Ontsteking zonder vliegwiel
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
nee dat ligt aan het aantal ampherage(amphere) wat hij heeft
nee het is neit zo dat je na elk rondje de pits in moet om je accu te vervangen of op te laden
kan aardig wat hebben denk ik!(half uur of meer)
nee het is neit zo dat je na elk rondje de pits in moet om je accu te vervangen of op te laden
kan aardig wat hebben denk ik!(half uur of meer)
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
- rkpdude
- forum gebruiker
- Berichten: 962
- Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Dit is nou de hele truuk. Omdat je geen vliegwiel meer hebt, wek je ook geen stroom meer op, en dezo komt nu dus van een accu.Miniracer schreef:maar waarom dan 6 volt, je hebt toch zoiezo geen stroom als je geen vliegwiel hebt, je zou jouw constructie dan toch nooit kunnen aansluiten....( correct me if I`m wrong)rkpdude schreef:Ik heb een 6 volt accu getekend omdat de onsteking van een puch volgens mij 6 volt is. Maar dit is wel wisselspanning. Je kan wel 12v proberen, alleen gaat er wel een grotere stroom door de bobine lopen. Deze zal dan warmer worden, en misschien doorbranden. Je kan een bobine van een auto proberen, deze is voor 12volt gelijkspanning........
Ik zal het princiepe proberen uit te leggen.
Door de primaire spoel van de bobine laat je een stroom lopen met een bepaalde spanning. Ik ben uitgegaan van 6 volt. deze stroom loopt vanaf de accu door de primaire spoel door de contactpunten naar de massa. wanneer de punten opengaan, krijg je dmv inductie een spanningspiek in de secudaire spoel in de bobine waardoor de bougie een vonk geeft. De condensator zit er alleen om de vonk overslag tussen de contactpunten te verminderen en inbranden tegen te gaan, en spanningswisselingen op te vangen.
wanneer je dus een bobine die bedoelt is voor 6 volt een 12volt voedingsspanning aansluit zal er een grotere stroom door de primaire spoel gaan lopen, wat als resultaat heeft dat de accu sneller leeg is, en deze spoel wordt warmer, met misschien doorbranden als gevolg. De orginele bobine van puch werkt op wisselspanning en dit princiepe werkt iets anders als het hierboven beschreven verhaal. Dus raad ik een ieder aan het eerst met 6v uit te testen, en als dit onvoldoende resultaat geeft de spanning naar 12v op te voeren. Van een auto bobine weet je iig zeker dat deze voor 12 gelijkspanning gemaakt is..............................
dat bedoel ik ook p=u*irossi-nr.1 schreef:nee dat ligt aan het aantal ampherage(amphere) wat hij heeft
nee het is neit zo dat je na elk rondje de pits in moet om je accu te vervangen of op te laden
kan aardig wat hebben denk ik!(half uur of meer)
p vermogen is u spaning x i stroom (amperage)
dus groter vermogen kost meer ampere's
want stroom is variabel en spanning niet hij vraagt bijvoorbeeld
60Watt bij 6 volt dan is de stroom p/u is 60/6= 10 ampere
maar jullie zullen het beter weten ik heb er nog nooit mee gereden
Klinkt interresant! maar in dit geval gaat dat niet helemaal op
Die formule geldt bijvoorbeeld wel voor een gloeilamp. Daar is de stroom constant.
In het geval van deze onsteking, simpel gezegd laadt de accu de spoel op. De spoel wordt opgeladen met een stroom! De spoel zal magnetisch energie opslaan. Als de contactpunten opengaan dan "ontlaadt" de spoel en geeft de energie af.
De spanning over de spoel is: U = L di/dt
Het vermogen welke de spoel opneemt: E = 1/2 L I^2
De energie die opgenomen wordt uit de accu is niet constant, zoals bij een lamp, hier zeg maar pulserend met het toerental.
Het onsteken gebeurt een paar keer per seconde.. Daarmee kun je wel het vermogen uitrekenen..
Het aantal keer per seconde ontsteken x energie in Joule van de spoel (zie boven) = Vermogen in Watt.
Met de capaciteit van de accu, max toerental en stroom.. kun je nu dus de levensduur van de "accu" uitrekenen. De stroom moet je meten met een shunt en een scoop (ivm pulsen). Maar je kunt ook uitgaan van gegeven wattage van de spoel..
Succes er mee!
Die formule geldt bijvoorbeeld wel voor een gloeilamp. Daar is de stroom constant.
