Een paar Blata B1 replica vragen

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Bericht door Gast »

Ik heb vandaag de schroefjes een 1/2 slag losser gezet. Het verschil was wel iets te merken. Kom ff eerder weg en heb niet het idee dat alles extra slipt of zo. Voor het inrijden is dit inderdaad wat verstandiger.
Nou heb ik gelijk weer een "moeilijkere" vraag.
Ikzelf ben ca. 65kg en heb met deze afstelling het gevoel dat ik goed weg kom. Stel dat er een zwaarder persoon een tijdje op gaat rijden die ca. 85kg weegt. Wat moet je dan doen? Losser zetten heeft tot gevolg dat er met teweinig vermogen wordt wegereden, dus meer slippen om van je plek te komen. Vaster zetten heeft weer een veel te hoog toerental tot gevolg. Hoe weet je op een gegeven moment dat je alles goed hebt afgesteld?
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Re afstellen koppeling

Bericht door *HANK* »

Hallo

Je koppeling afstellen en er verder niets meer aan doen, namelijk je moet in het goede toeren gebied vallen van het motortje.
Maar wat mijn zo nu opvalt dat er niemand met tandwiel verhoudingen bezig is, en dat is namelijk ook belangrijk.
Dat licht een beetje aan de baan waar je rijd korte banen met veel bochten een korte tandwiel verhouding, en lange banen met minder bochten kan je wat langere tandwiel verhouding nemen.
Ben je erg licht kan je ook een wat langere tandwiel verhouding nemen.
Ben wel benieuwd met wat voor tandwiellen er gereden wordt?
Kijk even hier http://www.minibike.nl/speedcalc_2.php kun je een beetje een in druk krijgen als je wat aan je tandwielen veranderd.

Ik heb namelijk voor voor een tandwiel 6 & 7, en voor achter 60 t/m 72 (is oplopend met 2)

Gr HK Racing..
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
jesse-13

Bericht door jesse-13 »

@hank

met welke tandwiel afstelling rij jij op Zwolle?

gr jesse
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Re vraagje

Bericht door *HANK* »

Hallo Jesse.

Ik dacht 6 om 62 tanden.

Maar het licht ook aan je max haalbare toerental wat je topsnelheid is.
Of als je blokje onderin meer koppel heeft kun je ook met een langere tandwiel verhouding rijden.

Maar uiteindelijk is het balangrijkste of je goed een bocht uitkomt met uit accelereren.

Gr HK Racing..
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Re vraagje

Bericht door üntiej#21 »

*HANK* schreef:Hallo Jesse.

Ik dacht 6 om 62 tanden.

Maar het licht ook aan je max haalbare toerental wat je topsnelheid is.
Of als je blokje onderin meer koppel heeft kun je ook met een langere tandwiel verhouding rijden.

Maar uiteindelijk is het balangrijkste of je goed een bocht uitkomt met uit accelereren.
Gr HK Racing..
inderdaad..

en welke vertanding hanteerde je op Zwolle met je PUCH mini ??

en gebruikte je ook verschillende afstellingen van de koppeling, bij verschillende banen ? of was dat allemaal omgveer gelijk
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

vertanding zwolle

Bericht door *HANK* »

Hallo

Op zwolle reed ik 13 om 23 met tandwielen.
Tandwiel verhouding verschild wel met de baan waar je rijd.
En de koppeling is overal het zelfde, dat is een keer afstellen op het juiste toerental om in het goede toeren gebied van je cilinder te komen.

Gr HK Racing...
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gast

Bericht door Gast »

@Hank

om op je vraag terug te komen, mijn watergekoelde replica B1 heeft voor 6 en achter 68 tanden. Vandaag nog eens extra opgelet bij het wegrijden. Je voelt de koppeling goed aangrijpen bij het wegtrekken. (losser afgesteld) Wij rijden nu op een asfaltweg van ca. 150mtr + haakse bocht + ca. 100mtr. Hier blijkt al dat ik met de replica niet eens voluit volgas kan halen i.v.m. de hoge snelheid die gehaald wordt. Fabrieksopgave: ca. 6pk, 11.000rpm, top >80km/uur. Moet ook nog wat voorzichtig doen ivm inrijden. Een andere tandwielverhouding lijkt mij dan enigszins overbodig, de top is al hoog genoeg voor mij. Pas op een bochtig circuit kan ik pas erachterkomen of de combinatie koppeling/tandwielen aanpassingen nodig hebben voor de acceleratie.
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

tandwielen

Bericht door *HANK* »

Hallo

Juist dat bedoel ik je haald de topsnelheid niet en je vind hem al "te hard" gaan, dan is het zaak om achter nog een groter tandwiel te zetten b.v. 72 of 74 met als gevolg iets minder topsnelheid maar zeker meer trekkracht.

Gr HK Racing...
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Re vraagje

Bericht door rossi-nr.1 »

*HANK* schreef:Hallo Jesse.

Ik dacht 6 om 62 tanden.

Maar het licht ook aan je max haalbare toerental wat je topsnelheid is.
Of als je blokje onderin meer koppel heeft kun je ook met een langere tandwiel verhouding rijden.

Maar uiteindelijk is het balangrijkste of je goed een bocht uitkomt met uit accelereren.

