Zelfbouw minibike project starten
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
-
Kleinelars1.
- forum gebruiker
Re: Zelfbouw minibike project starten
Thanks, met wat extra hulp van hier moet het goed gaan komen.dennis schreef:Goed bezig
Gr Dennis
- dennis
- forum gebruiker
- Contacteer:
Gaat zeker goed komen.
Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om een scooterblok te maken onder een mini.
Maar je loopt tegen dingen aan, die je niet niet zelf kan maken als je daar geen machine,s voor heb, en alles laten maken kost een hoop geld.
Maar ben benieuwd hoe de minibike gaat worden.
gr dennis
Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om een scooterblok te maken onder een mini.
Maar je loopt tegen dingen aan, die je niet niet zelf kan maken als je daar geen machine,s voor heb, en alles laten maken kost een hoop geld.
gr dennis
old school rules
-
Kleinelars1.
- forum gebruiker
Dat klopt zeker, heb thuis ook niks voor handen, maar met behulp van mijn omgeving, creatief denken en veel vragen hoop ik een heel eind te komen.dennis schreef:Gaat zeker goed komen.
gr dennis
-
Kleinelars1.
- forum gebruiker
Nog wat vraagtekens:
1. Ik lees op zelfbouwbikes dat men de vliegwiel zijdde hebben uitgedraaid zodat de HPI erin paste, iemand een idee waarom dit uitgedraaid diende te worden? Een HPI past normaal toch altijd wel???
2. Hoe bepaal ik tot waar ik de carters weg kan frezen (lees versmallen)
3. De gaten in de 2 zijplaten, enerzijds waar de koppeling doorheen steekt, en anderszijds waar de ontsteking doorheen steekt: hoe nauwkeurig dienen deze te zijn, maw mogen deze gaten een paar mm groter zijn dan de buitenrand vvan de ontsteking en koppeling??
Gr. Lars
1. Ik lees op zelfbouwbikes dat men de vliegwiel zijdde hebben uitgedraaid zodat de HPI erin paste, iemand een idee waarom dit uitgedraaid diende te worden? Een HPI past normaal toch altijd wel???
2. Hoe bepaal ik tot waar ik de carters weg kan frezen (lees versmallen)
3. De gaten in de 2 zijplaten, enerzijds waar de koppeling doorheen steekt, en anderszijds waar de ontsteking doorheen steekt: hoe nauwkeurig dienen deze te zijn, maw mogen deze gaten een paar mm groter zijn dan de buitenrand vvan de ontsteking en koppeling??
Gr. Lars
- rkpdude
- forum gebruiker
- Contacteer:
aan de ontstekingskant is het niet zo spannend, hpi of andermerk ontsteking erin klooien kan er meestal zo op. daaromheen moet een trommel waarop dan weer de trekstarter gemonteerd wordt. aan de andere kant komt het wat preciezer. op die schetsplaat zit een centreer rand waar je koppelings huis op centreert, en dat wil je wel precies in het midden om je krukas hebben.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
-
Kleinelars1.
- forum gebruiker
Ok, inderdaad ontstekingskant is inderdaad geen probleem kom ik wel aan uit, maar ik zou er dus wel een aantal mm af kunnen frezen om het bok smaller te krijgen?rkpdude schreef:aan de ontstekingskant is het niet zo spannend, hpi of andermerk ontsteking erin klooien kan er meestal zo op. daaromheen moet een trommel waarop dan weer de trekstarter gemonteerd wordt. aan de andere kant komt het wat preciezer. op die schetsplaat zit een centreer rand waar je koppelings huis op centreert, en dat wil je wel precies in het midden om je krukas hebben.
Maar vwb de koppelingszijdde;
Ik weet nog niet exact wat je bedoelt met centreerrand, maar waarschijnlijk denk ik te ver door....
Mijn voorstelling is dat de krukas exact door het centrum van dit gat moet steken en de koppeling zo gemonteerd dient te worden dat het centrum van de koppeling uiteraard 100% overeen komt met het centrum van de krukas. correct? Is dit niet op een eenvoudigere manier op te lossen door de zijplaat op het carter te monteren, de koppeling op de krukas, en vervolgens de 3 bevestigingspunten van de koppeling netjes uit te tekenen/werken op de zijplaat om deze vervolgens te boren en te tappen??
- dennis
- forum gebruiker
- Contacteer:
Wat voor Piaggio blok is het.
welke type ?
gr dennis
welke type ?
gr dennis
old school rules
-
Kleinelars1.
