koelingsproblemen met minibike
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
koelingsproblemen met minibike
beste medebikers,
ik heb zondag voor het eerst gereden en alles verliep zoals gepland.
behalve 1 ding...de koeling.
gelukkig heeft mijn temp/toerenteller mij gered.
want anders had ik allang langer gereden en hem vast laten naa*en.
het punt is dat als je hem stationair laat lopen (3,5 tot 4 K...best hoog..maar anders valt hij gewoon uit)
hij rond de 50 graden word.
de koppeling slaat op 8200 toeren uit....
ik ben zondag niet hoger als 9360 geweest....de weg liet het niet toe(eigen terrein was kleiner dan ged8)
eerst had ik een te grote sproeier.....later het luchtfilter geruild voor een kous op de kelk..wat een goed bruine bougie gaf:)
dit scheelde al een stuk warmte!
maar nog...na 2x heen en weer rijden...zeg maar 60 meter....keren en weer 60 meter terug..
zit hij zo aan de 70+ graden.....zet ik hem gelijk uit....dan loopt het water niet door en word hij 80 of hoger.
wat kan ik doen om mijn koeling te verbeteren?
naar mijn weten zit er geen lucht in de slangen...
ikzelf d8 aan:
* extra schot onder en boven om meer lucht te vangen(net als de zijwind vangers)
* externe waterpomp (heb al een accu voor de teller)
nu is een volgende vraag:
hoeveel graden worden de bike's bij de waterkoelers onder ons??
en hoe ondervinden jullie het biken op kartbanen??
ikzelf denk dat het best een probleem word...
kleine stukjes...veel gas...denk dat hij dan snel warm word.
hank en de andere bikers...help me eens:)
gr.
erwin
/edit...binnenkort voluit..dan vangt hij meer rijwind...kijken wat dat doet /edit
ik heb zondag voor het eerst gereden en alles verliep zoals gepland.
behalve 1 ding...de koeling.
gelukkig heeft mijn temp/toerenteller mij gered.
want anders had ik allang langer gereden en hem vast laten naa*en.
het punt is dat als je hem stationair laat lopen (3,5 tot 4 K...best hoog..maar anders valt hij gewoon uit)
hij rond de 50 graden word.
de koppeling slaat op 8200 toeren uit....
ik ben zondag niet hoger als 9360 geweest....de weg liet het niet toe(eigen terrein was kleiner dan ged8)
eerst had ik een te grote sproeier.....later het luchtfilter geruild voor een kous op de kelk..wat een goed bruine bougie gaf:)
dit scheelde al een stuk warmte!
maar nog...na 2x heen en weer rijden...zeg maar 60 meter....keren en weer 60 meter terug..
zit hij zo aan de 70+ graden.....zet ik hem gelijk uit....dan loopt het water niet door en word hij 80 of hoger.
wat kan ik doen om mijn koeling te verbeteren?
naar mijn weten zit er geen lucht in de slangen...
ikzelf d8 aan:
* extra schot onder en boven om meer lucht te vangen(net als de zijwind vangers)
* externe waterpomp (heb al een accu voor de teller)
nu is een volgende vraag:
hoeveel graden worden de bike's bij de waterkoelers onder ons??
en hoe ondervinden jullie het biken op kartbanen??
ikzelf denk dat het best een probleem word...
kleine stukjes...veel gas...denk dat hij dan snel warm word.
hank en de andere bikers...help me eens:)
gr.
erwin
/edit...binnenkort voluit..dan vangt hij meer rijwind...kijken wat dat doet /edit
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
koeling
Yo
'k zat je foto's te bestuderen.....maar kon 't niet goed zien...
de stroomrichting van de vloeistof.....
komt de heetste vloeistof wel onderin de radiateur terecht?
en...word de vloeistof van beneden naar boven door de radiateur gepompt??
of heb je per ongeluk de radiateur dwars geplaatst?
als 1 van de beiden niet zo is...heb je 'n slechte koeling!
dan kan een externe pomp nog wel 's helpen...
bij "hop motorsport" hebben ze snaaraangedreven pompjes.
Groetjes
Wim
'k zat je foto's te bestuderen.....maar kon 't niet goed zien...
de stroomrichting van de vloeistof.....
komt de heetste vloeistof wel onderin de radiateur terecht?
en...word de vloeistof van beneden naar boven door de radiateur gepompt??
of heb je per ongeluk de radiateur dwars geplaatst?
als 1 van de beiden niet zo is...heb je 'n slechte koeling!
dan kan een externe pomp nog wel 's helpen...
bij "hop motorsport" hebben ze snaaraangedreven pompjes.
