Dik tandwiel op een sendai velgje, hoe?

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Dik tandwiel op een sendai velgje, hoe?

Bericht door Gast »

Ej mensen,

jups, weer een topic, maar kom er niet uit.. Volop de search gebruikt, kan echt niks vinden.
Zoals jullie nu inmiddels wel weten ben ik bezig om een minibike te bouwen, niet groter dan de max officiele maten. het is een 80cc 6bak geworden, welke van een Suzuki gamma afkomt.. Blokje loopt inmiddels. Ben nu opzoek naar de velgjes. Ik wilde eerst puchnaafjes gebruiken, maar door de vele klapbanden, en tog redelijk wat vermogen, ben ik nog opzoek naar een setje sendai velgjes.

Nu komt het, de sendai velgjes hebben een veeel te dun tandwiel. Ik wil hier minimaal een puchdikte tandwiel op zetten, maar hoe ga ik dit doen??

Ik heb helaas geen draaibank, dus hoop dat het lukt zonder.. is het een kwestie van een tandwiel kopen, en 3 gaatjes boren?

Ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen....

Remy
Gebruikersavatar
Patrick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2235
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 20:37

Bericht door Patrick »

je kan daarvoor een adaptor kopen bijv bij hz-bromshop dit is niet zo heel lastig monteren de weg wijst zich vanzelf.

kost ok niet zo gek duur denk ik dus en daarop kan je dan tandwiel plaatsen of daarvoor hangt van de "versie" af want er is nu een nieuwe waar je eerst je tanwiel moet plaatsen d8 ik
Gast

Bericht door Gast »

het monteren zal ook geen probleemn zijn, het zoeken naar de juiste adapter veel groter..
Kan ik er niet gewoon een tandwiel opschroeven? dus het gat middenin het tandwiel uitboren, plus 3 gaatjes om hem op de velg te schroeven..
( ben bang dat dit gaat breken?)

...
wevie666

Bericht door wevie666 »

Dan zit je nog steeds met het probleem dat je tandwiel te dicht bij de velg zit waardoor je ketting tegen je band aan gaat lopen.

Er moet iets komen wat die ruimte opvult.

In de tijd voor HZ hebben we 2 dikke ringen er tussen gezet.

MAar het best blijft toch een adapter.
Gebruikersavatar
Patrick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2235
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 20:37

Bericht door Patrick »

denk dat dat niet echt werkt nee dat gaat geheid breken... je wilt een puch tandwiel past dat met het schakel blok denk je?...
Gast

Bericht door Gast »

hallo,

"Ik wil hier minimaal een puchdikte tandwiel op zetten" Minimaal;).. liefst dikker.. het word een 6bak, dus het tandwiel word óf achter dikker, of voor oprobeer ik hem dunner te maken..we zullen zien. iig ben ik er nog niet uit hoe ik dit ga oplossen.. kan ik HZ-shop gewoon een mailtje sturen voor welke adapter ik nodig heb??

Wevie 66,
Kun je me wat voor vertellen over de oplossing die je voor de tijd van hz-shop gebruikte? een paa dikek ringen zou wel kunnen werken, alleen houden de 3 boutjes het.. :( ..

Hmmm, ik ga eens even goed kijken..
Gebruikersavatar
Patrick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2235
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 20:37

Bericht door Patrick »

zou niet op antwoord rekenen 3 x gemailt, 3 x niets terug gekregen maar nee heb je, ja kun je krijgen :roll:
Gast

Bericht door Gast »

hm ja,

Ik lees hier ook veel over "het niet haast hebben met een mail terugsturen" van de Hz-shop.. Hop dat de bestellingen wat sneller behandelt worden..
Ik ga eens zoeken voor een sterke provisorische oplossing..

Tnx
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Remy schreef:
Kun je me wat voor vertellen over de oplossing die je voor de tijd van hz-shop gebruikte? een paa dikek ringen zou wel kunnen werken, alleen houden de 3 boutjes het.. :( ..

Hmmm, ik ga eens even goed kijken..
3 boutjes moet lukken

Fabrieks tandwiel zit ook maar vast met 3 boutjes...

gaat goedkomen..

Als je de boel maar goed klaarmaakt
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gast

Bericht door Gast »

:) ...

mensen hier ervaringen mee?
wevie666

Bericht door wevie666 »

Dat kan idd wel, maar zoals ik al zei, je hebt dan geen ruimte voor je ketting.
Deze zal tegen je band aanlopen!
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Niet vastzetten dat tandwiel met drie boutjes. Elke uitlijnfout van de ketting resulteert in afgebroken boutkoppen. Heb inmiddels veel mensen gezien waar de hele boel afbrak.

Gewoon ff goeie adapter knutselen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
racertje

Bericht door racertje »

He,
ik heb het volgende gedaan;
(het is wel een blata velg, maar deze is nog smaller dan een achtervelg van een chinees)

de montage gaatjes opgeboord en er M6 schoefdraad in getapt voor extra stevigheid..
een dicht achtertandwiel van een tomos gebruikt en daar zelf gaatjes in geboord.

het voordeel van deze tandwieltjes is dat je geen adapter nodig hebt EN je kan hem heel makkelijk op de velg centreren omdat er in het tandwiel een uitsparing zit welke (stom toeval) precies over het kleine uitstekende deel van je wiellager valt.

ik heb nu ook ruimte genoeg tussen zijkant band en ketting, op zn minst 1 cm...
let wel op, als je 2 voorwielen van een chinees gaat gebruiken(smalle velgjes dus) dan gaat het idd niet zoals wevie666 je al vertelde.

En het belangrijkste, het is nog altijd heel :lol:
Natuurlijk is het altijd belangrijk dat je ketting netjes in lijn staat...

succes ermee he
daans
forum gebruiker
Berichten: 1975
Lid geworden op: ma 25 nov 2002, 23:24
Contacteer:

Bericht door daans »

Ik heb er een adapter opzitten van HZ. Je moet de gaten iets bijvijlen maar het werkt verder super ... (tenzij de boutjes lostrillen en je de boel aan gord hebt, maar goed gelukkig ook weer gemaakt :P)

Groeten,

Daniel
Gebruikersavatar
mark#41
forum gebruiker
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo 02 nov 2005, 18:53
Locatie: heerenveen
Contacteer:

Bericht door mark#41 »

Wat je ook doet Remy,eerst helicoils in de velg zetten,en dan verder expirimenteren,wat dacht je van een zgn.blind tandwiel [zondergaten] deze kun je zelf pasmaken.
Plaats reactie