zelf racevliegwiel maken

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Gesloten
Thijs van Rooy

zelf racevliegwiel maken

Bericht door Thijs van Rooy »

ik zie op internet een foto van een racevliegwiel.

maar er zitten alleen maar voor twee derde minder koelvinnen op

is het dan niet mogelijk om dit zelf met je ouwe vliegwiel te doen?

is een stuk goedkoper...

alvast bedankt
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

het enige nut van een "Race-Vliegwiel" is.. dat het vliegwiel lichter wordt !

Zodat het rond draaien van de as makkelijker zal verlopen..

Dit zal een iets betere gasreactie opleveren, en bij het dicht draaien van het gas zal de motor eerder op het stationair toerental komen.
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gast

Bericht door Gast »

Ej Untiej,

Ik zat laatste ook te kijken met het zware vliegwiel van een chineesje..
Deze wilde ik dus afgdraaien, dus maar mijn oude school opgebeld, om te vragen of dat ik dit wil iets mocht afdraaien. Dit mocht helaas niet, dus ben ik naar een metaalbedrijf gegaan, waar ze transformatoren maakte. hier ben ik doorgestuurt naar de bedrijfsschool van dit bedrijf, en deze leraar zou de klus wel effe klaren.
het heeft 3 dagen geduurt, en ik hoefte niks te betalen! Van de voorkant van de schoepen is een stuk afgedraait( tot het stuk van je starterskrans) dan de zeikant van het vliegwiel, en de achterkant( pas op, hier zit een magneet in verwerkt, dus niet tever gaan).

Succes,

Remy
( zelf schoepen er tussenuit halen is 1, veel werk, en 2 heel erg risicovol..je vliegweiel is in balans, dus ga je dit weghalen, dan heb je kans dat het vliegwiel niet in balans is, met alle gevolgen vandien..
Gast

Bericht door Gast »

gister gereden, alleen kan moeilijk zeggen hoe groot het verschil was, omdat ik verschillende dingen heb aangepast.

Allereerst de spoelpoorten van de cilinder een flink stuk bewerkt.. deze passen zeer slecht op de spoelpoorten van het carter. Daarna de uitlaatpoort rondgemaakt( gemaakt op de uitlaat).. en de cilinder iets afgewerkt.
Ik heb er ook een vervroegingsspie in gedaan van een scooter( helft goedkoper, alleen je moet wel wat wegslijpen).
Ook dus het vliegweiel afgedraait..

Resultaat van mijn aanpassingen:
Een redelijk stuk harder trekken. rijd zo'n 10km/u sneller, alleen hoop overtoeren op top. De tandwiel verhouding moet nu dus wel weer aangepast worden, wat de kracht van het optrekken wel weer een stuk naar beneden haald..

Succes,
Laatst gewijzigd door Gast op za 03 dec 2005, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Pim87

Bericht door Pim87 »

ik heb het zelf ook gedaan bij mijn minibike, ik heb het bij me oom gedaan die een bedrijf heeft dus de tools waren er, het duurde ff en questie van zeer goed veilen en dremellen, maar het resulaat is niet echt verbluffend hoor (qua prestatie verbetering van je bike) maar het is wel lachu om te doen. bij mij zag het er wel redelijk uit :wink:
Gesloten