welke helm kopen en waar ?

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

welke helm kopen en waar ?

Bericht door Gast »

iemand tips waar ik een goede helm kan kopen in zeeland ?
moet dit echt een moterhelm zijn of kan een brommerhelm ook goed zijn, en wat zou dat dan kosten ??

2e hands helm beter niet kopen zeker ?
Jvdw#59

Bericht door Jvdw#59 »

Hangt er helemaal van af hoe je je helm wilt gaan gebruiken..
Ga je serieus NMC's rijden, dan is het het slimst om een helm te kopen die op de KNMV Helmenlijst staat. De gemiddelde motorzaak verkoopt wel een helmpje of wat van die lijst.
Ga je Zeeuwse Minibike races rijden, dan weet ik het niet.. Misschien moet je eens in dat onderwerp op dit forum rondkijken/-vragen.
Ga je voor de fun rijden, dan voldoet een brommerhelmpje wel denk ik.

Succes ermee :)
Gast

Bericht door Gast »

ga voor de fun rijden en als ik druf t.z.t. ook meedoen aan de zeeuwse races voor de fun, zou dan ook een brommerhelm volstaan ??
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Hoi,

even voor de duidelijkheid want ik lees het zo vaak, er is geen officieel verschil tussen brommer en motor helm. Wat wel zo is dat (over het algemeen genomen) hoe duurder de helm, hoe duurder(hoogwaardiger) het matriaal is waar de helm van gemaakt is, wat dus weer meer veiligheid bied, en stiller is.

Even voor de duidelijk heid:

Code: Selecteer alles

E-keurmerk/Europese !CENCUUR!:
E1 Duitsland
E2 Frankrijk
E3 Italie
E4 Nederland
E5 Zweden
E6 Belgie
E7 Hongarije
E8 Tsechoslowakije (bestaat dat nog?)
E9 Spanje
E10 Joegoslavie (bestaat dat nog?)
E11 Groot-Britannie
E12 Oostenrijk
E13 Luxemburg
E14 Zwitserland
E16 Noorwegen
E17 Finland
E18 Denemarken
E19 Roemenie
E20 Polen

Goedgekeurd
Kijk eerst of de helm die je op het oog hebt een keurmerk heeft. Je kunt ‘m vinden op de kinband of de binnen voering van de helm. Het keurmerk bestaat uit een cirkel waarin de hoofdletter E staat. Achter de E staat een getal dat aangeeft in welk land de helm van een Europese ECE-goedkeuring is voorzien. Dit getal kan variëren van 1 t/m 20, waarbij het cijfer 4 voor Nederland staat. De keuringseisen, vastgelegd in de ECE, worden steeds weer herzien. De recentste is de ECE 04, maar de ECE 03 kom je ook nog tegen. Overigens is het niet zo dat een helm met een ouder keurmerk minder betrouwbaar is. Je kunt er wel aan zien dat de helm al enige tijd in de winkel ligt.

Wanneer vervangen 
Je vervangt een helm na een ongeval, hoe onschuldig ook. Als je met je helm iets geraakt hebt, is er kans op schade. En of dat zo is, kun je aan de buitenkant helaas niet altijd zien. Zeker is wel dat je er niet meer op kunt vertrouwen. Speel dus op safe en doe hem weg. Verder zal de kwaliteit van een helm achteruitgaan (veroudering). De binnenvoering klinkt na verloop van de tijd in en de helm komt dan ruimer op je hoofd te zitten. Een ander punt is de inwerking van UV-straling. Die zorgt ervoor dat de conditie van de valhelm achteruit gaat. De goedkopere valhelmen van polycarbonaat zijn er gevoelig voor. De duurdere glasfiber- en kevlarhelmen niet. Controleer ook op zijn tijd de bevestiging van de kinband aan de helmschaal op corrosie en beschadiging. En kijk of er nog geen rafels aan je kinband hangen. Afhankelijk van het gebruik zal een valhelm drie tot maximaal vijf jaar meegaan.

Dus koop een helm die je goed past, (zelfs een klein beetje knelt mag hij zal na een paar weken gevormt naar je zijn) en kijk of er een E keurmerk in staat. Dan kan je hem ook voor de brommer of motor gebruiken.

