Zelfbouw Blata B1 Replica

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Stefan1981

Zelfbouw Blata B1 Replica

Bericht door Stefan1981 »

Het begin is er.Tijdens mijn opleiding MTS-Werktuigbouwkunde ontstond het idee met een paar klas genoten om een minibike te gaan maken. Dit idee kwam een jaar of 5 geleden bij ons op. We gingen vrijsnel zelf aan de slag om een eigen minibike te bouwen. M’n klasgenoten hadden eigenlijk binnen enkele weken een rijdend exemplaar. Ik was toen nog een beetje aan het verzinnen hoe ik hem wilde gaan maken. Na wat zoeken op internet kwam ik bij de NMBB een bouwtekening tegen voor de zelfbouwklasse toen der tijd. Die tekening heb ik toen gebruikt als basis voor mijn minibike. Aangezien ik alles meestal net iets anders doe als de rest besloot ik om het frame van aluminium te gaan maken.

Na een paar avondjes tekenen, toen nog met de potlood en papier, had ik al een aardige basis voor het frame. Op naar de bouwmarkt om aluminium koker te kopen. Ik had verder geen connecties om het materiaal ergens anders vandaan te halen. Na heel wat uurtjes en liters zweet waren dan eindelijk alle benodigde stukken voor het frame gezaagd. Ook dit heb ik op de ouderwetse manier gedaan. Precies! Met de hand en een verstekzaag. Na het frame kwam het balhoofd. Zoals nu wordt vaak het balhoofd uit een Puch Maxi frame gezaagd en in het frame van de minibike gelast. Aluminium en staal lassen dat werkt niet. Het kwam nu mooi uit dat ik nog een Puch Maxi in de schuur had staan om de maatvoering over te nemen.

Tijdens de wekelijkse uurtjes draaien en frezen heb ik het balhoofd en de “stuurpen” gedraaid. Meteen maar de tussenruimte tussen de kroonplaten met enkele centimeters verkleint. Via m’n vaders werk kon ik aan 2 stukken aluminium komen om de kroonplaten te fabriceren. Ook dit ging op de ouderwetse manier. Met de handzagen en netjes veilen…

Al met al ging hier een aardig tijdje overheen. Omdat het toch een hobby was maakte het niet uit hoelang ik er over zou doen. Ik had voor mezelf geen einddatum opgegeven wanneer hij klaar moest zijn. En dat had ik misschien juist wel moeten doen. Het plan kwam nu dus in een wel erg koude ijskast te liggen.

Het is inmiddels 5 jaar later en tijdens het lezen op www.motor-forum.nl kwam ik een topic tegen over een minibike. Ik heb inmiddels m’n motorrijbewijs gehaald en heb een
Kawasaki ZZR-250 en een Suzuki GSX-R 600 gehad. Ik werk inmiddels als technisch tekennaar in Oldenzaal en heb het beschikken over elk materiaal wat ik maar wil gebruiken. Uitermate geschikt om het project weer uit die ijskast te halen. Na het speuren op internet ben ik er in ieder geval achter gekomen dat er een berg aan informatie is ontstaan binnen deze 5 jaar van “afwezigheid”.

Als basis ga ik de volgende onderdelen gebruiken:

• 65cc Polini met een Polini-Kit van een Peugeot om de carburateur naar voren te plaatsen
• HPI 2005
• Rito krukas
• Dellortoe PHBG 20mm
• Polini trekstarter
• Scooter uitlaat
• 6,5” imitatievelgen van de donorbike
• Zelfbouwframe pas gemaakt voor Blata Origami B1 kuipen

De rest van de toeters en bellen moet ik nog uitzoeken. Op het moment ga ik beginnen met het ontwerpen van het frame. Zowel in 2D als 3D zal ik deze gaan ontwerpen.

