van je maxi cilinder een watergekoelde maken (heel simpel)

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

van je maxi cilinder een watergekoelde maken (heel simpel)

Bericht door dave »

eeyz bikers ik ben bezig met me 2e minibike en dit word ook weer een watergekoelde 1.neem een puchmaxi cilinder(snel/orgineel)2.haal alle koelribben eraf3.vijl hem helemaal mooi glad dat er nix meet valt te zien van koelribben restanten4.maak een kubus van 2 mm plaat die mooi om je cilindertje valt en ongeveer 1cm ruimte tussen je cilinder en de kubus5.je hebt nu een 5kantige kubus die je over je cilinder schuift en aan de achterkant waar hij open is maak je een mooi afdekplaatje die om je cilinder uiteinde valt en hem afdekt daar soldeer je hem aan vast want dat is gietijzer moeilijk te lassen nu heb je een watergekoelde cilinder die waterdicht is nu boor je aan de zijkant aan de vliegwielkant een gat van 8mm en las je daar een buisje van 8 mm of iets meer op 6.nu ga je naar de andere kant van je cilinder en helemaal naar boven vlak voor de kop doe je hetzelfde een gat van 8mm en een buisje erop lassen nu heb je de cilinder af :D nu nog de rest7.2 rubberen slangen maak je aan de uiteinden(buisjes)vast 8.nu heb je een waterpompje nodig bijv uit een auto of je maakt er zelf een en 1 slang sluit je daar op aan dan sluit je aan de andere kant van je waterpompje de slang aan die naar de resevoir tank gaat een klein tankje en die slang van dat tankje sluit je aan je cilinder vast je andere buisje nu heb je een circulatie systeem op je cilinder en is ie water/vloeistof gekoeld :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

alleen je moet het vloeistof/water ook koelen het is veel makelijker als je ene voorbeeld tekening hebt als je er een wil moet je me maar eff mailen of toevoegen aan msn en anders post ik m hier wel eff daar staat alles op het lijkt allemaal heel ingewikkeld maar dat is het helemaal niet dit is mijn 2e keer al en die kubus heb je zo gelast als je een autogeen lasaparaat hebt maar je kan het ook op school maken die kubus dus als je die tekening wil mail je me maar eff of ik post hem dave_otten@hotmail.com
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gast

Bericht door Gast »

Nog nooit gehoord van punten, koma's, hoofdletter of leestekens zeker. ben na de derde regel gestopt met lezen
Gast

Bericht door Gast »

;) ik snap er ook niets van :d misschien ( mss ) in stappen geven
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

jah sorry,benk vergeten,volgende keer zal ik t dr neer zetten.als je nog pics wil moet je maar eff zeggen,laterss :)
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gast

Bericht door Gast »

dave schreef:jah sorry,benk vergeten,volgende keer zal ik t dr neer zetten.als je nog pics wil moet je maar eff zeggen,laterss :)
pics pics pics!!!!!!!!!!!
Jopie

Re: van je maxi cilinder een watergekoelde maken (heel simpe

Bericht door Jopie »

dave schreef:eeyz bikers,
Ik ben bezig met me 2e minibike.
Dit word ook weer een watergekoelde.
1.neem een puchmaxi cilinder(snel/orgineel)
2.haal alle koelribben eraf
3.vijl hem helemaal mooi glad zodat er nix meer valt te zien van koelribben restanten.
4.maak een kubus van 2 mm plaat die mooi om je cilindertje valt.
Zorg voor ongeveer 1cm ruimte tussen je cilinder en de kubus
5.je hebt nu een 5kantige kubus die je over je cilinder schuift.Aan de achterkant waar hij open is maak je een mooi afdekplaatje die om je cilinder uiteinde valt en hem afdekt. Daar soldeer je hem aan vast want dat is gietijzer en dus moeilijk te lassen. Nu heb je een watergekoelde cilinder die waterdicht is . Nu boor je aan de zijkant aan de vliegwielkant een gat van 8mm. Daar las je daar een buisje van 8 mm of iets meer op 6.Nu ga je naar de andere kant van je cilinder en helemaal naar boven. Vlak voor de kop doe je hetzelfde een gat van 8mm en een buisje erop lassen nu heb je de cilinder af :D nu nog de rest
7. 2 rubberen slangen maak je aan de uiteinden(buisjes)vast
8.Nu heb je een waterpompje nodig bijv uit een auto of je maakt er zelf een. 1 slang sluit je daar op aan dan sluit je aan de andere kant van je waterpompje de slang aan die naar de resevoir tank gaat (een klein tankje) en die slang van dat tankje sluit je aan je cilinder vast (andere buisje), nu heb je een circulatie systeem op je cilinder en is ie water/vloeistof gekoeld
Ik heb het even voor je herschreven :P (als je dat goed vindt).
Leuk bedacht!!
Ik zou het zelf niet zo gauw doen maar het is wel een vrij makkelijke manier.
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

bedankt,was wel nodig jah :D jah het is heel simpel lijkt veel werk maar is het niet laterZZZ :)
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

maar het is een hele goeie manier je cilinder blijft goed koel en in de zomer trekt hij net zo hard vooral als je een kuip ervoor hebt koelt hij veel beter en je gaat er iets harder door omdat hij beter koelt
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

ik ben op het idee gekomen toen ik ee cilinder had waar ik een paar koelribben vanaf had gehaald voor de uitlaat,toen haalde ik alles eraf en heb die kubus gebouwd :D werkt echt heel goed gewoon op je zwarte en gele draad voor t licht aansluiten
of een accu
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

lijkt me leuk plan om zelf eens uit teproberen op een oude cilinder van me maar moet er geen radiateur ofzo geplaatst worden om je voeistof te koelen. anders word je cilinder nog warm als je vloeistof niet gekoelt word. kan je eventueel een foto's op een tekening ervan sturen
naar: vanhoferic@hotmail.com

mzzl eric
Gast

Bericht door Gast »

Gast

Bericht door Gast »

Kan je ze niet gewoon ff hier zetten?
Dan heeft iedereen ze die ze wilt hebben.
:wink:
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

:) eeyz jah ik zal ze wel eff hier neer zetten je kan het t beste bij een oude cilinder uitproberen jah maar hij moet wel van gietijzer zijn dus een orginele cilinder maar die kun je ook tunen dan heb je een snelle orginele cilinder ik zal ze zo snel mogelijk plaatsen
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

](*,) hoe plaats ik die *****fotos snap dr nix van weet iemand hoe ik die hier plaats ##@#*&****^$%@ :?:
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gesloten