En bij een beetje grote motorkleding zaak kunnen ze je alles vertellen wat je moet weten en hebben ze altijd wel een stuk of 50 verschillende helmen(als het niet meer is)

Niels
Jvdw#59

Bericht door Jvdw#59 »

TnTnelis schreef:
even voor de duidelijkheid want ik lees het zo vaak, er is geen officieel verschil tussen brommer en motor helm.
Hmm.. okee :)
Maar toch.. eigenlijk net als Bami vs Spaghetti, de ene is toch een stuk goedkoper en minder veilig.. De ander eigenlijk veel te duur, maar wel mooier en betrouwbaarder
:lol:
polini tim
forum gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:36
Locatie: 't Harde / zwolle

Bericht door polini tim »

AGV en SHARK zijn wel fijne helmen maar ze zijn heel duur


groetjes tim
Hardcore Holland Will Never Die !!
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

voor de zeeuwse minibike races is een intergraal helm verplicht.

voor de rest is merk en type mag je zelf weten zo lang het maar een intergraal helm is

mzzl
Gast

Bericht door Gast »

misschien domme vraag maar: wat is een integraal helm ???
Gast

Bericht door Gast »

Het E keur is belangrijk, maar het nummer wat daarna komt is zeker zo belangrijk.
Als je op de helmenlijst van de KNMV kijkt zie je dat de nummer minimaal met 04... of 05... beginnen.

Je kunt in de winkel wel een 03..."nieuwe" helm kopen van 5jaar oud die al die tijd in een magazijn heeft gelegen.
Door invloed van UV straling word een helm oud en bros, en niet echt betrouwbaar meer.(03 niet meer toegestaan in NMC)
Kom je op de NMC met een 04 of 05 helm die niet op de KNMV lijst staat dan zorgt de RAP voor een oplossing.
Of je nu op een Bami fiets of een "echte"minibike rijd, zorg dat je een goede helm op je kop hebt.
Geloof me ik heb ervaring om te weten waar ik over praat, ik dank mijn leven aan een goede helm.

Groet Andre

Nog vragen mail mij of een ander bestuurslid van RAP Holland
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Ik heb een helm van het merk DEMM maar dat hele merk staat niet op de lijst, terwijl ik denk dat het wel een degelijke helm is, niet super maar wel goed genoeg. Er staat een E keurmerk in (E13) en 050 geloof ik.

En wat is uw email adres? Staat niet in uw profiel.

Niels
Gast

helm

Bericht door Gast »

heb net een integraal helm gekocht voor 10 euro op m*rktpl**ts.nl

ff de binnenkant gestofzogen en klaar is kees
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Vind ik erg onverstandig, misschien is er een keer een ongeluk mee gehad, en hebben ze hem weer een beetje gespoten en/of gepoetst. En is dus de beschermlaag al gebruikt, en heb je er geen donder meer aan. Dat is heel moeilijk te zien namelijk.

Wat ik dus nooit begrijp, dat mensen de duurste dingen voor hun brommer of minibike kopen. En ze dan vervolgens op het belangrijkste gaan bezuinigen, BESCHERMING. :?


Niels
Gast

Bericht door Gast »

TnTnelis schreef:Vind ik erg onverstandig, misschien is er een keer een ongeluk mee gehad, en hebben ze hem weer een beetje gespoten en/of gepoetst. En is dus de beschermlaag al gebruikt, en heb je er geen donder meer aan. Dat is heel moeilijk te zien namelijk.

Wat ik dus nooit begrijp, dat mensen de duurste dingen voor hun brommer of minibike kopen. En ze dan vervolgens op het belangrijkste gaan bezuinigen, BESCHERMING. :?


Niels

ach iedereen stelt nou eenmaal zijn/haar eigen prioriteiten :wink:
Gast

.

Bericht door Gast »

Het is duidelijk te zien aan de helm dat hij nog nooit op de grond is gevallen..

anders zou ik het ook weer niet nemen..

sterker nog, je kan geen enkele krasje vinden..
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

Als hij geen krassen heeft wil dat niet automatisch zeggen dat hij nog goed genoeg beschermd!...

Denk er namelijk aan dat het de tussenschaal is die de klap op je hoofd absorbeerd. Deze laag zit tussen de buitenschaal en de binnenkant. Val je nog een keer op dezelfde plek dan is de kans extreem groot dat de helm daar openscheurt.... met alle risico's van doen...

Koop dus gewoon een goeie helm, zo vreselijk duur zijn die ook weer niet!...
Plaats reactie