HOW-TO koppeling tunen

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

shoarmaschotel schreef:gaten in je koppelingshuis hebben niet veel meer nut dan er mooi uitzien, je zult er echt geen vermogenswinst van krijgen, ook zul je niet merkbaar sneller optrekken. de kans dat je het verprutst met die gaten boren is groter dan de kans dat het ook echt nut heeft. Het ziet er wel bruut uit natuurlijk zo'n gatenkaas :D enneh, als je geen zin hebt om aan je segmenten te gaan zagen kun je ook gewoon je (blauwe) veertjes helemaal indraaien en ongeveer 1 slag uitdraaien, levert ook wel lekker wat toeren op bij wegrijden :D Het belast de veren wel wat, maar zoveel kilometers zul je nou ook weer niet afleggen op je minibike....
'kweenie, maar ik weet wel waar ik over praat,

ik praat over gasreactie, en koeling van je koppeling

en jullie beginnen over gatenkaas???

'k had al redelijk wat ervaring met puchjes, en nu ook met mini-bike met puch blok!

elk beetje massa wat je direct aandrijft, en wat lichter gemaakt is, is merkbaar in je gasreactie!
daarbij is het ook wel prettig, vooral bij extreme belasting van je blokkie dat je koppeling zo koel mogelijk blijft (bijvoorbeeld in een wedstrijd of training), zo houd je grip op de koppeling en blijven je segmenten het langst intact!

je maakt dus niet alleen gatenkaas, als je het maximale uit je blok wilt halen, is het een onderdeel van je blok-tuning!

by the way, iets wat er "bruut" uitziet,
in een blok, vind ik "lekker belangrijk"
in een blokkie hoeft 't er van mij niet mooi uit te zien, als 't maar hard loopt!

nomaals, veel plezier

Wim
Gast

Bericht door Gast »

wim heeft wel gelijk

alles wat je aan je krukas verlicht is minder weerstand
maarja je moet alleen dingen doen als je weet wat je doet :roll:
joep

Bericht door joep »

als de krukas lichter is heb je minder weerstand oke maar waarom persen ze dan nylon in die gaten van de krukas (wordt ie toch weer zwaarder en kan er minder benzeine/lucht mengsel in het karter)? :? :?
Jopie

Bericht door Jopie »

Joep,

Dat nylon in de krukas is er juist voor om te zorgen dat er minder mengsel in het carter kan. Dit zorgt voor een hogere carterdruk, en daardoor word het mengsel sneller je cilinder in gepompt.
Ze gebruiken hier nylon voor omdat dit niet veel uitzet, benzinebestendig is, en tegen hoge temperaturen kan. En natuurlijk omdat dit minder weegt dan alu oid.

Ik hoop dat je het zo snapt,

Jopie
joep

Bericht door joep »

:) hey bedankt ben ik weer een beetje wijzer geworden
Gesloten