Zelf (zand)stralen?

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Zelf (zand)stralen?

Bericht door Gast »

Wat zijn de benodigheden om zelf (thuis) te kunnen (zand)stralen?

aangezien ik een boot moet zandstralen en dit erg duur is om door een bedrijf te laten doen,

Alvast bedankt
Wouter
Gast

Bericht door Gast »

je pakt een handje zand uit je eigen zandbak wout, en dan net zo lang er tegen aan blijven gooien tot je het gewenste resultaat hebt :P:P

maar ff serieus, je hebt minimaal een compressor nodig met denk ik bepaalde hulpstukken voor erop/eraan en een hoop zand of glas(als je wil glasstralen)
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Zelf (zand)stralen?

Bericht door Wim »

Area schreef:Wat zijn de benodigheden om zelf (thuis) te kunnen (zand)stralen?

aangezien ik een boot moet zandstralen en dit erg duur is om door een bedrijf te laten doen,

Alvast bedankt
Wouter


:lol: een BOOT??

minibike...boot...minibike...boot...miniboot...bootbike


d'r klopts iets niet

zit je niet in't verkeerde forum?:wink:


Groetjes

Wim
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Een boot met glas stralen, dat gaat niet echt. Ik neem aan dat de boot van staal is. Omdat het staal is moet je aardig wat luchtaanvoer hebben bij een paar bar luchtdruk. Je zult dus een compressor moet hebben van tig kilowatt. Deze kun je huren, maar dan zal je een trafo huisje moeten laten plaatsen :-) Een dieselcompressor huren zou een oplossing zijn.

Verder moet je een straalketel hebben, dit is een soort vat waar het straalmateriaal inzit en mee wordt gezogen door de lucht. Uiteraard moet je verder de benodige slangen er bij hebben. Tuinslang houd het nog geen 10 min uit denk ik..

Daarnaast zul je beschermde kleding moet hebben. Daarbij moet je denken aan een soort maanman pak.

Zo'n hele installatie kun je wel ergens huren. Verder moet je een geschikte afgesloten locatie hebben.. Ik zou er nog eens overnadenken om het te laten doen als het eenmalig is.

Ik heb jarenlang onderhoud uitgevoerd aan een straalinstallatie/cabine en zelf ook gestraald.
Gebruikersavatar
Richard D
forum gebruiker
Berichten: 1362
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:59
Locatie: Ens
Contacteer:

Bericht door Richard D »

hoe groot is de boot, en is hij van staal of polyester
[url=http://imageshack.us][img]http://img209.imageshack.us/img209/5329/forumonderschriftpz6.jpg[/img][/url]
voor vragen of info verwijs ik je graag naar mn eigen forum: www.poldercarbon.nl/phpBB/index.php of website www.poldercarbon.nl
Gast

Bericht door Gast »

@ Wim, Ja sorry maar een maat van mn vader vroeg dit aan mij en ik d8 op het forum zijn mensen die zelf hun onderdelen stralen dus vandaar. :wink:

en tsja het is een redlijk grote (6 meter) stalen boot met aardig wat roest en hij is bezeig met het opknappen ervan maar om het te laten stalen door een bedrijf kosten 1500,- euro`s
maar kan je niet gewoon zon compressor enz huren en het gewoon in de buitenlucht doen dan?
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

De spullen kun je zeker huren, maar in de buitenlucht.. Daar zullen je buren niet blij mee zijn.. Het stof en straalgrid waait weg.

Je zou natuurlijk wel een soort tent kunnen bouwen van zeil of iets dergelijks.
Gast

Bericht door Gast »

de boot staat ergens in de midle of nowhere in een weiland

maar we hebben ms wel de beschrikking over een compressor maar deze is niet op diesel maar gewoon op 220v,

maar ik denk dat zelf doen zoiezo goedkoper uitkomt als laten doen want dan moeten we of de boot verplaatsen of er moet een bedrijf komen :)
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Een boot stralen kun je echt niet met een compressor met 220V :-)

Je moet denken aan een compressor met een elektrisch vermogen van TIG kilowatt.. Deze sluit je niet zomaar aan op je huisinstallatie.
Gast

Bericht door Gast »

maar er zijn toch genoeg mensen die thuis bijv hun carter stralen?

een boot is toch ipc het zelfde alleen dan groter :lol:
Gast

Bericht door Gast »

is een grote bandschuurmachine niet een oplossing??
duurt denk iets langer maar scheelt je hoop geklier met deze manier.
Gast

Bericht door Gast »

met een band schuurmachine is het moeilijk of overal het zelfde er af te halen
Gast

Bericht door Gast »

en het is veel te veel om te schuren :roll:
Gast

Bericht door Gast »

2 olle, er zijn wel speciale spuitbussen met een soort vaga poeder, die in alle on effenheden gaan zitten en dan kan je dus alles hetzelfde schuren, maja het is veel werk.

maar denk dat je uiteindelijk sneller klaar bent en goedkoper.
Gast

Bericht door Gast »

je hebt het toch over een bandschuurmachine, die speciale spuitbussen met dat vage poeder zijn er voor om met de hand te schuren.
de bandschuurmachine haalt er gewoon te veel en te snel materiaal er van af om het mooi egaal te krijgen
Gesloten