Aanschaf 2e hands minibike, waar op letten.

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

Aanschaf 2e hands minibike, waar op letten.

Bericht door Gast »

Hoi,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben marco keur, 14 jaar uit emmen. Na op een motorbeurs te zijn geweest en daar minibikes te hebben gezien wil ik er zelf ook graag een hebben.

Omdat ik geen geld heb voor een nieuwe wil ik een 2e hands kopen. Maar op welke dingen moet ik letten. Voor zowel zelfbouw als fabrieks model.

PS. waar rijden andere rijders uit emmen en omgeving?

Alvast bedankt :lol:
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Hey.. hier is al eens een topic over geweest.. maar maakt verder niet uit..:
Untiej Mini Racing schreef:kwaliteit van banden, remmen, ketting tandwielen (het moeten geen ninjasterren zijn)

spelingen: balhoofd (voorvork), wiellagers, bloklagers (ratelen UIT het blok)

Goed lopen, goed starten, geen rare geluiden en/of tikken uit het blok

en verder moet je kijken of je hem fijn vindt rijden en of je hem mooi vindt ..

Succes ! :wink:
Hier zou ik op letten bij het kopen van een bike.
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Bericht door ruud »

Ook of het wel een echt merk model is.
IK hoor het de laatste tijd jammer genoeg te vaak.
Dan er mensen worden opgelicht door een sendai minibike met stickers erop van een blata.Let ook altijd als je een fabrieks mini wil gaan kopen op het blok.Meestal staat er een icoon in van Blata of polini.
Dat is ook een zeer nuttige tip.
Gebruik deze :wink:
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben aan m'n zevende motor toe en heb daarvoor een vijtal brommers gehad. Als ik van plan ben een motor te kopen let ik op volgende zaken:

De woning van de verkoper zegt al veel over de verkoper zelf. Is het een proper en net huisje of is het er een echte zwijne stal?

Ik kijk vooreerst naar de algemene staat van de motor. Staat hij mooi zuiver? Nergens valschade?

Speling op balhoofd controleren. Zet de motor op een middenbok en draai het stuur heen en weer. Gaat dit soepel? Zoniet, dan zijn de lagers ingesleten van het balhoofd en dat duidt op onzachtaardig gebruik (wheelies) of hoge kilometerstand.

Zit er niet te veel speling op de remklauwen, remhendels, ... Vertonen de kabels van de remmen al veel knikjes, dan zijn ze hoogst waarschijnlijk al veel aangespannen ...

Zijn de remschijven niet al te veel ingesleten? Er mogen geen diepe krassen in de schijfjes zijn.

De staat van de banden. Mooi rond of vierkant afgesleten ...

Het blokje: vettig of mooi droog? De uitlaat ... staat die vast, verliest deze nergens druk ... Zit die onder vieze vette olie (een klein beetje aan het uitlaateinde is normaal) ... ?

Voel je nog duidelijk compressie? Keert de trekstarter soepel terug? Hoor je nergens een onregelmatig rateltje?

Hoe zit het met het kuip? Valschade? Scheurtjes? Verdoezelde herstellings sporen ...

En als je bij de verkoper bent, voel dan eerst aan het blokje. Staat het warm, dan is het mogelijk dat de verkoper eerst het motortje warm gereden heeft voor jij er was ... kan duiden op een slechte starter ...

Olie rond de cilinderkop is uit den boze ... lekke koppakking. En als het motortje draait, hou je hand even dicht bij de bougie (ontstekingskaars). Je mag geen luchtverlies voelen ...

En probeer zeker eens een testritje. Een twee takt rookt aardig wat bij een koudstart. Maar na enkele honderden meters moet het toch de helft schelen. En draait het blokje mooi stationair? Gaat het gretig in de toeren bij een flinke dot gas?

Hoe zit het secundaire aandrijving: ketting en tandwielen. Zoals reeds eerder geschreven: de tandwielen mogen geen "ninja sterren" zijn. De ketting en het achterwiel moet mooi lopen, zonder haperingen, zonder knelpunten. De ketting moet lichtjes ingevet zijn, maar niet aangekoekt (te veel smeermiddel trekt alleen maar vuil en zand aan).

Hoe zit het met de koppeling? Moet het blokje eerst veel toeren maken om dan pas te "trekken" of pakt de koppeling reeds vroeg op en blijft ze mooi "kleven" zonder te haperen of door te slippen?

En kijk even naar de onderkant van de voetsteuntjes. Hebben deze al eens tegen het asfalt geschraapt?

Ik ben meer dan waarschijnlijk het één en het ander vergeten, maar ik ben er van overtuigd dat als je met deze tips rekening houdt, je al een heel eind ver bent.

Neem de zoekfunctie er nog even bij en de kans dat je een kat in een zak koopt wordt steeds kleiner.

Succes :!:
Gast

Bericht door Gast »

Hartstikke bedankt. Ik ga straks bij een bike kijken dus jullie horen mijn bevindingen wel :) .

Ik heb hem inmiddels hier en hij gaat als een trein :D
Gast

Bericht door Gast »

SINDS IK OOK BIJ MOTORBEURS IN UTERECHT BEN GEWEEST BEN IK HELEMAAL GEK van minibiks :D :D , IK GA ER EEN BINNEKORT KOPEN WEET NIET PRECIES WELKEN moet ik nog even uitzoeken maar woont er iemand in de buurt van amsterdam of weten jullie het dichtbijzijnde cicuit in amsterdam :?: :?:
gr.mark
Gebruikersavatar
doede46
forum gebruiker
Berichten: 1818
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 22:53
Locatie: Mantgum/Hilversum

Bericht door doede46 »

heej

ik zou ook even bij het blok voelen of er een warme gloed van af komt(cilinder) zo ja heeft hij/zij hem waarschijnlijk in laten lopen zodat ie beter/sneller start
suc6 verder :wink:
mzzl
Gebruikersavatar
Richard D
forum gebruiker
Berichten: 1362
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:59
Locatie: Ens
Contacteer:

Bericht door Richard D »

doede46 schreef:heej

ik zou ook even bij het blok voelen of er een warme gloed van af komt(cilinder) zo ja heeft hij/zij hem waarschijnlijk in laten lopen zodat ie beter/sneller start
suc6 verder :wink:
mzzl
Volgens mij staat dat ook al in het antwoord van Guzzio :oops:
[url=http://imageshack.us][img]http://img209.imageshack.us/img209/5329/forumonderschriftpz6.jpg[/img][/url]
voor vragen of info verwijs ik je graag naar mn eigen forum: www.poldercarbon.nl/phpBB/index.php of website www.poldercarbon.nl
Plaats reactie