Groetjes
Wim
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
hey wim...
dit is een kachel radiateur uit een golf(werd mij verteld)
er staat een pijlte op de in en uitgaande..en zo het ik het aangesloten.
ik denk(en ga er tevens vanuit) dat de vloeistof door ''heel'' de radiateur stroomt.
kan ik dat op een manier controleren??
en ik zal is even bij hop kijken...
bedankt.
dit is een kachel radiateur uit een golf(werd mij verteld)
er staat een pijlte op de in en uitgaande..en zo het ik het aangesloten.
ik denk(en ga er tevens vanuit) dat de vloeistof door ''heel'' de radiateur stroomt.
kan ik dat op een manier controleren??
en ik zal is even bij hop kijken...
bedankt.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
De temp is nog te doen, maar wel aardig aan de hoge kant na 60 mtr.
Voel eens aan je radiateur na je gereden heb, is ie aan een kant koud is het niet goed!
Als hij overal warm is weet je dat de vloeistof goed rond gepompt wordt.
Denk er ook wel aan dat je aan het inrijden bent! dan worden ze over het algemeen best wel warm.
Niks tegen stage 6, maar ik bedoel de afwerking is wel iets minder als de evo's en de manston's en de 2f4r.
Hoeveel mm voor onsteking heb je? scheelt veel hoor! Als ie te vroeg staat wordt ie knetter warm! dat kan ook je 3500/4000 toeren stationair verklaren hoor!
Voel eens aan je radiateur na je gereden heb, is ie aan een kant koud is het niet goed!
Als hij overal warm is weet je dat de vloeistof goed rond gepompt wordt.
Denk er ook wel aan dat je aan het inrijden bent! dan worden ze over het algemeen best wel warm.
Niks tegen stage 6, maar ik bedoel de afwerking is wel iets minder als de evo's en de manston's en de 2f4r.
Hoeveel mm voor onsteking heb je? scheelt veel hoor! Als ie te vroeg staat wordt ie knetter warm! dat kan ook je 3500/4000 toeren stationair verklaren hoor!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
lijkt me niet dat een evo kouder is als stage6...die draait meer toeren etc.
en is gewoon vlotter...
voorontsteking staat op 4,5mm.
(hier ga ik nog mee prutsen)
de radiateur is overal gelijk warm..dus lijkt me dat hij goed rondpompt.
nu zit ik aan een reich waterpomp te denken...die pompt per minuut 15l. water rond...
hoeveel pompt een std pompje in je blok?(hank kan er wel gewoon mee rijden)
en wat zou anders een goed stationair toerental zijn??
en is gewoon vlotter...
voorontsteking staat op 4,5mm.
(hier ga ik nog mee prutsen)
de radiateur is overal gelijk warm..dus lijkt me dat hij goed rondpompt.
nu zit ik aan een reich waterpomp te denken...die pompt per minuut 15l. water rond...
hoeveel pompt een std pompje in je blok?(hank kan er wel gewoon mee rijden)
en wat zou anders een goed stationair toerental zijn??
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
Hey ,
Nu ben ik met het zelfde idee bezig , en een maat van me heeft een scooter met de cil. Nu is de temp die je krijgt HEEL hoog vooral voor het lage aantal toeren. Die scooter van me maat heeft een stage 6 pro alu op ze scooter en icm met c16 etc etc , draait die zo'n 11k op top , echter na 3x vol door straat knallen ( zeg 300 meter) zit het ding nog maar op 50 graden. op top wordt het dingetje net 65 graden wat ik al redelijk veel vind. dan zit de radiator al flink warm. Dit is bij langzaam rijden zeg 9k toeren rond 50 55 graden.
alu inrijden bestaat niet btw , gewoon goed warm laten draaien en woppatee
Wat hier ook gezegt wordt , dat 80 etc veilig is , dacht het niet. Een pia blokje al vaker 80 tot 90 graden zien draaien ? of 100 zoals ze zelfs zeggen dat is dus pure vastloop temp.
En zeggen dat het aan de afwerking ligt van de cil is ook bs imo , het is maar een gleuf in je cilinder waar kvs door stroomt , wat zou er fout zijn aan afwerking ? Probleem bij de stage 6 cilinders is poort afwerking , daar KUNNEN af en toe bramen aan zitten al is dit niet zo vaak voorkomend en hierdoor krijg je geen 70 graden op 120 meter van , tenzij je poorten zijn dicht gekoekt en zo slecht is stage 6 echt neit afgewerkt af en toe een scherp randje / braampje maar das dan ook al
Ik vraag me af , of je radje niet te laag ligt , je hebt wel wind vangers maar imo is er een dood punt omdat hij achter je band ligt.
