tapeind in de cilinder afgedraaid (oplossing?) Hulp gevraagd

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

tapeind in de cilinder afgedraaid (oplossing?) Hulp gevraagd

Bericht door Gast »

Mijn tapeind van de uitlaat is afgebroken (zie foto onderaan) en er zit nog een stukje in de cilinder natuurlijk.

Hoe kan ik dit best oplossen,kan je deze er gewoon uitboren met een boortje van 5 en erna terug met een tap draad op trekken?

Ik heb al gehoord dat je een speciale boor nodig hebt omdat dit hard ijzer zou zijn klopt dit?

Moest dit nou eens mislukken zou ik dan nogmaals met een boor van 7 kunnen boren en tap M8 intrekken?

Heeft iemand dit ooit al eens voor gehad trouwens vind er nergens iets over?J

Graag tips hoe ik dit euvel kan oplossen deze cilinder heeft nog maar 100 km gereden en zou hem graag nog wat houden het is een polini 65.

mvg redgixxer

Afbeelding :(
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Hey ,

Je moet echt probeeren het oude boutje te verwijderen ! door te tikken , als dat echt niet wil moet je hem uitboren met een kleinere boor dan je boutje , en zorgen dat alles van je boutje eruit is ! ! !

Je kan kijken of je draat te vernieuwen is maar je kan ook een Helicoil halen , dat is een aluminium draadje dat je in je tapend gat draait en dan kan je weer M6 erin , vraag hiernaar bij een goede metaalbewerkings winkel , deze lui hebben dit wel !

Je kan gaan tot m8 naar mijn weten , maar ik zou eerst ff kijken of dat wel gaat passen met je uitlaat .


Dus je kan

1 . Het boutje eruit halen !!
2 . kijken of je het draat nog kan fixen
3 . Als dat niet wil moet je voor een groter draad gaan / of een helicoil

Een helicoil ( volgens mij schrijf ik het goed #-o ) kan je weer M6 krijgen dus dat is fijn , maar je moet daar zelf maar over beslissen 8)

Later

Lars

bXt
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
stefano

Bericht door stefano »

Je kunt ook een linkse tap kopen.

Dit zijn tapjes met links schroefdraad.

Het is een kwestie van een klein gaatje in je tapeind boren(afhanklijk van de dikte van je tapje,taperin draaien,en als die goed vast zit draait hij zo het gebroken tapje uit je cilinder,en kun je het schroefdraad weer gebruiken.

Als dat niet werkt zou ik er een helicoil erin draaien.

Dit is een speciaal setje met busjes schroefdraad,zodat dezelfde maat tapeind kangebruiken,zodat je straks geen problemen hebt met het monteren van de uitlaat.

Stefan
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Wanneer je gaat uitboren, zorg dat je oppervlakte van je oude bout mooi vlak is. center SEKUUR in het midden en stel de cilinder vlap op onder een boorkolom. Mat de hand boren is gedoomd om te mislukken. Je boor glijd naar de rand, en omdat je cilinder van een veel zachter materiaal is gaat het onherroepelijk fout.
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gast

Bericht door Gast »

rkpdude schreef:Wanneer je gaat uitboren, zorg dat je oppervlakte van je oude bout mooi vlak is. center SEKUUR in het midden en stel de cilinder vlap op onder een boorkolom. Mat de hand boren is gedoomd om te mislukken. Je boor glijd naar de rand, en omdat je cilinder van een veel zachter materiaal is gaat het onherroepelijk fout.
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
zoals je ziet op de foto zat er een tapeindje in,is ook te zien aan de tap ernaast ,om een of andere reden is deze afgebroken achter het stukje waar geen draad op zit .

Goed wat ik morgen ga proberen : ik heb iemand gevonden met een grote kolomboor dat ik mag gebruiken ,dus eerst center een boorpunt slaan,dan boren met een boortje van 3mm als dit goed is vergroten naar 4mm dan met een linkse tap van 5mm de tapeind er uit draaien .

Hopelijk lukt dit dan kan ik de draad nog gebruiken.
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

redgixxer schreef:
rkpdude schreef:Wanneer je gaat uitboren, zorg dat je oppervlakte van je oude bout mooi vlak is. center SEKUUR in het midden en stel de cilinder vlap op onder een boorkolom. Mat de hand boren is gedoomd om te mislukken. Je boor glijd naar de rand, en omdat je cilinder van een veel zachter materiaal is gaat het onherroepelijk fout.
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
zoals je ziet op de foto zat er een tapeindje in,is ook te zien aan de tap ernaast ,om een of andere reden is deze afgebroken achter het stukje waar geen draad op zit .