Gr HK Racing..
62:6=10,333333

10,3:5,03(interne vertanding)=2,04 :)
je rf is afgerond dus 2, toch?

dus op zwolle zou je met een 10/20 11/22 12/24 ofzo rijden...

is mijn conclusie...

is redelijk hoog vind ik...voor kartbaan...of heb ik het fout?
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo

Ja die 6 om 62 is met de waterkoeler.
Met de puch reed ik daar 13 om 23.

Gr HK Racing..
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gast

Bericht door Gast »

hey bikerz,

mijn tip is koop een schuifmaat!! de v-racer koppelingen zijn niet erg maat vast, vooral de veren zijn twijfelachtig, van mijn twee koppelingen varieerde de veertjes van 20.8 tot 22.4 mm!!!
Ik heb er 3 die redelijk bij elkaar in de buurt kwamen op de zelfde maat afgeschuurt-->22,2mm , vanaf dat moment had ik een stuk minder problemen met de koppeling en het afstellen ervan.
Ik heb met mijn eerste koppeling zo'n 15 tankjes benzine weggereden, en dat vind ik redelijk, ik schijn wel een van de weinige te zijn die nauwelijks koppeling's problemen heeft gehad, maar toen ik mijn eerste setje kaal had zag ik dat Hank ermee bezig was en heb mijn versleten koppeling in zaltbommel aan hem gegeven, hij had het zo voor elkaar en hij zit inmiddels in mijn mini.
De eerste test's zijn veelbelovend en de koppeling ziet er heel goed uit!!, echt profi gedaan Hank, ik heb ook zorgvuldig de "gebruiksaanwijzing" ,die hierboven ook ergens gemeld staat, gevolgd.

Ik ga de 30ste in Zaltbomel ff goed testen, dan zal het allemaal wat duidelijker worden...
ik heb trouwn's 6:70 verhouding en denk dat ik een 74 achter ga halen om de koppeling wat meer te ontzien op die korte indoor's

Hank hou me op de hoogte :wink: ik test graag nieuwe inovaties!!!

Tot in Zaltbommel!!

Laterz
Gebruikersavatar
wimgrob
forum gebruiker
Berichten: 425
Lid geworden op: di 01 apr 2003, 19:05
Locatie: Blaricum n.h.

achtertandwiel

Bericht door wimgrob »

Hallo Arjan, Walter rijdt ook met een 74 tands achtertandwiel en dit is perfect.
Trekt indoor i.d. harder de bocht uit en de koppeling heeft het wat makkelijker.
Tot ziens in Zaltbommel.
Groeten Wim.
Walter kampioen 2009 SBO pitbike -10pk klasse, 2010 rijden we pitbike open !!!
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

tandwiel verhouding

Bericht door *HANK* »

Hallo allemaal.

Ik wil hier nog even op inhaken wat betreft je tandwiel verhouding.
Ik denk namelijk dat de mensen die met deze fietsen rijden op een indoorbaan achter met een ander tandwiel moeten rijden.
Als ik het goed heb is standaart 6 om 68 maar dat is voor indoor niet aan te raden, ik geef het advies om toch minimaal 6 om 72 of 6 om 74 te rijden.
De meesten, als ik het zo hier en daar gehoord heb, komen aan het einde van het rechte stuk niet eens vol gas.
Hier een tip je moet op 3/4 van het rechte stuk eingelijk volgas zitten die 1/4 kan je makkelijk volgas rijden, maar daar door ben je bij bocht uitkomen veel sneller weg, en dus op de ronde sneller.
En het spaart je koppeling, want hij loopt veel makkelijker door in toeren, wat inhoud dat je veel minder slip hebt op je koppeling.

Gr HK Racing..
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Egbert

Bericht door Egbert »

Grappig zo'n forum,
Ik heb laatst niet zo verschrikkelijk veel tijd gehad, en zodoende niet alles gevolgt. Blijkt mijn vraag geleid te hebben tot 3 pagina's racties.
Ik heb de koppeling in eerste intantie wat losser gezet. Het resultaat was dat hij te vroeg ingreep met het resultaat dat het motortje niet op toeren kwam en ook niet genoeg vermogen had om op gang te komen.
Alles weer gedemonteerd en opnieuw netjes op 20.8mm. afgesteld. Een hele verbetering. Ik moet zegen dat er verder nog niet veel slijtage te zien was. Er zat wel een berg rubberachtig stof op m'n achterbrug. Dit bleek van mijn zolen te zijn. (De kettingbeschermer lag eraf)
Verder bleek nog een remklauw voor niet te 'zweven'. Mijn voorwiel draaide niet optimaal. Gelijk nog even de lagers van mijn voorwiel gecontroleerd. Ik moet zeggen dat het ook echt wel Chineese kwaliteit is. Ik moet er maar niet te veel op letten, zolang alles vast blijft zitten kan ik gewoon maar beter ervan genieten.
Ik ben een beetje aan het inrijden in de buurt. Je hebt wel een hoop bekijks. Scootertjes inhalen blijft het leukst!!

Nog bedankt voor alle nuttige tips.

Grtn, Egbert
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Bericht door ruud »

Jah kijk uit voor de politie want je zegt dat je op straat rijdt pas op pas op!!ALs je politie tegen komt kun je het schudden :)
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Plaats reactie