Van lucht na watergekoeld
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Van lucht na watergekoeld
Hoi iedereen,
Ik wou zomaar even een vraag stellen niet dat ik het wil gaan doen maar gewoon vragen of het kan.Ik heb nu een luchtgekoeld motorblok onder me polini gp2 liggen 4,2 pk.
Ik wou vragen of ik deze ooit in de toekomst watergekoeld kan laten maken bij een van de dealers en dat ik dan nog steeds mee kan rijden in de senioren a.En levert me dat dan veel extra topsnelheid op?
Alvast ebdankt groetjes van ruud
Ik wou zomaar even een vraag stellen niet dat ik het wil gaan doen maar gewoon vragen of het kan.Ik heb nu een luchtgekoeld motorblok onder me polini gp2 liggen 4,2 pk.
Ik wou vragen of ik deze ooit in de toekomst watergekoeld kan laten maken bij een van de dealers en dat ik dan nog steeds mee kan rijden in de senioren a.En levert me dat dan veel extra topsnelheid op?
Alvast ebdankt groetjes van ruud
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Het kan heel makkelijk. De koelvloeistof stroomt namelijk alleen door de cilinder en niet door het carter o.i.d. Het carter van een lucht- en watergekoelde motor is dus identiek.
Hiervoor moet er dus een watergekoelde cilinder opgezet worden, een radiator, reservoir en slangen.
Ook moet er een waterpomp op. Meestal werden deze bij polini door het achterwiel aangedreven dacht ik, dus je moet kijken of je velg aangepast moet worden of dat je dit er zo op kan schroeven. Anders wordt de waterpomp door de uitgaande as aangedreven en dan moet je misschien een ander koppelingshuis hebben.
Het grote voordeel is dat de motor beter gekoeld wordt en de prestaties gelijkmatiger blijven. Bij een luchtkoeler zakken deze iets in aan het eind van de wedstrijd. Alleen onttrek je naar mijn idee vermogen aan het achterwiel doordat de waterpomp flink wat wrijving heeft.
Vergeet alleen niet dat de standaard/senioren klasse wel vaker gewonnen werd/wordt door een luchtgekoelde motor.
Ik denk dus dat je beter gewoon goed rond kunt sturen...
Hiervoor moet er dus een watergekoelde cilinder opgezet worden, een radiator, reservoir en slangen.
Ook moet er een waterpomp op. Meestal werden deze bij polini door het achterwiel aangedreven dacht ik, dus je moet kijken of je velg aangepast moet worden of dat je dit er zo op kan schroeven. Anders wordt de waterpomp door de uitgaande as aangedreven en dan moet je misschien een ander koppelingshuis hebben.
Het grote voordeel is dat de motor beter gekoeld wordt en de prestaties gelijkmatiger blijven. Bij een luchtkoeler zakken deze iets in aan het eind van de wedstrijd. Alleen onttrek je naar mijn idee vermogen aan het achterwiel doordat de waterpomp flink wat wrijving heeft.
Vergeet alleen niet dat de standaard/senioren klasse wel vaker gewonnen werd/wordt door een luchtgekoelde motor.
Ik denk dus dat je beter gewoon goed rond kunt sturen...
- Carlos Keutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
- Locatie: Swolgen
Slijtage, meer hoef ik niet te zeggen, luchtkoelers worden toch heter, slijten harder, ben je meer geld aan kwijt, en die 4 pk komen er toch wel uit, daar is rekening me gehouden zelfs met de waterpomp.Stenley schreef:Het kan heel makkelijk. De koelvloeistof stroomt namelijk alleen door de cilinder en niet door het carter o.i.d. Het carter van een lucht- en watergekoelde motor is dus identiek.
Hiervoor moet er dus een watergekoelde cilinder opgezet worden, een radiator, reservoir en slangen.
Ook moet er een waterpomp op. Meestal werden deze bij polini door het achterwiel aangedreven dacht ik, dus je moet kijken of je velg aangepast moet worden of dat je dit er zo op kan schroeven. Anders wordt de waterpomp door de uitgaande as aangedreven en dan moet je misschien een ander koppelingshuis hebben.
Het grote voordeel is dat de motor beter gekoeld wordt en de prestaties gelijkmatiger blijven. Bij een luchtkoeler zakken deze iets in aan het eind van de wedstrijd. Alleen onttrek je naar mijn idee vermogen aan het achterwiel doordat de waterpomp flink wat wrijving heeft.
