Van lucht na watergekoeld

Fabrieks bikes gerelateerde vragen - Factory bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Van lucht na watergekoeld

Bericht door ruud »

Hoi iedereen,
Ik wou zomaar even een vraag stellen niet dat ik het wil gaan doen maar gewoon vragen of het kan.Ik heb nu een luchtgekoeld motorblok onder me polini gp2 liggen 4,2 pk.
Ik wou vragen of ik deze ooit in de toekomst watergekoeld kan laten maken bij een van de dealers en dat ik dan nog steeds mee kan rijden in de senioren a.En levert me dat dan veel extra topsnelheid op?

Alvast ebdankt groetjes van ruud :wink:
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

Het kan heel makkelijk. De koelvloeistof stroomt namelijk alleen door de cilinder en niet door het carter o.i.d. Het carter van een lucht- en watergekoelde motor is dus identiek.
Hiervoor moet er dus een watergekoelde cilinder opgezet worden, een radiator, reservoir en slangen.
Ook moet er een waterpomp op. Meestal werden deze bij polini door het achterwiel aangedreven dacht ik, dus je moet kijken of je velg aangepast moet worden of dat je dit er zo op kan schroeven. Anders wordt de waterpomp door de uitgaande as aangedreven en dan moet je misschien een ander koppelingshuis hebben.

Het grote voordeel is dat de motor beter gekoeld wordt en de prestaties gelijkmatiger blijven. Bij een luchtkoeler zakken deze iets in aan het eind van de wedstrijd. Alleen onttrek je naar mijn idee vermogen aan het achterwiel doordat de waterpomp flink wat wrijving heeft.
Vergeet alleen niet dat de standaard/senioren klasse wel vaker gewonnen werd/wordt door een luchtgekoelde motor.

Ik denk dus dat je beter gewoon goed rond kunt sturen...
Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

Stenley schreef:Het kan heel makkelijk. De koelvloeistof stroomt namelijk alleen door de cilinder en niet door het carter o.i.d. Het carter van een lucht- en watergekoelde motor is dus identiek.
Hiervoor moet er dus een watergekoelde cilinder opgezet worden, een radiator, reservoir en slangen.
Ook moet er een waterpomp op. Meestal werden deze bij polini door het achterwiel aangedreven dacht ik, dus je moet kijken of je velg aangepast moet worden of dat je dit er zo op kan schroeven. Anders wordt de waterpomp door de uitgaande as aangedreven en dan moet je misschien een ander koppelingshuis hebben.

Het grote voordeel is dat de motor beter gekoeld wordt en de prestaties gelijkmatiger blijven. Bij een luchtkoeler zakken deze iets in aan het eind van de wedstrijd. Alleen onttrek je naar mijn idee vermogen aan het achterwiel doordat de waterpomp flink wat wrijving heeft.
Vergeet alleen niet dat de standaard/senioren klasse wel vaker gewonnen werd/wordt door een luchtgekoelde motor.

Ik denk dus dat je beter gewoon goed rond kunt sturen...
Slijtage, meer hoef ik niet te zeggen, luchtkoelers worden toch heter, slijten harder, ben je meer geld aan kwijt, en die 4 pk komen er toch wel uit, daar is rekening me gehouden :P zelfs met de waterpomp.
Jah zo is het.
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

Even goed lezen. Het gaat hier om de Senioren A, niet om de modified of een of ander algemeen praatje.
Als je perse iets wilt posten doe dat dan in algemeen ofzo...

Misschien dat iemand uit de senioren A of B hier nog verder op kan reageren. Jarno, ik zag dat jij ook watergekoeld rijdt...
Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

Stenley schreef:Even goed lezen. Het gaat hier om de Senioren A, niet om de modified of een of ander algemeen praatje.
Als je perse iets wilt posten doe dat dan in algemeen ofzo...

