwoord van Wim sluit ik me helemaal aan.

en zoals ik ook al dacht en zei, en ook zelf gebruik: TTS met Super 98 is een perfecte smering

:)
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
stefano

Bericht door stefano »

Hoi, nu zit ik ff het verhaaltje te lezen van wim,maar nu zit ik met de vraag:

Waar blijft die olie al het niet verbrand??

Verdampt het?
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

stefano schreef:Hoi, nu zit ik ff het verhaaltje te lezen van wim,maar nu zit ik met de vraag:

Waar blijft die olie al het niet verbrand??

Verdampt het?

's nie echt on-topic!!


probeer maar 's.....


1000 kilometer rijden zonder je blokkie uit elkaar te halen,
dan zul je zien dat er een plasje olie onder in't carterdeel ligt waar je krukwangen draaien!

een deel (ca20%) wordt dus gebruikt op je krukaslagers te smeren

ongeveer 30% word gebruikt als smering voor de cilinderwand

als je verbranding onvolledig is, slaat een ander deel als vettige prut neer op je zuiger en in je uitlaat, dit heb je dus dus als 't motortje koud is, of niet de juiste bedrijfstemperatuur!

de rest (50%) gaat door de uitlaat naar buiten!

heb je een optimale verbranding..en een mooie flow over je cilinderkop, dan word de zuiger weer mooi schoon tijdens rijden,
de aanslag in de uitlaat kun je op deze manier niet kwijtraken, als 't goed
is word 't daar niet heet genoeg!



Wim
Xander

Bericht door Xander »

Als je bike juist staat afgesteld, moet jeje hand maar is voor je demper houden en goed gas geven als je bike op zijn standaard staat.
dan zie je waar een van de delen van de niet verbrandde olie blijft......
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

Dus als ik het goed begrijp moet ik dus gewoon brommix 1:25 tanken en dan verder geen olie meer erbij doen?
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

uhm,
1,25? Das veel hoor.

Ik zou gewoon voor 1,35 of 1,40 gaan als je bang bent dat ie vastloopt.

1,25 is veel te vet! Dat wordt alleen gebruikt bij inrijden.
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

ik ga straks op me sendai project. met polini blokje dus

euro98 rijden met castrol A747 race olie volsynthetisch 1:35 rijden. dat moet volgens mij wel voldoende zijn.

wat ik me nu nog eens afvraag over de warmte van een luchtgekoelt polini blokje. want als ik een stukje heb gereden. is die cilinder echt warm dat je hem niet vast kan houden is dat normaal? of klopt er bij iets niet

mzzl
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Wat een door elkaar gepraat. Wat WIM zegt dat is perfect, dus bij de pomp 1:25, meng je zelf met een goede kwaliteit olie dan 1:35. En beter teveel gesmeerd dan te weinig(tot op zekere hoogte).

Lees allemaal eerste goed voordat je weer zegt dat je het oneens bent.

Niels
Gast

Bericht door Gast »

en kan iemand met ook vertellen waar ik die Castrol TTS olie kan kopen, gewoon bij de Hallfords of zo ?
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb het toen bij de Automat gekocht.
stefano

Bericht door stefano »

Overal wel, tankstations,scooteren motorzaken,autozaken.

Verzin een logische zaak die het zou verkopen en ga erheen.

Stefan
Gast

Bericht door Gast »

O.K. jongens ... ik ben weer heel wat wijzer geworden. Als ik alle antwoorden eens grondig doorgelezen heb, besluit ik voor mezelf hetvolgende: Super '98 benzine en een kwaliteitsvolle 100% synthetische twee-takt olie en een mengverhouding van 1 op 35. Dat zou goed moeten zijn en ik zou save zitten voor eventuele vastlopers. Misschien de komende zomer (bij heeeel warm weer) de dosis olie ietsje verhogen ... kwestie van een betere smering te hebben en zo een vastloper te vermijden ...

Euh ... ga nu m'n jerry kannetje vullen met een afgemeten dosis 2-takt olie en dan naar de pomp voor 5 litertjes '98. :roll:
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

kwestie van een betere smering te hebben en zo een vastloper te vermijden ...
Teveel smering is helemaal niet goed.. Een vastloper heeft ook te maken met of hij een te rijk of te arm mengsel!

Veel olie, daar voorkom je zeker geen vastlopers mee..

Een twee-takt moet je ook niet half gas inrijden, gewoon vol gas, maar je moet ervoor zorgen dat hij niet teveel toeren kan maken. Bij een schakelmotor, betekent dat eerder schakelen en bij een automaat langer gearen.
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Een twee-takt moet je ook niet half gas inrijden, gewoon vol gas, maar je moet ervoor zorgen dat hij niet teveel toeren kan maken. Bij een schakelmotor, betekent dat eerder schakelen en bij een automaat langer gearen.
Wat bedoel je met gearen?

Niels
Gesloten