afstellen polini blok

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

paul

afstellen polini blok

Bericht door paul »

oke ik ben bezig met het afstellen van me polini blok [gewoon voor onder een puch]

setup:
polini 65
4 kleps polini membraan kitje
20mm dell spaco
mhr e5 filter
hpi type 2003
sproeier 105
voorontsteking 2,8

het blok loopt dus echt zwaar bagger de ontsteking staat niet goed en de carb moet afgestelt worden waar begin ik als eerst mee eerst de ontsteking afstellen of eerst de carb :?: als ik een stukje gaat rijden dan "klapperd"de zuiger gewoon in de cilinder [alles is nieuw] ook gaat me puch uit zichzelf al rijden als ik volgas geef dan verzuiptie ik weet niet of die verzuipt in ze lucht of in de benzine.

somebody help me :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Ontsteking afstellen ... en tegelijk je carb een beetje kijken maar de ontsteking is goed ben je daar zowiezo af ..

en kijk je cilinder na ( als hij nieuw is ) voor slechte afwerking ... dit had ik ook en na 20 min zat er een krasje in :?

Kijk naar je squish of die maat niet te klein is ..

Of je geen detonatie hebt ( als je hem uit drukt dat de motor door blijft lopen , is maar heel licht soms )

wat voor een ontsteking heb je hpi , puch bij puch standaard MAX 1,4 mm voor ontsteking ... hpi zou ik zetten op 1,8 / 1,9

Begin maar met sproeier 84 .. dat kan zat

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Er staat dat hij HPI 2003 heeft, ff beter lezen vriend.

Niels
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Ik help hem teminste ... :wink:

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
paul

Bericht door paul »

sproeier 84 :shock: dat is toch veels te klein voor in een 20mm carb @ polini 65

en als ik die onsteking op 1,8 zet is dit dan niet te vroeg niet dat er me polini dalijk loeiheet word en een gat in me zuiger brand want dat kan toch gebeuren als je de hpi te vroeg zet of is dat juist als die te laat staat :?:

toch heb ik het idee dat die meer benzine moet krijgen want als ik met choke in rijd dan loopt die beter dan met choke uit

wat de cilinderkop betreft dit is gewoon een orginele puch kop dus dat moet goed wezen aangezien de zuiger ervoor gemaakt is [50cc kop]

er zit warmtegraad 9 in [ngk b9hs]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

paul schreef:sproeier 84 :shock: dat is toch veels te klein voor in een 20mm carb @ polini 65

en als ik die onsteking op 1,8 zet is dit dan niet te vroeg niet dat er me polini dalijk loeiheet word en een gat in me zuiger brand want dat kan toch gebeuren als je de hpi te vroeg zet of is dat juist als die te laat staat :?:

toch heb ik het idee dat die meer benzine moet krijgen want als ik met choke in rijd dan loopt die beter dan met choke uit

wat de cilinderkop betreft dit is gewoon een orginele puch kop dus dat moet goed wezen aangezien de zuiger ervoor gemaakt is [50cc kop]

er zit warmtegraad 9 in [ngk b9hs]
Sproeier er alleen ff in om te testen ... en als je hem te klein vind doe je er een grotere in .. dan kan alleen jij zien , niemand anders door een internet kabel :lol:

en ik rij ook met mijn hpi 2003 op 1.9 dus het kan makkelijk .. ik heb met die afstelling ook geraced ..

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Zet je ontsteking maar op 1.8, en als die dan loopt kan je hem wer terug zetten. Je brand niet in 1 keer een gat in je zuiger, dat gebeurt pas als je heel de tijd met de verkeerde voorontsteking rijd.

Choke is minder lucht meer brandstof, dus grotere sproeier als je logisch nadenkt.

Niels
paul

Bericht door paul »

ik heb mijn ontsteking op 1,8 gezet en een stukje gereden maar hij werd gruwelijk heet na een stukje rijden al de lak nliet gelijk los bij de bocht dus hpi staat nu weer op 2,8

vanmiddag sproeiers gehaalt 110 en 115 gelijk de 115 en maar in gedaan stukje gereden met choke uit en de bougie was grijs in het midden en droog buitenste randje was gewoon nog als nieuw toen kon ik het niet laten even wat meer gas te geven met choke in en voor ik het wist nam me cilinder ineens in toeren af en had ik een warmloper te pakken :evil: thuis cilinder eraf gehaalt niks geen ernstige beschadigingen in de wand alleen wat donkere plekjes ook op de zuiger dat eraf geschuurt en nu rijd het gewoon weer

wat heb ik nou verkeerd gedaan dat ik een warmloper kreeg te snel het gas open? of was de voorontsteking niet goed ik mix trouwens zelf me benzine euro 95 met metrakit pro race 1:35
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Kan aan vanalles liggen ik weet ook niet hoe je ermee hebt gereden .. het kan zijn dat je hem niet goed warm hebt gedraaid , echt slechte afstellingen , een combinatie van die 2 ga zo maar door ..