- forum gebruiker
hoi dennis, komt uit een NTT frame, maar is van een NRG MC2....aldus de vorige eigenaar.dennis schreef:Wat voor Piaggio blok is het.
welke type ?
gr dennis
Enig idee hoe ik het exacte type kan bepalen?;-)
Ben nu op zoek naar een HPI binnenrotor ontsteking......zie er 1 voor een Runner in de buurt te koop staan, bij mijn weten past dit toch ook gwn?
- dennis
- forum gebruiker
- Contacteer:
Hoi lars
Oke ik vroeg me zo is af.
Het blijft kriebelen, helemaal nu ik jouw project lees hahaha.
Ik dacht je Piaggio blok misschien van een zip was, ik weet niet of alle Piaggio blok kan gebruikt worden.
gr dennis
ps ik weet niks van Piaggio blok, dus of die hpi past weet ik niet.
Ik dacht je Piaggio blok misschien van een zip was, ik weet niet of alle Piaggio blok kan gebruikt worden.
gr dennis
old school rules
-
Kleinelars1.
- forum gebruiker
dennis schreef:Hoi lars
gr dennis
Haha, vandaar! Dat kriebelen moet je vergeten, gewoon starten met bouwen we zijn niet de enigen die dit idee hadden dus met wat tijd, geduld, veel hulp....en wat geld moeten we een heel eind komen. Ik rij dit jaar met mijn 600 kawa in de ZAC dus vermaak me wel, minibike hoeft nog niet overmogen af te zijn he;-)
Maar, zover ik weet zit er weinig verschil in de piaggio blokken, behalve dan dat de gilera DNA een langer blok heeft, en dat er wat variaties zijn mbt remschijf achter, of trommel etc.
Iemand die mij nog corrigeert;-) ben geen expert uiteraard......
- dennis
- forum gebruiker
- Contacteer:
haha.
Ik denk ff dat ik jou topic blijft volgen.
Ik zit een beetje met de zelfde vragen, kwa frezen, hoeveel moet er af van beide kanten.
in theorie weet je het wel zo een beetje, maar ben van mening als je geen freesbank of draaibank heb kom je niet echt ver,of je moet alles uitbesteden.
ik ga jou zeker volgen, maar hou het ff nog bij me puch lc blok.
gr dennis
ps heb je al een idee hoe je frame gaat worden, of heb je er al 1
Ik denk ff dat ik jou topic blijft volgen.
Ik zit een beetje met de zelfde vragen, kwa frezen, hoeveel moet er af van beide kanten.
in theorie weet je het wel zo een beetje, maar ben van mening als je geen freesbank of draaibank heb kom je niet echt ver,of je moet alles uitbesteden.
ik ga jou zeker volgen, maar hou het ff nog bij me puch lc blok.
gr dennis
ps heb je al een idee hoe je frame gaat worden, of heb je er al 1
old school rules
- rkpdude
- forum gebruiker
- Contacteer:
Nou je koppeling zit idd met 3 of 4 bouten vast, maar hij valt ook een beetje in de zijplaat, de bevestigings boutjes alleen is geen goede centrering. Heb ook wel blokken gezien die aan de ontstekingskant helemaal geen zij plaat heeft. de trommel om de ontsteking heen zit gewoon aan het carter geschroefd, en de orginele ophangpunten gebruikt om in het frame te hangen. Maar het is wel belangrijk je carter zo smal mogelijk te maken, ivm voetruimte, vooral aan de ontstekings kant. Aan de koppelings kant heb ik zelf wel gezien dat de keerring van de kruk in de zijplaat zit, zo smal kun je gaan..
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
- dennis
- forum gebruiker
- Contacteer:
Ben ook wel eens wezen zoeken op internet voor tekening van schetsplaten , maar kon nooit wat vinden.
Aangezien dat de pia blokken bijna allemaal het zelfde zijn had het wel een stuk makkelijk geweest
.
Wat ik heb gezien is inderdaad de koppelings kant het moeilijkst.
gr dennis
Aangezien dat de pia blokken bijna allemaal het zelfde zijn had het wel een stuk makkelijk geweest
Wat ik heb gezien is inderdaad de koppelings kant het moeilijkst.
gr dennis
old school rules
- rkpdude
- forum gebruiker
- Contacteer:
Weet je wat je doet lars. je maakt een as die door je krukas lagerzitting past, en die laat je aan beide kanten uitsteken. de ene kant in de kop van de draaibank en de andere in je losse koppie/center. zijplaat er natuurlijk op en je draaid mooi de kamer aan alle kanten haaks tov je krukas. Makkie.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
NK 2004 6e geworden..