ik wil graag een sprint bike maken (iemand een idee.?)

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Bericht door Gast »

ja inderdaad , was ook al aan een vario aan het denken.. veel kopel dus veel vermogen.. maar scooter hebben toch ook vario..?? of zie ik dit verkeerd..?? ik weet dat honda camino brommers wel vario hebben...
deze brommers trekken dan ook als een gek...
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Pak een peugot 103 blok.

Niels
puchrider

Bericht door puchrider »

hier zit een vario in verwerkt:

Afbeelding

dit is denk ik niet erg handig om op je minibike te bouwen maar als je dat voor elkaar kan krijgen dan loopt hij wel een stuk beter dan wanneer je dat eraf zou slopen en gewoon een ketting erop zou leggen
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Gewoon heel dom, maar kun je niet vanaf je vario een ketting naar je wiel leggen? Dus gewoon even los van het ruimte gebrek. Dan zou je dus wel gebruik maken van een ketting en je zou nog steeds de kracht hebben die je had als ie rechtstreeks op je wiel zat. Of mag je gewoon helemaal geen vario hebben?
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

@ xigh

ik snap je niet echt..
wil je de snaar voor een ketting vervangen of wat ??

betere uitleg graag
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Ik denk dat XIGH niet helemaal het vario systeem snapt, of gezien heeft.

Je kan de v-snaar niet weglaten, die is nodig voor het systeem, je kan wel een kortere snaar monteren, en de poelies?? dichter bij elkaar plaatsen, en dan de achterste poelie aan een tandwieln bevestigen en die met een ketting naar het achterwiel.

Maar met een beetje denken snap je dat dat alleen maar verlies op levert.

Je moet gewoon een nieuw blok frame bouwen.

Niels
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Je hebt gelijk over dat ik het systeem van een vario niet snap. Maar ik dacht heel basic, namelijk: je uiteindelijke aandrijving (dus hij is al langs bijvoorbeeld die v snaar geweest) en dan zit ie tegen je wiel aan. Ik leg het heel dom uit hoor, maar je verandert dus niks aan de aandrijving naar de achteras, maar in plaats van een band doe je daar een tandwiel, dan leg je daar een ketting om naar een ander tandwiel erachter, dezelfde grote als de eerste, en dan doe je daar de band bij. Ik hoop dat jullie het snappen. Het is maar heel dommig idee hoor :roll:
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Ja het kan wel, maar wat win je ermee?

Je maakt alleen maar verlies.

Niels
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Weet ik, maar ik dacht dan heb je toch een vario erin, maar ook een ketting dus dan mag je er mee racen ofzo.
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Nee, alles waar een versneller in zit(dus vario, schakelbak etc) is verboden in de races.

Niels
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Oke, weer wat geleerd, bedankt.
Gebruikersavatar
antonie
forum gebruiker
Berichten: 706
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
Minibike:: zelfbouw
Locatie: haaksbergen
Contacteer:

Bericht door antonie »

neem gewoon een piagio lc blok met vario en alle aanverwante zooi,aangezien er veel snel spul te koop is voor piaggio.
tegen een goed afgesteld scooterblok met vario is met een versnellingblok niet tegenaan te sprinten.
met een sprinter hoef je geen bochten te nemen,wielbasis moet toch langer worden,je zit niet vast aan minibike maten
koop een leuke cilinder met bij passend carburateur en blazen maar.
onderstaande cilinder leverd 22 pk bij 14000 rpm en er zullen nog wel extremere setup te koop zijn

http://uk.catalogo.polini.it/en/pagina_710.157.html
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Neluhz

Bericht door Neluhz »

zeker...
maar wil je brommersprints gaan doen ofzo?
daar moet nl je frame std zijn..in de stdklasse teminste, in de topklasse heb je echt heel veel geld nodig om nog een beetje bij te blijven, alle pro's rijden daar.
Gast

Bericht door Gast »

nee , ik wil gewoon een demo bike gaan bouwen , dus gewoon om een beetje een apparte bike bouwen..

dan wil ik op scootermeeting`s en of minibike race`s een demo geven..

OVER DE VARIO...

Nu heb ik een vriend die heeft van zijn scooter een minibike gebouwd..
deze heeft dus het hele achterstuk van zijn scoter gebruikt op zijn mini..
dus inclusief achterband...
dit wil ik nu ook gaan doen...
dus het probleem vario is ook opgelost..
het frame word zelf gebouwd...
aleen ben ik aan het denken welke band ik ga gebruiken op het achterwiel...
moet natuurlijk wel een lekkere brede band zijn... liefst een beetje platte band..

zou het mogenlijk zijn om een of andere autoband erop te leggen..??

trouwens ben niet zo thuis in de scooter wereld...
omdat ik altyd vespa en minibike`s heb gereden...
mischien dat jullie denken dat ik domme vragen stel..?? hahaa
nee ik heb hier gewoon weinig verstand van en wil me hier eerst wat in verdiepen voordat ik iets ga bouwen...

alvast bedankt....... :wink:
puchrider

Bericht door puchrider »

dat zal er zeker bruut uit komen te zien als je zon grote en brede achterband pakt. als je er dan een mooie setup op legt (kijk op een scooterforum ofzo voor onderdelen) dan kan je er wel veel pk's uithalen
Plaats reactie