##KOPPELING CHINESE MINIBIKE'S NU EIGEN HK KOPPELING ##

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

##KOPPELING CHINESE MINIBIKE'S NU EIGEN HK KOPPELING ##

Bericht door *HANK* »

hallo allemaal


Hank Kok


Wij hebben de problemen met de koppelingen van Chinese minibike's eens goed bekeken, en waren van mening dat die wel voor verbetering in aanmerking kwam.

Er zijn namelijk een aantal dingen die niet kloppen:

* Frictie materiaal is van een niet al te beste kwaliteit
* De veertjes zijn binnen korte tijd hun veerspanning kwijt.
* De schoentjes te licht zijn.
* De koppelings kom te weinig koeling krijgt.
* Er over het algemeen met een te grote vertanding op indoor banen gereden wordt.
* En er afstellings problemen zijn.
* En er bikes tussen zitten die niet het vermogen hebben om tijdens het wegrijden of bocht uitkomen de koppeling door de slip heen te trekken.

Wij zijn hier eens over na gaan denken, en bekeken wat voor oplossingen er binnen onze mogelijkheden lagen, en we hebben een aantal oplossingen gevonden en uitgetest.


AfbeeldingAfbeelding

Schoentjes Een ander frictie materiaal van een betere kwaliteit, we hebben vooralsnog twee typen materiaal: A en B.
Type A normaal frictie materiaal goede grip, goede slijtvastheid bij een goed afgestelde koppeling minder temperatuur bestendig.
Type B hoogwaardig frictie materiaal speciaal ontwikkeld voor slip koppelingen, goede grip temperatuur bestendig, beste resultaat bij een kom temperatuur van 80 Gr, zal alleen bij hoge temperaturen niet verbranden
Aanpassen schoengewicht
Uit testen met de koppelingen is gebleken dat het gewicht van de schoentjes sterk van invloed is op de werking van de koppeling.
Het toevoegen van gewicht aan het schoentje is niet zo gemakkelijk, vanwege de beperkte ruimte, vandaar de ontwikkeling van gewichts plaatjes, deze kunnen op de bestaande schoentjes gemonteerd worden.

Afbeelding Afbeelding
Hier een setje gewichts plaatjes met bevestigings boutjes ------------ er zijn drie gewichten te verstaan: wit 1 mm dik 2 Gram -- rood 1,5 mm dik 3 Gram -- blauw 2 mm dik 4 Gram.

AfbeeldingAfbeelding
In het schoentje wordt een gaatje van 3 mm geboord, en het plaatje wordt vastgezet met een boutje, tevens is het mogelijk om met een combinatie van plaatjes te werken om het juiste gewicht te verkrijgen, ook kan aan het einde van het plaatje nog een boutje gemonteerd worden om exta gewicht aan te brengen.

Afbeelding
Dit is een koppeling voorzien van extra gewicht.
De nieuwe koppelingen zal standaard worden uitgerust met een setje gewichtjes.

Daarnaast is er ook een gewichts setje bestaande uit 3 stuks plaatje wit, 3 stuks plaatje rood, 3 stuks plaatje blauw en bevestigings boutjes, met dit totaalsetje kun je je koppeling echt naar eigen wensen afstellen.


Afbeelding
Schoentjes met (normaal) frictie meteriaal.
Afbeelding
Schoentjes met hoogwaardig frictie materiaal en gewichts plaatje.

Veren We hebben zelf veren laten ontwikkelen van een betere kwaliteit materiaal en gaan dus langer mee, (niet eeuwig)

Afbeelding
Links een nieuwe veer. Rechts een veer waar de veerkracht uit is.

Koppelings kom Deze is aan te passen waardoor er meer lucht op de koppelings kom kan komen, en er dus een beter koeling verkregen wordt, ook zal bij de bikes met een kuip er een soort lucht haper op moeten komen om wat rijwind naar het koppelings huis te krijgen.

Afbeelding
Aangepast koppelings huis.

Tandwielen Standaard wordt er gereden met een tandwiel verhouding van 6 voor en 68 achter, wij adviseren om dit te veranderen naar 6 voor en 74 achter.

Het is de bedoeling dat wij deze koppelingen zoals hierboven vermeld gaan aanpassen.

Wie geïnteresseerd is kan een mailtje naar ons sturen, krijgt u van ons een mail terug met uitgebeide info over dit alles.


In rijden van de koppeling.

Hier nog wat tips voor het inrijden van een nieuwe koppeling:


Kontroleer ten eerste je koppelings kom op oneffenheden en braamen, is de kom niet spiegel glad, dan moet je deze opschuren met schuurpapier korrel 400 of hoger, als de kom dan mooi glad is doe je het nog een keer maar dan met een beetje olie erbij, hierdoor wordt hij echt spiegelglad.
LET WEL als je olie gebruikt hebt dat je de kom weer goed ontvet met remreiniger of tinner ER MAG GEEN OLIE ACHTERBLIJVEN

Zet de koppeling op het toerental waar hij ongeveer op moet staan, dus zeker niet te laag dit geeft alleen maar extra slip dus te veel warmte.