Als je het opgelost heb graag laten weten , weten ik en me maat waar me op moeten letten als de stage 6 race icm c20 etc op onze minibike komt
Ciaoo stefan
Nu ben ik met het zelfde idee bezig , en een maat van me heeft een scooter met de cil. Nu is de temp die je krijgt HEEL hoog vooral voor het lage aantal toeren. Die scooter van me maat heeft een stage 6 pro alu op ze scooter en icm met c16 etc etc , draait die zo'n 11k op top , echter na 3x vol door straat knallen ( zeg 300 meter) zit het ding nog maar op 50 graden. op top wordt het dingetje net 65 graden wat ik al redelijk veel vind. dan zit de radiator al flink warm. Dit is bij langzaam rijden zeg 9k toeren rond 50 55 graden.
alu inrijden bestaat niet btw , gewoon goed warm laten draaien en woppatee
Wat hier ook gezegt wordt , dat 80 etc veilig is , dacht het niet. Een pia blokje al vaker 80 tot 90 graden zien draaien ? of 100 zoals ze zelfs zeggen dat is dus pure vastloop temp.
En zeggen dat het aan de afwerking ligt van de cil is ook bs imo , het is maar een gleuf in je cilinder waar kvs door stroomt , wat zou er fout zijn aan afwerking ? Probleem bij de stage 6 cilinders is poort afwerking , daar KUNNEN af en toe bramen aan zitten al is dit niet zo vaak voorkomend en hierdoor krijg je geen 70 graden op 120 meter van , tenzij je poorten zijn dicht gekoekt en zo slecht is stage 6 echt neit afgewerkt af en toe een scherp randje / braampje maar das dan ook al
Ik vraag me af , of je radje niet te laag ligt , je hebt wel wind vangers maar imo is er een dood punt omdat hij achter je band ligt.
Als je het opgelost heb graag laten weten , weten ik en me maat waar me op moeten letten als de stage 6 race icm c20 etc op onze minibike komt
Ciaoo stefan
Hallo
Ik zou eerst maar eens met je onsteking aan de gang gaan.
Je hebt toch een HPI 2005 ik heb namelijk ook aan het testen geweest, en ben er achter gekomen dat je zo rond de 2,7 tot 3 mm voor ontsteking moet zitten maar ga je naar de 4,5 mm dan wordt hij inderdaat wel wat warmer.
En de ideale temp is zo rond de 55 tot 60 Gr.
Ik zou eerst maar eens met je onsteking aan de gang gaan.
Je hebt toch een HPI 2005 ik heb namelijk ook aan het testen geweest, en ben er achter gekomen dat je zo rond de 2,7 tot 3 mm voor ontsteking moet zitten maar ga je naar de 4,5 mm dan wordt hij inderdaat wel wat warmer.
En de ideale temp is zo rond de 55 tot 60 Gr.
Gr HK Racing.
NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
- Carlos Keutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
- Locatie: Swolgen
Re: koelingsproblemen met minibike
70 graden is lekker fris, maak je neit zo drukrossi-nr.1 schreef:beste medebikers,
ik heb zondag voor het eerst gereden en alles verliep zoals gepland.
behalve 1 ding...de koeling.
gelukkig heeft mijn temp/toerenteller mij gered.
want anders had ik allang langer gereden en hem vast laten naa*en.
het punt is dat als je hem stationair laat lopen (3,5 tot 4 K...best hoog..maar anders valt hij gewoon uit)
hij rond de 50 graden word.
de koppeling slaat op 8200 toeren uit....
ik ben zondag niet hoger als 9360 geweest....de weg liet het niet toe(eigen terrein was kleiner dan ged8)
eerst had ik een te grote sproeier.....later het luchtfilter geruild voor een kous op de kelk..wat een goed bruine bougie gaf:)
dit scheelde al een stuk warmte!
maar nog...na 2x heen en weer rijden...zeg maar 60 meter....keren en weer 60 meter terug..
zit hij zo aan de 70+ graden.....zet ik hem gelijk uit....dan loopt het water niet door en word hij 80 of hoger.
wat kan ik doen om mijn koeling te verbeteren?
naar mijn weten zit er geen lucht in de slangen...
ikzelf d8 aan:
* extra schot onder en boven om meer lucht te vangen(net als de zijwind vangers)
* externe waterpomp (heb al een accu voor de teller)
nu is een volgende vraag:
hoeveel graden worden de bike's bij de waterkoelers onder ons??
en hoe ondervinden jullie het biken op kartbanen??
ikzelf denk dat het best een probleem word...
kleine stukjes...veel gas...denk dat hij dan snel warm word.
hank en de andere bikers...help me eens:)
gr.
erwin
/edit...binnenkort voluit..dan vangt hij meer rijwind...kijken wat dat doet /edit
Jah zo is het.
Hallorossi-nr.1 schreef:@ hank:
- hoeveel toeren loopt jouw minibike stationair??
-als je aan het racen bent..hoe warm word hij maximaal bij jouw?
De mijn loopt rond de 2400 stationair.
Hij wordt ongeveer 60 Gr hangt een beetje van het weer af maar bij een buiten temp van 25 Gr wordt hij max 65 Gr.
Gr HK Racing.
NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
- Carlos Keutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
- Locatie: Swolgen