Octaan gehalte?

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Octaan gehalte?

Bericht door Markie »

Hallo,

Ik wil weer wat meer power d.m.v hogere octaangehalte.
ik wil dat doen met een loodvervanger.
Is er hier iemand die met een hoger octaangehalte rijd? en hoe doen jullie dat?

ik rij nu 1/50 euro 95 kan ik daar ook wat aanpassingen aan doen?

Groeten MArk
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

er zijn mensen die op euro 98 rijden maar of dat beter voor je blokje is weet ik niet en op hoeveel die smeren weet ik niet.
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

tank euro 98 en mix ook gewoon zelf.(loodvervanger)

zoveel scheelt het toch niet?

en volgens mij heeft het octaangehalte ook met detoneren te maken.
iemand die het af kan maken?
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

killerbeast schreef:er zijn mensen die op euro 98 rijden maar of dat beter voor je blokje is weet ik niet en op hoeveel die smeren weet ik niet.
een hoger octaangehalte schijnt beter te zijn.

dealer raadde ook aan 98 te tanken ipv 95(met mijn scooter), terwijl iedereen bijna 95 tankt.
waarom??

goedkoper :wink:
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Ik zie het alweer, bekende fabeltjes. Het octaangetal beschrijft de grens wanneer benzine een zelfontbranding begint. Hoe hoger het getal, des te hoger deze grens.

Zelfontbranding ontstaat bij bevoorbeeld een heel hoge compressie (een hoge compressie betekend ook meer vermogen). Ga je de cylinderkop erg ver afvlakken dus, heb je ook een hoger octangetal nodig.

Zoalng je dus niets an je blok wijzigd, zal een hoger octaangetal niets opleveren.
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

daarom wil ik dus wel een hoger octaan ik heb mijn kop berekend met bimotion! en heb dus veel compressie.
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

hoeveel is je compressieverhouding dan?
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

bla bla bla, tank nou gewoon 95, want alleen de benzine boer heeft er wat aan als je 98 tankt. Wanneer jij je kop zover afvlakt dat je 98 echt nodig hebt staat je drijfstang al als een bochel in je blok, en je bigend houd het ook 2 straten uit.
OFFFF je moet shell pura tanken, is ook octaangetal 95 maar volgens de reclame bergen meer vermogen, jaja, en je doet de bloemetjes ook nog eens een plezier.............
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

niks afvlakken!
Mijn zuiger steekt alleen 1,7 mm boven mijn cilinder uit, en de poorten staan goed.
Alleen de zuigerboling etc is aangepast, en de kop natuurlijk.
Maar de monteurs van de garage zeggen het ook, hoger octaan is beter. wel door een loodvervanger !

btw 95 en 98 hebben het zelfde octaan gehalte, 98 superplus heeft hoger octaan. Het octaangehalte bij een oudere auto wordt ook bepaalt door de hoeveelheid loodvervanger.

compressie verhouding is volgens bimotion 1 : 14
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

d8 dat cijfers 95,98 juist voor het gehalte staan

als dat zo is is er juist verschil

enneh.... er is toch ook iets met 100??

rkpdude: rij jij wel met 98?
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Mark, dat je een andere kop had kon ik niet uit jouw vraag opmaken. Je zegt echt dat je nu met 95 rijd. Als je echt zo'n hoge compressie hebt, zou deze nu moeten pingelen. Kun jue nu nog steeds met 95 rijden, dan zal een hoger octaangetal je niet verder helpen.

Rijd in ieder geval zeker niet door met een te laag octaangetal. Een beschadigd blok is zo gebeurd.
Gast

Bericht door Gast »

shel pura = shel v power maar dan doorontwikkeld en heeft een octaan getal van 95 of 98 weet ik nie zeker meer maar de duitse shel vpower heeft een octaan getal van 100 dus kun je hoger comprimeren (hogere druk in de cilinder kop) maar waar het om gaat voor dat jij euro 95 laat detoneren heb je al een gruwelijke hoge druk op je puch blokje maar anders zou ik euro 98 tanken en 1:30 /1:50 mengen zit je altijd goed dus vergeet shel pura/v power en die rommel want dat heb je niet nodig en dat werk bij een auto toch alleen bij auto's met een hoge druk in de cilinder kop
het moraal van dit verhaal shel v power sucks en je moet als je euro 95 laat detoneren gewoon euro 98 zelf mengen
ik heb mun zegje gedaan houdoe
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Ik ga het eens proberen met 98! en zelf mixen.
Eerst met castrol tts en daarna een beetje loodvervanger er door gooien,
Met nitromaan kan ik het ook oplossen maar hij wordt nu al te warm.
en dat moet je super goed mengen!
dus ik ga eens 98 doen, want ik heb echt veel compressie.
Het ligt volgens mij ook aan het weer, want als het warm is rijdt ie veel beter! luchtdruk?
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

d8 juist als hij kouwer was dat hij beter zou rijden(koude lucht)
op het scooterforum was er ook een die er alles aan deed om er ''kouwe''lucht in te krijgen.

maar het verschil is ''heel'' klein :wink:

edit: het verschil was te merken in de ochtend(koud) op de testbank en smiddags in de snikhete zon.../edit
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

bij modelbouw auto's op brandstof is dit goed te merken!
het verschil in druk, zorgt voor een ander mengsel.
maar ik snap er dus niets van mischien was ik weer es kippig. maar nu rijdt ie weer perfect en ik ga niet hopen op slechter weer!!!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Plaats reactie