Ga zeker geen 10 proefstarts achter elkaar maken wat dan rook je dus de koppeling zo op.

Laat de koppeling eerst een paar keer warm worden (rond de 80 Gr) (dus niet bloed heet) en laat hem weer rustig afkoelen, doe dit door je bike met het voorwiel tegen de muur te zetten en een beetje gas geven zodat de koppeling gaat slippen.

Als je dit een aantal keer gedaan hebt, ga je rustig rijden met je minibike.
Je trekt een keer op uit stilstand (eventueel een beetje bijsteppen) en dan rustig rijden gas geven tot de koppeling vastzit en zo een poosje rijden en dan weer gas los en weer rustig optrekken (de bike wel laten rollen dus niet stil gaan staan).
Dit moet je een 15 min doen, en in de gaten houden dat de koppeling niet te warm wordt.

De schoentjes moeten de kans krijgen om zich te vormen naar de kom.

Ga bij Carbon of Keflar schoentjes niet aan de voering schuren, hier worden ze namelijk ruw van en je onderbreekt de structuur van het voerings materiaal, tevens is het een beetje zonde van de voering je hebt het tenslotte allemaal betaald.
De voering moet zelf de vorm aannemen en uiteindelijk wordt de oppervlakte glad, en dan is het schoentje goed ( het wil nog niet zeggen dat hij overal aangrijpt maar dat komt vanzelf).

Als er uiteindelijk gladde kanten aan de schoentjes komen ga je de koppeling op het juiste aangrijp toerental zetten.

Dan kun je er langzaam aan mee gaan rijden zoals het moet.

Blijf ten alle tijden opletten dat je koppeling niet te warm wordt, denk je dat je wat ruikt van uit je koppeling stoppen en af laten koelen.

Kies de juiste tandwiel verhouding, dit hangt af van de baan en je eigen gewicht (dus ga niet voor alleen maar topsnelheid)

Kontroleer regelmatig je koppeling op slijtage en let er op dat hij niet in aangrijp toerental verandert, gebeurdt dit wel moet je je koppeling nastellen.

Zorg er voor dat er tussen het schoentje en de kom in ruststand niet te veel ruimte komt door slijtage, namelijk dan wordt de veer extra zwaar belast. deze ruimte mag liggen tussen de min 0,6 en max 1,2 mm
Is dit wel zo, dan het schoentje omhoogzetten of een kleinere kom diameter gebruiken.

Tevens licht het ook aan de bike of deze van onderuit goed trekt, namelijk hoe hoger het aangrijp toerental hoe meer warmte ontwikkeling, hoe groter de slijtage.
Maar staat de koppeling te laag dan kan de bike niet oplopen in toerental en blijft de koppeling slippen, en ook dan te veel warmte ontwikkeling.


Oke dit was het wel zo'n beetje dacht ik, als je dit allemaal in acht neemt dan moet het goed komen.

Groeten Hank Kok.

hankkok@hetnet.nl
Laatst gewijzigd door *HANK* op wo 11 apr 2007, 21:54, 6 keer totaal gewijzigd.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Is het misschien mogelijk om een kleine prijslijst hier neer te zetten, met bijvoorbeeld:

Schoentjes bekleden A: €....

schoentjes bekleden B: €....

Komplete koppeling(dus koelings gaten), met A: €....

Komplete koppeling(dus koelings gaten), met B: €.....

En puch koppeling ook weer andere prijzen waarschijnlijk?

Groeten Niels, die dit een erg mooi/goed idee vind.
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo
Voor prijzen stuur een mailtje naar ons.

We willen alleen maar melden dat er een oplossing is voor de koppelings problemen.

Gr Hank.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
daans
forum gebruiker
Berichten: 1975
Lid geworden op: ma 25 nov 2002, 23:24
Contacteer:

Bericht door daans »

Precies en anders hoort het in de 'te koop' sectie thuis he...

@HANK, bedankt voor de toelichting, goede plaatjes ook. Als de koppelingen van onze Tai Chi versleten is geef ik wel een gil :)

Daniel
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Gewichts plaatjes voor cihnese koppelingen

Bericht door *HANK* »

Hallo allemaal.

We hebben de laatste tijd niet stil gezeten wat betreft de koppelingen.
Na uitgebreide tests is gebleken dat de schoentjes aan de lichte kant zijn, oftewel bij toevoeging van gewicht aan het schoentje neemt de grip van de koppeling aanmerkelijk toe.
Daar om hebben we besloten om daar dan ook maar wat voor te maken.
Het zijn plaatjes geworden die in het bestaande schoentje gemonteerd kunnen worden.
Voor verdere info kijk aan het begin van deze topic.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door *HANK* op di 31 jan 2006, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

test koppeling

Bericht door *HANK* »

Test koppeling.

