Het grote "kleine" vragen topic!
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Het grote "kleine" vragen topic!
Dit is het topic waar je vragen kunt stellen over je chineesje als hij kleine problemen heeft, (als hij bijv niet wil starten, of als hij niet goed loopt), lees eerst het volgende stuk door, en als dat nog niet tot een oplossing heeft geleverd, vraag het dan in dit topic.
Ter verduidelijking, als je bike minder dan 400/500 euro heeft gekost, heb je een chineesje
Oplossingen voor bijv problemen als:
Motor hapert op top, wat te doen?
Bij hevige stotteringen, krijgt je motor te weinig benzine, dan zul je de gasnaald moeten verstellen, hoe dit te doen is, is op de volgende manier: je haalt je carburateur open, je gasnaald zit in een ronde bus.
Hier zit hij vast op een circlipje, deze kan je naar beneden zetten. De clip naar beneden is de naald omhoog. Je moet zelf even kijken wat de beste afstelling is.
Motor slaat af bij gas geven, wat te doen?
Check eerst of al je onderdelen schoon zijn, en vrij van vuil zijn, zoals bijv, de carburateur, benzinefilter, benzineleidingen, sproeier. En kijk of het drijvertje niet vastzit, zodat de carburateur niet overloopt.
Motor slaat af bij stationair lopen, wat te doen?
Kijk eerst of je stationairschroef wel goed afgesteld staat, en doe je choke een stukje dicht na iets gereden te hebben. En kijk of het luchtfilter niet verstopt is.
Minibike wil niet aan, wat te doen?
Kijk of je bougie wel goed vonkt, en kijk of hij niet smerig is, als hij dat wel is duid dat op een te rijk mengsel. En kijk even of je benzine wel goed doorloopt, dat je membraanklepjes niet verbogen zijn zodat de motor verzuipt(dat is dus niet goed )
Hoeveel moet ik smeren?
Daar kan ik heel kort over zijn, over het algemeen is het 1 liter olie op de 25 liter benzine bij het inrijden(inrijden is na een tankje of 5 wel gedaan).
En na het inrijden is een mengsel van 1 op de 35 of 40 goed.
1 op de 50 is eigenlijk te schraal. Dus zelf mengen is nog het beste.
Op www.mengverhouding.tk staat een zeer makkelijk programmatje om je hoeveel heden olie/benzine uit te rekenen.
Welke benzine is het beste?
Welke benzine je neemt maakt niet zoveel uit, de meeste mensen rijden op het goedkoopste, namelijk euro 95. Bij zo'n kleine motor maakt het toch niet veel uit. V-power zou ietsjes beter lopen zeggen sommigen, maar daar ben ik nog niet van overtuigd.
Welke olie is het beste?
Welke olie je neemt maakt niet zoveel uit, de duurdere is natuurlijk altijd beter en ruikt lekerder . Als het maar vol-synthetische olie is zit het meestal wel goed.
Hoe krijg ik het goedkoopste een hogere top?
Je kunt een rocketkey aanschaffen(op bijvoorbeeld www.v-racer.nl), dit zorg voor een hogere top en tevens meer trekkracht.
Een groter voortandwiel laat je bike harder lopen op top, netzoals een kleiner achtertandwiel ook voor een hogere top zorgt.
Hoe zorg ik ervoor dat hij sneller optrekt?
Een racekoppeling is ook ten zeerste aan te raden(standaard zijn ze namelijk niet veel soeps bij chineesjes), deze zijn verkrijgbaar bij *HANK* en daar is genoeg over in de zoekfunctie te vinden.
Een kleiner voortandwiel laat je bike harder accelereren, netzoals een groter achtertandwiel ook voor een sneller acceleratie zoeken.
Waar is dit onderdeel te koop?
De meeste onderdelen zijn wel bij webwinkels als www.v-racer.nl te koop of bij www.minibikebrothers.nl. Mail die winkels dus altijd eerst, voordat je een topic opent over waar iets te koop is. En gebruik ook altijd de zoekfuntie. Onderdelen van Sendai's passen ook op merkloze chineesjes.
