Samenvatting over chinese minibikes

Meest gestelde vragen, chinese minibikes.

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Xigh

Samenvatting over chinese minibikes

Bericht door Xigh »

Het forum word tegenwoordig een beetje overspoeld met vragen als:
is dit een goeie minibike?
Mag ik hiermee races rijden?
en nog veel meer van dat soort dingen. Kan gebeuren dat iemand dat wil weten I guess, maar... gebruik eerst even de zoekfunctie.
Nou doet dat waarschijnlijk beetje pijn of er is geen handleiding voor dus op wonderbaarlijke wijze word die hele zoekfunctie genegeert, dus vandaar dat ik dacht laat ik even een topic maken waarin de belangrijkste dingen staan.
-------------------------
Wat voor minibike
Veel voorkomende vraag is: Wat voor een minibike is dit? Of is dit een goeie minibike, dus daar begin ik mee:

De meeste minibikes zijn chinesen, regel die je bij het kopen van een minibike kunt hanteren is: wanneer het onder de 500 euro kost dan is het geen officiele minibike en mag je er geen races mee rijden komt bij dat wanneer je zoon minibike koopt je ook echt wel weet wat het merk is. Nou zegt dit misschien niet zoveel, dus post ik er een paar foto's bij.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn allemaal chinese minibikes, er zijn nog veel meer kleurtjes en stickers maar basically zijn dit de meest verkochte minibikes (ook van de laagste kwaliteit). Deze kosten vaak rond de 200 euro en stellen kwalitatief niet zoveel voor in vergelijking met de echte minibikes zoals o.a. een Stamas of GRC. Als merknaam vallen de meeste chinese minibikes onder het merk Sendai. Het zijn vaak geen echte Sendai, maar qua model, kwaliteit en bouw lijken ze er erg sterk op. Dus voor onderdelen zoek je onder onderdelen voor een Sendai Aikido of gewoon onbekende chinees en dan past het vaak wel.

Verder zijn er nog veel minibikes die veel op de volgende lijken:

Afbeelding

Dit zijn replica's van de Sendai Tai Chi en de V-racer, maar stellen net als alle andere chinesen niet zoveel voor, je kunt er leuk op rijden, maar hij valt niet te vergelijken met de echte Tai Chi of V-racer (dit zijn overigens ook niet de hoogste kwaliteit minibikes, het zijn geen echte fabrieksbikes). Ze kosten tussen de 200 en 300 euro.

Wat zijn dan wel echt goeie minibikes?
De italiaanse merken zijn echte minibikes, ook wel fabrieks minibikes genoemd: Stamas, Blata, GRC, Polini, DM, Passini en er zijn nog een aantal merken.
Lucky7, V-racer, Sendai zijn dus geen fabrieksbikes, wat inhoud dat er niet de tijd en moeite in is gestoken zoals bij de echte minibikes. Fabrieksbikes zijn erg duurzaam en kloppen helemaal als je hem krijgt, geen kromme frames en dat soort dingen. Dit is ook een van de redenen waarom fabrieksbikes wel aan races mee mogen doen en de chinese minibikes niet.

Update: Het nieuwe Sendai Aikido model (2006) is er heel erg op vooruit gegaan vergeleken met het oude model (2005 en eerder). Dit is gedaan na veelvuldig falen van ondermeer de kettingen en de tandwielen en de vele klachten hierover.

Verschillende maten (mini, midi, maxi)
Verder heb je nog verschillen in maten, maar daar heeft Rainman51 een mooi topic over gemaakt: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=5743
Daar legt hij duidelijk uit wat de verschillen van mini, midi en maxi bikes zijn.

