Minibike met dubbele voorpoten, update: Eind-stadium!!!!
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Minibike met dubbele voorpoten, update: Eind-stadium!!!!
Hoi allemaal
Ik ben nieuw op dit forum. Ik volg het forum al wel een jaartje, maar heb nooit echt de tijd genomen om mijn minibike er ook op te zetten.
hier dan eindelijk mijn bike en hoe ik deze heb gemaakt.
Ik heb als basis het frame van JohnW zoals zovele!!
Met de voorvork wilde ik iets proberen wat zeker niet vaak voorkomt, tenminste niet dat ik hier op het forum gezien heb.
Een voorvork met DUBBELE POTEN, dit leek me wel leuk om te proberen.
Ik heb er een puchblokje onder gehangen, lekker makkelijk
-Carters "dremel tuned by shoarmaschotel"
-70cc tccd "dremel tuned by shoarmaschotel"
-20mm mikuni
-std ontsteking
-Gianelli NRX
-malossi luchtfilter "ingekort"
Als kappen heb ik gekozen voor de polini 911 set.
veel mensen hebben deze kappen ook al maar ik vind ze toch de mooiste dus vandaar dat ik er ook voor gekozen heb.
-tank
-zitje
-zitschuim
-voorspatbord
-achterspatbord
Genoeg tekst alweer dus tijd voor wat fototjes!!!
Hier 2 foto's van het puchblokje, in het blokje hebben we nieuwe C3 lagers gedaan, het spruitstuk is de oude uitlaat bocht van mijn std uitlaat van mijn scooter. Het malossi filter wordt ook nog ingekort.
Hier 2 foto's van de voorvork. Alle onderdelen los, de poten worden later ingekort. En een van de twee kroonplaten, gemaakt van 10mm plaatstaal omdat er 2 buizen doorheen moesten en in het midden voor het balhoofd afgedraaid naar 6mm dik.
Ik ben nieuw op dit forum. Ik volg het forum al wel een jaartje, maar heb nooit echt de tijd genomen om mijn minibike er ook op te zetten.
hier dan eindelijk mijn bike en hoe ik deze heb gemaakt.
Ik heb als basis het frame van JohnW zoals zovele!!
Met de voorvork wilde ik iets proberen wat zeker niet vaak voorkomt, tenminste niet dat ik hier op het forum gezien heb.
Een voorvork met DUBBELE POTEN, dit leek me wel leuk om te proberen.
Ik heb er een puchblokje onder gehangen, lekker makkelijk
-Carters "dremel tuned by shoarmaschotel"
-70cc tccd "dremel tuned by shoarmaschotel"
-20mm mikuni
-std ontsteking
-Gianelli NRX
-malossi luchtfilter "ingekort"
Als kappen heb ik gekozen voor de polini 911 set.
veel mensen hebben deze kappen ook al maar ik vind ze toch de mooiste dus vandaar dat ik er ook voor gekozen heb.
-tank
-zitje
-zitschuim
-voorspatbord
-achterspatbord
Genoeg tekst alweer dus tijd voor wat fototjes!!!
Hier 2 foto's van het puchblokje, in het blokje hebben we nieuwe C3 lagers gedaan, het spruitstuk is de oude uitlaat bocht van mijn std uitlaat van mijn scooter. Het malossi filter wordt ook nog ingekort.
Hier 2 foto's van de voorvork. Alle onderdelen los, de poten worden later ingekort. En een van de twee kroonplaten, gemaakt van 10mm plaatstaal omdat er 2 buizen doorheen moesten en in het midden voor het balhoofd afgedraaid naar 6mm dik.
Laatst gewijzigd door --ralph-- op di 20 jun 2006, 19:50, 4 keer totaal gewijzigd.
- üntiej#21
- forum gebruiker
- Berichten: 3658
- Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Extra Wheely-gewicht op de voorkantJvdw#59 schreef:Welkom, en goed bezig.
Wat is het nut van dubbele poten?
Wel grappig idee.. of zit er meer achter?
Verder, ziet er leuk uit !
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
voorvork
Het idee achter de dubbele voorpoten is dat ik een dunne buis had liggen van diameter 20mm/dikte 2mm en geen dikke pijp om de vork, zoals iedereen, met 2 poten te maken.
De tweede reden is dat het naar mijn mening sterker is dan een enkele poot, niet dat deze extra sterkte nou nodig was, maar ik vind het er wel beter uit zien als een enkele poot.
En inderdaad wat extra gewicht aan de voorkant kan geen kwaad toch!
--ralph--
De tweede reden is dat het naar mijn mening sterker is dan een enkele poot, niet dat deze extra sterkte nou nodig was, maar ik vind het er wel beter uit zien als een enkele poot.
En inderdaad wat extra gewicht aan de voorkant kan geen kwaad toch!
--ralph--
voorvork
Van het maken van de kroonplaten heb ik verder geen foto's
Deze heb ik bij een kennis gemaakt, op de freesbank.
Ik heb de stuur-pen van een puch-voorvork afgeslepen en aan de onderste kroonplaat gelast.
Boven in de poten heb ik een M8 moer gelast, hierna heb ik de poten door de onderste kroonplaat geschoven en met de balhoofds-bus en de bovenste kroonplaat op de juiste afstand tussen beide kroonplaten afgesteld, en de poten vervolgens aan de onderste kroonplaat vast gelast.