Er komt teveel rook uit de uitlaat, waar ligt dat aan?
Dit ligt aan een te rijk mengsel(dus te veel olie). Kijk bij he tpunt: "Hoeveel moet ik smeren?" om te kijken welke verhouding je moet nemen.
Wat voor een minibike is dit ?
Vergelijk je eigen minibike met de foto's(en dan niet letten op de kleuren/stickers), de foto's die je nu ziet zijn allemaal verschillende typen chinezen chinezen, zo weet je snel genoeg of je een chineesje hebt of niet:
Sendai Aikido:
Sendai Tai Chi:
V-racer Nitro sport:
V-racer Extreme sport:
V-racer Minimotard:
En wat voorbeelden van merk-loze chineesjes:
Welke minibike moet ik kiezen?
Ik behandel hier alleen chineesjes even.
Als je voor de lol gaat rijden en zeker geen wedstrijden, voldoet een merkloos en goedkoop (minder dan 300 euro) chineesje ook wel heel goed(maar waarschijnlijk gaan er wel wat onderdelen aan kapot, daar is niets tegen te doen).
Wil je wedstrijden gaan rijden met een chineesje, dan zul je een Sendai Tai Chi moeten kopen en deze aanpassen zodat het toegestaan is om ermee te racen.
Er is geen groot verschil tussen merkloze chineesjes en Sendai's of Lucky 7's. De laatste 2 hebben misschien een iets betere afwerking, maar zijn de (ruime) meerprijs imo niet waard.
Kijk ook nog even dit (klik) topic door. Daar staat ook veel nuttige info in, en worden vele punten uitgebreid behandeld.
Gebruik altijd de zoekfunctie voordat je een vraag steld!!!
En als je er toch niet uitkomt, stel hier dan je vraag, en zet er bij wat je al geprobeerd hebt om het op te lossen, en zet er een goede omschrijving bij wat nou werkelijk het probleem is.
Ik heb de vragen en antwoorden op dit forum zelf bij elkaar gezocht, als iets toch niet klopt, of als je neit wil dat toevallig jou foto gebruikt is in deze post, laat het dan even weten via PM
Veel succes
PS: zou een moderator of een admin hier een sticky van wil maken, dat zou makkelijker zijn:) BVD
Ter verduidelijking, als je bike minder dan 400/500 euro heeft gekost, heb je een chineesje
Oplossingen voor bijv problemen als:
Motor hapert op top, wat te doen?
Bij hevige stotteringen, krijgt je motor te weinig benzine, dan zul je de gasnaald moeten verstellen, hoe dit te doen is, is op de volgende manier: je haalt je carburateur open, je gasnaald zit in een ronde bus.
Hier zit hij vast op een circlipje, deze kan je naar beneden zetten. De clip naar beneden is de naald omhoog. Je moet zelf even kijken wat de beste afstelling is.
Motor slaat af bij gas geven, wat te doen?
Check eerst of al je onderdelen schoon zijn, en vrij van vuil zijn, zoals bijv, de carburateur, benzinefilter, benzineleidingen, sproeier. En kijk of het drijvertje niet vastzit, zodat de carburateur niet overloopt.
Motor slaat af bij stationair lopen, wat te doen?
Kijk eerst of je stationairschroef wel goed afgesteld staat, en doe je choke een stukje dicht na iets gereden te hebben. En kijk of het luchtfilter niet verstopt is.
Minibike wil niet aan, wat te doen?
Kijk of je bougie wel goed vonkt, en kijk of hij niet smerig is, als hij dat wel is duid dat op een te rijk mengsel. En kijk even of je benzine wel goed doorloopt, dat je membraanklepjes niet verbogen zijn zodat de motor verzuipt(dat is dus niet goed )
Hoeveel moet ik smeren?
