draadeind
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
draadeind
Je cilinder kun je niet schuiven, er zit tenslotte een kraag aan die in je carter verdwijnt.
Deze kraag zorgt voor de juiste passing, en niet de draadeinden.
Bij een cilinderkop kan ik dit nog begrijpen in verband met de passing.
Stel je eens voor dat je cilinderwand nu gaat uitzetten terwijl je je draadeind strak hebt opgevuld.
Je aluminium cilinder kan geen kant op, terwijl je zuiger wel uitzet.
Het is nu logisch dat je zuiger meer wrijving krijgt, en dus zijn pk's gaat verliesen.
De cilinder en de zuiger horen bij elkaar, ze zijn elk berekend op uitzetting en op elkaar.
Vandaar ook dat waterkoeling op een cilinder bij hoge temperaturen meer pk's ovehouden omdat dit koeler blijft met minder wrijving dus.
Deze kraag zorgt voor de juiste passing, en niet de draadeinden.
Bij een cilinderkop kan ik dit nog begrijpen in verband met de passing.
Stel je eens voor dat je cilinderwand nu gaat uitzetten terwijl je je draadeind strak hebt opgevuld.
Je aluminium cilinder kan geen kant op, terwijl je zuiger wel uitzet.
Het is nu logisch dat je zuiger meer wrijving krijgt, en dus zijn pk's gaat verliesen.
De cilinder en de zuiger horen bij elkaar, ze zijn elk berekend op uitzetting en op elkaar.
Vandaar ook dat waterkoeling op een cilinder bij hoge temperaturen meer pk's ovehouden omdat dit koeler blijft met minder wrijving dus.
idd dat bedoel ik ook op en neer kan nie nie dat weet ik ook maar kan wel links en rechts om "draaien" zo dat de plaats van de spoelers verandert
dan zou je mischien een busje moete maken die je vast lijmt op je draat eind (zo maar een half cmtje of zo) zo dat ie toch op zijn plaats blijft zitten maar op de plekken waar het het warmst word toch uit kan zetten.
dan zou je mischien een busje moete maken die je vast lijmt op je draat eind (zo maar een half cmtje of zo) zo dat ie toch op zijn plaats blijft zitten maar op de plekken waar het het warmst word toch uit kan zetten.
Die dingen bestaan, ik weet alleen niet of ze ook vuur een puch verkrijgbaar zijn.
Het zijn gewoon centreerbusjes die half in het carter zitten en half de cilinder in gaan.
Als je ze voor een ander type bromfiets kunt krijgen zul je je dus een kleine uitsparing in je carter en in je cilinder moeten frezen en dan die busjes ertussen, dan verschuift ie nooit meer.
Jopie
Het zijn gewoon centreerbusjes die half in het carter zitten en half de cilinder in gaan.
Als je ze voor een ander type bromfiets kunt krijgen zul je je dus een kleine uitsparing in je carter en in je cilinder moeten frezen en dan die busjes ertussen, dan verschuift ie nooit meer.
Jopie