uitlaatpoort uitfresen zodat ie pas is op de uitlaat

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Gesloten
Thijs van Rooy

uitlaatpoort uitfresen zodat ie pas is op de uitlaat

Bericht door Thijs van Rooy »

ik heb net in een andere topic gelezen dat er een tune-tip is om de uitlaatpoort uit te fresen zodat de uitlaatgassen een betere airflow hebben door de uitlaat heen naar buiten.

dit schreef diegene :

Cilinder, Een sendai Heeft een vierkantige uitlaatpoort, Alleen de uitlaat zelf is rond en iets groter als de uitlaatpoort. Als de expansie nu een beetje z'n werk doet en het goedje terug in de cilinder wil blazen (ja daar krijg je dus die extra kracht van ) Dan botst dat tegen dat opstaande randje van de cilinder, Krijg je wervelingen en dat houd alles een beetje op. Dit is dus een hele mooie gelegenhijd om dat ff uit te freesen. Zorg dat je wel alles precies op elkaar laat aansluiten, Een grotere uitlaatpoort dan de uitlaat is ook niet goed. Als dit op elkaar aansluit trektie meteen bovenin wat harder.

ik heb tegen een vriend gezegd dat ik dit zou waarschijnlijk ga uitvoeren om zo dus meer power te hebben.

maar volgens hem kan je dat beter niet doen omdat hij dan minder tegendruk geeft omdat het een 2-takt motor is. ''je moet juist zoveel mogelijk tegendruk zien te creeren''.

wat denken jullie hiervan? ik zou het echt niet weten. er valt voor beiden wat te zeggen.

alvast bedankt
Carlos Keutel
forum gebruiker

Re: uitlaatpoort uitfresen zodat ie pas is op de uitlaat

Bericht door Carlos Keutel »

Thijs van Rooy schreef:ik heb net in een andere topic gelezen dat er een tune-tip is om de uitlaatpoort uit te fresen zodat de uitlaatgassen een betere airflow hebben door de uitlaat heen naar buiten.

dit schreef diegene :

Cilinder, Een sendai Heeft een vierkantige uitlaatpoort, Alleen de uitlaat zelf is rond en iets groter als de uitlaatpoort. Als de expansie nu een beetje z'n werk doet en het goedje terug in de cilinder wil blazen (ja daar krijg je dus die extra kracht van ) Dan botst dat tegen dat opstaande randje van de cilinder, Krijg je wervelingen en dat houd alles een beetje op. Dit is dus een hele mooie gelegenhijd om dat ff uit te freesen. Zorg dat je wel alles precies op elkaar laat aansluiten, Een grotere uitlaatpoort dan de uitlaat is ook niet goed. Als dit op elkaar aansluit trektie meteen bovenin wat harder.

ik heb tegen een vriend gezegd dat ik dit zou waarschijnlijk ga uitvoeren om zo dus meer power te hebben.

maar volgens hem kan je dat beter niet doen omdat hij dan minder tegendruk geeft omdat het een 2-takt motor is. ''je moet juist zoveel mogelijk tegendruk zien te creeren''.

wat denken jullie hiervan? ik zou het echt niet weten. er valt voor beiden wat te zeggen.

alvast bedankt
als je spoelpoorten hun nodige druk uitpuffen, dan gaat dit gedeeltelijk uit de uitlaat (de knal die je ook wel hoort als je het gas dicht draait of het ding uitzet) roken kan hij hierdoor ook flink doen. Dit is natuurlijk een verspilling van brandstof, Maar dat boeit ons ook niet zo veel, Wat belangrijker is is dat het power verspild. deze brandstof word namenlijk zonder rendement verbrand. De expansie zorgt ervoor dat dit ook terug geduwt word in de cilinder (als dit niet hoefde, Reden we nu allemaal met een megafoonpijp rond) De opstaande rand voorkomt dit. En tegendruk krijg je niet door een opstaande rand. Dit krijg je door de expansie, tegendruk houd in dat de onverbrande brandstof binnenblijft en de verbrande brandstof buiten.
Jah zo is het.
Gast

