wat zit er in een powerbox ?

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
vincent popma
forum gebruiker
Berichten: 572
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 17:28
Locatie: witmarsum
Contacteer:

wat zit er in een powerbox ?

Bericht door vincent popma »

hallo ik wil graag zelf een powerbox maken maar ik denk dat er wat in zit dan aleen een hulsje wie weet wat er in een powerbox zit :D
stefano

Bericht door stefano »

Als je dat malle ding van mallossi hebt,zit er een veer in waardoor de box zich in grootte aanpast.

Je hebt ze ook hol van binnen(de goedkopere)

Ik ben van mening,als je goed afsteld ben je de powerbox niet nodig...

Ik weet wel dat er een berekening aanvast hangt(zoals alles in het tuning gebeuren)Als je zo wat maakt denk ik niet dat je er het gewenste resultaat mee zal boeken....

Stefan
Gebruikersavatar
Xseron
forum gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 10:28
Locatie: IJsselstein

Bericht door Xseron »

Wat doet zo'n powerbox eigenlijk :?: :oops:
Chinese bike:
14 mm Carb met powerfilter
Tecnigas Gp1
Strakke koppelingsveren
rocketkey
vincent popma
forum gebruiker
Berichten: 572
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 17:28
Locatie: witmarsum
Contacteer:

Bericht door vincent popma »

ik wat gevonden


Als er één brommer related onderwerp is waar veel onduidelijkheid over is dan is het de powerbox wel.
Wat doet een powerbox?
Heeft het wel nut op een brommer?
Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?
Als je deze FAQ gelezen heb dan weet je (hoogstwaarschijnlijk) de antwoorden op deze vragen.

Wat doet een powerbox?

Een powerbox zorgt ervoor dat je brommer zuiniger gaat lopen. Bovendien wordt het vermogen er door verhoogd en worden toerengebieden met een slechte afstelling “opgevangen” door de powerbox. Zo zullen dode toerengebieden gereduceerd worden na het installeren van een powerbox.

Hoe werkt het

Een beetje opgevoerde brommermotor maakt al gauw 12000RPM, RPM staat voor Revolutions Per Minute. Dit geeft het aantal omwentelingen aan die de krukas maakt bij een tijd van 1 minuut. Iedere keer als de krukas 1 keer in de rondte gaat, beweegt de zuiger 1 keer op en neer. Maar als een motor 12000 RPM maakt, gaat de zuiger dus 12000 keer per minuut op en neer. Dat is 200 keer per seconde.

Nu is het zo, dat het inlaat membraan een bepaalde reactie tijd nodig heeft. Als de onderdruk in een overdruk veranderd moeten de kleppen van het membraan sluiten. Dit gaat echter zo snel dat de kleppen niet meer sluiten. De kleppen gaan “zweven”. Dit betekend dat er minder mengsel tot ontbranding kan worden gebracht, aangezien er wat terugloopt door het membraan. Nu is het zo dat dit mengsel zich weer in het inlaat traject bevind, dus de carburateur en het spruitstuk. Een gedeelte van het terug gelopen mengsel verdwijnt zelfs door de luchtfilter de wijde wereld in.

En hier komt de powerbox bij kijken. De techniek achter een powerbox is namelijk dat deze dit mengsel opvangt, en tijdelijk bewaard. De powerbox is een bus die wordt aangesloten in de ruimte achter het membraan, het spruitstuk. Zodra de volgende slag komt, en er weer vers mengsel de cilinder word ingezogen, geeft de powerbox het bewaarde mengsel mee de cilinder in. Wat de powerbox dus in principe doet is het mengsel opvangen. Dit heeft meerdere voordelen:

Het mengsel kan niet meer via de luchtfilter de vrije wereld in ontsnappen. Dit bespaart dus benzine
Het mengsel kan worden mee gegeven aan de volgende "aanzuig" slag. Hierdoor wordt er meer mengsel verbrand per slag, dus meer vermogen.

De powerbox maakt gebruik van 2 technieken

De eerste techniek is het gebruik maken van overdruk en onderdruk. Op het moment dat de cilinder met mengsel wordt vol gezogen, ontstaat er een overdruk in de powerbox. Hierdoor zal het mengsel aanwezig in de powerbox mee de cilinder in worden gezogen. Op het moment dat er weer mengsel de cilinder wordt uitgestuwd, ontstaat er een onderdruk in de powerbox. Door het niet op tijd reagerende membraan, stroomt een groot gedeelte van het teruggestuwde mengsel de onderdruk van de powerbox binnen. Omdat de powerbox een relatieve grote en goed toegankelijke ruimte is, zal een groot deel van het mengsel zich de powerbox in verplaatsen, en niet terug de carburateur in.