Vandaag zelf met de aangepaste koppeling (met verzwaarde schoentjes) in de waterkoeler gereden.
De koppeling werkt perfect heel veel grip, en nagenoeg geen slip.
Hier wordt ons vermoeden bevestigt dat de schoentjes aan de lichtekant zijn, ik heb namelijk met een toevoeging van 5 gram per schoentje gereden.
Omdat de koppeling minder slip heeft is de temperatuur ook goed in de hand te houden.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
stefano

Re: test koppeling

Bericht door stefano »

*HANK* schreef:Test koppeling.

Vandaag zelf met de aangepaste koppeling (met verzwaarde schoentjes) in de waterkoeler gereden.
De koppeling werkt perfect heel veel grip, en nagenoeg geen slip.
Hier wordt ons vermoeden bevestigt dat de schoentjes aan de lichtekant zijn, ik heb namelijk met een toevoeging van 5 gram per schoentje gereden.
Omdat de koppeling minder slip heeft is de temperatuur ook goed in de hand te houden.

Maar als je geen slip hebt kom je toch ook niet weg???

Het zelfde id als een getting zaag,loopt wel stationair,maar als je gas geeft is de koppeling gelijk aangegrepen.

Of zie ik het verkeerd(denk het wel.)

Stefan
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: test koppeling

Bericht door rossi-nr.1 »

stefano schreef:
*HANK* schreef:Test koppeling.

Vandaag zelf met de aangepaste koppeling (met verzwaarde schoentjes) in de waterkoeler gereden.
De koppeling werkt perfect heel veel grip, en nagenoeg geen slip.
Hier wordt ons vermoeden bevestigt dat de schoentjes aan de lichtekant zijn, ik heb namelijk met een toevoeging van 5 gram per schoentje gereden.
Omdat de koppeling minder slip heeft is de temperatuur ook goed in de hand te houden.

Maar als je geen slip hebt kom je toch ook niet weg???

Het zelfde id als een getting zaag,loopt wel stationair,maar als je gas geeft is de koppeling gelijk aangegrepen.

Of zie ik het verkeerd(denk het wel.)

Stefan
je koppeling hoeft toch niet perse te slippen??
hij grijpt gewoon in 1x goed aan....goed materiaal..goeie temperatuur etc...daarom
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

JA jhij moet slippen, maar als hij blijft slippen heb je verlies, daarom als de schoentjes zwaarder maakt heb je meer druk waardoor hij minder lang slipt en heb je minder kracht verlies.

Niels
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

idd...als je logisch nadenkt moet hij wel iets slippen...

anders ''bwam'' grijpt hij aan en rijd je al zoveel km per uur:)
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

De zwarte schoentjes deden het perfect in mijn V-racer!!! super tevrede!!!

eindelijk een goeie koppeling!!! hele opluchting!!!

Hank en Wim bedankt! voor alle research en geinvesteerde tijd!..

Hank ik heb je een mailtje gestuurd...

Groeten

Arjan
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo

Nog even over de slip van de koppeling, de koppeling waar ik mee gereden heb heeft natuurlijk wel slip anders kom je niet weg.
Maar het gaat er om over hoeveel toeren heb je slip bv over een toeren berijk van 500 toeren of bv 1000 toeren.
Dit hangt een beetje van het vermogen van de bike af, mijn bike heeft genoeg vermogen om over een kort gebied slip te hebben, maar heb je een bike met minder vermogen dan is wat meer slip beter.
Nu kun je met het toevoegen en weghalen van gewicht aan het schoentje zelf regelen hoeveel slip je hebt op de koppeling.
Dus meer gewicht is minder slip, en minder gewicht is meer slip.
En dit alles hangt ook weer af van het toerental waar de koppeling moet aangrijpen, bij een vrij hoog toerental moet je met minder gewicht doen, maar daardoor krijg je weer meer slip.
Het is dus een samenspel van div factoren, en in veel gevallen proberen wat voor je eigen bike het beste is, maar hoe eerder je bike vermogen heeft des te beter de koppeling gaat werken.

Hopende dat de werking van de koppeling weer wat duidelijker geworden is.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo

Voor de nieuwe mensen onder ons, dit topic weer eens onder de aandacht brengen.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gast

Bericht door Gast »

http://www.v-racer.nl/shop/enter.html dan koppelingen Dat lijkt me percies de zelfde :?: :?: uitleg graag hank......!! :!:

Of miss heb ik wat gemist ? je hebt ze zelf ontworpen ofzo toch
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

HANK levert ze aan V-racer, er staat ook bij dat je je oude moet inleveren.
En Hank bewerkt ze dan.

Niels
Plaats reactie