Iemand tips voor monteren sava slicks ?
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Iemand tips voor monteren sava slicks ?
Na een aantal happy hongkong bandjes te hebben gehad wilde ik eens wat plakkeriger rubber gaan monteren
Sava's dus, maar ik krijg die krengen niet goed op m'n velgen
Ik heb van alles geprobeerd; zeepsop,wd40,siliconenspray, banden opwarmen in heet water, banden heet stoken met verfbrander,spanbandje over de band, slaan met een rubber hamer, langzaam oppompen, snel oppompen maar ze willen niet rondom over het velgrandje "ploppen".
Andere bandjes schieten al op hun plek bij een bar of 2..ik heb op de sava's al 7 bar geprobeerd (max druk van mijn compressor...)
Als ik de banden opmeet zijn ze gelijk aan mijn andere banden alleen veel stugger...
Dus..iemand nog een id ?
Of een adres in de omg. Zwolle waar ze apparatuur hebben om dit soort banden te monteren ?
Tot slot nog een laatste vraag...zijn PMT's ook zo stug om te monteren ?
Zoniet dan zijn die wat mij betreft de meerprijs wel waard...ik ben al behoorlijk wat uurtjes aan het prutsen geweest
TNX!!
Sava's dus, maar ik krijg die krengen niet goed op m'n velgen
Ik heb van alles geprobeerd; zeepsop,wd40,siliconenspray, banden opwarmen in heet water, banden heet stoken met verfbrander,spanbandje over de band, slaan met een rubber hamer, langzaam oppompen, snel oppompen maar ze willen niet rondom over het velgrandje "ploppen".
Andere bandjes schieten al op hun plek bij een bar of 2..ik heb op de sava's al 7 bar geprobeerd (max druk van mijn compressor...)
Als ik de banden opmeet zijn ze gelijk aan mijn andere banden alleen veel stugger...
Dus..iemand nog een id ?
Of een adres in de omg. Zwolle waar ze apparatuur hebben om dit soort banden te monteren ?
Tot slot nog een laatste vraag...zijn PMT's ook zo stug om te monteren ?
Zoniet dan zijn die wat mij betreft de meerprijs wel waard...ik ben al behoorlijk wat uurtjes aan het prutsen geweest
TNX!!
Nou, ik heb laatst me hongkong banden ook gewisseld met PMT maar dat was echt zo gepiept..
Velg GOED schoonmaken, sopje maken van water en afwasmiddel, insmeren en met bandenlichters van een scooter erop gedrukt.
Dan inderdaad met de compressor op een bar of 5, bang en ze zaten erop..
Gebruik GEEN siliconen, want dat blijft glad.. Als je een keer een strakke bocht maakt, druk je zo je band van het velgbed en dan is die in een klap leeg ( spreek uit ervaring )..
Maar een extra paar handen is wel vereist, anders word je gek..
Wel de band inknijpen zodat het tegenoverliggende stuk in de verdieping van de velg past. Even drukken met de bandenlichter en klaar...
Velg GOED schoonmaken, sopje maken van water en afwasmiddel, insmeren en met bandenlichters van een scooter erop gedrukt.
Dan inderdaad met de compressor op een bar of 5, bang en ze zaten erop..
Gebruik GEEN siliconen, want dat blijft glad.. Als je een keer een strakke bocht maakt, druk je zo je band van het velgbed en dan is die in een klap leeg ( spreek uit ervaring )..
Maar een extra paar handen is wel vereist, anders word je gek..
Wel de band inknijpen zodat het tegenoverliggende stuk in de verdieping van de velg past. Even drukken met de bandenlichter en klaar...
- mark#41
- forum gebruiker
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: wo 02 nov 2005, 18:53
- Locatie: heerenveen
- Contacteer:
Sava banden gaan inderdaad erg strak om de velg,een manier is het afdraaien van de velg,allen de rand waar de hiel invalt[minimaal] dit word meer gedaan maar is niet echt een super oplossing wel is dit de manier voor de chineese velgen[ zijn slecht/niet afgewerkt.
Met PMT banden heb je zelfs bij deze velgen geen last.
Ook kun je proberen met een electrisch ventilator kacheltje de band soepel te krijgen,hiervoor smeer je de velg randen en de hielen van de band in met afwas middel [ onverdund]plaats de band in een kartonnen doos en zet de kachel er voor ,laat dit alles flink op temperatuur komen en du daarna de band op de velg en warm alles weer op .