Hier heb ik de voorlopige vork al in het frame gezet met balhoofds-lagers er in. De poten zijn nog wat lang maar deze worden ingekort als ik de plaatjes voor de vooras er op las. Het frame is zoals je ziet bijna een kopie van het frame van JohnW zoals ik in het begin al had gezegd.
hiervan geen foto's dus omdat die er al wel genoeg zijn.
vervolgens heb ik de plaatjes op maat gemaakt waar de vooras doorheen komt, een staal strip van 40mm breedt, 4mm dik en 100mm lang.
in het midden een sleuf gefreesd van 40mm lang en 11mm breedt.
het plaatje van 40mm is net zo breedt al de 2 poten van 20mm bij elkaar, dus is het makkelijk te lassen en het zal een mooie overgang zijn naar de vooras toe.
Even de plaatjes aan de poten hechten en dan eens kijken, passen en meten of alles klopt en een beetje recht zit, en of dat de afstand tussen de plaatjes nog steeds goed is: 125mm heb ik ze op getekend.
hier wat mooie actie foto's van het hechten en aflassen.
En dan het resultaat van het aflassen, even afkoelen en ik kan weer verder met het voorwiel er in te zetten en bekijken hoe ik het remgedeelte vast ga zetten.
ZO dat was wel weer even genoeg. Lekker veel foto's, daar houden we van!! zo ziet de vork er dus uit na een avondje laswerk. Nu nog zon blokje aan de binnenkant van de linker poot lassen om het remgedeelte in op te sluiten.
--ralph--
Deze heb ik bij een kennis gemaakt, op de freesbank.
Ik heb de stuur-pen van een puch-voorvork afgeslepen en aan de onderste kroonplaat gelast.
Boven in de poten heb ik een M8 moer gelast, hierna heb ik de poten door de onderste kroonplaat geschoven en met de balhoofds-bus en de bovenste kroonplaat op de juiste afstand tussen beide kroonplaten afgesteld, en de poten vervolgens aan de onderste kroonplaat vast gelast.
Hier heb ik de voorlopige vork al in het frame gezet met balhoofds-lagers er in. De poten zijn nog wat lang maar deze worden ingekort als ik de plaatjes voor de vooras er op las. Het frame is zoals je ziet bijna een kopie van het frame van JohnW zoals ik in het begin al had gezegd.
hiervan geen foto's dus omdat die er al wel genoeg zijn.
vervolgens heb ik de plaatjes op maat gemaakt waar de vooras doorheen komt, een staal strip van 40mm breedt, 4mm dik en 100mm lang.
in het midden een sleuf gefreesd van 40mm lang en 11mm breedt.
het plaatje van 40mm is net zo breedt al de 2 poten van 20mm bij elkaar, dus is het makkelijk te lassen en het zal een mooie overgang zijn naar de vooras toe.
Even de plaatjes aan de poten hechten en dan eens kijken, passen en meten of alles klopt en een beetje recht zit, en of dat de afstand tussen de plaatjes nog steeds goed is: 125mm heb ik ze op getekend.
hier wat mooie actie foto's van het hechten en aflassen.
En dan het resultaat van het aflassen, even afkoelen en ik kan weer verder met het voorwiel er in te zetten en bekijken hoe ik het remgedeelte vast ga zetten.
ZO dat was wel weer even genoeg. Lekker veel foto's, daar houden we van!! zo ziet de vork er dus uit na een avondje laswerk. Nu nog zon blokje aan de binnenkant van de linker poot lassen om het remgedeelte in op te sluiten.
--ralph--
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
ik vind hem wel mooi
6.5" velgjes aanpassen is voor sommige ook niet te doen .... ik weet ook niks van de kennis van deze jonge ( meneer )
je kan trouwens wel goed Stikkie lassen ziet er mooi uit ..
*Lg*
6.5" velgjes aanpassen is voor sommige ook niet te doen .... ik weet ook niks van de kennis van deze jonge ( meneer )
je kan trouwens wel goed Stikkie lassen ziet er mooi uit ..
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- doede46
- forum gebruiker
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: di 22 feb 2005, 22:53
- Locatie: Mantgum/Hilversum
wat bedoelje jullie met stikkie lassen? gewoon electrode? want ziet er idd erg mooi uit..Lg tweewielers schreef: je kan trouwens wel goed Stikkie lassen ziet er mooi uit ..
*Lg*
verder ook een vet vorkje blijf zeker wel volgen..
MvG DoeDe
-------------------------------------------------------
I’d like to smell burned rubber in the morning!!
-------------------------------------------------------
I’d like to smell burned rubber in the morning!!
-------------------------------------------------------
voorvork en frame
De reden dat ik geen 6,5 inch wielen heb is dat ik deze bandjes voor 20euries over kon nemen van "shoarmaschotel".
Als ik ze niet had kunnen overnemen van hem, dan had ik misschien al wel 6,5 inch wielen gehad.
Het aanpassen van misschien nog volgende velgjes zal echt geen probleem zijn.
Ik heb een draaibank en een freesbank tot mijn beschikking.
Wij hebben tuis een tuinderij met werkplaats dus hier kan ik wel het een en ander maken.
Ik ben trouwens 18 en zit op de opleiding werktuigbouw/luchtvaart techniek.
--ralph--
Als ik ze niet had kunnen overnemen van hem, dan had ik misschien al wel 6,5 inch wielen gehad.
Het aanpassen van misschien nog volgende velgjes zal echt geen probleem zijn.
Ik heb een draaibank en een freesbank tot mijn beschikking.
Wij hebben tuis een tuinderij met werkplaats dus hier kan ik wel het een en ander maken.
Ik ben trouwens 18 en zit op de opleiding werktuigbouw/luchtvaart techniek.
--ralph--