Rot starten na afkoelperiode

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gesloten
Gast

Rot starten na afkoelperiode

Bericht door Gast »

Hi, ik ben nieuw hier wat betreft vragen stellen, surf al wel langer hier.

Ik heb een chinese minibike van minibikebrothers.nl gekocht. Blits dingetje en gaat ook wel foelijk hard zeg :shock: Ben ook zo blij als een kind ermee (ben 30 :)). Ik heb er wat eigenaardigheden mee. Zoals bijvoorbeeld de shoke. Deze staat pas open als deze op dicht staat :roll: Ik heb mijn luchtfiltertje (tenminste, zo noemen ze dat ding lol) eraf gehaald om zo wat meer inzicht erin te krijgen. Schijnbaar typisch chinees :)

Afijn, vandaag lekker gecrossed ermee en yup, ik ben verkocht. Alleen valt me 1 ding op. Als ik de bike even 10 minuten stil laat staan na een paar ritten (om af te koelen, of het logisch is weet ik niet), dan krijg ik hem bijna met geen mogelijkheid meer aan. Als er RSI bestaat voor je schouders, dan heb ik dat inmiddels. Natuurlijk heen en weer geschuif met de choke, kraantje ronddraaien, want ja, wat is nu open en wat is nu dicht, ook weer typisch chinees. Maar aanslaan ho maar.

Op een gegeven ogenblik heb ik de kappen er maar af gehaald en ben eens gaan zoeken. Eerst de filter/vlotter tussenin de benzineleiding. Deze gaf aan dat er benzine in zat. Dus vanaf de tank alles ok. Toen heb ik de bougie eruit gedraaid en deze was koffiebruin en niet echt vochtig (ik dacht namelijk dat ik hem verzopen had na al dat proberen). Toch maar de bike drooggestart zonder bougie. Toen de bougie er weer in en na proberen starte hij weer. Probleem opgelost, denk je dan.

Uiteraard van beroep Troubleshooter met computers, dus de interesse werd groter om te zien wat hij deed na de volgende rit en de opvolgende pauze. En ja hoor, weer niet willen starten. Nu apetrots weer met me bougiesleutel de bougie eruit gedraaid, drooggestart, bougie erin en.......niks :?

Ding maar in de auto gezet, naar huis gereden en gaan gokken. Eerst luchtfilter eraf, welke toch gecontroleerd moest worden na een zoveel kilometers. Hmm, niks aan te zien, mooi schoon etc. Toen toch maar weer met de bougie aan de gang. Schoongeschuurd, erin gedraaid, kraantje open, vol gas proberen te starten. Nop, niks. Bougie eruit gedraaid, maar hij leek me niet echt vochtig (bougie op blok gelegd en deze vonkte normaal). Wat dus kan duiden op geen benzine :?
Ik voor de gein maar eens knijpen in de brandstofslang welke loopt vanaf de filter/vlotter naar de carburateur. Proberen te starten en yup, hij starte direct. Ook bleef hij aan, wat ik dan weer raar vind als hij eerst geen benzine gaf.

Dus ik weer rondje rijden, uitgezet en weer 15minuten gewacht (als ik hem meteen start na het uitzetten dan slaat hij meteen aan). En ja hoor, weer niet willen starten. Wederom wat geknepen in de brandstofslang en huppa weer starten.

Nu zou je denken, probleem opgelost, toch? Maar nee, het lijkt me niet normaal om elke keer de brandstofslang in te knijpen. En daarbij stuit ik dus op een blokkade ergens in mijn brandstofcircuit.

Omdat er 1:25 werd aanbevolen en ik nog niet zeker wist met welke brandstof dat te mengen was, heb ik 1:50 benzine gepakt, deze in het mengflacon gegooid en er 2takt olie voor de HELFT DAN NORMAAL erin gedaan. Dan kom ik op 1:25 :) Dit is de brandstof waar hij nu op loopt, en kan me dus ook niet indenken dat het te vettig is voor de bougie of brandstofcircuit. Toch misschien handig voor degene die er eventueel een oplossing op weet.

Nu mijn vragen,

1. Wie weet wat ik moet doen om mijn bike gewoon normaal startend te krijgen? Ik ben best technisch, maar een carburateur opendraaien, en dat weet ik nog uit mijn puch tijd, is best een pielwerk.

2. Wie weet of mijn smering ok is? En kan ik over 2 weken gewoon over op 1:50, maar wel zelfgemengd?

3. Mijn trekkoord heeft nu al een (kleine) beschadiging. Toen kwam ik dus op het idee van de boormachine die ik in de toekomst wil uitvoeren. Kan een boormachine een moeilijk startende bike sneller doen starten?

Sorry dat het zo'n ellenlang verhaal is geworden, maar ik wil het beste voor me bike, ook al is het een bamigeval. Vind het een uberruig ding om te zien en zijn snelheid vink ook wel leuk. Misschien dat ik er een andere luchtfilter op zet en een betere bougiedop (want dit is ook net kaas), maar voor de rest hou ik hem standaard. Hoop alleen dat ik hem wat makkelijker gestart kan krijgen.

Ik dank u voor jullie antwoorden.

P.s. ik heb letterlijk dit hele forum gelezen. Toch vind ik dat bovenstaande vragen niet echt lekker beantwoord worden via de search.
robke

Bericht door robke »

volgens mij is de mengverhouding te rijk probeer eens 1:40 werkte bij mij goed ook ff je benzine slang controleren kan een knik in zitten was namelijk bij mij het geval waardoor hij slecht start hoop dat je er wat aan hebt :)
Gast

Bericht door Gast »

Maar 1:25 wordt aanbevolen in de gebruiksaanwijzing. Vooral in het begin toch, om de boel wat lekker door te smeren aangezien het nog in moet slijten.

