Afstellen van Binnen rotor ontsteking
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- rkpdude
- forum gebruiker
- Berichten: 962
- Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Nou het is eigenlijk best wel simpel. Je zet je zuiger 2mm voor bdp. Nu zet je met een markeer stift ofzo een streep ergens op je rotor en stator/grondplaat. Nu sluit je de stroboslamp aan en laat met een boormachine je krukas draaien. Het makkelijkste gaat dit met de bougie eruit. Met de stroboslamp kun je nu zien wanneer de onsteking vonkt. Verdraai je grondplaat (of de rotor als er geen spiebaan inzit) nu zodanig dat je streepjes weer tegenoverelkaar staan. Bougie er weer in en starten maar...............................
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
- rkpdude
- forum gebruiker
- Berichten: 962
- Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Bassie M schreef:okee kan ik wel proberen ja maar moet ik wel nog een stroboscoop lamp zien te regelen
Nu is andijk niet zo ver van zwaag vandaan
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Deze kun je bij een automaterialen zaak kopen.
Ze zijn er van verschillende merken. Wij hebben er eentje van Hella en eentje van MSD, deze laatste heeft een vervroegings mogelijkheid.
Je moet wel een accu of voeding gebruiken om de ontsteking van je mini af te stellen, want deze flits-lampen werken op 12 Volt.
Ze zijn er van verschillende merken. Wij hebben er eentje van Hella en eentje van MSD, deze laatste heeft een vervroegings mogelijkheid.
Je moet wel een accu of voeding gebruiken om de ontsteking van je mini af te stellen, want deze flits-lampen werken op 12 Volt.
-
- forum gebruiker
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 01 jan 2004, 01:40
- Locatie: Twello
- Contacteer:
Oke Ik heb onderhand twee stroboscoop lampen kunnen regelen. Ik woon nammelijk naast een auto garage. Maar ze weten alleen niet precies Hoe de lamp aan te sluiten is? HIj moet op een 12 volt accu en dan heb je nog een draad en die moet op de bougie! Kan iemand mij vertellen of dit goed is of zijn er andere manieren?
Er moet een voor ontstekking zijn van 2mm bdp.
Maar hoe kan ik dan de rotor in de goede stand zetten? hij zit niet met een spie dus ik kan hem zo draaien.
Je moet een streep op de rotor en op je blok zetten toch ?? EN als die boven elkaar staan en hij flikkert is het goed!! Maar dit volg ik niet helemaal
kan iemand mij dit logisch uitleggen ??
bedankt
Er moet een voor ontstekking zijn van 2mm bdp.
Maar hoe kan ik dan de rotor in de goede stand zetten? hij zit niet met een spie dus ik kan hem zo draaien.
Je moet een streep op de rotor en op je blok zetten toch ?? EN als die boven elkaar staan en hij flikkert is het goed!! Maar dit volg ik niet helemaal
kan iemand mij dit logisch uitleggen ??
bedankt
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Bassie M schreef:Oke Ik heb onderhand twee stroboscoop lampen kunnen regelen. Ik woon nammelijk naast een auto garage. Maar ze weten alleen niet precies Hoe de lamp aan te sluiten is? HIj moet op een 12 volt accu en dan heb je nog een draad en die moet op de bougie! Kan iemand mij vertellen of dit goed is of zijn er andere manieren?
Er moet een voor ontstekking zijn van 2mm bdp.
Maar hoe kan ik dan de rotor in de goede stand zetten? hij zit niet met een spie dus ik kan hem zo draaien.
Je moet een streep op de rotor en op je blok zetten toch ?? EN als die boven elkaar staan en hij flikkert is het goed!! Maar dit volg ik niet helemaal
kan iemand mij dit logisch uitleggen ??
bedankt
yo
'k zat 't proberen!!
je begint met het goed zetten van je zuiger in je cilinder!!
2mm voor bdp betekent: de zuiger moet 2mm voor het bovenste dode punt staan in de cilinder, (m.a.w. bijna bovenin)
dit doe je door een schuifmaat met de achterkant , dat dunne deel in je bougie-gat te steken!
als je dan aan je vliegwiel draait (altijd rechtsom) zie je de verplaatsing van de zuiger op de schaalverdeling
zodra je in het bovenste dode punt bent, draai je je zuiger 2mm terug!!(linksom)
nu staat je zuiger op het goede punt!
nu zet je een streep, ergens willekeurig op je carter, naast je rotor, deze streep zet je ook op je rotor, maar dan wel zo dat deze twee strepen 1 lijn vormen!
nu sluit je de stroboscooplamp aan!!
spanning erop, en de klem voor de bougie doe je om de bougie kabel,
let op!! op de klem staat een pijl, je moet de klem plaatsen zodat de pijl richting bougie wijst!!
bougie plaatsen in de dop, en ergens op het carter leggen zodat de bougie zichtbaar vonkt zodra je aan het vliegwiel draait!
de bougie moet vonken!!, als de bougie niet vonkt heb je ook geen flits!!
nu kun je het beste je blokkie laten draaien op een toerental rond de
800/1000 toeren (dat gaat gemakkelijk met een boormachine en een dop 14!
