nut van powerbox

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
stonnyt

nut van powerbox

Bericht door stonnyt »

ik wil ff weten wat het nut is van een powerbox zoals deze
Afbeelding
en wat doet hij nou eigelijk en kun je zoiets ook zelf maken met simpele en goedkope spullen meschien???
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

( volgens mij )

Een powerbox neemt overtollig brandstoftoevoer richting de cilinder / membraan, op in een reservoir, en kan zo nodig een tekort aan brandstoftoevoer richting cilinder / membraan bijvullen door dat toe te voegen uit het reservoir..

Het gevolg hiervan is een iets betere, nette en effectievere verbranding..

Helpt het in snelheid, trekkracht ? nee..volgens mij niet...

Het is echt iets wat je als aller aller laatste doet aan je motorblok in mijn ogen :)

* Correct me if i`m wrong *
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
red devil

Bericht door red devil »

ben het helemaal met je eens

powerbox kan je het beste gebruiken voor als je je mini niet echt 100 % goed afgesteld krijgt door dat lees het verhaal van untiej mini racing maar eigenlijk je overtollig brandstof op zuigt en het weer af geeft wanneer dit nodig isz .. dit zal eerder tot een betere gas reactie leiden . dan aan meer trek of top snelheid
stefano

Bericht door stefano »

Als je je motor goed afheb gesteld schijnt het niet nodig te wezen.

Maar het schijnt ook,dat hij berekent moet worden(logisch)Maar heb de formules niet.
Het zal wel een verband wezen met cartervolume zuigersnelheid en doorlaat carb.


Stefan
derbi master

Bericht door derbi master »

idd ding heeft aleen nut als je slecht kan afstellen of niet goed afgesteld krijgt.
vind persoonlijk beetje onzin, als je goed afsteld heb je der niks aan.

en veel mensen hangen hem ver van je spruitstuk vandaan wat totaal niet moet, je moet hem zo dicht mogelijk bij je spruitstuk zetten (dus slangetjes zo kort mogelijk... aleen ook niet Te dichtbij heb ik ook eens gehoort)

dus mijn mening is niet kopen, koop van dat aantal 10tjes wat sproeiertjes van un paar euro;)
stefano

Bericht door stefano »

en wat verschillende gasnaalden
stonnyt

Bericht door stonnyt »

ik ben ok niet van plan om er 1 te gaan kopen maar ik vroeg wat ut nut was (weet ik nu) en of je er ook 1 zelf kan maken op één of andere manier
derbi master

Bericht door derbi master »

stonnyt schreef:ik ben ok niet van plan om er 1 te gaan kopen maar ik vroeg wat ut nut was (weet ik nu) en of je er ook 1 zelf kan maken op één of andere manier
geef aleen info ;)

en 1 zelf maken zal vast wel kunnen maar dan ist goedkoper om der 1 te kopen (waarschijnlijk zal ie dan ok wel beter werken)...
stonnyt

Bericht door stonnyt »

en hoe kun je die dan zelf maken of weet niemand dar hier???
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

geen id..

het lijkt me gewoon een lege box etc...maar zou er niet aan beginnen...

zitten idd formules aan....

denk dat als je het zomaar gaat doen..dat hij er rotter op gaat lopen:)
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
stonnyt

Bericht door stonnyt »

okeey ik wou ut ook alleen maar weten of het kon
Gebruikersavatar
antonie
forum gebruiker
Berichten: 706
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
Minibike:: zelfbouw
Locatie: haaksbergen
Contacteer:

Bericht door antonie »

even een eerder gepost verhaaltje opgezocht.


Werking van een powerbox is eigenlijk erg eenvoudig. Wanneer je meer vermogen uit een blok wil halen, moet je ervoor zorgen dat er meer mengsel in gaat. Een van de dingen is dat je de inlaatpoort langer openzet. Echter dit moet niet te lang zijn, omdat er op een gegeven moment geen vacuum meer is, en het aanzuigen stopt. Ideaal is natuurlijk de membraam. Deze sluit automatisch als het vacuum stopt.

Heb je de ademhaling van je blok goed voor elkaar (juiste carburateur, mooi vloeiend spruitstuk en een juiste afstelling) dan kunnen er toch problemen optreden. Het beste is de ademhaling van een motorblok te vergelijken met een grote groep mensen die probeert vanuit de gang snel door een deur te rennen. Echter een grapemaker gooit de deur dicht en iedereen botst op elkaar en stuitert terug. Dit terugstuiteren gebeurt ook in het inlaattraject. De gasstroom stopt en keert om en blaast min of meer in de carburateur. Dit terugblazen verhindert dat de volgende zuigbeweging voldoende mengsel aangemaakt wordt.

Dit is dus eigenlijk een fout die bijvoorbeeld ontstaat door een te kort spruitstuk. Deze fout kan opgelost worden met een extra kamer aan het spruitstuk, vergelijkbaar met een nis in de gang in bovengenoemd voorbeeld. Deze nis geeft de mogelijkheid dat de mensen zich hergroeperen en al vast klaar staan om de volgende keer weer als groep te gaan rennen.

Deze extra nis wordt opeen tweetaktmotor vaak een powerbox genoemd. Het volume van deze box is motorafhankelijk en daarom is een standaard box kopen niet altijd een optie. Afstellen ervan is een tijdrovende aangelegenheid. Soms is alleen een slangetje wat enerzijds op het spruitstuk zit en anderzijds een blindstop heeft, al voldoende.

Vaak is dit soort fouten gemakkelijk te ontdekken door bij lage toeren vol gas te geven. Merk je dat er dan relatief veel benzine op je filter slaat, dan wordt het tijd om met het volume van de inlaat te spelen. Dit fenomeen wordt vaak extra versterkt door de open luchtfilters die rechtstreeks op de carburateur staan.
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Plaats reactie