Misschien dat iemand uit de senioren A of B hier nog verder op kan reageren. Jarno, ik zag dat jij ook watergekoeld rijdt...
ik ? :roll:
Jah zo is het.
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Bericht door ruud »

Ja stenley maar ik bedoel meer om eht feit van of het kan het is niet zeker of ik het in de toekomst ooit wil gaan doen.
Wat kost me dit ongeveer met alle spulletjes die ik daarvoor dan nodig heb ??
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Gebruikersavatar
Jantjuh #96
forum gebruiker
Berichten: 829
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 21:36
Locatie: Tilburg [NB]
Contacteer:

Bericht door Jantjuh #96 »

Hee Ruud,

Even iets anders. Je hebt nog alleen maar je nummer op de voorkant van je minibike. Maar het moest toch op biede kanten van het kontje? Tenminste, dat had ik begrepen.
[url=http://members.home.nl/jantjuh96][b]www.JaGuToRacing.nl[/b][/url]
[size=75]NK Zelfbouw Lucht 2007: 2e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2008: 1e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2009: 7e plaats
NK Zelfbouw Lucht 2010: 2e plaats (tussenstand)[/size]
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Bericht door ruud »

Hoi iedereen ik had het er al over gehad om mijn polini met oog op de toekomst watergekoeld te maken.Omdat ik dit zelf ook beter vindt voor de levensduur van de motor.Ik wou dus vragen aan de ervaren wedstrijd rijders of het mag.Ik wil dus mijn lucht gekoeld polini blok gaan ombouwen naar een watergekoeld motor blok.Ik kan aan een radiateur komen van een honda mbx en de slagen etc zijn geen probleem dat kan me monteur regelen.Alleen een niewe watergekoeld cilinder kop dus.Maar mijn vraag is zou dit allemaal mogen volgens het reglement want als het mag dan doen we het ?
Graag even reactie,s :wink:
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Jvdw#59

Bericht door Jvdw#59 »

ruud schreef:Hoi iedereen ik had het er al over gehad om mijn polini met oog op de toekomst watergekoeld te maken.Omdat ik dit zelf ook beter vindt voor de levensduur van de motor.Ik wou dus vragen aan de ervaren wedstrijd rijders of het mag.Ik wil dus mijn lucht gekoeld polini blok gaan ombouwen naar een watergekoeld motor blok.Ik kan aan een radiateur komen van een honda mbx en de slagen etc zijn geen probleem dat kan me monteur regelen.Alleen een niewe watergekoeld cilinder kop dus.Maar mijn vraag is zou dit allemaal mogen volgens het reglement want als het mag dan doen we het ?
Graag even reactie,s :wink:
Volgens mij moet je het wel bij fabrieksspul houden.. Ik weet niet of een MB-radiateur gaat mogen! Dat gaat op zelfbouw lijken hè..
Polini spul lijkt me dus beter..
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Bericht door ruud »

Ja idd joost dat dacht ik dus ook al maar ik zal voor de zekerheid de rap even een emailtje sturen om het even te vragen.
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Gebruikersavatar
hiuy
forum gebruiker
Berichten: 493
Lid geworden op: za 09 apr 2005, 21:13
Locatie: antwerpen-zwijndrecht

Bericht door hiuy »

heyz,-
ruud niet alleen de kop he maar ook de cilinder . en waarom zou dit allemaal niet mogen zo lang je het maar bij polini spul houd zoals joost zegt dan kan dit allemaal wel denk ik .bij het belgishe kampioenschap mag dit in ieder geval.

groetjes steven.
Gebruikersavatar
felix
forum gebruiker
Berichten: 690
Lid geworden op: za 26 jun 2004, 11:22
Locatie: laren(nh)
Contacteer:

Bericht door felix »

een 6,2 Watergekoeld En 6,2 Luchtgekoeld gaan Even Snel,
Alleen De luchtgekoelde Bike Verliest Als hij Tewarm Word Vermogen,

De waterkoeler Blijf op 1 tempratuur hangen, (tenzij er iets verkeerd gaat)

Ik denk alleen dat een 6,2 Cilinder niet op een 4,2 Carter past (Die heb je toch een 4,2?)

MvG Wilco
[img]http://img338.imageshack.us/img338/3818/vooorwilliefh2.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Volgens mij gaat dat wel passen. Je moet onder andere ook een ander membraam huis monteren. Ik dacht dat John Ulrich dit op zijn vorige bike ook had gedaan. Van 4.2 naar 6.2 water gekoeld.
Gast

Bericht door Gast »

Is de uitlaat van een 4.2 blok hetzelfde als die van een 6.2 blok?
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Voor het NMC hebben ze een andere uitlaat, of die van Ruud dat heeft weet ik niet..

Remco uit Doetinchem (remmie_22) had een GRC mini met 4.2pk luchtgekoeld, deze heeft hij omgebouwd naar 6.2 luchtgekoeld.
Plaats reactie