dop 14 plaats je makkelijk in een boormachine met een bout M8, maar dat ken je vast wel!
als je nu de ontsteking laat draaien en je richt de lamp op de rotor, dan zul je zien dat de 2 strepen (hoogstwaarschijnlijk) niet in 1 lijn zijn te zien!
je weet nu wat het verschil in in "waar je rotor moet staan"
en "waar de rotor nu staat"
boormachine aan de kant!...
voor het gemak de rotor weer op de plek zetten zodat je weet dat de zuiger op 't goeie punt staat!
nu moet je voorzichtig de rotor losmaken van de krukas, voorzichtig omdat je niet wilt dat je zuiger zich verplaatst!
rotor verdraaien over de as, zover als je (ongeveer) hebt gezien tijdens het werken met de stroboskooplamp!!
en weer goed vastzetten!
nu de streep die op je carter staat, doortrekken op de rotor, en de streep die je in eerste instantie op je rotor hebt gezet uitwissen (om verwarring te voorkomen)
nu kun je weer gaan meten m.b.v. de stroboskoop-lamp!!
deze volgorde net zolang volhouden totdat de beide strepen in 1 lijn staan als je ernaar kijkt met je stroboscooplamp
controleer wel na elke keer dat je je rotor weer hebt vast gezet, of je zuiger nog in de goeie positie staat.....2mm voor bdp
't is tegelijk een lesje begrijpend lezen...maar ja!
heel veel succes
Wim
- Sleutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1121
- Lid geworden op: di 07 sep 2004, 20:00
- Locatie: Maurik
- Contacteer:
Binnen rotor
Hallo ik zal proberen het zo simpel mogelijk uit te leggen .Bassie M schreef:Oke Ik heb onderhand twee stroboscoop lampen kunnen regelen. Ik woon nammelijk naast een auto garage. Maar ze weten alleen niet precies Hoe de lamp aan te sluiten is? HIj moet op een 12 volt accu en dan heb je nog een draad en die moet op de bougie! Kan iemand mij vertellen of dit goed is of zijn er andere manieren?
Er moet een voor ontstekking zijn van 2mm bdp.
Maar hoe kan ik dan de rotor in de goede stand zetten? hij zit niet met een spie dus ik kan hem zo draaien.
Je moet een streep op de rotor en op je blok zetten toch ?? EN als die boven elkaar staan en hij flikkert is het goed!! Maar dit volg ik niet helemaal
kan iemand mij dit logisch uitleggen ??
bedankt
je begint met een merkteken (willekeurig) op de rotor te zetten met stift bijvoorbeeld.Als je dat gedaan hebt sluit je de kabels aan van de scoop lamp waarschijnlijk zit er een rode een zwarte en een aparte schuif klem met pijl aan je lamp.Je pakt een 12vots accu van bijv. een auto en sluit de rode klem aan op de plus de zwarte op de min, de schuif klem sluit je aan op de bougie kabel met de pijl richting de bougie.Wanneer je de motor niet kan laten lopen kun je het beste de bougie uit de cilinder laten, maar wel in de bougiedop en massa laten maken met het blok wanneer je dit niet doet zal de lamp waarschijnlijk niet funktioneren(bij mij niet iig).
Dit allemaal gedaan dan kun je de motor rond gaan draaien met een boormachine ondertussen hou je de lamp gerich op de rotor nu zie je waar het merkteken stil staat,nu pak je weer de stift en zet een merkteken op het carter evenwijdig aan die van de rotor.Nu weet je waar het ontstekings tijdstip ligt.Als je nu zorgt dat de zuiger 2mm voor het boveste dode punt (B.D.P.) stil staat (dit kun je meten met bijv de achterkant van een schuifmaat)en je zorgt dat het merkteken op de rotor evenwijdig wordt gezet met die van het carter, is je ontsteking afgesteld op 2mm voorontsteking.
Ik hoop dat dit een beetje te volgen is.Succes iig.
Sorry ik heb de reactie van Wim over het hoofd gezien
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
#72
#72
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Re: Binnen rotor
Sleutel schreef:Sorry ik heb de reactie van Wim over het hoofd gezien
nou ik heb samen met mijn buurman van de garage geprobeert. Het leek heel simpel maar de stroboscoop gaf helemaal geen reactie!!
Terwijl hij het op een auto gewoon doet!
Ik heb naar hz gebeld en die zeggen ook dat hij het gewoon moet doen!
Het enige wat hun zeiden is dat de lamp mischien is inteschakkelen op 2 en 4 takt. Maar dat is hij niet
Ik zou bijna zeggen dat me ontsteking kapot is , wat mij sterk lijkt.
Heeft iemand nu nog suggesties??
Terwijl hij het op een auto gewoon doet!
Ik heb naar hz gebeld en die zeggen ook dat hij het gewoon moet doen!
Het enige wat hun zeiden is dat de lamp mischien is inteschakkelen op 2 en 4 takt. Maar dat is hij niet
Ik zou bijna zeggen dat me ontsteking kapot is , wat mij sterk lijkt.
Heeft iemand nu nog suggesties??