Goed wat ik morgen ga proberen : ik heb iemand gevonden met een grote kolomboor dat ik mag gebruiken ,dus eerst center een boorpunt slaan,dan boren met een boortje van 3mm als dit goed is vergroten naar 4mm dan met een linkse tap van 5mm de tapeind er uit draaien .

Hopelijk lukt dit dan kan ik de draad nog gebruiken.
Weet je wat je moet doen , naar een revisie centere gaan .

Ik had een cilinderkop zonder draad voor een schakel brommer ( gilera gsm ) en dat koste me 25euro er zat een bus in met nieuw draad en zo goed krijg je het zelf nooit !

Ik denk dat je hooguit 15 euro kwijt bent

EN DAT IS HET ZEKER WAARD ! je molt de boel erg snel !

Lars
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gast

Bericht door Gast »

Lg tweewielers schreef:
redgixxer schreef:
rkpdude schreef:Wanneer je gaat uitboren, zorg dat je oppervlakte van je oude bout mooi vlak is. center SEKUUR in het midden en stel de cilinder vlap op onder een boorkolom. Mat de hand boren is gedoomd om te mislukken. Je boor glijd naar de rand, en omdat je cilinder van een veel zachter materiaal is gaat het onherroepelijk fout.
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
zoals je ziet op de foto zat er een tapeindje in,is ook te zien aan de tap ernaast ,om een of andere reden is deze afgebroken achter het stukje waar geen draad op zit .

Goed wat ik morgen ga proberen : ik heb iemand gevonden met een grote kolomboor dat ik mag gebruiken ,dus eerst center een boorpunt slaan,dan boren met een boortje van 3mm als dit goed is vergroten naar 4mm dan met een linkse tap van 5mm de tapeind er uit draaien .

Hopelijk lukt dit dan kan ik de draad nog gebruiken.
Weet je wat je moet doen , naar een revisie centere gaan .

Ik had een cilinderkop zonder draad voor een schakel brommer ( gilera gsm ) en dat koste me 25euro er zat een bus in met nieuw draad en zo goed krijg je het zelf nooit !

Ik denk dat je hooguit 15 euro kwijt bent

EN DAT IS HET ZEKER WAARD ! je molt de boel erg snel !

Lars
Ik heb het me dan toch gewaagd volgens de bovenstaande methode alles is zeer vlot verlopen en we hebben de tap er met gemak uitgedraaid (linkse tap).

Er is helemaal niets aan de binnen draad van de cilinder dus gewoon een andere tap ingedraaid en de uitlaat terug gemonteerd.

Zoo zie je maar als je het goed aanpakt lukt het vast wel en het kost maar 5 euro .

groeten redgixxer dat terug kan rondsnorren.
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Ik heb het me dan toch gewaagd volgens de bovenstaande methode alles is zeer vlot verlopen en we hebben de tap er met gemak uitgedraaid (linkse tap).

Er is helemaal niets aan de binnen draad van de cilinder dus gewoon een andere tap ingedraaid en de uitlaat terug gemonteerd.

Zoo zie je maar als je het goed aanpakt lukt het vast wel en het kost maar 5 euro .

groeten redgixxer dat terug kan rondsnorren.
Ja maar als je het verneukt kan je het dicht gaan lassen met de kans dat je cilinder kaopt gaat :-k

Het licht er ook aan waat het tap end zit he , kan ik vanaf hier niet zien [-(

Nou Laterr veel jaag plezier \:D/
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
de winter
forum gebruiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 17:51
Locatie: Baarland-Zeeland
Contacteer:

Bericht door de winter »

als je tapeinde wat er uit steekt nou te kort is kun je ook een boutje van dezelfde maat erop leggen en dan vast lassen en dan kun je hem er zo uit draaien :P
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ook al zou de draad beschadigd zijn.. Een helical erin en je hebt er nooit meer last van..
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Koen schreef:Ook al zou de draad beschadigd zijn.. Een helical erin en je hebt er nooit meer last van..
Zij ik ook al [-X


:lol: laterr :lol:
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie