Koelvloeistof vervangen door ?
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Koelvloeistof vervangen door ?
hallo allemaal
ik ga binnenkort de kartbanen op maar nu had ik gehoord dat er geen koelvloeistof in mag zitten omdat het spekglad is als het lekt..
wat kan ik nu het beste erin gooien en waar is dat te halen?
ik ga binnenkort de kartbanen op maar nu had ik gehoord dat er geen koelvloeistof in mag zitten omdat het spekglad is als het lekt..
wat kan ik nu het beste erin gooien en waar is dat te halen?
- Carlos Keutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
- Locatie: Swolgen
Re: Koelvloeistof vervangen door ?
water met ???% boorolie (wie weet hoeveel daarin mag?)Lelyracing schreef:hallo allemaal
ik ga binnenkort de kartbanen op maar nu had ik gehoord dat er geen koelvloeistof in mag zitten omdat het spekglad is als het lekt..
wat kan ik nu het beste erin gooien en waar is dat te halen?
Jah zo is het.
ik vond het volgende op het net ?!
Cool - Down koel additief
Verlaagd de koelvloeistof en motor temperatuur met circa 8 tot 25 graden celcius.
Verbeterd de waterdoorstroming.
Biologisch afbreekbaar.
Een 475ml flesje is voldoende voor 10 liter koelvloeistof.
VP-2068 475ml flesje
NU €15,08 excl. BTW (€17,95 incl. BTW)
Cool - Down koel additief
Verlaagd de koelvloeistof en motor temperatuur met circa 8 tot 25 graden celcius.
Verbeterd de waterdoorstroming.
Biologisch afbreekbaar.
Een 475ml flesje is voldoende voor 10 liter koelvloeistof.
VP-2068 475ml flesje
NU €15,08 excl. BTW (€17,95 incl. BTW)
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Yo
Water heeft de beste koel-eigenschappen!!
al die koelvloeistof verhaaltjes is alleen maar als vorstbeveiligig,
en corrosie beveiliging.....verder neks!
er zijn ook koelvloeistoffen die een reinigende werking hebben,
maar die heb je in een mini echt niet nodig!
gewoon (gekookt) kraanwater is 't best..(gekookt om geen kalkaanslag te krijgen)
je kunt 2% boorolie toevoegen om te voorkomen dat metalen delen, in je pompje oid, gaan roesten!
doe je er meer in als 2%, gaat dat ten koste van het koelend vermogen van de vloeistof.
Groetjes
Wim
Water heeft de beste koel-eigenschappen!!
al die koelvloeistof verhaaltjes is alleen maar als vorstbeveiligig,
en corrosie beveiliging.....verder neks!
er zijn ook koelvloeistoffen die een reinigende werking hebben,
maar die heb je in een mini echt niet nodig!
gewoon (gekookt) kraanwater is 't best..(gekookt om geen kalkaanslag te krijgen)
je kunt 2% boorolie toevoegen om te voorkomen dat metalen delen, in je pompje oid, gaan roesten!
doe je er meer in als 2%, gaat dat ten koste van het koelend vermogen van de vloeistof.
Groetjes
Wim
- Carlos Keutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
- Locatie: Swolgen
- Marvin15
- forum gebruiker
- Berichten: 910
- Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:37
- Locatie: Schalkhaar
- Contacteer:
Koelvloeistof is gewoon water met antivries..
De antivries zorgt ervoor dat de koelvloeistof niet bevriest als je mini in de winter buiten staat, Handig toch?
Nee maar water met mishcien een heeel klein beetje olie is het best, maar met alleen water zul je ook niet zo heel veel last hebben van roest, omdat er bijna geen lucht bij komt, dus er geen corosie kan optreden.
De antivries zorgt ervoor dat de koelvloeistof niet bevriest als je mini in de winter buiten staat, Handig toch?
Nee maar water met mishcien een heeel klein beetje olie is het best, maar met alleen water zul je ook niet zo heel veel last hebben van roest, omdat er bijna geen lucht bij komt, dus er geen corosie kan optreden.
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Marvin15 schreef:maar met alleen water zul je ook niet zo heel veel last hebben van roest, omdat er bijna geen lucht bij komt, dus er geen corosie kan optreden.
Yo
een radiator systeem (van een voertuig) is altijd een half open systeem...
je hebt altijd een expansievat...met een ventiel...die laat
een beetje lucht in het systeem bij afkoeling.
een huisinstallatie is een ander verhaal...
@ el-ronno....corrosie is roest, dat klopt.....maar niet alleen roest is corrosie
een alu cilinder corrodeert ook behoorlijk,
je krijgt na verloop van tijd, in een alluminium systeem, zwarte
slierten, 's nie echt goed voor de doorstroming in je radiateur.
Groet'n
Wim
- Carlos Keutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
- Locatie: Swolgen
er zit toch alleen lucht in dat expansievat? Anders zou de pomp z'n werk niet goed kunnen doen.Wim schreef:Marvin15 schreef:maar met alleen water zul je ook niet zo heel veel last hebben van roest, omdat er bijna geen lucht bij komt, dus er geen corosie kan optreden.
Yo
een radiator systeem (van een voertuig) is altijd een half open systeem...
je hebt altijd een expansievat...met een ventiel...die laat
een beetje lucht in het systeem bij afkoeling.
een huisinstallatie is een ander verhaal...
@ el-ronno....corrosie is roest, dat klopt.....maar niet alleen roest is corrosie
een alu cilinder corrodeert ook behoorlijk,
je krijgt na verloop van tijd, in een alluminium systeem, zwarte
slierten, 's nie echt goed voor de doorstroming in je radiateur.
Groet'n
Wim
Jah zo is het.
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Carlos Keutel schreef:[er zit toch alleen lucht in dat expansievat? Anders zou de pomp z'n werk niet goed kunnen doen.
Hoi
er hoort ook een geeelte koelvloeistof in een expansievat te zitten..
vloeistof zet uit door warmte, en krimpt weer door afkoeling....
een expansievat zorgt ervoor dat de druk in het systeem niet
te hoog word, en bij afkoeling zogt ie dat 't systeem gevuld blijft..
ook zorgt het ventiel ervoor dat de druk in een radiatorsysteem
hoger is als de buitenlucht......om de temperatuur te drukken
dit om ervoor te zorgen dat de vloeistof niet gaat koken..
hoe hoger de druk, hoe hoger de kook-temperatuur
de pomp heeft alleen maar voldoende vloeistof nodig om z'n werk te doen,
lucht in een radiatorsysteem kost je je pompwerking....
pfew...
Keeee?
Wim