Dit moet ongeveer de vraag 'wat voor minibike heb ik' verholpen hebben.
------------------

Verwachtinen en problemen
Volgende punt is: Wat kun je verwachten van een chinees zoals die hierboven. Kort gezegd: Niet teveel, wil je er leuk mee rijden kan dat, ga er wel vanuit dat je je handen vuil zult moeten maken want er gaat altijd wel iets kapot. Dat ligt niet alleen aan de kwaliteit van de minibike, maar iets met een motor gaat altijd kapot.
Ook moet je niet afgaan op het aantal PK's wat vermeld staat op de sites en bij advertenties en dat soort dingen; omdat de kwaliteit van een chinese minibike niet geweldig is is het aantal PK's per minibike verschillend, maar nooit hoger dan het aantal vermeld. Ga dus voor een topsnelheid ook niet uit van de vermelde snelheid. Hij zal rond de 55/60 rijden. Soms zit je daar een klein beetje boven, soms eronder.

Wat zijn veel voorkomende problemen met een chinees?
Dat kan een hele hoop zijn, dus hieronder bekende problemen:


Hij wil niet goed wil starten!
Haal je benzine slang van je carburateur en kijk of de benzine goed doorstroomt, zo niet dan moet je je slang uitblazen of je tank schoonmaken.
Loopt je benzine wel goed door haal dan je vlotterbakje eraf en kijk of het daar goed in doorstroomt, zo niet dan zul je je carburateur schoon moeten maken.

Je zult waarschijnlijk ook met je stationair schroef moeten spelen om het startend te krijgen. Om de basis afstelling te krijgen moet je hem helemaal naar binnen draaien en dan 2,5 slag naar buiten. Vanaf daar moet je hem naar binnen of naar buiten draaien en naar het geluid van je minibike luisteren hoe hij het beste klinkt.

de ketting is eraf gevlogen (en kapot)!
Dit is ook een bekend probleem bij de chinese minibikes. De ketting is standaard niet zo sterk en als alleen je ketting gebroken is mag je vaak nog blij zijn want het komt wel voor dat daarbij tandwielen scheef getrokken zijn.
Je kunt bij bijvoorbeeld V-racer.nl andere kettingen kopen, aangeraden word om een sterkere ketting te nemen dan die er standaard op zit, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook kunnen bedenken :wink:
Als alleen je ketting eraf gevlogen is kun je die vaak er weer opzetten, maar zoals ik al eerder zei: let even op je tandwielen, het kan zijn dat er een tandwiel krom staat of dat je achterwiel scheef erin zit, dan blijft ten eerste je ketting er constant aflopen en ten tweede is het gewoon niet goed voor je minibike.
Span hem niet te strak want dan kun je dingen krom trekken en dan kost het erg veel kracht voor je motor om te rijden (dus je minibike rijd niet lekker). Zet hem ook niet te slap want dan blijf je bezig het ding erop te zetten.
Als hij te strak staat kun je dat voelen door je minibike handmatig vooruit te duwen, dat gaat erg zwaar dan.
Regel is meestal dat je ketting 1 centimeter omhoog moet kunnen en 1 centimeter omlaag zonder veel kracht.


Er komt veel rook uit mijn uitlaat
Eerste zou kunnen zijn dat je smering te rijk is. Ook daar zijn door ervaring regeltjes voor onstaan, want die 1 op 25 dat op de dop staat is niet goed.
Je moet 1 op 25 (1 liter olie op 25 liter benzine) gebruiken om in te rijden, ongeveer 4 tankjes is standaard.
Daarna rij je 1 op 35 om gewoon te rijden, anders krijgt je motor teveel olie en das niet goed. Dus ook bij teveel olie kun je een vastloper krijgen! Sommige mensen denken: ik donder gewoon genoeg olie erin, dan komt alles goed, maar dat is dus niet zo, hij raakt verstopt.


