Motorblok kettingzaag

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Jopie

Motorblok kettingzaag

Bericht door Jopie »

Hallo minibikers!

Ik heb hier bij de buren eens geinformeerd naar een motorblok, en ik liep 5 minuten later naar buiten met een oude Husqvarna kettingzaag :twisted: . Ik heb nu alleen 1 probleem, en dat is de vertanding , want daar kan niet zomaar een andere ketting op. Is er hier iemand die dit vaker gedaan heeft of een idee heeft hoe ik dit kan doen?
Ik zal zo ff een foto maken van de koppeling met het tandwiel eraan als dat nodig mocht zijn.

Alvast bedankt, Jopie
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

jaat ik heb dat al eens gedaan!, ik heb er 2 weken mee gereden want de koppeling kon het niet aan! hij werd echt heet . ik heb de tanden van het koppelingshuis afgehaald, dus de orginele kettingzaag tanden er afslijpen!
dan hou je alleen het huis over met een lager erin, daar las je een fiets/ brommer tandwiel op, zo kun je rijden ik heb het ook gedaan met een husqvarna power genoeg maar warm dat ie wordt!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Jopie

Bericht door Jopie »

thnx voor de reply, maar hoe henb je, nadat je de tanden eraf gehaald hebt het tandwiel erop gezet? want ik heb het tandwiel tussen 2 wangen zitten :? en welk type had jij met welke cilinderinhoud?
Ik heb een 266 SG maar ik heb geen idee hoeveel cc die heeft.
Gast

Bericht door Gast »

ik heb het ook 90cc en heb alleen met weg rijden dat die koppeling hapt en dat is echt :shock: voor die bandjes verder nog geen problemen meej gehad
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

goeie gruten ik had maar een lichte 4pk 34,5 cc, maar ik had geen 2 wangen maar als je een foto en de maten geeft kan ik even om zo'n koppeling gaan want bij mij op het dorp zit er iemand die aan kettingzagen sleuteld (grasmaaiers, bosmaaiers zitmaaiers) en dat is al een oudere en die doet het voor hele lage prijzen weg ik heb er een delorto carb gehaald van een kettingzaag voor 10 € en die past op puch!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Jopie

Bericht door Jopie »

Sja, ik heb geen idee hoe ik hier ooit een foto op kan krijgen, maar de maten heb ik wel.

Je hebt eerst het gedeelte tegen het kapje voor je oliepomp aan zit, met een randje wat voor de afdichting zorgt, de breedte daarvan is bijna 59 mm.
Dan krijg je het tandwiel daar direct tegenaan. Het tandwiel heeft 8 "tanden". Dan krijg je de schaal waar de koppeling in zit, en daarvan is de binnendiameter is bijna 79 mm en de buitendiameter is 82 mm.
In dat "huis" zit een naaldlager dat schuif je dus over de as en daar schroef je dan de koppeling weer op. De diameter van de as is 12,7 mm.

Zogauw ik weet hoe ik hier een foto op krijg zal ik hem posten!
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Ja jah volgens mij snap ik het. maar een foto is makkelijker.
uhm die 8 tanden die slijp je geheel ervan af ,dus eigenlijk slijp je hem doormidden dan op de plek waar je tanden Zaten las je een tandwiel (liefst van een fiets dat is kleiner) maar kan ook van een brommer . zorg wel dat het tandwiel in het midden zit. das erg belangrijk!!!! anders gaat ie trillen.

zit je uitlaat er voor in de weg???
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Jopie

Bericht door Jopie »

Oke, tot zover snap ik het. Alleen sljip je dan dus het naaldlager door!, en dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn. En op deze manier moet je dus ook de wang die tegen het kapje bij het carter zit er terug op lassen?
Misschien vraag ik wel een beetje veel, maar ik heb zelf geen idee hie ik dit goed op kan lossen :?
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

verdraaid begint wel beetjuh ingewikkeld te worden, maar ja inderdaad je zaagt het naald lager doormidden als het goed is heb je dan nog 1,5 cm naaldlager over? toch ofnie?????daar las je het tandwiel op en daar bover op dat kapje wat je bedoeld! let wel op waar je het tandwieltje plaatst anders kan ie mischien tegen je karterkap aan komen!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Jopie

Bericht door Jopie »

okee, weer duidelijk, maar werkt dat lager nog wel als je het doormidden zaagt? :? Ik kwam zelf op het stomme idee om de tanden eraf te halen en er een snaaraandrijving van te maken 8) Ik heb geen idee of dit gaat werken maar dan kan ik de rest wel intact laten. Ik heb alleen geen idee of dit niet vreselijk door gaat slippen en of je niet heel veel vermogen verliest... Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

sorry jopie , ik had het niet goed gelzen het gaat over een naaldlager!, dus die kan je niet doorzagen nee, da's lekker dom van me ik d8 dat het over een glijlager ging.. kijk ff op internet of je zo'n koppeling ziet en stuur me even een foto dan maak ik wel een aandrijving met een tandwiel vor je!

groeten MArk
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Jopie

Bericht door Jopie »

Okee, weer een nieuwe invalshoek.... Ik blijf lekker bezig zo :P
Ik was net bij de Husqvarna dealer voor een nieuwe zuigerveer (14 euro :evil: ) en daar ff naar een nieuwe koppeling gekeken en advies gevraagd. Verteld die man mij doodleuk dat het kapje bij de oliepomp er af kan :shock: . Dus dat probeer ik eerst ff, want dat lijkt me een stuk makkelijker! Ik laat nog wel horen of het lukt. Anders ga ik graag op je aanbod in maar het is altijd leuk om het zelf te doen natuurlijk :) .

Jopie
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

tuurlijk eerst zelf doen !! maar minibikers zijn er om elkaar te helpen!
want bij mij zit er zo'n goedkope dealer pfffff je hebt daar zuigers die passen op puch en die kettingzaag cilinders ook wel!

groeten M@RK
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

kettingzaag

Bericht door Ronnie »

Ik heb dit gedaan met een husqvarna 65cc blok van een bosmaaier,
daar zit gewoon een los tandwiel op het koppelingshuis.
Je koopt dan gewoon het allerkleinste (brommer)voortandwiel.
In dit nieuwe tandwiel maak je dan een ruimer gat plus de passing voor het koppelingshuis.
Ik kan hem er nu zo afhalen en er weer opzetten.
Ps in het koppelingshuis zit inderdaad een naaldlager, die mag je NOOIT doorzaggen.........!!!!!!!!!!
LET OP! dat je voortandwiel zo dicht mogelijk bij je krukaslager komt te zitten, anders loopt na verloop van tijd dit lager stuk.(door de trekkende beweging)
Kijk even op de site van www.minibike.nl bij de foto's de rood met witte minibike met alu frame plus achterveer en husqvarna blok was van mij.
Deze is inmiddels verkocht.
Jopie

Bericht door Jopie »

Ik was eigenlijk door jouw minibike op het idee gekomen om een kettingzaag blok te gebruiken 8)
Ik heb nu het kapje eraf, alleen moet ik nu dus het tandwiel eraf halen.
Dit word nog een probleem aangezien ik niet weet of er een passing op het lagerhuis zit en of het tandwiel er opgezet is of dat het 1 geheel is .....
Ik blijf proberen, en ooit moet het toch gaan lukken.
Hij loopt ook nog niet btw. De bougie vonkt goed, de carburateur is goed schoongemaakt, hij heeft veel compressie, maar starten ho maar.
Iemand een idee wat er nog mis kan zijn?
De ontsteking staat ook op tijd volgens mij (zit een elektronische ontsteking met binnenrotor op)
Gesloten