Blue Tai Chi: 17,5mm+ABT-uitlaat. Update P8: fotootjes!!

Alle chinese bikes (dus ook V-racer en Sendai) - Chinese bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

PIR3lly schreef:
Echter vind ik hem maar wat traag optrekken. De koppeling pakt wel laat, maar hij blijf maar doorslippen. Is dit normaal? Het is een zocchi koppeling...
Ik heb nog nooit op een andere gereden, dus ik heb geen idee hoe het hoort te zijn...
Wat voor tandwielen rij je, wat voor carburateur staat er op, wat weeg je ongeveer?
wat voor kleur veren zitten er in de koppeling?

Als de bike goed loopt moet hij vrij snel in toeren oplopen en moet het slippen stoppen (ofwel de koppeling moet zich vast grijpen).

Als je deze vragen beantwoord kunnen we wel zeggen wat er loos is :D
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

Ok, komtie:

Het is een 3 schoens zocchi koppeling met rode veren:
Afbeelding

Er staat een standaard 14mm carburateur op. Deze is niet af te stellen met gasnaald, alleen met sproeier (zit nu een 76 in).
Ik weeg om en nabij de 77kg
Tandwielen: voor 6 tands, achter... 68.

Dat moet'm zijn denk ik...
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

PIR3lly schreef:Ok, komtie:

Het is een 3 schoens zocchi koppeling met rode veren:
Afbeelding

Er staat een standaard 14mm carburateur op. Deze is niet af te stellen met gasnaald, alleen met sproeier (zit nu een 76 in).
Ik weeg om en nabij de 77kg
Tandwielen: voor 6 tands, achter... 68.

Dat moet'm zijn denk ik...
Hallo

Ten eerste: je hebt de veren al vrij strak gespannen zie ik, wat inhoud dat hij vrij laat aangrijpt.
Wat ik je aanraad ga naar een tandwiel 72 of 74 achter.
In de schoentjes zit een tapgat M8, doe daar een stelboutje M8 in, dit voor meer gewicht door het meerdere gewicht zal de koppeling wat eerder vast zitten, maar ook eerder naar buiten komen dus laat de veerspanning nog maar even zo staan.

Wat je ook nog even kan nakijken is de maat van de punt van het schoentje naar de binnen zijde van het gat van de koppeling (gat waar hij mee op de krukas zit) deze maat in rechte lijn gemeten moet min 34 mm zijn en max 34,5mm. ( je moet de koppeling er even uithalen)

Is dit kleiner als 34 mm dan moet je tussen het schoentje en de grondplaat (waar het schoentje op rust) een ringetje M4 doen.
Deze komt door het asje waar de veer aanzit.

Als dit allemaal niet helpt dan licht het aan het motortje te weinig koppel en vermogen van onderuit.
Als het zover is stuur je maar een Pm.
Mocht je er niet uitkomen kun je ook een keer bellen, stuur dan ook een Pm voor mijn tel Nr.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

Hank, bedankt voor je tips. Ik ga, zo gauw als ik even tijd heb, het allemaal uitproberen. Mocht ik er niet uitkomen, dan hoor je van me!
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

*HANK* schreef: Hallo

Wat ik je aanraad ga naar een tandwiel 72 of 74 achter.
Een tandwiel 72 komt er waarschijnlijk wel op.
*HANK* schreef: In de schoentjes zit een tapgat M8, doe daar een stelboutje M8 in, dit voor meer gewicht door het meerdere gewicht zal de koppeling wat eerder vast zitten, maar ook eerder naar buiten komen dus laat de veerspanning nog maar even zo staan.
Is inmiddels duidelijk, maar waarschijnlijk overbodig...
Laatst gewijzigd door PIR3lly op vr 24 feb 2006, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

Vandaag eindelijk voor het eerst echt ermee gereden!!! Jawel... :oops:

Toch trok ie niet lekker, zeker niet als ie wat warmer was.
Dus ik beetje bij beetje de koppeling strakker gezet, tot ie uiteindelijk perfect liep.
Al rijdend van half gas naar volgas heeft ie zelfs de potentie vóór los te komen!!!
Maar wat een klere herrie maakt die uitlaat zeg... Alleen daarvoor zou ik al een uitlaat bij Hank willen bestellen :wink:

Toch mis ik de afstelmogelijkheden van die goedkope 14mm carb. Dus binnenkort moet er eerst maar een 17,5mm op komen!

Ook kon ik niet achterblijven bij alle "koppelingshuis-modders" :lol:
Dus heb ik mijn dremel maar uit de kast gehaald en dat ding eens flink onder handen genomen:

Afbeelding

Gelijk ook even een paar nieuwe rvs schroeven (net iets langer) aangezien een van de oude al bijna dol was. Jammer dat ik geen imbus kon vinden, maar dit gaat ook prima.
Laatst gewijzigd door PIR3lly op za 15 apr 2006, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrickn

Bericht door Patrickn »

mooi ding op de laatste foot van je 1e post ziet ie er echt als nieuw uit!!


mvg
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

Vandaag hebben we weer even flink in de buidel getast! :wink:

Ben bij Hank langs geweest om het een en ander aan mijn Tai Chi te veranderen.

Er zit nu een 17,5mm dellorto op en, jawel, een ABT uitlaat :shock:

Afbeelding

Er moeten nog even een paar puntjes afgemaakt worden aangezien het wat laat werd vanavond, maar het klonk allemaal heel erg goed.