In het geval van deze onsteking, simpel gezegd laadt de accu de spoel op. De spoel wordt opgeladen met een stroom! De spoel zal magnetisch energie opslaan. Als de contactpunten opengaan dan "ontlaadt" de spoel en geeft de energie af.
De spanning over de spoel is: U = L di/dt
Het vermogen welke de spoel opneemt: E = 1/2 L I^2
De energie die opgenomen wordt uit de accu is niet constant, zoals bij een lamp, hier zeg maar pulserend met het toerental.
Het onsteken gebeurt een paar keer per seconde.. Daarmee kun je wel het vermogen uitrekenen..
Het aantal keer per seconde ontsteken x energie in Joule van de spoel (zie boven) = Vermogen in Watt.
Met de capaciteit van de accu, max toerental en stroom.. kun je nu dus de levensduur van de "accu" uitrekenen. De stroom moet je meten met een shunt en een scoop (ivm pulsen). Maar je kunt ook uitgaan van gegeven wattage van de spoel..
Succes er mee!
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Koen schreef:Klinkt interresant! maar in dit geval gaat dat niet helemaal op
Die formule geldt bijvoorbeeld wel voor een gloeilamp. Daar is de stroom constant.
In het geval van deze onsteking, simpel gezegd laadt de accu de spoel op. De spoel wordt opgeladen met een stroom! De spoel zal magnetisch energie opslaan. Als de contactpunten opengaan dan "ontlaadt" de spoel en geeft de energie af.
De spanning over de spoel is: U = L di/dt
Het vermogen welke de spoel opneemt: E = 1/2 L I^2
De energie die opgenomen wordt uit de accu is niet constant, zoals bij een lamp, hier zeg maar pulserend met het toerental.
Het onsteken gebeurt een paar keer per seconde.. Daarmee kun je wel het vermogen uitrekenen..
Het aantal keer per seconde ontsteken x energie in Joule van de spoel (zie boven) = Vermogen in Watt.
Met de capaciteit van de accu, max toerental en stroom.. kun je nu dus de levensduur van de "accu" uitrekenen. De stroom moet je meten met een shunt en een scoop (ivm pulsen). Maar je kunt ook uitgaan van gegeven wattage van de spoel..
Succes er mee!
D'r klopt wat niet, als eerste het verhaal over de werking van de ontsteking van RKPdude, de condensator zit er niet alleen in om de spanningspieken op te vangen en het inbranden van de contactpunten tegen te gaan!!
de condensator is diegene die ervoor zorgt dat de spanning die nodig is voor de vonk (zo'n 10.000 volt) aanwezig is
dit sluit gelijk aan bij het verhaal van Koen, de spoel ontlaad niet, de condensator ontlaad, het mooie van een vliegwielonsteking is, bij 1 omwenteling is er door de vorming van het magnetich veld voldoende spanning in de condensator aanwezig om de vonk te vormen!!
het toerental van de motor heeft wel invloed op de sterkte van het magnetich veld in de spoel, dit effect heb je nodig omdat de condensator , tijdens het stijgen van het toerental, steeds sneller op moet laden!!
het lastige nu is, als je een accu wilt gebruiken, de condensator moet bij hoge toerentallen steeds sneller worden opgeladen, dit geeft problemen!!
'k heb 't vanavond geprobeerd met 3 (volle) accu's
eerst de 7.2V 1700Mili ampere, deze ging nog geen minuut mee, blokje liep wel goed, en inderdaad een belachelijk snelle gasreactie!!
de accu werd wel erg heet, het plastic om de accu was gesmolten!!
daarna een 6 volts scooteraccu, met 4Amp/h deze ging zeker 35 minuten mee, bijzonder lang!! zou op zich voldoende zijn
maar, wel een hete accu(kweenie of een accu zo lang meegaat)
daarna hebben we nog een autoaccu achter op de mini geknoopt!!
hier een half uur mee gereden, daarna gaf de accu nog gewoon 12.4 volt af met een accutester!! (de auto accu heeft een capaciteit van 48Amp/h)
dus, het werkt absoluut, alleen word een accu behoorlijk vreemd belast, waardoor deze erg heet wordt, maar absoluut een keer aan te raden, al is het alleen maar om de sensatie van acceleratie te voelen!!