Als alles weer op temperatuur is blaas je er lucht in[hoofd afwenden ] zonder dat het ventiel er in is geschroefd.a,als de band dan in de velg rand schiet haal je de slang los en draai je direct het ventiel er in en bregt de band op spanning.
Rijder gewicht 25 kilo voor +/- 1,1 bar en achter+/- 1,3
dit is puur een indicatie
Met PMT banden heb je zelfs bij deze velgen geen last.
Ook kun je proberen met een electrisch ventilator kacheltje de band soepel te krijgen,hiervoor smeer je de velg randen en de hielen van de band in met afwas middel [ onverdund]plaats de band in een kartonnen doos en zet de kachel er voor ,laat dit alles flink op temperatuur komen en du daarna de band op de velg en warm alles weer op .
Als alles weer op temperatuur is blaas je er lucht in[hoofd afwenden ] zonder dat het ventiel er in is geschroefd.a,als de band dan in de velg rand schiet haal je de slang los en draai je direct het ventiel er in en bregt de band op spanning.
Rijder gewicht 25 kilo voor +/- 1,1 bar en achter+/- 1,3
dit is puur een indicatie
Bedankt voor de reakties allemaal !
Maar ff voor de goede orde, ik heb de banden dus wel om de velg (geen probleem ik heb een paar flinke gedore bandenlichters) maar de randen willen niet rondom op het velgbed bij het oppompen.
Er blijft als het ware een cm of 10 voor het randje van het velgbed "hangen" net alsof de binnendiam. van de band te klein is ofzo.
Ik heb ze ook al op velgen geprobeerd zonder rand op het velgbed (dus volgens mij alleen geschikt voor gebruik met binnenband) daar schieten ze wel op met voldoende druk, maar als ik de band terugbreng naar werkdruk dan glijden ze er gewoon weer vanaf.
Ik zit nu te denken om iets te maken wat de velg en de band in hetzelfde vlak houd als ik er lucht in pomp, ik heb nl het gevoel dat daar wel eens het probleem in kan zitten.
Maar de easy way is ook wel aantrekkelijk iemand een tip voor een vlotte leverancier van een setje t41's ?
Maar ff voor de goede orde, ik heb de banden dus wel om de velg (geen probleem ik heb een paar flinke gedore bandenlichters) maar de randen willen niet rondom op het velgbed bij het oppompen.
Er blijft als het ware een cm of 10 voor het randje van het velgbed "hangen" net alsof de binnendiam. van de band te klein is ofzo.
Ik heb ze ook al op velgen geprobeerd zonder rand op het velgbed (dus volgens mij alleen geschikt voor gebruik met binnenband) daar schieten ze wel op met voldoende druk, maar als ik de band terugbreng naar werkdruk dan glijden ze er gewoon weer vanaf.
Ik zit nu te denken om iets te maken wat de velg en de band in hetzelfde vlak houd als ik er lucht in pomp, ik heb nl het gevoel dat daar wel eens het probleem in kan zitten.
Maar de easy way is ook wel aantrekkelijk iemand een tip voor een vlotte leverancier van een setje t41's ?
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
hoi
de laatste keer dat ik nieuwe bandjes liet monteren door Hopmotorsport,
tijdens een racedag, vertelde vincent (van Hop) dat hij geen Sava's
meer legde op de goedkopere velgjes,
't was hem al een paar keer misgegaan, met z'n banden-apparaat trok
hij de bandjes stuk op de velg.
mijn voorvelg wilde nog wel, achtervelg waagde hij zich niet aan!
'k heb nu dus voor een Sava band, en achter een PMT T41
mischien ietke te laat deze info?
Succes
Wim
de laatste keer dat ik nieuwe bandjes liet monteren door Hopmotorsport,
tijdens een racedag, vertelde vincent (van Hop) dat hij geen Sava's
meer legde op de goedkopere velgjes,
't was hem al een paar keer misgegaan, met z'n banden-apparaat trok
hij de bandjes stuk op de velg.
mijn voorvelg wilde nog wel, achtervelg waagde hij zich niet aan!
'k heb nu dus voor een Sava band, en achter een PMT T41
mischien ietke te laat deze info?
Succes
Wim