Daar kan ik heel kort over zijn, over het algemeen is het 1 liter olie op de 25 liter benzine bij het inrijden(inrijden is na een tankje of 5 wel gedaan).
En na het inrijden is een mengsel van 1 op de 35 of 40 goed.
1 op de 50 is eigenlijk te schraal. Dus zelf mengen is nog het beste.
Op www.mengverhouding.tk staat een zeer makkelijk programmatje om je hoeveel heden olie/benzine uit te rekenen.
Welke benzine is het beste?
Welke benzine je neemt maakt niet zoveel uit, de meeste mensen rijden op het goedkoopste, namelijk euro 95. Bij zo'n kleine motor maakt het toch niet veel uit. V-power zou ietsjes beter lopen zeggen sommigen, maar daar ben ik nog niet van overtuigd.
Welke olie is het beste?
Welke olie je neemt maakt niet zoveel uit, de duurdere is natuurlijk altijd beter en ruikt lekerder . Als het maar vol-synthetische olie is zit het meestal wel goed.
Hoe krijg ik het goedkoopste een hogere top?
Je kunt een rocketkey aanschaffen(op bijvoorbeeld www.v-racer.nl), dit zorg voor een hogere top en tevens meer trekkracht.
Een groter voortandwiel laat je bike harder lopen op top, netzoals een kleiner achtertandwiel ook voor een hogere top zorgt.
Hoe zorg ik ervoor dat hij sneller optrekt?
Een racekoppeling is ook ten zeerste aan te raden(standaard zijn ze namelijk niet veel soeps bij chineesjes), deze zijn verkrijgbaar bij *HANK* en daar is genoeg over in de zoekfunctie te vinden.
Een kleiner voortandwiel laat je bike harder accelereren, netzoals een groter achtertandwiel ook voor een sneller acceleratie zoeken.
Waar is dit onderdeel te koop?
De meeste onderdelen zijn wel bij webwinkels als www.v-racer.nl te koop of bij www.minibikebrothers.nl. Mail die winkels dus altijd eerst, voordat je een topic opent over waar iets te koop is. En gebruik ook altijd de zoekfuntie. Onderdelen van Sendai's passen ook op merkloze chineesjes.
Er komt teveel rook uit de uitlaat, waar ligt dat aan?
Dit ligt aan een te rijk mengsel(dus te veel olie). Kijk bij he tpunt: "Hoeveel moet ik smeren?" om te kijken welke verhouding je moet nemen.
Wat voor een minibike is dit ?
Vergelijk je eigen minibike met de foto's(en dan niet letten op de kleuren/stickers), de foto's die je nu ziet zijn allemaal verschillende typen chinezen chinezen, zo weet je snel genoeg of je een chineesje hebt of niet:
Sendai Aikido:
Sendai Tai Chi:
V-racer Nitro sport:
V-racer Extreme sport:
V-racer Minimotard:
En wat voorbeelden van merk-loze chineesjes:
Welke minibike moet ik kiezen?
Ik behandel hier alleen chineesjes even.
Als je voor de lol gaat rijden en zeker geen wedstrijden, voldoet een merkloos en goedkoop (minder dan 300 euro) chineesje ook wel heel goed(maar waarschijnlijk gaan er wel wat onderdelen aan kapot, daar is niets tegen te doen).
Wil je wedstrijden gaan rijden met een chineesje, dan zul je een Sendai Tai Chi moeten kopen en deze aanpassen zodat het toegestaan is om ermee te racen.
Er is geen groot verschil tussen merkloze chineesjes en Sendai's of Lucky 7's. De laatste 2 hebben misschien een iets betere afwerking, maar zijn de (ruime) meerprijs imo niet waard.
Kijk ook nog even dit (klik) topic door. Daar staat ook veel nuttige info in, en worden vele punten uitgebreid behandeld.
Gebruik altijd de zoekfunctie voordat je een vraag steld!!!