Na wat avonden zoeken en lezen op internet ben ik tot een paar conclusies gekomen. Ten eerste zie ik er vanaf om de Polini kuipen set te gaan gebruiken. De voornaamste reden is het probleem dat vrijwel iedereen heeft met de tank. De benzine in de tank zorgt ervoor dat er in de loop van de tijd kleine blaasjes onder de verf ontstaan. Aangezien ik geen zin heb om ieder half jaar m’n tank over te spuiten ben ik opzoek gegaan naar een andere set. Al snel viel m’n oog op de Blata Origami B1. Bij “Van ’t Slot” in Enschede verkochten ze deze set maar….. De prijs viel me toch wel tegen. Het bouwen van de minibike is een hobby van mij maar moet wel binnen het budget blijven. Na even verder kijken kwam ik uit bij de “HZ-Bromshop”. Ze verkopen ook deze set maar dan voor meer dan de helft minder! Het zijn dan wel imitatie kuipen en minder qua afwerking en kwaliteit. De keuze is gemaakt en van de week ga ik de kuipen bestellen om verder te kunnen gaan met het ontwerpen van het frame.

Voor de voorvork heb ik al een ontwerp in gedachte. De poten worden zo gedraaid of het net lijkt of ze kunnen veren. Maar ze zullen uit in stuk gemaakt worden. Ze zullen eruit komen te zien als een up-side-down vork. Het ruwstuk zal worden gebrand uit een stuk plaat. Als eerst zal de poot worden gedraaid en daarna zal het onderstuk worden gefreesd. Door deze manier van bewerken bestaan de poten niet uit diverse onderdelen die je later weer moet gaan monteren en uitlijnen. Het geheel zal hierdoor ook aanzienlijk eenvoudig te monteren zijn.

Voor de kroonplaten heb ik ook een mooi ontwerp in gedachte al zeg ik het zelf. Om het even snel uit te leggen zullen ze een miniatuur worden van een echte kroonplaat. Bijvoorbeeld de kroonplaat van een RSV Mille. Over het materiaal moet ik nog even nadenken.

Voor het carter heb ik ook wel een aardig idee. Aangezien m'n minibike ook voor de show is komt er een glazendeksel i.p.v. het deksel met het koppelingsmechanisme. Er komt toch een trekstarter op of ik ga hem starten met een startmotor.

Hieronder in ieder geval alvast wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rest van de foto's volgen nog!
Laatst gewijzigd door Stefan1981 op do 16 feb 2006, 22:57, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marvin15
forum gebruiker
Berichten: 910
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:37
Locatie: Schalkhaar
Contacteer:

Bericht door Marvin15 »

Kijk zo hoort het!
Netjes van je dat je je er echt in verdiept hebt, bijv. het membraan enzo, normaal gaan mensen meteen alles vragen :roll:

Veel succes met de mini!

Ennuh, dat blok ziet er erg goed uit! (geglaspareld?)
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Het blok heb ik inderdaad gestraalt met glasparels. De spoelpoorten zijn ook aangepast zodat de flow hiervan optimaal is met de cilinder. Met de mini zal het wel lukken. Ik ben op het moment bezig met het ontwerpen van de voorvork. Zal eens ff kijken om een voorbeeld uit Autocad te laten zien.

Update:

Een foto van de voorvork:

Afbeelding
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Na een tijdje nadenken over de setup komt het volgende er nu onder:

HPI 2005
Rito krukas
Dellorto PHBG 20mm
Polini trekstarter

Over de polini trekstarter heb ik eigenlijk nog een vraag. Waar kun je die kopen/bestellen....? Ik heb hier al op het forum gekeken en ook op de site's van de diverse minibikewinkels maar ik ben ze nergens tegengekomen (alleen van die plastic dingen die je na 2 keer trekken in je hand hebt).
Laatst gewijzigd door Stefan1981 op ma 03 okt 2005, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Zelfbouw Blata B1 Replica

Bericht door Wim »

Stefan1981 schreef:Aangezien ik geen zin heb om ieder half jaar m’n tank over te spuiten ben ik opzoek gegaan naar een andere set. Al snel viel m’n oog op de Blata Origami B1. Bij “Van ’t Slot” in Enschede verkochten ze deze set maar….. De prijs viel me toch wel tegen. Het bouwen van de minibike is een hobby van mij maar moet wel binnen het budget blijven. Na even verder kijken kwam ik uit bij de “HZ-Bromshop”. Ze verkopen ook deze set maar dan voor meer dan de helft minder!

