Powervalve

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Gast

Bericht door Gast »

stefano schreef:Als hij op de gashandle bediend word,heeft het ook weinig nut. Kun je nog niet volgas optrekken,omdat anders de powervalve opengaat.
Dat bedoel ik
stefano schreef:De 1e yamaha crosser die een powervalve had,heeft een heus meganiek van stangetjes lopen.
Stefan
De meeste crossers gebruiken nog steeds zo'n zelfde systeem, werkt perfect maar wel op tijd schoonmaken en van kool ontdoen 8)
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Kijk bijv naar de modelbouw. die hebben precies het zelfde systeem! maar dan heel simpel, omdat die blokjes zo klein zijn en behoorlijk getuned, krijgen ze als ze er nix op hadden verzonnen een dikke blowdown in het op toeren komen.

Wat ze hier op hebben gevonden is: een langwerpigge uitlaat, voor een hoge snelheid en veel toeren, en ongeveer in het midden een (conus)
Dit zorg ervoor dat waneer hij op toeren komt(wegtrekt) het net is alsof er een powervalve opzit, en hij dus zonder blowdown optrekt. En doordat hij een lange uitlaat heeft maakt hij ook nog veel toeren op het eind, en een hoge snelheid. Ik zou zeggen bouwdus zelf een uitlaat met precies zon systeem erin. dat werkt geheid vooral bij zwaar getunede cilindertjes. Het resultaat dus: Een hoge trekkracht zonder blowdown, en een hele hoge top. je zou dus ook bijv een hele lange uitlaat als een yasuni c20 kunnen gebruiken en je maakt er zelf een conus in. Je hebt nu zelfs modelbouw uitlaatjes waar ze de interne conus zelfs van kunnen verstellen, voor optimaal vermogen afhankelijk van circuit.
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
stefano

Bericht door stefano »

Heb je er een tekeningetje van??

Want als ik jou goed begrijp heb je een uitlaat met een dubbele conus??

Stefan
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Ik zal even een paar tekeningen zoeken.
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
stefano

Bericht door stefano »

Ja is goed want het is me niet helemaal duidelijk.

Stefan
Gast

Bericht door Gast »

dave schreef: Je hebt nu zelfs modelbouw uitlaatjes waar ze de interne conus zelfs van kunnen verstellen, voor optimaal vermogen afhankelijk van circuit.
Klopt helemaal, er zijn zelfs ook uitlaatjes met gewoon 1 losse conus aan het einde welke in de lengte richting kan schuiven. Ga je meer toeren maken en dus meer uitlaatgas druk krijgt zal de conus d.m.v. een veer naar achter gaan en wordt de uitlaat dus "langer". Maar toch de meerderheid gebruikt de normale (zoals hierboven) benoemde uitlaatjes en hebben gewoon een aantal verschillende om ze aan het circuit aan te passen.
Xander

Bericht door Xander »

euhh, langere pijp betekend laag eindtoerental.
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Afbeelding
dit is dus een modelbouw uitlaatje, en ongeveer in het midden van de uitlaat zit dus als het ware een schotje ind e vorm van een eindconus van een uitlaat.
[/img]
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gast

Bericht door Gast »

Xander schreef:euhh, langere pijp betekend laag eindtoerental.
eeuuhh (krabt achter oor)......... ik had er zelf eigenlijk nog niet zover over nagedacht ik heb alleen het verhaal van de modelbouwer gelooft :oops: Ik zal hem er nog eens over vragen als ik hem weer zie :?

edit:
Ik heb een plaatje gevonden van zo'n instelbaar uitlaatje: klik hier

@Xander:
Ze schrijven ook "Position it more to the front of the pipe, and you will have more bottom end torque. Position it more to the rear, and you have more top end power" Ik weet het ook niet meer :roll:

@Dave:
Volgens mij is dat midden schot waar jij het over hebt gewoon de eindconus en wordt het tweede deel in principe gebruikt als einddemper omdat deze systemen geen losse demper hebben.
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Nope dat is allemaal fout hier een paar voorbeelden van (rc auto's) omdat vliegtuigen bijv, dit niet nodig hebben deze start je namelijk en ze draaien meteen al op vol vermogen, ze hebben dus een lange uitlaat nodig voor een hoge top. hier de voorbeelden van rc auto's:
Afbeelding
je ziet hier duidelijk het eerste deel dat voor een hoog koppel zorgt, en het tweede langere deel voor de topsnelheid (rechtse uitlaat)

Afbeelding
Deze ribbed pipe is ook erg in sinds kort, deze zorgt voor een hoog koppel en een hoge top, door de: ribbels, (daarom de naam ribbed pipe)
ik kan je nog veel meer informatie hier over geven, ik doe namelijk zelf ook aan modelbouw. trouwens deze uitlaatjes zijn nooit gedempt! dit zorgt aleen maar voor vermogensverlies! Gr
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Modelvliegtuigen draaien niet bij de start op vol vermogen hoor!
Die kun je ook nog regelen.

