blok verlichten

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilco
forum gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 08:59
Locatie: emmen
Contacteer:

blok verlichten

Bericht door wilco »

ik heb twee vraagjes mischien dat het nutteloos is maar ik wil het tog
even weten ik heb laatst een jongen gezien die had gaten in zijn
koppelings huisgemaakt voor het gewicht heeft dit nut of is het nutteloos
nog een vraag de secundere tandwiel verhouwding daar halen
ze wel is 3spaaken tussen uit is dit verstandig gaat het er sneller om
ik weet wel minder wrijfing en zo maar blijft hij dan nog wel stevig genoeg
want als deze dingen helpen doe ik dat meteen even want ik ben nu
tog bezig het mun hele blok uit elkaar lichten spoelpoorten worden
op cilnder aan gepast koppeling word verlicht krukas op gevuld
dus zou ik dat ook meteen er bij kunnen doen
ben ook nog bezig met mijn velgjes zijn bijna klaar de 6.5inch
voor de gene die mun bikie een beetje indegaten houden
ze zijn bijna klaar
groeten wr-tuning
[img]http://img307.imageshack.us/img307/7457/logo13br.jpg[/img]
ben bezig met nieuwe bike met scooter blok
streven is over de 13pk
http://www.wr-tuning.tk/
derbi master

Bericht door derbi master »

Je koppelings huis aanpassen door gaten der in te boren, ja dan heb je ook verlichting... maar naar mijn idee is het grootse voordeel dat der meer olie om en bij je Koppeling kan, waardoor heel je koppeling+huis minder warm word en betere smering krijgd.
vincent popma
forum gebruiker
Berichten: 572
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 17:28
Locatie: witmarsum
Contacteer:

tand wiel verlichten

Bericht door vincent popma »

he ik zou niet je tandwiel in het blok verlichten ten eertse als je het wel doet dan mag dat wel heel goed gebeuren anders heb je onbalans in je blok ten tweede je maakt het lichter maar je moet je motortje met meer toeren weg trekken en als je dat niet doet heb je een beter en zwarder kopel dus beter op treken :D
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo

Ik wil hier even op in haken, gaten in je koppelings huis raad ik echt af, gezien de gewichts besparing is het te verwaarlozen daarbij komt bij als je de gaten niet gelijkmatig verdeeld krijg je extra trilling in je blokje.
Maar de belangrijkste reden om het niet te doen naar mijn mening en ervaring, is dat je juist moet proberen om zo min mogelijk olie aan de binnen zijnde van je kom te krijgen.
Door aan de zijkant grote gaten te boren wordt juist de rond spattende olie in de kom geslingerd.
In de hoek van de kom zitten juist kleine gatjes om de olie af te voeren die alsnog in de kom komt.
Namelijk de olie zit er alleen om het krukas lager en de tandwielen te smeren, en heeft in prinsipe alleen maar een nadelige invloed op de kopeling, er blijft altijd een kleine oliefilm tussen schoen en kom dat er voor zorgt dat het schoentje glijd over de kom, en dat is nou net wat we niet willen.
Conclusie NIET DOEN.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gebruikersavatar
wilco
forum gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 08:59
Locatie: emmen
Contacteer:

Bericht door wilco »

okee dan heel erg bedankt voor de reacties
maar hank die secundere tandwiel verhouding dan
is dat wel vestandig of ook niet
groeten wr-tuning
[img]http://img307.imageshack.us/img307/7457/logo13br.jpg[/img]
ben bezig met nieuwe bike met scooter blok
streven is over de 13pk
http://www.wr-tuning.tk/
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo

Spijlen uit je grote tandwiel halen lijkt mijn ook niet zo verstandig,daar dit tandwiel van gietijzer is en dus vrij bros heeft het alle spijlen gewoon nodig voor voldoende stevigheid.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

*HANK* schreef:Hallo

Spijlen uit je grote tandwiel halen lijkt mijn ook niet zo verstandig,daar dit tandwiel van gietijzer is en dus vrij bros heeft het alle spijlen gewoon nodig voor voldoende stevigheid.
Inderdaad..

En de keuse lijkt me erg simpel:

Liever 6 stevige zware spaken, dan 3 slappe lichteren... neem ik aan
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gebruikersavatar
antonie
forum gebruiker
Berichten: 706
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
Minibike:: zelfbouw
Locatie: haaksbergen
Contacteer:

Bericht door antonie »

er zal altijd olie in het koppelinghuis komen vanwege de smering van het bronzen busje waarop je koppeling draait.
de tandwielen werken als een soort oliepomp om het bronzen busje te smeren(druksmering),vandaar het kleine gaatje in het koppelinghuistandwiel en in de bronzen busje.
bij onze bike's zijn juist gaten in de achterkant van het koppelingshuis geboord om te zorgen dat de koppeling beter gekoeld worden door de olie.
je kunt je blok wel tot de rand vullen met atf olie zonder dat je koppeling er iets anders van gaat slippen.
het enige verschil in het slippen van je koppeling kun je merken als je blok nog koud is en als die warm is.
betreft spaken weg halen,dit zou ik niet doen omdat deze er niets voor niets zitten,dit in verband met de krachten die er op komen.
de theorie dat dichtmaken minder weerstand geeft is leuk maar doormiddel van dichtmaken wordt er weer meer gewicht toegevoegd,dus weg voordeel.
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Hallo ,

Jullie willen dus geen olie in het koppelings huis ?

Wanneer willen julie deze olie er niet :?:

Zodra je zonder olie gaat afstellen en dan inees olie erin dan spint hij heel ernstig .. ( dat is wel een beetje logisch maar als alle olie steeds weg is uit je huis dan presteerd hij toch anders ?

Dan slipt de koppelong de ene keer wel en de andere keer niet :idea:

Of heb ik het zo fout :P

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie