graag hulp

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

graag hulp

Bericht door Gast »

wat denken julie van die 70cc airsal cilinders? (hier met pakkingen, zuiger en clips voor deze 70cc)
dit had ik op een site gevonden;

D= 45mm, 70cc, aluminium, AC.
Zeer snelle en betrouwbare 70cc voor Maxi.
Incl.: pakkingen, zuiger en clips.

en zou deze beter zijn in vergelijking met de metrakit?
op die airsal zou dus ook nog een 21mm carb komen, de kop wordt behouden, proma circuit...
Gast

Bericht door Gast »

Wat betreft Airsal cilinders... Kheb er weinig goeie verhalen over gehoord. Ik zat eerst ook te twijfelen of ik een Airsal cilinder moest kopen voor een scooter van een vriend van me. Ze lijken namelijk allemaal mooi én goedkoop, maar de afwerking schijnt echt brak te zijn. Spoelpoorten die scheef zitten en soms zelfs een loslatende ciliner coating :oops:
Daarom is het beter dat je toch maar wat meer geld neer legt, omdat je dan gewoon veel betere kwaliteit hebt.

Je kan de Airsal cilinder wel goed gebruiken als race cilinder....ze zijn al redelijk snel en als je ze helemaal doortuned dat ie echt snel word dan maakt het niet zo uit dat de afwerking brak is omdat je er waarschijnlijk maar 2 wedstrijden mee kan rijden... (als je hem dus ECHT doortuned he..)

Mzzls
Gast

Bericht door Gast »

eej kheb zelf een airsal gehad op me tomos echt stront kwaliteit heel slecht afgewerkt enzo heb em eerst is een tuningsbeurtje gegeven daarna is die ongeveer 4000 km meegegaan

mn tomos liep met die getunde airsal in same werking met een technigas en een 16 mm ongeveer 90 digitaal
Gast

Bericht door Gast »

dan ga ik eens horen voor julie menig voor het volgende;
(puch maxi)

-80cc gilardoni
-aangepaste cilinderkop hiervoor
-zuigertje voor de 80cc gilardoni (voor als het er niet bij zou zitten :? )
-racekrukas
-20mm carburateur dellorto
-spruitstukje voor deze carb.
-race schuimfilter

hiervoor heb ik nu een proma grand prix liggen.

topsnelheid? goed trekken?

Alvast bedankt,
wieter 8)
cittalover

Bericht door cittalover »

gilardino schijnt snel vast te lopen...
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

hahah echt niet!

die gilardoni cilinders zijn veel beter dan polini 65 cc! ik denk dat die polini's veel sneller vast naaien! die zijn ook maar 65 en gilardoni 74.
dus die polini's zijn veel gevoeliger!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

Markie schreef:hahah echt niet!

die gilardoni cilinders zijn veel beter dan polini 65 cc! ik denk dat die polini's veel sneller vast naaien! die zijn ook maar 65 en gilardoni 74.
dus die polini's zijn veel gevoeliger!
Heeft nix met cilinder inhoud te maken. Polini heeft een nogal exotische inlaatpoort met een apparte zuiger, het komt vaak voor dat de polini op de inlaatzijde warmloopt.

Bij de gilardoni heb je last van het zogenaamde desaxatie aangezien deze cilinder eigenlijk niet voor een maxi blok is maar voor een linksomdraaiend blok. Verder heeft de gilardoni zuiger een L-veer die bij de hogere toerentallen sneller gaat happen. Andere zuiger zou je kunnen nemen van bijvoorbeeld een scoot of een 75cc eurokit zuiger.

Verder moet je echt niet gaan !CENSUUR! met een proma gp op een gila...
Het spruitstuk dat bij de gila zit is groot genoeg voor de 20mm carb en de kop kan je ook goed gebruiken.
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Ik loop niet echt warm voor een proma met een 80 cc. Proma is kwa volume bedoeld voor een 50 cc cilinder en zal met een 80 zeker niet goed zijn. Combinatie zal vast wel lopen, echter je zult nooit het volle vermogen uit je blokje halen. De uitlaatgassen moeten in 1 keer opgenomen worden in je uitlaat. Als je van een 50 naar een 80 gaat, heb je ook 30% meer uitlaatgas. De uitlaat moet dus dikker worden om deze 30% op te vangen.

Laat je de oude uitlaat van je 50 zitten, verstoor je de warmtebalans in je cylinder waardoor bijvoorbeeld de cylinder vast kan lopen.

Ik denk dat 90% van de vastlopers zelf veroorzaakt worden door een verkeerde setup. De andere 10% zijn materiaalfouten zoals inderdaad slechte cylinderwanden en gietfouten in zuigers.

En ja, er zijn veel cylinders met gietfouten. Deze worden meestal met een zandgietproces gegoten waarbij de kern verschuift. Niet alle cylinders uit een serie hebben dit, dus beetje oppassen als je wat koopt. Het is sowieso belangrijk dat je alle poorttimingen checked voordat je de boel definitief dichtschroeft. Hier en daar ff gietrandje weghalen met schuurpapiertje is ook niet verkeerd.

Zelf selecteer ik de cylinders bij aankoop, maak de cylinder 100% pas op het carter en corrigeer timingen waar nodig. Hierna de juiste carburateurafstelling en klaar is kees. He op deze manier zelf nog nooit een vastloper gehad, terwijk ik toch veel met cylinders geëxperimenteerd heb.
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

de meeste vastlopers komen volgens mij ook door de zuigerveertjes! sommige mensen vergeten weleens dat een zuigerveer 2 verschillende kantjes heeft oa voor Honda mt (x).
wat ook een meest voorkomende fout is:

een 70 cc inrijden met een 12mm carb omdat ie dan niet zo veel op zijn duvel krijgt! FOUT

dan krijgt ie het een beetje warm! en door een warm loper, kun je na verloop van tijd ook een vastloper hebben.

2e de zuiger verkeerd om plaatsen! het pijltje naar exit. uitlaat dus! anders vallen de zuigerslotjes in de inlaat poort!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

wat denken julie van die 70cc airsal cilinders? (hier met pakkingen, zuiger en clips voor deze 70cc)
dit had ik op een site gevonden;
Ik heb zelf een airsal cilinder 70 CC. Deze cilinder zit er nu al een heel seizoen onder en heb er nog geen problemen mee gehad.

Ik sluit me verder helemaal aan bij het verhaal dat John W schrijft.
Ik heb ook alles nabewerkt in de cilinder en hem goed aan laten sluiten op de karters. Ook heb ik mijn inlaatspuitstuk en uitlaat mooi vloeiend laten verlopen op de in en uitlaat poorten.

Ik ben dus heel tevreden over de prijs kwaliteit verhouding van de airsal.
Ze zijn niet duur, de afwerking wat minder.

Groeten Marius (kloko racing)
Plaats reactie