Bericht door Gast »

Er is verschillende malen getest met een EVO70 en EVO6 pijp. De EVO heeft ook een vierkante uitlaatpoort. Het mondstuk van de uitlaat zelf is rond. Bij het wegfrezen bleek dat er op de testbank minder vermogen gescoort werd dan met rand. Dat randje zit daar met een reden.
rossi-nr.1
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

laat of tune zelf je cilinder..

qua uitlaatpoort..dan maak je hem daarna ook pas op de uitlaat!..

en je verhaal klopt niet...je moet niet ''zoveel'' mogelijk tegendruk creeren..maar ''goede'' tegendruk..

alles hangt van elkaar af..

maar het scheelt degelijk of je poorten/flens etc allemaal mooi op elkaar aansluiten..

dan sowiezo..maar doe je dat..en je freest toch in je uitlaat poort..verdiep je in tunen en probeer meer uit zo'n cilindertje te halen. :wink:
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Carlos Keutel
forum gebruiker

Xander2000 schreef:Er is verschillende malen getest met een EVO70 en EVO6 pijp. De EVO heeft ook een vierkante uitlaatpoort. Het mondstuk van de uitlaat zelf is rond. Bij het wegfrezen bleek dat er op de testbank minder vermogen gescoort werd dan met rand. Dat randje zit daar met een reden.
Geloof je nou echt dat ik niet getest heb? Het vermogen zit hem wel degelijk verschil in, je wint er ong 0.21 pk me. En da's behoorlijk wat gezien de ingreep. Zo'n cilinder waar jij het over hebt is een veel zwaarder getunede (betere timing, meer carterdruk, meer spoelpoorten, andere uitlaattiming) Door de andere uitlaattiming heeft het uitlaatgas veel meer tijd om terug in de cilinder te gaan (met de onverbrande benzine) Dan kan hij inderdaad slechter gaan lopen, Maar een sendai die houd, zelfs met het afronden, nog onverbrand gas over in de uitlaat. Is that clear?
Jah zo is het.
rossi-nr.1
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

@ karlos keutel..

dat 0,21 pk is niet gleijk voor iedereen zo...ligt aan je freeskunsten etc..

maar een evo en een sjineze cilinder is wel iets anders..

evo hebben ze al goed gemaakt..zo'n sjinees is gewoon 4kant alleen dan fout!..

die mag best wat groter zijn etc..ga maar is meten..67% van de boring is nog een veilige factor uit me hoofd...
je kan hoger..maar dat hapt..

meet dat eerst si bij een evo..en bij een sjinees..

ik heb de sjineze cilinder 1x aan de binnenkant gezien qua foto...van beunhaas van het forum hier..

serieus om te huilen..

gr.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Carlos Keutel
forum gebruiker

rossi-nr.1 schreef:@ karlos keutel..

dat 0,21 pk is niet gleijk voor iedereen zo...ligt aan je freeskunsten etc..

maar een evo en een sjineze cilinder is wel iets anders..

evo hebben ze al goed gemaakt..zo'n sjinees is gewoon 4kant alleen dan fout!..

die mag best wat groter zijn etc..ga maar is meten..67% van de boring is nog een veilige factor uit me hoofd...
je kan hoger..maar dat hapt..

meet dat eerst si bij een evo..en bij een sjinees..

ik heb de sjineze cilinder 1x aan de binnenkant gezien qua foto...van beunhaas van het forum hier..

serieus om te huilen..

gr.
zucht, eindelijk, inderdaad om te huilen :lol: En dan de uitlaat, je vinger past er nog niet in, hmm mischien nog een howto maar dan wat geavanceerder openen :D over timing, uitlaat dikte, expansie, etc
Jah zo is het.
Gesloten