Hij verzuipt of hij krijgt te weinig benzine
Als je motor tijdens het rijden teveel benzine krijgt (verzuipt) dan valt hij langzaam stil, hij valt dus langzaam weg. Je kunt dat ook checken door je bougie eruit te draaien en als hij nat is dan krijgt is hij verzopen.
Als hij te weinig krijgt dan komt ie schokkend tot stilstand (de motor houd er bijna mee op en slaat dan weer even aan, behoorlijk vervelend gevoel).
Nou kun je aan je bougie zien hoe het gesteld is met je sproeier en met bijvoorbeeld je gasnaald. Hier staat een hele hoop informatie daar over: http://www.fragano-racing.com/flmain/fr ... &cs=3&cl=1


----------------

Mengsmeringen
De mengsmeringen staan ook al eerder vermeld maar ik zet het ook nog even apart:

1 op 25 om in te rijden
1 op 35/40 om gewoon te rijden

Sommige mensen halen dit bij de lokale benzine pomp en soms kun je daar zelf invullen hoe je de verhouding wil, dit is makkelijk maar zeker niet het goedkoopst. Het scheelt je zoon 3 euro om zelf te mengen (als je de olie al hebt).
Je neemt een jerrycannetje mee naar het tankstation (de inhoud van een jerrycan is vaak 5 liter) en je gooit hem helemaal vol. Euro 98 is na veel discussie uitgeroepen tot De Beste Koop. Dan pak je thuis je olie (Volsynthetishe tweetakt olie) en daar gooi je de juiste hoeveelheid van bij je benzine. Even goed schudden en tadaa, goeie mengsmering. Castroll TTS of motrul 800 zijn een van de betere types. Goedkoper en beter dus de beste manier.
Hoe reken je dat nou uit je mengsmering? Heel simpel: Je deelt de hoeveelheid benzine door het achterste getal van de gewenste verhouding 1:25 1:35 1:40.
Wat houd dat in voor 1 op 35?

op 1 liter benzine 0.029 Liter 2T Olie
op 5 liter benzine 0.143 Liter 2T Olie
op 10 liter benzine 0.290 Liter 2T Olie

Check ook hier even: http://www.mengverhouding.tk/

-----------------

Races

Races, zoals ook eerder vermeld, met chinezen mag je geen races rijden. Ja je mag gezellig met een groepje vrienden op een terrein rijden waar dat is toegstaan en daar vriendschappelijke races houden, maar echte races mogen niet, er zijn teveel dingen om op te noemen die niet zijn toegestaan. De enige chinees die zonder al teveel aanpassingen mee mag doen is de Sendai Tai Chi, maar ook daar zul je tijd en geld in moeten steken, en veel mensen zeggen dat het makkelijker is om gewoon een fabrieksbike te kopen, dat is namelijk goedkoper en makkelijker en de kwaliteit is beter.
Minicrossers zijn helemaal nergens toegestaan, geld precies hetzelfde voor als hierboven, maar er zijn geen speciale parkoersen waar echte races op gehouden worden.

Hij loopt gewoon niet goed, ik moet vaak trekken en hij blijft niet lopen ik denk een probleem met de sproeier want m'n bougie is ook zwart
Je kunt sproeiers halen bij een (brom)fietswinkel of een motorspeciaal zaak ofzo.
Hij hoort nog wel te starten, maar hoe langer je moet die sproeier rondrijd hoe minder goed hij start. Als je bougie namelijk helemaal zwart is vonkt hij nog nauwelijks en uiteindelijk zo goed als niet.
Waarschijnlijk zitten ergens je leidingen verstopt, je moet even kijken of je benzine goed doorloopt in je vlotterkamer en blaas ook even de sproeier e.d. even door. Haal ook even een nieuwe bougie.

