Autobine als ontsteking?

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

Autobine als ontsteking?

Bericht door mark007 »

Hoi,

Laatst hoorde ik van iemand die een autobobine al;s ontsteking gebruikte.
Heeft iemand hier meer info over?
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Er zijn er niet zo veel die hier mee rijden op het forum. Je kunt dan beter een hpi aanschaffen. Gr Dave.
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Jopie

Bericht door Jopie »

vliegwiel afdraaien tot ja alleen de nok voor de contactpunten overhoudt.
Grondplaat met alleen de puntjes erop terugschroeven.
Nok op je vliegwiel zetten.
Accu erop, draadje van de accu via de contactpunten naar de bobine laten lopen en rijden.

Dit is wat ik er van gehoord heb. Als ik iets vergeten ben of compleet uit mn nek klets, zeg het maar.
Kan ik er ook nog wat van leren.

Jopie
stefano

Bericht door stefano »

Hoi


1 Dat kan wel,maar als je je bike (stevig) getuned hebt houden je contactpunten het niet meer bij.

2 Het is beperkt rijden,want de vonken zijn ook zo op als de accu leeg is.

3 heb je er echt vermogens winst van???Ik vraag het me af.Een lekkere gasreactie is zobizo zeker.


Ik denk dat je het meeste voordeel hebt van een binnenrotor ontsteking.
Het kost wat maar dan heb je zeker wat!!!!


Stefan
Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

stefano schreef:Hoi


1 Dat kan wel,maar als je je bike (stevig) getuned hebt houden je contactpunten het niet meer bij.

2 Het is beperkt rijden,want de vonken zijn ook zo op als de accu leeg is.

3 heb je er echt vermogens winst van???Ik vraag het me af.Een lekkere gasreactie is zobizo zeker.


Ik denk dat je het meeste voordeel hebt van een binnenrotor ontsteking.
Het kost wat maar dan heb je zeker wat!!!!


Stefan
Nou het zal veel in acceleratie scheelen, Het zal veel beter lopen als een binnenrotor, alleen de contactpuntjes, Maar die kun je weer vervangen door zo'n dingetje waarme je je contactpunten vervant :P (jah weet niet meer hoe het heet) en de accu zal niet zomaar leeg zijn hoor :P
Jah zo is het.
wevie666

Bericht door wevie666 »

Carlos Keutel schreef:
stefano schreef:Hoi


1 Dat kan wel,maar als je je bike (stevig) getuned hebt houden je contactpunten het niet meer bij.

2 Het is beperkt rijden,want de vonken zijn ook zo op als de accu leeg is.

3 heb je er echt vermogens winst van???Ik vraag het me af.Een lekkere gasreactie is zobizo zeker.


Ik denk dat je het meeste voordeel hebt van een binnenrotor ontsteking.
Het kost wat maar dan heb je zeker wat!!!!


Stefan
Nou het zal veel in acceleratie scheelen, Het zal veel beter lopen als een binnenrotor, alleen de contactpuntjes, Maar die kun je weer vervangen door zo'n dingetje waarme je je contactpunten vervant :P (jah weet niet meer hoe het heet) en de accu zal niet zomaar leeg zijn hoor :P
Dat is onzin wat je nu zegt. Dat "dingetje" heet een sparcon en vervangt de contactpunten. En die geeft een vonk als het magnetische veld het sterkste is. Met een accu en bobine is alles eigenlijk constant. De contactpunten zorgen dan voor de ontsteking.

Met een sparcon gaat dat dus niet lukken

Correct me if I`m wrong :roll:
Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

wevie666 schreef:
Carlos Keutel schreef:
stefano schreef:Hoi


1 Dat kan wel,maar als je je bike (stevig) getuned hebt houden je contactpunten het niet meer bij.

2 Het is beperkt rijden,want de vonken zijn ook zo op als de accu leeg is.

3 heb je er echt vermogens winst van???Ik vraag het me af.Een lekkere gasreactie is zobizo zeker.


Ik denk dat je het meeste voordeel hebt van een binnenrotor ontsteking.
Het kost wat maar dan heb je zeker wat!!!!


Stefan
Nou het zal veel in acceleratie scheelen, Het zal veel beter lopen als een binnenrotor, alleen de contactpuntjes, Maar die kun je weer vervangen door zo'n dingetje waarme je je contactpunten vervant :P (jah weet niet meer hoe het heet) en de accu zal niet zomaar leeg zijn hoor :P
Dat is onzin wat je nu zegt. Dat "dingetje" heet een sparcon en vervangt de contactpunten. En die geeft een vonk als het magnetische veld het sterkste is. Met een accu en bobine is alles eigenlijk constant. De contactpunten zorgen dan voor de ontsteking.

Met een sparcon gaat dat dus niet lukken

Correct me if I`m wrong :roll:
uuhm wrom niet? een "sparcon" hoort de contact puntjes te vervangen, en het voordeel is dat dit ding niet gaat zweven, Dus moet hij ook precies hetzelfde doen als contact puntjes, dus waarom zou dit onzin zijn?
Jah zo is het.
wevie666

Bericht door wevie666 »

Bij contactpunten worden de contacten door het vliegwiel geopent. Bij een sparcon gebeurt dit niet. Deze geeft een vonk als het magnetische veld het sterkste is. Begrijp je? :wink:
Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

wevie666 schreef:Bij contactpunten worden de contacten door het vliegwiel geopent. Bij een sparcon gebeurt dit niet. Deze geeft een vonk als het magnetische veld het sterkste is. Begrijp je? :wink:
Haha het kwartje begint te vallen, Ok, Dus dat dingetje zit niet bij de nok maar bij het buitenste van het vliegwiel? Ok, Heb'k me vergist :oops:
Jah zo is het.
Gast

Bericht door Gast »

Als je je vliegwiel afdraait zal de Sparcon zijn werkt niet meer doen.
Deze werkt zoals wevie al zei, met een magnetsich veld.
Gebruikersavatar
steurtje
Moderator
Moderator
Berichten: 2073
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 18:35
Locatie: Kwadendamme
Contacteer:

Bericht door steurtje »

dan moet jeje vliegwiel of wat daar vanover is vervangen door een magneet of zow? wat de zelvde maat is ongeveer van dat afgedraaide vliegwiel of niet??
wevie666

Bericht door wevie666 »

Het is gewoon niet mogelijk om een afgedraaid vliegwiel te gebruiken met een sparcon. Zou namelijk wel tof zijn.. heb je je eigen elektronische ontsteking 8)
Plaats reactie