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
paul

Bericht door paul »

als ik me puch start met choke in en ik blijf gas geven zodat die net aan blijft [want hij slaat heel snel uit als ik geen gas geef]dan trek die goed weg doe ik nu de choke uit en ik geef gas dan zegt die whoooaaap en slaat uit net of die te veel lucht krijgt ofso er zit nu sproeier 115 in zou ik een nog grotere moeten proberen :?:

en wat ook heel irritant is dat die carb zo'n t*ringherrie maakt tijdens het rijden ik heb nu een mallossi mhr e5 filter welke raden jullie mij? zodat mijn puch minder herrie maakt ik hoor niet eens meer me mooie !CENCUUR! geluidje omdat de carb er boven uit brult met die herrie :?
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

paul schreef:als ik me puch start met choke in en ik blijf gas geven zodat die net aan blijft [want hij slaat heel snel uit als ik geen gas geef]dan trek die goed weg doe ik nu de choke uit en ik geef gas dan zegt die whoooaaap en slaat uit net of die te veel lucht krijgt ofso er zit nu sproeier 115 in zou ik een nog grotere moeten proberen :?:

en wat ook heel irritant is dat die carb zo'n t*ringherrie maakt tijdens het rijden ik heb nu een mallossi mhr e5 filter welke raden jullie mij? zodat mijn puch minder herrie maakt ik hoor niet eens meer me mooie !CENCUUR! geluidje omdat de carb er boven uit brult met die herrie :?
Een geluids dempend vilter .. met een kap eromheen ...

En de sproeier lijkt me al aan de grote kant > beter te rijk dan te arm

Kijk maar ff voor valse lucht voor de rest afstellingen kijken op http://www.puchmaxi.nl
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Ik zal er maar kort over zijn. Een 20 mm carburateur met een powerfilter zal een sproeier vragen tussen de 120 en 145 (hangt beetje van uitlaat af en weeromstandigheden). Pas alleen op, de hoofdsproeier begrenst de maximale doorlaat bij volgas. Tot ca 3/4 gas hangt alles af van de gasnaald en onderin speelt de luchtschroef ook een belangrijke rol.
De HPI kun je door z'n verlatingscurve relatief vroeg afstellen. De meningen over de waarde zijn verdeeld, maar onder de 2 mm zou ik zeker niet komen. Zelf rijdt ik zo rond de 3 mm. Een HPI staat in het algemeen niet snel te vroeg.

Pas alleen een beetje op met wat grotere carburateurs. Je hebt bij plotsklaps volgas geven een relatief lage gassnelheid in de venturi. Hierdoor kan de motor als het ware stikken door een te lage snelheid en een slechte menging van lucht en brandstof. Je kunt wel voorstellen dat een standaard cilinder met een 20 mm daar meer last van heeft als een snelle setup. Een beetje spelen met het aangrijptoerental van je koppeling kan dit soort dipjes weer glad strijken :wink:


Het slecht stationair lopen kan op een slecht afgestelde luchtschroef wijzen of op valse lucht.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Klink veel slimmer als mij :oops:

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Patrick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2235
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 20:37

Bericht door Patrick »

Een 20 mm carburateur met een powerfilter zal een sproeier vragen tussen de 120 en 145
hiermee ben ik het niet eens ik heb namelijk ook 20 mm en powerfilter en ik rij met sproeier 90 nu afstellende i.v.m. 4 kleps memraam... en heb bijna zelfde setup als hierboven genoemd...
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

@ John: Als ik me goed herinner reed jij met Mikuni carb's. En deze jongen rijd met Dellortho. Mikuni is heel anders van maat geving, ik reed op 50cc met 12mm Mikuni ook sproeier 105, met Dell zou dat 75 zijn ofso ???

Niels
Plaats reactie