Hoi

leuk project....en na 5 jaar nog steeds enthousiast....sleuk!!

wel even een correctie voor bovenstaand!

dit zijn absoluut niet dezelfde kappen.....zien er alleen wel hetzelfde uit!

die van van'tslot zijn orgineel van Blata, degelijk, sterk, dik materiaal en keurig afgewerkt......die van HZ zijn chinese imitaties.....
zijn absoluut minder sterk, slecht afgewerkt, ultradun, en knappen snel bij vallen,
alvast een tip....draai niet de boutjes te strak aan bij montage van je
imi-kappen!!

alweer jammer dat hier appels met peren worden vergeleken! maar dat wist jij natuurlijk ook niet!


heel veel succes met ontwerpen/bouwen





Groetjes

Wim (uit Hengelo)(ook 'n tukker) :wink:
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Je hebt zeker gelijk dat de kappen die ik heb gekocht imitatie zijn en minder zijn qua afwerking. Maargoed ik wilde graag binnen het budget blijven. De vergelijking was misschien niet helemaal juist.

Als m'n bike klaar is dan kan er volgens mij wel een meeting geregeld worden. Er komen aardig wat mensen van het forum uit het oosten van het land.

Eigenlijk ben ik een import "tukker". Ben hier 4 jaar geleden heen verhuist :wink: . Ben 100% Dordtenaar!

Jij trouwens ook succes met je project. Ik wacht vol spanning af naar het eind resultaat!
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Aangezien ik ook eens wilde weten hoe de voorvork eruit komt te zien heb ik er maar een 3D tekening van gemaakt. Zo krijg je toch een beter idee hoe het eruit komt te zien. In 2D is het soms maar even afwachten of de verhoudingen wel kloppen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Gaat een mooi project worden zo te zien. Staar je niet al te veel blind op mooie 3-D tekeningen, je moet het tenslotte wel kunnen maken.

Mijn eerste indruk is dat de vork gedraaid gaat worden, echter houd rekening met de sterkte. Een gedraaide buis knapt eerder dan bijvoorbeeld een koud getrokken materiaal. Je kunt natuurlijk de wanddikte iets groter kiezen, echter ik denk dat een ontwerp uit dunwandige buis sterker en lichter is.

Kijk met belangstelling uit naar je vorderingen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

De minibike zal ook deels een showbike worden, vandaar ook de details. Het maken zal geen probleem worden aangezien ik de beschikking heb over een heel machinepark :). De voorvork zal uit 1 stuk gemaakt worden.

De vork zal zoals je zei gedraaid en gefreesd worden. I.p.v. buis komt hij uit staf (zo heb je de keus uit een groter scale aan materialen), om hem toch ligt te maken kun je hem in principe uitboren.
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Stukje bij beetje begint het wat te worden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Bericht door ruud »

Mooi zeg als ik dat zo allemaal bekijk.
Veel succes ermee 8)
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

VRAAG:

Welk proggama gebruik je voor de 3D tekeningen?

Wat voor soort bedrijf werk je? (Altijd opzoek naar een leuke(minibikers) stage plaats)

Niels
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

De tekeningen zijn gemaakt in Autodesk Inventor 10 Professional. Ik ben werkzaam bij een bedrijf dat kabeleindverbindingen maakt en hijsblokken (voor mobilekranen enzo.)
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Zo na een avondje meten en passen is de beugel voor de remklauw ook klaar. Het was toch nog redelijk wat werk om alles goed uit te zetten (positie van de remklauw). Maar het ziet er weer netjes uit, al zeg ik het zelf.

Afbeelding
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

De Inventor tekeningen voor een conus:

Mocht je de tekeningen willen bekijken dan kun je me altijd ff een PB sturen...
Laatst gewijzigd door Stefan1981 op vr 21 okt 2005, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie