probleem met het achterwiel (het klemt)

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

probleem met het achterwiel (het klemt)

Bericht door Gast »

hoe zit een achterwiel in elkaar ? ikheb het echt over de rollementen en de as en hoe deze op het chassis staat...
Tis van een chineesje ...

iemand fotos van?

tis maar omdat als ik mijn bouten van mijn achteras aandraai dat ik dan mijn wiel ook vastdraai, ik ga het sebiet uit elkaar halen om eens te zien dus alle hulp is welkom

greetzz
Laatst gewijzigd door Gast op ma 13 jun 2005, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

nu enkele fotos dan zullen jullie het meer snappen wat men probleem is:
dus als ik mijn bouten aan mijn achterwiel aandraai, dan kan ik mijn achterwiel niet meer ronddraaien, hier enkele onderdelen
eers het je een kort buisje dat over de as schuift Afbeelding met rondel
dan heb je het achterwiel Afbeelding
dit is de andere kant van het wiel Afbeelding

tenslotte komt dit buisje over de staaf (as) Afbeelding

kan het zijn dat het buisje dat tussen de rollementen binnenin te kort is zodat ik wanneer ik de bouten aanspan de rollementen tegen elkaar druk en dan zo het wiel doe klemmen?

tis echt een vervelend probleem, en kwil niks kapot doen dus liever alles perfect in orde

thanks
daans
forum gebruiker
Berichten: 1975
Lid geworden op: ma 25 nov 2002, 23:24
Contacteer:

Bericht door daans »

Hoi,

Dat probleem had ik ook ...

Het ligt iid aan het busje tussen je lagers. Deze was bij mij te kort, wanneer je dan je wiel vast zet trek je de lagers scheef en gaat ie klemmen. Je moet het even goed uitmeten, het mag ook niet zo zijn dat de afstandsbus schuin gaat zitten (wat niet gebeurd als die precies goed is). Wat ik heb gedaan bij de mijne is de bus op maat gemaakt en vervolgens een lading tape om de bus gedraaid zodat er geen speling meer tussen de bus en de binnenkant van de velg zit.

Kortom: de juiste lengte van de afstandsbus is erg belangrijk.

Groeten,

Daniel
Gast

Bericht door Gast »

schitterend
dank je
Gast

Bericht door Gast »

hoe heb je trouwens de rollementen eruit gekregen?
Gast

Bericht door Gast »

ah kan het kwaad als je een aluminium buisje neemt ipv een stalen?
daans
forum gebruiker
Berichten: 1975
Lid geworden op: ma 25 nov 2002, 23:24
Contacteer:

Bericht door daans »

Het buisje moet wel sterk genoeg zijn. Ik denk zelf dat aluminium dat is, zelf ehb ik een koperen waterleiding buisje gebruikt.

Ik heb de lagers er wel eens uitgehad ja, omdat ik deze heb vervangen door stevige versies (zaten nog originele in).

Groeten,

Daniel
Ducati

Bericht door Ducati »

Ik heb het probleem ook weleens gehad maar ik was vergeten dat buisje erin te doen nadat ik er nieuwe lagers in had gezet ](*,) .

Als de ouwe lagers er niet of moeilijk uitgaan moet je gewoon een dun lang buisje of een schroevendraaier door het gaat van 1 van de lagers steken.
Dan tik je de andere lager er zo uit.
Gast

Bericht door Gast »

ik heb het rollement eruit gekregen, maar ik heb het kapot gedaan (schroevendraaier ging gewoon door de zijkant ...
tja tis een chineesje he

wat kost een rollementje eigelijk?
racertje

Bericht door racertje »

Zijn gewoon skf6000 lagers, ik zou er wel een beetje goede (RS)inzetten..
Als je goede kettingspanners gebruikt, hoeft de as van het wiel helemaal niet zo erg vast gezet te worden, want hoe strakker je hem vastzet hoe sterker je tussenas moet zijn.

Een alu tussenas vind ik zelf niet echt een goede optie..
Laatst gewijzigd door racertje op do 16 jun 2005, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

ik weet het dat het niet de ideale oplossing is omdat het wat zwakker is dan metaal, maar het is het enige materiaal met dezelfde afmetingen, : 13 diameter langs buiten en 10 mm langs binnen
Plaats reactie