De tweede techniek waar een powerbox gebruik van maakt is resonantie.
Wat is resonantie?
Resonantie is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Bij resonantie treedt een grote versterking van de trilling op, waardoor het object veel harder gaat trillen dan men zou verwachten op grond van de sterkte van de aanstoting. Resonantie kan optreden bij vrijwel elk bestaand object. Bij objecten met een kleine interne demping, bijvoorbeeld een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout).
Resonantie ontstaat als een systeem wordt aangestoten met een frequentie die gelijk is aan één van de eigenfrequentie. Zelfs als de aanstoting zeer gering is, zal het object sterk gaan trillen.
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de klankkast van een gitaar.
Wat heeft dit met een powerbox te maken?
De powerbox moet worden vergeleken met de gitaar, de powerbox zelf is de klankkast, en de ontbrandingsmotor is een snaar. Doordat er bij ontbrandingsmotor een bepaalde frequentie voorkomt, namelijk het RPM of toeren per minuut, gaat de powerbox resoneren. Doordat de powerbox resoneert, geeft het pulsen mee aan het opgevangen mengsel, het geeft dus een extra stuwkracht.
Nu komt deze resonantie voor bij een bepaalde frequentie. En het mooi daarvan is, is dat deze frequentie te berekenen is. Bij een brommer komt vrijwel altijd een bepaald toerengebied voor waarbij een dip voorkomt. Dit betekend een tijdelijke verlaging van het vermogen ten opzichte van andere toeren. Dit kan komen door een verkeerde afstelling, slecht ontstekingstijdstip etc etc.Door aan de hand van formules een powerbox zo te berekenen dat deze bij de dip resoneert, kan deze de dip volledig weghalen, en zelfs voor een extra boost aan vermogen geven.


Heeft het wel nut op een brommer?

Het heeft wel degelijk nut op een brommer. Alleen zal het op een opgevoerde brommer meer nut hebben dan op een originele brommer. Dit hangt af van de overdruk/onderdruk techniek. Hoe groter het verschil tussen onder en overdruk is, hoe meer effect de powerbox zal hebben. Dit is omdat de powerbox simpelweg dan meer mengsel opneemt. Nu hangt de grootte van dat verschil af aan meerdere zaken.

Een hoger toerental. Hoe hoger het toerental, hoe korter maar hoe feller de stuwkracht terug de inlaat in is. Bovendien komt deze stuwkracht vaker voor.
Een grotere cilinderinhoud. Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer stuwkracht terug de inlaat in is. Vergelijk het maar met een aquariumpompje en een brandweerpomp.
Nog wat overige factoren zoals de grootte van de inlaat, de kwaliteit van het membraan, grootte van spruitstuk, carburateur etc.

De resonantietechniek komt voor ongeacht de brommer zwaar is opgevoerd of standaard is.

Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?

Dit is een veel gemaakte opmerking. Deze is niet volledig waar.

Het berekenen van een powerbox is om de resonantie op het juiste toerengebied te krijgen. De overdruk/onderdruk werkt altijd. Al zal het beter werken met een korte, dikke slang in plaats van een dunne lange slang.

Bij een in de winkel gekochte powerbox zal deze resonantie plaats vinden bij het verkeerde toerengebied, of zelfs helemaal niet. De overdruk/onderdruk komt gewoon voor. De powerbox zal dus evengoed wel nut hebben, maar minder. Hoe groot dit aandeel van de resonantie is op de totale effectiviteit van een powerbox weet ik niet. Dit zal moeten worden getest op een testbank. Vermoedelijk ligt dit aandeel ruim onder de helft van de totale effectiviteit. Zo werkt de resonantie maar bij een bepaald toerengebied, en zijn er geen verhalen bekend van brommers met geïnstalleerde berekende powerboxen die in het opgegeven toerengebied opeens vooruit vliegen alsof er een turbo aanslaat of NOS wordt geïnjecteerd

Dus een powerbox in de winkel kopen heeft wel degelijk nut. Voor de meeste mensen is dit zelfs de beste optie aangezien niet iedereen de materialen thuis heeft liggen om zelf wat te gaan produceren. Bovendien kan je met een gekochte powerbox, als je de inhoud weet, zelf met Bimotion de lengte van het slangetje berekenen, en zodanig nog de resonantie op het gewilde toerengebied krijgen.

Zelf aan de gang

Voor de mensen die een powerbox willen berekenen, hiervoor is het freeware programma Bimotion te downloaden. Hierbij moet je enige gegevens invullen zoals slag, boring en het toerengebied waar je een “boost” in wilt hebben. Het programma maakt zichzelf wel duidelijk, mits je enige beheersing van de Engelse taal hebt.

Voor de mensen die zelf aan de gang willen met de formules, deze zijn op de volgende site te vinden.
http://www.logosfoundation.org/kursus/4 ... holtz.html
Gebruikersavatar
Xseron
forum gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 10:28
Locatie: IJsselstein

Bericht door Xseron »

duidelijk... :D
Chinese bike:
14 mm Carb met powerfilter
Tecnigas Gp1
Strakke koppelingsveren
rocketkey
vincent popma
forum gebruiker
Berichten: 572
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 17:28
Locatie: witmarsum
Contacteer:

Bericht door vincent popma »

oke ik snap nu echt wat de werking is maar de vraag is wat zit er in
stefano

Bericht door stefano »

stefano schreef:Als je dat malle ding van mallossi hebt,zit er een veer in waardoor de box zich in grootte aanpast.