Vergeet alleen niet dat de standaard/senioren klasse wel vaker gewonnen werd/wordt door een luchtgekoelde motor.
Ik denk dus dat je beter gewoon goed rond kunt sturen...
Jah zo is het.
- Carlos Keutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1011
- Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
- Locatie: Swolgen
ik ?Stenley schreef:Even goed lezen. Het gaat hier om de Senioren A, niet om de modified of een of ander algemeen praatje.
Als je perse iets wilt posten doe dat dan in algemeen ofzo...
Misschien dat iemand uit de senioren A of B hier nog verder op kan reageren. Jarno, ik zag dat jij ook watergekoeld rijdt...
Jah zo is het.
- Jantjuh #96
- forum gebruiker
- Berichten: 829
- Lid geworden op: di 11 jan 2005, 21:36
- Locatie: Tilburg [NB]
- Contacteer:
Hee Ruud,
Even iets anders. Je hebt nog alleen maar je nummer op de voorkant van je minibike. Maar het moest toch op biede kanten van het kontje? Tenminste, dat had ik begrepen.
Even iets anders. Je hebt nog alleen maar je nummer op de voorkant van je minibike. Maar het moest toch op biede kanten van het kontje? Tenminste, dat had ik begrepen.
[url=http://members.home.nl/jantjuh96][b]www.JaGuToRacing.nl[/b][/url]
[size=75]NK Zelfbouw Lucht 2007: 2e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2008: 1e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2009: 7e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2010: 2e plaats (tussenstand)[/size]
[size=75]NK Zelfbouw Lucht 2007: 2e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2008: 1e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2009: 7e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2010: 2e plaats (tussenstand)[/size]
Hoi iedereen ik had het er al over gehad om mijn polini met oog op de toekomst watergekoeld te maken.Omdat ik dit zelf ook beter vindt voor de levensduur van de motor.Ik wou dus vragen aan de ervaren wedstrijd rijders of het mag.Ik wil dus mijn lucht gekoeld polini blok gaan ombouwen naar een watergekoeld motor blok.Ik kan aan een radiateur komen van een honda mbx en de slagen etc zijn geen probleem dat kan me monteur regelen.Alleen een niewe watergekoeld cilinder kop dus.Maar mijn vraag is zou dit allemaal mogen volgens het reglement want als het mag dan doen we het ?
Graag even reactie,s
Graag even reactie,s
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Volgens mij moet je het wel bij fabrieksspul houden.. Ik weet niet of een MB-radiateur gaat mogen! Dat gaat op zelfbouw lijken hè..ruud schreef:Hoi iedereen ik had het er al over gehad om mijn polini met oog op de toekomst watergekoeld te maken.Omdat ik dit zelf ook beter vindt voor de levensduur van de motor.Ik wou dus vragen aan de ervaren wedstrijd rijders of het mag.Ik wil dus mijn lucht gekoeld polini blok gaan ombouwen naar een watergekoeld motor blok.Ik kan aan een radiateur komen van een honda mbx en de slagen etc zijn geen probleem dat kan me monteur regelen.Alleen een niewe watergekoeld cilinder kop dus.Maar mijn vraag is zou dit allemaal mogen volgens het reglement want als het mag dan doen we het ?
Graag even reactie,s
Polini spul lijkt me dus beter..
- felix
- forum gebruiker
- Berichten: 690
- Lid geworden op: za 26 jun 2004, 11:22
- Locatie: laren(nh)
- Contacteer:
een 6,2 Watergekoeld En 6,2 Luchtgekoeld gaan Even Snel,
Alleen De luchtgekoelde Bike Verliest Als hij Tewarm Word Vermogen,
De waterkoeler Blijf op 1 tempratuur hangen, (tenzij er iets verkeerd gaat)
Ik denk alleen dat een 6,2 Cilinder niet op een 4,2 Carter past (Die heb je toch een 4,2?)
MvG Wilco
Alleen De luchtgekoelde Bike Verliest Als hij Tewarm Word Vermogen,
De waterkoeler Blijf op 1 tempratuur hangen, (tenzij er iets verkeerd gaat)
Ik denk alleen dat een 6,2 Cilinder niet op een 4,2 Carter past (Die heb je toch een 4,2?)
MvG Wilco
[img]http://img338.imageshack.us/img338/3818/vooorwilliefh2.jpg[/img]