eigenbouw Testbank

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Rol van 100 kg zal dus voldoende functioneren..

nu die formules nog eens ff goed bekijken

Bedankt
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

testbank

Bericht door *HANK* »

Hallo Guzzi

Je idee met een hydropompje heb ik ook wel eens aan lopen denken.
Namelijk als je een hydopomp aan de rol monteerd met een regelbaar druk ventiel kun je de druk van de pomp regelen, naarmate de druk van de pomp toeneemt neemt ook de weerstand van de pomp toe.
En als je de eigenschappen van de pomp weet is dit weer omterekenen.
Een hydropomp heeft bij een x aantal bar een x aantal vermogen nodig.

reakties??
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gast

Bericht door Gast »

wat ze ook op scheepsmotoren toepassen ... waterrem ?
dutchblade

Re: testbank

Bericht door dutchblade »

*HANK* schreef:Hallo Guzzi

Je idee met een hydropompje heb ik ook wel eens aan lopen denken.
Namelijk als je een hydopomp aan de rol monteerd met een regelbaar druk ventiel kun je de druk van de pomp regelen, naarmate de druk van de pomp toeneemt neemt ook de weerstand van de pomp toe.
En als je de eigenschappen van de pomp weet is dit weer omterekenen.
Een hydropomp heeft bij een x aantal bar een x aantal vermogen nodig.

reakties??
Hij hoeft toch niet zwaarder te gaan lopen? Dat doet een gewone rol toch ook niet... Lijkt me dat je mini een beetje raar op toeren komt als je de belasting tegen zijn vermogen gaat regelen.

Wat je dan beter kunt doen is de belasting constant houden met je regelventiel, dan kun je de veranderingen in de olie enzo compenseren.
Gebruikersavatar
ab-tuning
forum gebruiker
Berichten: 229
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 13:50
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Bericht door ab-tuning »

Je kan statisch en dynamisch meten, statisch is als je een zware rol rond gaat draaien, dan kan je met massatraagheid en versnellingen ed. het vermogen uitrekenen.

Als je dynamisch meet, simuleer je een belasting, de duurdere types testbank werken zo (vaak allebei), dan zit er gewoon een soort generator in waarmee je je motor kan "smoren" .
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

En wij doen het op de Statische manier...

Dit lijkt ons het makkelijkst, en best betaalbaar, maar of het het meest exact is weet ik niet

greetz
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Als het maar hetzelfde is,vermogens meting is toch altijd een vergelijk tussen meerdere motoren.

Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie bank er uit gaat zien.
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

we doen het rustig aan..

zijn ons eerst goed aan het orienteren... aangezien er genoeg samen meer als genoeg kennis is op het Forum..

We houden iedereen op de hoogte ! :wink:
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
wevie666

Bericht door wevie666 »

Ok,

Ik heb vandaag een mailtje gekregen van een bedrijf dat ook dynometers en software daarvoor maakt. Ik krijg als het goed is binnenkort een trial versie en de bijbehorende elektrische schakelingen om alles uit te proberen :roll:

Ik hou jullie op de hoogte!


Ltr
Xander

Bericht door Xander »

Wat ik ook wel eens gehoord heb is dat ze er een elektromotor op hebben om de rol opgang te brengen zodat je van af een km of 40 oppakt met de minibike.
Die electro motor word gebruikt bij het opgang brengen van bijv scooters waarvan de vario geblokkeerd is.
dan kun je bij elk exact rpm kijken hoe de sproeier staat, en wanneer ie op de pijp komt.
de piek van het vermogen bij een exact toerental meten dus.

zal bij de mini waarschijnlijk een orginele koppeling worden met de slapste veertjes, zodat je door een slippende koppeling geen vermogen mist.

Xander.
Gebruikersavatar
ab-tuning
forum gebruiker
Berichten: 229
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 13:50
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Bericht door ab-tuning »

Xander schreef:
Die electro motor word gebruikt bij het opgang brengen van bijv scooters waarvan de vario geblokkeerd is.
Dat is echt niet nodig, ik speel altijd een beetje met het gas om hem op snelheid te krijgen en ga pas meten als ik voel dat hij op gang komt
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
Xander

Bericht door Xander »

ok... hier in het goes, doen we altijd volgas, kun je meteen zien hoe je sproeier, je naald luchtschroef en de rest staat.

meten jullie gecorrigeerd of ongecorrigeerd?
of meten jullie zoals de klant het vraagd.

Xander.
Gebruikersavatar
ab-tuning
forum gebruiker
Berichten: 229
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 13:50
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Bericht door ab-tuning »

Ik meet altijd gecorrigeerd, maar in de winter corrigeerd hij meestal omhoog omdat er naast de testbank een kachel staat :D
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
guzzi
forum gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: di 09 nov 2004, 21:36
Locatie: Apeldoorn

Bericht door guzzi »

heren,

In mijn beleving is een testbank alleen maar een kader waaraan ik mijn verbeteringen of verslechteringen kan toetsen. (beetje moeilijke zin)
Ik denk dat jullie wel begrijpen waar ik naar toe wil.
gecorrigeerde waarden e.d. zeggen alleen dan wat als zij te toetsen zijn aan kalibers.
Natuurlijk zijn er profesionele tuners die graag schermen met grafieken en tabellen om te laten zien hoe goed zij op de hoogte zijn van de laatste snufjes.
Ik hoop eigenlijk dat dit topic mij zoveel informatie geeft dat ik het voorelkaar krijg om een testbank lowbudget te bouwen.
Ik ben op zoek naar een maat waaraan ik kan checken of ik progressie maak.
Interesse in de werkelijke PK,s heb ik eigenlijk niet dit is ook maar een Eenheid!

Jullie reactie?

Vriendelijke groet Roger
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Ik denk dat het low-budget zeer goed mogelijk is om een bank te bouwen die de progressie is je tuning kan weergeven. Hij moet gewoon constant zijn, dus bij twee keer testen met dezelfde mini dezelfde waardes geven.

De definitie van een vermogens meting is dus gewoon hoelang doet een mini (of brommer of wat dan ook) erover een constante waarde van o omwentelingen naar max omwentelingen te brengen. Dat lijk mij met een rol van zeg 100 kg en een pulsteller voor de omwenteling erg makkelijk te maken. Het ligt er gewoon aan hoe je die waardes daarna gaat verwerken.

Stel:

Bij de eerste run kijk je eerst wat je max toerental van je mini (dus ook de rol is).
Dan ga je bij de tweede run met een stopwatch (of teller of pc of xxx) kijken hoelang hij daarover doet. Dan heb je eigenlijk al een waarde die gerelateerd is aan het werkelijke vermogen.

Die waardes zou je zelfs met je rekenmachine of een pc met een excel sheetje of eenvoudig programma'tje al kunnen verwerken.
Wat je dan niet krijgt is een grafiek hoeveel vermogen je bij een bepaald toerental hebt.
Plaats reactie