------------------

Opvoeren
Opvoeren of tunen zoals het tegenwoordig genoemd word kost geld, veel geld, wil je je minibike hard laten lopen dan kun je er gerust vanuit gaan dat je voor diezelfde prijs nog een had kunnen kopen, en dat is als je alles zelf doet.
Als je veel verstand hebt van motoren en zelf erg technisch bent kun je zelf dingen doen zoals een uitlaat omlasssen, maar de meeste mensen zijn dit niet.
Dus wat zul je moeten veranderen en bijkopen. Het ene ding heeft niet zoveel invloed als de andere, soms zul je er zelfs op achteruit gaan.
Dingen die veel verschil geven zijn bijvoorbeeld een Big Bore kit die zorgt ervoor dat de slag van je zuiger efficienter is (normaal gebruik je maar 39cc van je cilinder, met die kit de volle 49cc)
Een andere uitlaat, zorgt ervoor dat je beter optrekt en verhoogt je top.
Verder zijn dingen als een powerfilter wel belangrijk, merk je op den duur wel verschil van en erg belangrijk is een andere koppeling, maar op het forum hebben wij de koppeling master: *HANK* en hij weet heel veel van koppelingen. Hier een link naar zijn topic hierover: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic. ... =koppeling


EN RIJ NIET OP DE WEG







Dit zijn de hoofdpunten wat in ieder geval veel nieuwe mensen moet helpen. Dit is nog lang niet alles want ik twijfel er niet aan dat er heel veel mensen zijn die dit willen aanvullen, dus zeg het even hier en ik voeg het toe (of als er een manier is om die helemaal open te zetten voor iedereen zodat iedereen kan toevoegen zou dat erg mooi zijn).[/b][/b]

KLEINE TOEVOEGING:

Beschrijving van Chinese carburateur / Benzine-inlaat / kraantje Montage ( Door Angeleyes ) :


Op de eerste foto zie je alle losse onderdelen..

Afbeelding

In het rechter onderdeel zit aan de onderkant ook nog een klein zwart rubbertje. Kijk of die er bij jou ook zit.

Afbeelding

Het rubbertje waar ik het over heb zie je hierboven.

Afbeelding

Schroef het kraantje op je carb, zoals hierboven..

Afbeelding

Doe het ronde rubbertje met de 4 gaatjes in je carb, twee verticale gaatjes voor de doorstroom van de benzine, twee horizontale gaatjes om het rubber op zen plek te houden.

Afbeelding

Dan doe je het metalen ringetje erin, is iets krom, dit hoort zo..

Afbeelding

Zet nu het kraantje erop..

Afbeelding

Daarop gaat het metalen ringetje met de opening, maakt niet veel uit waar de opening zit, wijs met de opening maar naar links, zoals op de foto..

Afbeelding

Dan het afschermkapje erop en vastschroeven, nu moet hij weer goed in elkaar zitten!
Laatst gewijzigd door Xigh op vr 23 dec 2005, 17:11, 8 keer totaal gewijzigd.
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Bedankt, ik dacht is misschien handig om het forum een beetje te bevrijden van al die vragen van wat voor minibike heb ik enzo.
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Ziet er goed uit, een soort aansluiting op dit topic.


Paar opmerkingen:
Even de dikke leters fixen bij het onderdeel "veel rook uit uitlaat"

Plaats een link bij de olie verhaal van www.mengverhouding.tk staat een olie calculator.

En haal die dode links even weg, voor de rest een goed voorbleed van een sticky.

Niels
Xigh

...

Bericht door Xigh »

TnTnelis schreef:Ziet er goed uit, een soort aansluiting op dit topic.


Paar opmerkingen:
Even de dikke leters fixen bij het onderdeel "veel rook uit uitlaat"

Plaats een link bij de olie verhaal van www.mengverhouding.tk staat een olie calculator.

En haal die dode links even weg, voor de rest een goed voorbleed van een sticky.

