eenmalig duidelijkheid over naloop etc.
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
eenmalig duidelijkheid over naloop etc.
beste mensen.
ik was zo is over me balhoofdshoek aan het denken..
en zocht dus wat op met de search.
veel gaan uit van 25mm naloop ofzo..en staat ook in het reglement. max 25 of 27mm naloop.
dan zeggen sommige dat je hoek 24graden moeten zijn:)..
kunnen dem ensen die er verstand van hebben ff duidelijkheid geven?
hier 2 foto's ...als ik ze met 25mm naloop teken..of met 24 graden(wat 62mm naloop geef)
62 is absurd veel dat kan nooit kloppen.
dus hoe maak ik de fout?
gr.
erwin
ik was zo is over me balhoofdshoek aan het denken..
en zocht dus wat op met de search.
veel gaan uit van 25mm naloop ofzo..en staat ook in het reglement. max 25 of 27mm naloop.
dan zeggen sommige dat je hoek 24graden moeten zijn:)..
kunnen dem ensen die er verstand van hebben ff duidelijkheid geven?
hier 2 foto's ...als ik ze met 25mm naloop teken..of met 24 graden(wat 62mm naloop geef)
62 is absurd veel dat kan nooit kloppen.
dus hoe maak ik de fout?
gr.
erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
- 113cu
- forum gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: zo 06 nov 2005, 11:17
- Locatie: Goor
- Contacteer:
Re: eenmalig duidelijkheid over naloop etc.
Naloop is :
Laat de bike met beide wielen op de grond staan.
Trek nu een rechte lijn door het balhoofd tot op de grond.(punt 1)
Laat een loodrechte lijn door het hart van de voorwielas neer op de grond.(punt 2)
De maat dat punt 2 achter punt 1 licht is de naloop.
Te veranderen door:
- Balhoofd hoek.
- Sprong in de kroonplaten.
- Diameter voorwiel.
- Doorsteek van de vorkpoten in de kroonplaten.
Groet,
Robin
Laat de bike met beide wielen op de grond staan.
Trek nu een rechte lijn door het balhoofd tot op de grond.(punt 1)
Laat een loodrechte lijn door het hart van de voorwielas neer op de grond.(punt 2)
De maat dat punt 2 achter punt 1 licht is de naloop.
Te veranderen door:
- Balhoofd hoek.
- Sprong in de kroonplaten.
- Diameter voorwiel.
- Doorsteek van de vorkpoten in de kroonplaten.
Groet,
Robin
www.cliffracing.nl
- Richard D
- forum gebruiker
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:59
- Locatie: Ens
- Contacteer:
Re: eenmalig duidelijkheid over naloop etc.
klopt als een bus,113cu schreef:Naloop is :
Laat de bike met beide wielen op de grond staan.
Trek nu een rechte lijn door het balhoofd tot op de grond.(punt 1)
Laat een loodrechte lijn door het hart van de voorwielas neer op de grond.(punt 2)
De maat dat punt 2 achter punt 1 licht is de naloop.
Te veranderen door:
- Balhoofd hoek.
- Sprong in de kroonplaten.
- Diameter voorwiel.
- Doorsteek van de vorkpoten in de kroonplaten.
Groet,
Robin
Voor zover mijn kennis rijkt word de naloop meestal veranderd door de kroonplaten.
zou je het willen veranderen met de doorsteek van de vorkpoten, dan verander je automatisch de balhoofdhoek.
zou je de wieldiameter aanpassen dan krijg je ook sterke neveneffecten door verandering van het gyroskopische effect van het wiel, tevens heeft dit effect op de bandentemp. en loopvlak oppervlak.
balhoofdhoek heeft het meeste effect op de wendbaarheid, hoe stijler de hoek des te wendbaarder en nerveuzer word het stuurgedrag (gelijk aan caster bij de set-up van een auto)
[url=http://imageshack.us][img]http://img209.imageshack.us/img209/5329/forumonderschriftpz6.jpg[/img][/url]
voor vragen of info verwijs ik je graag naar mn eigen forum: www.poldercarbon.nl/phpBB/index.php of website www.poldercarbon.nl
voor vragen of info verwijs ik je graag naar mn eigen forum: www.poldercarbon.nl/phpBB/index.php of website www.poldercarbon.nl
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: eenmalig duidelijkheid over naloop etc.
zoals op beide foto's is te zien?113cu schreef:Naloop is :
Laat de bike met beide wielen op de grond staan.
Trek nu een rechte lijn door het balhoofd tot op de grond.(punt 1)
Laat een loodrechte lijn door het hart van de voorwielas neer op de grond.(punt 2)
De maat dat punt 2 achter punt 1 licht is de naloop.
Te veranderen door:
- Balhoofd hoek.
- Sprong in de kroonplaten.
- Diameter voorwiel.
- Doorsteek van de vorkpoten in de kroonplaten.
Groet,
Robin
die 14cm maat..is me bandenmaat...en die schijne is de vorkpoot. en de verticale spreekt voor zich.
maar als ik die 24graden aanneem..kan die 60mm naloop toch nooit kloppen?
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Ik dacht dat hank zij 18 graden ....derbi master schreef:Mijn Balhooft staat op 22 Graden uit een verticale lijn (maklijke zon digi waterpas;) )
En mijn 1e test rit van gister stuurde Totaal niet beroert, stukken beter als mijn vorige bike.
Ik dacht voor indoor dat je het best 21 Graden kon pakken en voor oudoor max 24 graden...
Ik ben ook bezig met mijn wegligging maar is er iemand die weet waar je precies op moet letten ?
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Nu zie ik volgens mij iets raars ( in mijn ogen dan )
Moet je die 23 / 24 grade die hank meet van de voorkant of van de achterkant van je voorvork meten ?
Op de laatste tekening hierboven zien ik vanaf de voorkant
Moet dat op die maniet anders doe ik het goed fout
*Lg*
Moet je die 23 / 24 grade die hank meet van de voorkant of van de achterkant van je voorvork meten ?
Op de laatste tekening hierboven zien ik vanaf de voorkant
Moet dat op die maniet anders doe ik het goed fout
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Goniometrische verhoudingen de bom.Lg tweewielers schreef:Nu zie ik volgens mij iets raars ( in mijn ogen dan )
Moet je die 23 / 24 grade die hank meet van de voorkant of van de achterkant van je voorvork meten ?
Op de laatste tekening hierboven zien ik vanaf de voorkant
Moet dat op die maniet anders doe ik het goed fout
*Lg*
Denk aan een Z-hoek.
OF: Teken een rechthoekje met van linksonder naar rechtsboven een diagonaal. Bedenk dat elke hoek van de rechthoek natuurlijk 90 graden is en dat ALLE hoeken van een driehoek samen 180 graden. Als je weet dat de hoek linksonder 24 graden is en je laat dus de rechthoek door de diagonaal in 2 driehoeken verdelen, dan is de hoek rechtsboven dus 180-90-24= 66 graden. Maar in de rechthoek is de hoek 90 graden wat de andere helft van de hoek op 90-66 = 24 graden brengt.
Q. E. D.