K heb zelf ook behoorlijk in modelbouw gedaan, nog steeds beetje.

Maar er is idd verschil in die uitlaatje's standaart en resonantie pijpje's
Voor de meeste autootje's kun je sneller uitlaatje's kopen (resonantie)
Als je echt snel wilt kun je ze zelfmaken of kopen dat zijn resonantie pijpje's met expansie.

Nog mooier is idd een resonatie pijp met verstelbare expansie!
Die ribbed pipe is echt niks!
Das een gewone standaart pijp (zonder expansie + resonatie)
(ik heb zelf een hpi mt2) daar zit standaart zo'n pijp op.
Nu zit er een hpi resonatie pijpje op.

Zo'n special tuned pipe die lange van jouw foto! das wel leuk maar dat is geen gezicht op zo'n klein autotje!

http://yes2mms.nl/getdatapubbig.php?id=403265895

http://yes2mms.nl/getdatapubbig.php?id=403581095
Gast

Bericht door Gast »

dave schreef: .......ik doe namelijk zelf ook aan modelbouw. trouwens deze uitlaatjes zijn nooit gedempt! dit zorgt aleen maar voor vermogensverlies! Gr
Ok dan, maar dit twee kamer principe zorgt wel voor enige demping, want zonder uitlaat ga je echt lopen voor zon ding!

Ik doe zelf ook aan modelbouw, ik ben in Rucphen bij de club. Maar ik heb me nog nooit echt geïntresseerd in de nitro auto's/uitlaten. Zo'n nitro is teveel werk met afstellen voor zo'n luie rijder als ik. Ik heb gewoon een racetruck met dikke 23cc 2-takt met elec. onsteking (bij jullie wel bekend waarschijnlijk) Dat is 1x goed afstellen en je hoeft er de rest van het jaar niets aan te doen :roll:

Maar back-on-topic - Powervalve.........
Xander

Bericht door Xander »

Dat is 1x goed afstellen en je hoeft er de rest van het jaar niets aan te doen
hehe das never niet zo hoor, luchtdruk, luchtvochtigheid, temperatuur spelen allemaal mee.
je werkt met een carb die een laag en hoogtoeren stelschroef heeft.
die is iets gevoeliger, mede dankzij het een valstroom carb is.

Op de club(www.xtremercboats.com op het forum) vaart men de 230/231/260/261Pum's ook, met dik over de 100.
en het is tog echt elke keer afstellen hoor :wink:

@ dave...
dezefoto.. http://www.rc-boats-guide.com/images/mufflers.jpg

2e pijp
hoe kom je erbij dat de 1e conus voor koppel zorgt en de 2e voor hoge snelheid :?:

LANGE PIJP=VEEL RPM EN POWERBAND KOMT BIJ HOOG RPM PAS OP.
KORTE PIJP=MINDER RPM EN VEEL KOPPEL, POWERBAND KOMT OP BIJ LAAG RPM.
hele simpele vuistregel.


je hebt uitlaten waarvan je de expans kan verstellen tijdens het vliegen/rijden/varen.

langer kun je gebruiken bij het uitkomen van een bocht, korter om hoger op speed te komen.(theoretisch gezien)
de mensen die zo'n pijp hebben, zijn meestal degene die expirimenteren voor een combinatie van net genoeg koppel en tog een redelijke speed.

is btw een soortgelijk idee van een powervalve.
daarmee kun je de uitlaatpoort verhogen en verlagen= dus koppel vormen en meer toeren op top..
Gast

Bericht door Gast »

Xander schreef: hehe das never niet zo hoor, luchtdruk, luchtvochtigheid, temperatuur spelen allemaal mee.
je werkt met een carb die een laag en hoogtoeren stelschroef heeft.
die is iets gevoeliger, mede dankzij het een valstroom carb is.
Klopt ook wel maar ik zei toch dat ik een luie rijder was :wink: Een Nitro die MOET je echt iedere keer weer goed afstellen omdat hij anders vaak voor geen meter loopt de G230 waar wij mee rijden is dit geen noodzaak. Kijk de echte wedstrijd rijders staan elke keer te schroeven voor een optimale/perfecte afstelling (met digi toerenteller e.d.), maar "wij" hobby rijders is het zelden nodig omdat ze toch behoorlijk wat kunnen hebben aan omgevings schommelingen.
De mijne heeft eigenlijk de hele zomer hetzelfde afgesteld gestaan en alleen in het voorjaar en najaar moet er aan geschroeft worden om hem lekker te laten lopen. 8)
Plaats reactie