beetje informatie

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

beetje informatie

Bericht door Gast »

Hey,

ik ben van plan om een minibike te gaan kopen. Maar ik had eerst nog een paar vraagjes. Ik heb de search gebruikt en de topics beetje doorgekeken maar werd niet veel wijzer.

Ik ga hem gebruiken just for fun 8) . Gewoon 1 maal in de week ff rondje maken in dorp.

1. Ik lees hier hier over verschillende typen. Je hebt met puch blok, chineesjes en ik las ook nog een blata blok? Wat is het voordeel van elk van die blokjes en zijn die goedkope chineesjes wel te vertouwen?

2. Hoe werkt eigenlijk dat overbrengings systeem? Ik las net over tandwielen maar zag net ook iemand met koppeling (soort van scooter koppeling met veren erin om aangrijpmoment te bepalen). Hoe zit dat?

3. Zijn er ook minibikes met versnellingen? Ik vind dit peroonlijk erg leuk dat schakelen of zit dat standaard al op minibike?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Tom
pipo
forum gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 11:19

Bericht door pipo »

Hi welkom

Als je hem voor 1 keer per week gaat gebruiken is het zonde om een "dure" polini of welk ander "duur" merk dan ook aan te schaffen!

1. Er zijn minibikes met verschillende blokjes... je hebt ze luchtgekoeld en watergekoeld.
Die goedkopere 300 a 400 euro zijn eigenlijk altijd luchtgekoeld... (dat zijn dus die "chineesjes").
Zoals jij al zei je gaat hem vooral gebruiken voor de fun dan zou ik niet echt voor zo'n dure gaan... (watergekoeld lijkt me dan onzin).
Over de betrouwbaarheid daar zijn vele meningen over de ene is er over te spreken, de ander is er totaal NIET over te spreken..... volgens mij is het net geluk hebben of je een goede treft, en of je hem een beetje goed onderhoud.... (kennis van die machintjes)

3. Bij die chineesjes zitter er standaard geen versnellingen op... lijkt me ook niet echt lekker als je een kleine 50 cm boven de grond zit met je knieen in je nek :P

Hopelijk heb je er wat aan,

greetzz pipo
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Als je wil schakelen moet je voor een minicrosser gaan.

Niels
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Hey, welkom hier:

1:
- Je hebt ze met puchblok: beter bekend als "zelfbouwers".. rijd ik ook mee.. je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.. van 100 euro tot ver boven de 1000 euro !.. Kwaliteit van de motor ligt aan je zelf.. wat je er aan besteed en hoe je het maakt.. een zekere hoeveelheid motor-kennis is hier wel voor nodig
- Je hebt "de" chineesjes.. voor veel mensen de perfect motor waar je lekker mee kan scheuren voor weinig geld.. Je kunt ze het beste nieuw kopen.. dan heb je het meest waar voor niet veel meer geld als een 2e hands bike.. De chineesjes zijn niet wedstrijd geschikt ( behalve 1 type: de Sendai Tai Chai, na veel aanpassingen) en je kunt er alleen mee rijden voor de fun of trainen op een kartbaan. Kwaliteit is niet altijd even goed.. dus verwacht er niet teveel van.. maar onderhoudt de motor wel goed.. dat scheelt je een hoop werk
- Proff bikes (Blata, Polini, DM, GRC, Pasini, etc) : Dit zijn motoren die puur voor de wedstrijden zijn gemaakt.. Ze zijn 2e hands verkrijgbaar vanaf ongeveer 1000 euro.. Nieuw moet je rekenen tussen de 2000 en 3000 euro.. Dit is niet voor gebruik in het dorp.. maar PUUR voor op kartbanen en officiele wedstrijden.

2:
De overbrenging werkt bij alle minibikes (proff bikes, Chineesjes en Puchblokjes).. Dit werkt met een koppeling en een kettingoverbrenging.. De snelheid en trekkracht is hierdoor te bepalen met het aanpakmoment van de koppeling door de veertjes strakker of losser te draaien

(strakker= later aanpakken, met meer toeren optrekken Losser= eerder aanpakken, met minder toeren optrekken)

De algemene regel voor de tandwielverhouding geld zo:
Tandwielen:
Voor groter: hogere top, zachter optrekken
Voor kleiner: harder optrekken, lagere top

Achter groter: harder optrekken, lagere top
Achter kleiner: zachter optrekken, hogere top.

3:
Er zijn wel soort minibikes met versnellingen.. dan kom je meer bij de Super Motards uit.. deze zijn groter als gewone Minibikes..

Minibikes met versnellingen zijn er volgens mij niet.

Pff.. genoeg getypt :wink: Succes !

greetz

Jeroen #21
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gast

Bericht door Gast »

hey hartstikke bedankt voor jullie reacties :o ,

ik zit er nu aan te denken om zo een zelfbouw puch of nieuwe chinees te kopen. Ik heb wel aardig wat verstand van tweetakters, houd me erg veel bezig met scooters ed. Dus het onderhouden van zo een blokje lijkt me geen probleem :roll: .

Tom
pipo
forum gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 11:19

Bericht door pipo »

Gizmorator schreef:hey hartstikke bedankt voor jullie reacties :o ,

ik zit er nu aan te denken om zo een zelfbouw puch of nieuwe chinees te kopen. Ik heb wel aardig wat verstand van tweetakters, houd me erg veel bezig met scooters ed. Dus het onderhouden van zo een blokje lijkt me geen probleem :roll: .

Tom
als je er zelf eentje bouwt... vergis je dan niet aan het werk ervan he.... bijv. het frame (kan je lassen?) zijn ook te koop daar niet van, maar dan word het weer wat prijzig..
Gast

Bericht door Gast »

pipo schreef:
Gizmorator schreef:hey hartstikke bedankt voor jullie reacties :o ,

ik zit er nu aan te denken om zo een zelfbouw puch of nieuwe chinees te kopen. Ik heb wel aardig wat verstand van tweetakters, houd me erg veel bezig met scooters ed. Dus het onderhouden van zo een blokje lijkt me geen probleem :roll: .

Tom
als je er zelf eentje bouwt... vergis je dan niet aan het werk ervan he.... bijv. het frame (kan je lassen?) zijn ook te koop daar niet van, maar dan word het weer wat prijzig..
via een internetveiling of als ik er hier eentje in de verkoop pagina tegenkom :wink:

Tom
Gebruikersavatar
Richard D
forum gebruiker
Berichten: 1362
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:59
Locatie: Ens
Contacteer:

Bericht door Richard D »

kijk eens bij de te koop topic.
daar staat nog een leuke Blata 2.5
[url=http://imageshack.us][img]http://img209.imageshack.us/img209/5329/forumonderschriftpz6.jpg[/img][/url]
voor vragen of info verwijs ik je graag naar mn eigen forum: www.poldercarbon.nl/phpBB/index.php of website www.poldercarbon.nl
Plaats reactie