Een aantal foto's van het afstellen van een koppeling, foto's zijn gemaakt tijdens het draaien van de koppeling het lijkt of de koppeling stilstaat maar draait toch rond de 6000 rpm, dit komt doordat er gebruik gemaakt wordt van een lamp die bij elke omwenteling van de koppeling een licht flits geeft en daar door lijkt het of de koppeling stilstaat.
Hier draait de koppeling je ziet dat de schoentjes naar buiten komen.
Hier is te zien dat de schoentje nog in ruststand zijn.
Hier is te zien dat het schoentje naar buiten gaat en de veer ingedrukt is.
De veer is ingedrukt hier zie je gelijk het probleem als de veer te strak wordt aan gedraait de schoen kan dan niet ver genoeg naar buiten met als gevolg veel slippen van de koppeling.
Hier is te zien dat de schoen uit is ruimte tussen schoen en rust stelboutje.
Elk schoentje is voorzien van een nummer aan de hand daarvan kunnen we zien welke schoen er te laat of te vroeg naar buiten komt bij een bepaald toerental.
De ervaring leerd dat er nogal veel verschil in kan zitten, dus eingelijk is het opmeten van de diepte of het tellen van het aantal slagen van de stelschroefjes niet de goede manier.
Maar ja niet iedereen heeft een testbankje tot zijn beschikking, dan kan je ook een beetje op het gevoel afgaan en dat werkt ook meestal aardig.
Maar om een optimale afstelling te verkrijgen is dit een mooi hulp middel.
Gr Hank....
Gr HK Racing.
NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!