Hank heeft zelfs nog even mijn cilindertje aangepast, de poortjes netjes gemaakt en de koppeling afgesteld. Top service!!!

Volgende week even alles perfect afstellen en dan maar een keer de kartbaan op...
stevie-tai chi

Bericht door stevie-tai chi »

Euh... ff tip ... kort je voetsteuntjes in..!

gewoon het zwarte eraftrekken en dan stukje er af zagen van het zwarte.. en dan uitboren en er weer op zetten..!


enne veel verschil met die uitlaat ?
Gebruikersavatar
thomas1991
forum gebruiker
Berichten: 3814
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 18:18
Locatie: Tilburg

Bericht door thomas1991 »

Mooie bike hoor,
Veel suc6 ermee.

Verders nog plannen met de bike, of hou je het hier nog bij.
Gebruikersavatar
Sharkbite
forum gebruiker
Berichten: 1104
Lid geworden op: za 15 okt 2005, 23:55
Locatie: Genk(Belgie)

Bericht door Sharkbite »

Echt een staaltje vakmanschap die uitlaat.
Kan je eens een filmpje posten met het geluid van de bike nu?
[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268[/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo

Inderdaat gisteravond deze bike eens flink onder handen genomen. :wink:

Toen de bike kwam stond de koppeling op zo'n 9600 toeren om een beetje van zijn plek te komen.

Na de update de koppeling afgesteld op 8300 toeren (en met vertanding 6 om 68 ) wilde hij vrij makkelijk het voor wieltje liften.

Dus de verschillen waren om het eerste gezicht duidelijk merkbaar, zeker van onderuit een heel stuk krachtiger, nu nog even afwachten hoe het op de baan gaat en als hij echt warm is.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

Ben vandaag even aan het afstellen gegaan. Jammer genoeg wil het nog niet erg lukken. Moet nog even aan die carb. wennen.

Top snelheid heeft ie zeker. Hij maakt een stuk meer toeren na het aanpassen.
Als ie goed loopt trekt ie ook als een beest, alleen wil ie soms erg lastig starten en in het midden bereik valt ie vaak uit.

Ben met sproeiers aan het stoeien gegaan, maar dit had niet veel invloed.
Misschien iemand wat tips?
Starten zonder luchtfilter gaat wel wat beter, maar ook nog niet zo super.
Ligt het misschien aan de stationair sproeier?

Filmpje zal ik een keer posten als ie goed loopt!

Wel nog even een klein dingetje... De standaard kuip past niet meer met deze uitlaat, althans, niet zonder aanpassingen.
De eerste bocht is langer waardoor deze tegen de kuip aankomt, als ie passend gemaakt moet worden, dan moet er een stuk onder uit de kuip gezaagd worden.
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

PIR3lly schreef:Ben vandaag even aan het afstellen gegaan. Jammer genoeg wil het nog niet erg lukken. Moet nog even aan die carb. wennen.

Top snelheid heeft ie zeker. Hij maakt een stuk meer toeren na het aanpassen.
Als ie goed loopt trekt ie ook als een beest, alleen wil ie soms erg lastig starten en in het midden bereik valt ie vaak uit.

Ben met sproeiers aan het stoeien gegaan, maar dit had niet veel invloed.
Misschien iemand wat tips?
Starten zonder luchtfilter gaat wel wat beter, maar ook nog niet zo super.
Ligt het misschien aan de stationair sproeier?

Filmpje zal ik een keer posten als ie goed loopt!

Wel nog even een klein dingetje... De standaard kuip past niet meer met deze uitlaat, althans, niet zonder aanpassingen.
De eerste bocht is langer waardoor deze tegen de kuip aankomt, als ie passend gemaakt moet worden, dan moet er een stuk onder uit de kuip gezaagd worden.

Hallo

Als je koud start moet je zo wie zo de choke er op zetten.

Aan je hoofd sproeier zou ik even niet te veel doen deze staat redelijk goed.
Als hij warm is moet je zonder choke kunnen starten.
Als hij warm is en je haald je lucht filter er af en gaat dan beter lopen onderin dan staat de naald te rijk met luchtfilter dus dan de naald lager zetten.
Ook kan je bij stationair toerental nog even met de luchtstel schroef spelen, en de hoogte afstelling van de gas schuif.
Bij koud start choke gebruiken en geen gas geven, bij warm start zonder choke en 1/3 gas geven.
Kom je er niet uit moet je even bellen. :wink:

Wat beterft de passing met kuip, helaas is er geen ruimte om de uitlaat anders te laten lopen gezien de geringe ruimte tussen frame en tank en cilinderkop, we hebben alle mogelijke standen geprobeert maar liepen tekens vast op het frame of tank of cilinderkop.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

Met de naald en de luchtstelschroef ben ik al bezig geweest, alleen zonder goed resultaat.

Met choke start ie redelijk slecht als ie koud is. En zonder choke als ie warm is ook. Het lukt wel, maar na een helehoop pogingen.

Ik ga het volgende week (maandag ofzo) weer eens proberen.
Koop ook gelijk een iets kleinere sproeier (een 90 misschien, heb namelijk nog steeds het idee dat ie net teveel krijgt). De bougie was namelijk met de 92 wat nat en ik had alleen nog een 86 liggen en daarmee werd ie wat wittig...

Die andere twee sproeiertjes in de carb.... kan ik daar misschien wat aan veranderen, of is dat niet aan te raden?
Plaats reactie