En als je er toch niet uitkomt, stel hier dan je vraag, en zet er bij wat je al geprobeerd hebt om het op te lossen, en zet er een goede omschrijving bij wat nou werkelijk het probleem is.
Ik heb de vragen en antwoorden op dit forum zelf bij elkaar gezocht, als iets toch niet klopt, of als je neit wil dat toevallig jou foto gebruikt is in deze post, laat het dan even weten via PM
Veel succes
PS: zou een moderator of een admin hier een sticky van wil maken, dat zou makkelijker zijn:) BVD
Laatst gewijzigd door Gast op wo 12 okt 2005, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
idd even sticky maken zodat het niet over een week weer onderaan staat en er weer nutteloze topics geopend gaat worden over vragen die hier in dit topic al gesteld zijn.AngelEyes schreef:Hmmm, m'n bike staat erbij! Dit topic zou ook toegevoegd kunnen worden aan het topic van Xigh, dat al sticky is!
verder mooi werk! voor mij een merkloos chineesje dus
Uhm...misschien hoe je een chinees van Blata, GRC, Stamas etc kan onderscheiden?Steven_Almelo schreef:Als je zelf nog meer weet;) , vul maar aan, dan zet ik het bij de topicstart in.Dirkiej schreef:Ik heb dit zelf nog voorgesteld ..
Keep going !! .
Dirk ®
En misschien nog erbij zetten :
En voor alle andere kleine vraagjes, problemen..?
(of heb ik daar gewoon overheen gelezen? .)
Edit; volgens mij wel . ; zoniet zet het er dan bij?[/b]
- racechinees
- forum gebruiker
- Berichten: 396
- Lid geworden op: vr 02 sep 2005, 13:17
Hey ik heb een vraagje (op aanrade van Dirkiej plaats ik het hier): past een 17,5 carburateur op een 14mm spruitstuk van VRT die wordt bijgeleverd bij die carb set? Dus zijn die dingen universeel tot op een bepaalde grote? of is het echt van 14mm carburateur moet echt met een 14mm spruitstuk? en 17,5 carb moet perse met een 17,5mm spruitstuk?
Heb alles even iets verduidelijkt, en in de eerste paar regels meteen neergezet hoe je weet dat of je een chineesje hebt.Dirkiej schreef:Uhm...misschien hoe je een chinees van Blata, GRC, Stamas etc kan onderscheiden?Steven_Almelo schreef:Als je zelf nog meer weet;) , vul maar aan, dan zet ik het bij de topicstart in.Dirkiej schreef:Ik heb dit zelf nog voorgesteld ..
Keep going !! .
Dirk ®
En misschien nog erbij zetten :
En voor alle andere kleine vraagjes, problemen..?
(of heb ik daar gewoon overheen gelezen? .)
Edit; volgens mij wel . ; zoniet zet het er dan bij?[/b]
Maar komop mensen, weet iemand het antwoord op de vraag van racechinees? (Ikzelf weet het helaas niet)
racechinees schreef:Hey ik heb een vraagje (op aanrade van Dirkiej plaats ik het hier): past een 17,5 carburateur op een 14mm spruitstuk van VRT die wordt bijgeleverd bij die carb set? Dus zijn die dingen universeel tot op een bepaalde grote? of is het echt van 14mm carburateur moet echt met een 14mm spruitstuk? en 17,5 carb moet perse met een 17,5mm spruitstuk?
Dus je bedoelt of een 17,5 op een 14mm spruitstuk past?racechinees schreef:Hey ik heb een vraagje (op aanrade van Dirkiej plaats ik het hier): past een 17,5 carburateur op een 14mm spruitstuk van VRT die wordt bijgeleverd bij die carb set? Dus zijn die dingen universeel tot op een bepaalde grote? of is het echt van 14mm carburateur moet echt met een 14mm spruitstuk? en 17,5 carb moet perse met een 17,5mm spruitstuk?
Als het goed is niet ; 17,5 is natuurlyk groter dan 14 .
Zeg als ik het niet goed heb .
Dirk ®