simpele ingrepen puchblok

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

](*,) Wat denk je dat er gebeurt als je lagers kapot lopen???? Geen idee? Je zuiger raakt de cilinder kop of erger, je zuigerveren trillen los, Je kunt dan niet alleen nieuwe lagers kopen :P :P :lol:
Jah zo is het.
Bartecus

Bericht door Bartecus »

Het ging toch over simpele ingrepen :shock: .
Krukas opvullen lijkt mij nie zo makkelijk.
Zou graag willen weten hoe dit moet.

Groetjes Bart
Gast

Bericht door Gast »

dat zijn opzich wel simpele ingrepen, maar wat is het voordeel en nadeeel van die dingen?
Gebruikersavatar
steurtje
Moderator
Moderator
Berichten: 2073
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 18:35
Locatie: Kwadendamme
Contacteer:

Bericht door steurtje »

ik vind dat ze in de fabriek beter Race kruk assen moeten gaan maken voor die dingen :wink:
Neluhz

Bericht door Neluhz »

Cilindertuning voor standaard cilinders

Om wat meer vermogen uit je standaard cilinder kun je hem tunen. Hiermee pas je de 'gaten' in de cilinder aan. Je maakt ze groter en 'verschuift' ze. Het doen 'verschuiven' van de poorten noem je het aanpassen van de cilindertiming.

De maten hieronder zijn een goede lijdraad voor het tunen van je eerste cilindertje:
De uitlaatpoort; 31mm vanaf de rand waar de cilinderkop zit.
De inlaatpoort; niets aan timing doen, alleen groter maken voor een 15mm carburateur, je moet oppervlakte winnen, door de poort breder te maken.
De zuigerlengte aan de inlaatkant moet 49mm zijn (meten vanaf het randje, dus zonder de bolling).

De inlaatpoort maak je aan elke kant 1,5mm breder. Je uitlaatpoort maak je aan elke kant 1 mm breder en wordt 2mm hoger (je vijlt of vreest 2mm richting de cilinderkop weg).
Afbeelding




Alles wat rood is moet weg.
Aan de zuiger worden natuurlijk ook wat aanpassingen gedaan. De bovenste zuigerflap (dus waar je benzine in komt) moet worden ingekort, maar dan alleen op de breedte van de inlaat. De flap moet 2 mm worden ingekort. De inhammen in de zuiger moeten groter gemaakt worden:

Voor meer toeren (dus meer snelheid) kun je 1 zuigerveer monteren, voor meer kompressie (dus meer trekkracht) moet je er 2 monteren. Dit geldt tot op zeker hoogte, waarschijnlijk zul je het niet eens merken.
Afbeelding
Met deze cilinder, een 15mm carburateur en een snelle uitlaat is de 70 km/h goed te halen, maar dan trekt je puch niet echt hard op. De 70 km/h haal je alleen als je goede en vrij nieuwe onderdelen gebruikt, die goed zijn afgesteld.

deze tekst komt orgineel van http://www.puchmaxi.nl
stonnyt

Bericht door stonnyt »

kroonwiel - 3 spaken er uit
krukas - opvullen met kurk
kopeling - lichter maken
kopelinsveren - aandraien
vliegwiel - af (laten) draien
inlaatpoort - breder maken
uitlaatpoort - onderkant rondermaken
cabrateur - uitboren (bij een 12mm bing is 15mm 't maximale)
Neluhz

Bericht door Neluhz »

stonnyt schreef:kroonwiel - 3 spaken er uit
krukas - opvullen met kurk
kopeling - lichter maken
kopelinsveren - aandraien
vliegwiel - af (laten) draien
inlaatpoort - breder maken
uitlaatpoort - onderkant rondermaken
cabrateur - uitboren (bij een 12mm bing is 15mm 't maximale)

doe maar niet, gaat er niet beter op lopen...
Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

Neluhz schreef:
stonnyt schreef:kroonwiel - 3 spaken er uit
krukas - opvullen met kurk
kopeling - lichter maken
kopelinsveren - aandraien
vliegwiel - af (laten) draien
inlaatpoort - breder maken
uitlaatpoort - onderkant rondermaken
cabrateur - uitboren (bij een 12mm bing is 15mm 't maximale)

doe maar niet, gaat er niet beter op lopen...
inderdaad, er zijn hier al vele topic's over
Jah zo is het.
stefano

Bericht door stefano »

En wat zie je als onderkant van de uitlaatpoort???


Ik hoop de bovenkant :lol: :lol: :lol:

Stefan
Plaats reactie