Je hebt ze ook hol van binnen(de goedkopere)

Ik ben van mening,als je goed afsteld ben je de powerbox niet nodig...

Ik weet wel dat er een berekening aanvast hangt(zoals alles in het tuning gebeuren)Als je zo wat maakt denk ik niet dat je er het gewenste resultaat mee zal boeken....

Stefan
Als je dat malle ding van mallossi hebt,zit er een veer in waardoor de box zich in grootte aanpast.

Voor de rest is die van mallossi ook hol

Je hebt ze ook hol van binnen(de goedkopere)


gewoon een cilinder of rechhoekvormig"doosje"meet een aansluiting voor he slangetje naar het spruitstuk aan

Stefan
vincent popma
forum gebruiker
Berichten: 572
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 17:28
Locatie: witmarsum
Contacteer:

Bericht door vincent popma »

ja maar als je dat verhaal leest wat ik heb gevonden dan kan je dus niet zomaar een buisje paken en een slangetje op de inlaat plaatsen zeg maar als ik het fout heb
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Ik moest even m'n muziek uitdoen om het te snappen. Ik snap het nu in theorie, maar damn respect voor degene die zoiets bedenkt, ik zou het niet kunnen.

Ik doe m'n best om het even makkelijk uit te leggen (soort van samenvatting), ik zit er misschien helemaal naast:
Een powerbox is een onderdeel tussen de carburateur en het membraam. Doordat de druk in de cilinder hoger word dan die in de powerbox word er mengsel in de powerbox gedrukt. Dit blijft daar hangen tot het opnieuw word aangezogen. Daardoor zitten er volgens mij aan een kant van de powerbox een klep die zorgt dat er geen mengsel door de carb heen gedrukt word.
Door de versterking van de trilling (resonatie) word er meer druk op het membraam uitgeoefend en sluit hij daardoor beter en verdwijnt er minder kracht daar.

Dus volgens mij is het een buis of doosje voor het spruitstuk met aan de kant van de carburateur een klepje dat naar de kant van de cilinder open kan en een opening aan de kant waar hij bij het spruitstuk zit. Door de inhoud van de box word de trilling zodanig versterkt dat hij alleen versterkt op het toerental waar normaal de dip zit. Een klankkast van een gitaar is ook berekend om bij de perfecte toon te versterken, dus dat werkt denk ik ook zo bij een powerbox.


Dit gok ik maar ongeveer op wat ik heb gelezen.
vincent popma
forum gebruiker
Berichten: 572
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 17:28
Locatie: witmarsum
Contacteer:

Bericht door vincent popma »

ja zo iets
#mikey#

Bericht door #mikey# »

nog makkelijker is gewoon een setje oude membraanplaten net over de helft afknippen en over je membraanplaten monteren.

de plaat word in het achterste gedeelte stugger dus sluit sneller dus geen zwevende kleppen en het houd je platen niet tegen met openen omdat de voorkant van de plaat opend tot iets voor de helft van de plaat en niet verder.
resultaat beter oppakken in een bocht simpel he :wink:

dit powerbox verhaal hebben we een paar jaar geleden getest op de testbank met een yamaha TZ 50 wegracer .

met de extra membraanplaten op het membraan hou je exact het zelfde vermogen en hoef je niet je spruitstuk te vergallen.
stefano

Bericht door stefano »

@mikey krijg je dan geen last van brekende membraamplaatjes?of valt dat mee

Stefan
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

stefano schreef:@mikey krijg je dan geen last van brekende membraamplaatjes?of valt dat mee

Stefan
Zal eraan liggen hoe je de halve membraan plaatjes afknipt en afwerkt...

EN... tot hoever je ze over de werkende plaatjes heen laat vallen..

Breken zal meevallen denk ik.
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
stefano

Bericht door stefano »

Ik bedoelde er mee,(ik schreef het dan wel niet :wink: )

De levens duur van de plaatjes,en dat ze uiteindelijk kunnen afbreken en lijkt mij nogal wat motorische schade kunnen veroorzaken.

En bij ong welk toerental beginnen carbonnenplaatjes te zweven?

Stefan
#mikey#

Bericht door #mikey# »

wij hebben er altijd mee geracet en nooit problemen gehad licht idd erg aan de afwerking van de plaatjes de platen die je afknipt moet je goed afschuinen de lenkte van de af te knippen plaat is net iets meer als een 3e deel van de hele plaat van af de schroerfjes gemeten zeg maar .

waneer zweven de platen ? licht aan de dikte van de plaat maar mt een standaard plaatje dus +- 0.40 /0.50 dik moet je denken aan 14000 toern voor dat ze kunne gaan zweven , maar je ben een knappe vent als je het hoort ,vald niet mee.
Plaats reactie