Cilindertuning voor standaard cilinders
Om wat meer vermogen uit je standaard cilinder kun je hem tunen. Hiermee pas je de 'gaten' in de cilinder aan. Je maakt ze groter en 'verschuift' ze. Het doen 'verschuiven' van de poorten noem je het aanpassen van de cilindertiming.
De maten hieronder zijn een goede lijdraad voor het tunen van je eerste cilindertje:
De uitlaatpoort; 31mm vanaf de rand waar de cilinderkop zit.
De inlaatpoort; niets aan timing doen, alleen groter maken voor een 15mm carburateur, je moet oppervlakte winnen, door de poort breder te maken.
De zuigerlengte aan de inlaatkant moet 49mm zijn (meten vanaf het randje, dus zonder de bolling).
De inlaatpoort maak je aan elke kant 1,5mm breder. Je uitlaatpoort maak je aan elke kant 1 mm breder en wordt 2mm hoger (je vijlt of vreest 2mm richting de cilinderkop weg).
Alles wat rood is moet weg.
Aan de zuiger worden natuurlijk ook wat aanpassingen gedaan. De bovenste zuigerflap (dus waar je benzine in komt) moet worden ingekort, maar dan alleen op de breedte van de inlaat. De flap moet 2 mm worden ingekort. De inhammen in de zuiger moeten groter gemaakt worden:
Voor meer toeren (dus meer snelheid) kun je 1 zuigerveer monteren, voor meer kompressie (dus meer trekkracht) moet je er 2 monteren. Dit geldt tot op zeker hoogte, waarschijnlijk zul je het niet eens merken.

Met deze cilinder, een 15mm carburateur en een snelle uitlaat is de 70 km/h goed te halen, maar dan trekt je puch niet echt hard op. De 70 km/h haal je alleen als je goede en vrij nieuwe onderdelen gebruikt, die goed zijn afgesteld.
deze tekst komt orgineel van
http://www.puchmaxi.nl