Toch?
Gast

Bericht door Gast »

Yzord schreef:Maar 1:25 wordt aanbevolen in de gebruiksaanwijzing. Vooral in het begin toch, om de boel wat lekker door te smeren aangezien het nog in moet slijten.

Toch?
klopt, moet je ook doen. Heb zelf de eerste 4 tankjes ongeveer gereden op 1:25 en ben daarna af gaan bouwen (daarna tankje 1 op 30, toen 1 op 35). 1 op 35 rookt hij niet dus daar houd ik hem momenteel lekker op (beter iets veel dan te weinig olie zal ik maar zeggen)

Over de choke: bij de chinees kun je het inderdaad een omgekeerde choke noemen.

Het moeilijk starten heb ik ook erg last van gehad toen ik voor het eerst op de kartbaan stond en het ding nog niet was ingereden (had hem 4 dagen). Misschien dat het blokje wat te warm geworden is of iets dergelijks, ik kreeg hem tenminste niet meer aan de praat na een kwartiertje racen.
Daarom mijn vraag ook: rijd je je fietsje in? Er word namelijk regelmatig gezegd dat het niet hoeft, maar ik denk dat het wel degelijk beter voor het blokje is. Dus niet continu op volle toeren rijden, en hem even af laten koelen na ritje

Nu heb ik al een hele lange tijd geen last meer met het starten, start altijd direct als hij warm of koud is. Heb tussentijds wel mijn brandstoffilter vervangen, de standaardfilters zijn erg brak en ik heb deze vervangen door een standaard puch filtertje. De ouwe lekte bij mij continu, heb hem 3 keer vervangen. 2 keer door andere standaard filtertjes en die lekten direct weer, de laatste puch filter werkt dus perfect. Misschien dat het vlottertje niet lekker is o.i.d.
Oh en nog een tip: als je speling hebt bij de gashendel (heb ik ook namelijk), dan moet je je gashendel iets omdraaien tot het trekpunt. Als je dan gaat starten wil het beter (dat werd mij duidelijk toen op de kartbaan tenminste)

Veel succes en veel plezier met je fietsje :)
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb dit in het begin ook gehad, echt met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. ik werd er gewoon chagerijnig van.

Heb toen veel geprobeert o.a. :

-De ontstekingmodule/spoel. dichter op het vliegwiel gezet (vliegwiel afplakken op de magneten met papiertape 2 lagen, de spoel er opdrukken en de bouten weer vastzetten), dit om een zo krachtig mogelijke vonk te krijgen.

-nieuwe brandstof leiding gehaald, bij de brommershop op de hoek, en het filter er niet meer tussen gezet (wel eerst even je tank een keer goed spoelen, dit alles voor een betere toevoer).

-gelijk maar een echte bougie kabel plus dop gehaald: silicone kabel, NGK "niet ontstoorde" dop.

- het belangrijkste: een andere MERK-bougie
Ik rijd zelf met een Nippon Denso w22u, maar NGK bpm7a kan ook of varianten van de andere merken: Champion b.v.

wat hierbij belangrijk is: omdat er een aantal factoren een rol spelen bij de china blokjes, namelijk zwakke vonk, lage compressie. is het ontbranden van de benzine vrij moeilijk vooral in de inloop tijd als er oook nog eens vrij vet wordt gesmeerd, daarom heb ik met een setje voelermaten de elektrode afstand v.d bougie steeds iets kleiner gezet, vaak staat hij standaard op 0.7mm, mij staat nu op 0.45mm en start altijd perfect nu.

Start methode: eerst drie keer volledige door de compressie trekken(langzaam), daarna met de choke erop eenmaal fel trekken en hij loopt.

Waar de blokjes ook gevoelig voor zijn is het verzuipen, dus ga niet meer als een wilde 100 x zitten trekken, ik heb het idee dat dan je carter helemaal vol benzine staat en er geen goeie zuurstof/benzine flow meer kan ontstaan naar de verbrandingkamer, even met een klein gasbrandertje je carter verwarmen wil dan nog wel eens helpen maar wees er voorzichtig mee (pakkingen/bedrading/benzineleiding).

Ik hoop dat er een tip voor je bij staat , succes

groet Casper
Gast

Bericht door Gast »

Ik zal eens kijken wat ik eraan zal doen. Allereerst wil ik er toch een andere luchtfilter en bougiedop erop hebben, want wat erop zit is gewoonweg niks waard.

Knik in de brandstofkabel heb ik er niet in zitten, want dat was het eerste wat ik controleerde, omdat dat al vaker op dit forum werd gezegd.

Andere bougie lijkt me ook niet verkeerd. Aangezien er wat NGK stickers op zitten, komt er dus een NGk in :)

Iemand nog een idee waar ik naar kan kijken?
Gast

Bericht door Gast »

Ik het dus het zelfde probleem met het starten,
Alleen ik krijg hem niet aan als de minibike Koud is.
Ik heb er totaal geen verstand van ( 14 jaar oud ),,,
Maar mijn vader moet eerst een paar keer flink hard trekken,
En dan doet hij het toch uiteindelijk.
Als hij even gelopen heeft , en weer uit gaat , kan ik hem ook zo aan krijgen.. ,
Vanochtend heb ik weer geprobeerd ( koude motor ) Maar hij weigerd gewoon..

Weet iemand wat ik hier aan kan doen?
De brandstof slang loopt niet recht,
( meer recht dan bocht 180 graden dan weer recht en dan weer bocht van 180 graden :S )

Heeft iemand een idee of het daar aan kan liggen?
Moet ik het dus gewoon recht maken?


SOrry als het voor jullie heel simpel is,
Maar ik snap der niks van :oops:
Gesloten