Niels
Bedankt :) Ik heb het even aangepast. Ik heb het eerst in Word geschreven zodat ik wat tijd had, maar vergeten helemaal na te lopen nog.
Bedankt voor die link, ik geef je er hier credit voor want anders komen er steeds namen bij de toevoegingen te staan, maar bij deze dus :) Bedankt
----

Ik ben blij dat jullie het wat vinden, als er nog iets bij moet (ongetwijfeld) dan zeggen jullie het maar :)
Gast

Re: Samenvatting over chinese minibikes

Bericht door Gast »

Verder zijn er nog veel minibikes die veel op de volgende lijken:

Afbeelding

Dit zijn replica’s van de Sendai Tai Chi en de V-racer, maar stellen net als alle andere chinesen niet zoveel voor, je kunt er leuk op rijden, maar hij valt niet te vergelijken met de echte Tai Chi of V-racer. Ze kosten tussen de 200 en 300 euro.
Als ik me niet vergis zijn Sendai's en V-Racers ook gewoon standaart chinezen met een merkje erop en zijn ze tevens ook replica's van blata's. (Correct me if im wrong).

Timmhey
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Owh, naja ik lees hier dat V-racers en Tai Chi's toegestaan zijn bij wedstrijden (met aanpassingen), maar als iemand het tegendeel bevestigd dan verander ik het.
Nicolaas-racing

Bericht door Nicolaas-racing »

Nee ..Tai Chi`s Mogen wel meedoen aan wedstrijden
Alleen met een Hooop aanpassingen
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Dus dan zijn ze kwalitatief beter dan naamloze chinezen toch?
Nicolaas-racing

Bericht door Nicolaas-racing »

Klein beetje wel Maar dan alleen de tai chi en v-racer nitro sport
Die v-racer Extreme sport en die Sendai Aikido zijn bijna zelfde kwaliteit..
denk v-racer tog wel ietsje meer
AngelEyes

Bericht door AngelEyes »

Idd sticky en op slot!!! Mooie topic, goede uitleg!! =D> =D>

AE
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Ik denk een half uurtje, ik heb typ cursus dus dat scheelt altijd in tijd :wink:
Dat slotje vind ik best, maar aangezien er nog veel meer over chinese minibikes valt te vertellen is het misschien beter om hem open te houden, zodat je toevoegingen hier zet die ik dan weer neer kan zetten. Jah of jullie sturen gewoon een PB en dan zet ik het erin, kan ook.
Ik voeg dat van die PK's ook even toe.
Nicolaas-racing

Bericht door Nicolaas-racing »

Mischien kan je er ook bij zetten wat nou WEL een fabrieks bike is Zoals Polini Blata Dm Pasini Enz... En wat GEEN fabrieks bike is Zoals
v-racer,Sendai,Luck7 en al die andere merkloze troep
en ook waar je het aan kan herkennen
Baan

Bericht door Baan »

Een half uurtje is wel vlot!
En zo uit je uit je duim gezogen?
Xigh

Bericht door Xigh »

Nicolaas-racing schreef:Mischien kan je er ook bij zetten wat nou WEL een fabrieks bike is Zoals Polini Blata Dm Pasini Enz... En wat GEEN fabrieks bike is Zoals
v-racer,Sendai,Luck7 en al die andere merkloze troep
en ook waar je het aan kan herkennen
Heb ik erbij gezet :) Misschien moet er ook een klein stukje over zelfbouw bij?
Baan schreef:Een half uurtje is wel vlot!
En zo uit je uit je duim gezogen?
Ik kijk nu ongeveer een maand hier op het forum (zo lang ben ik geregistreerd) en ik heb een hoop bij geleerd en ik zag dat het steeds dezelfde vragen waren die voorbij kwamen, en de reactie dat de oude bekenden hier het vervelend vonden worden, dus leek het me een goed idee om al die vragen in een topic bij elkaar te doen zodat mensen hier even kunnen kijken als ze vragen hebben. Ik heb het dus allemaal zelf geschreven en zelf bedacht, maar met informatie die jullie verder allemaal gegeven hebben > Dus bedankt iedereen :)
Xigh

...

Bericht door Xigh »

FF geupdate weer.
Gesloten