Groeten, Wim
- rkpdude
- forum gebruiker
- Berichten: 962
- Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Ik citeer uit het technisch zakboekje van het vam:
De condensator dient voor: 1 het sneller doen veranderen van het magnetisch veld, waardoor een zeer hoge inductie spanning in de secundaire spoel onstaat. 2 het voorkomen van het overspringen van de zelfinductiestroom tussen de onderbreker punten, waardoor deze kontacten tegen inbranden worden beschermd.
@Wim. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ampere er door je bobine loopt. Normaal is dit ongeveer 3 ampere. Dit is een aardige stroom en dus een beetje teveel voor je kleine accu'tje. Je moet dus proberen deze stroom zo laag mogelijk te houden, zodat hij toch nog een vonk geeft. Dit kun je doen door een voorschakel weerstand in je schakeling op te nemen. Dan moet je denken aan 1 tot 10 ohm. watvoor bobine heb je gebruikt?
Ik heb mijn plaatje aan het begin van het topic een beetje veranderd.......
De condensator dient voor: 1 het sneller doen veranderen van het magnetisch veld, waardoor een zeer hoge inductie spanning in de secundaire spoel onstaat. 2 het voorkomen van het overspringen van de zelfinductiestroom tussen de onderbreker punten, waardoor deze kontacten tegen inbranden worden beschermd.
@Wim. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ampere er door je bobine loopt. Normaal is dit ongeveer 3 ampere. Dit is een aardige stroom en dus een beetje teveel voor je kleine accu'tje. Je moet dus proberen deze stroom zo laag mogelijk te houden, zodat hij toch nog een vonk geeft. Dit kun je doen door een voorschakel weerstand in je schakeling op te nemen. Dan moet je denken aan 1 tot 10 ohm. watvoor bobine heb je gebruikt?
Ik heb mijn plaatje aan het begin van het topic een beetje veranderd.......
Een weerstand is zeker nodig! De accu wordt n.m. elke keer eventjes kortgesloten.. Als de spoel "opgeladen" is, neemt deze "geen" energie meer op (alleen inwendige weerstand).. De rest van de stroom loopt dan naar aarde.. De tijd hoe lang deze stroom naar aarde loopt is afhankelijk van het toerental.. De bobine wordt dan ook extra warm door de hoge kortsluit stroom. Zeker met een accu kan deze groot zijn..
Dit verklaart dat de accu's warm worden.. Deze ene accu kan er beter tegen als de andere.
De waarde van de weerstand moet je eigenlijk zo bepalen dat er net genoeg stroom loopt om de bobine op te laden, binnen twee vonken bij max toerental.
Ik zal eens een proefje doen op mijn werk. Kan dan alles meten en een weerstandswaarde bepalen. Ik gebruik dan een switcher in plaats van de contact punten, kan dan toerental zo regelen.. test en meet iets makkelijker..
Dit verklaart dat de accu's warm worden.. Deze ene accu kan er beter tegen als de andere.
De waarde van de weerstand moet je eigenlijk zo bepalen dat er net genoeg stroom loopt om de bobine op te laden, binnen twee vonken bij max toerental.
Ik zal eens een proefje doen op mijn werk. Kan dan alles meten en een weerstandswaarde bepalen. Ik gebruik dan een switcher in plaats van de contact punten, kan dan toerental zo regelen.. test en meet iets makkelijker..
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
[quote="rkpdude"]Ik citeer uit het technisch zakboekje van het vam:
De condensator dient voor: 1 het sneller doen veranderen van het magnetisch veld, waardoor een zeer hoge inductie spanning in de secundaire spoel onstaat. 2 het voorkomen van het overspringen van de zelfinductiestroom tussen de onderbreker punten, waardoor deze kontacten tegen inbranden worden beschermd.
@Wim. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ampere er door je bobine loopt. Normaal is dit ongeveer 3 ampere. Dit is een aardige stroom en dus een beetje teveel voor je kleine accu'tje. Je moet dus proberen deze stroom zo laag mogelijk te houden, zodat hij toch nog een vonk geeft. Dit kun je doen door een voorschakel weerstand in je schakeling op te nemen. Dan moet je denken aan 1 tot 10 ohm. watvoor bobine heb je gebruikt?
hoi
okee 'k ben overtuigd, ik haalde diverse ontstekingstypes door elkaar, denk ik!
'k heb een bobine en condensator gebruikt van een 1 pk grasmaaiermotor, 'k heb net gekeken, maar, er staat totaal niets op!
'k zal volgende week een keer de amperetang van m'n werk meenemen, en zo de stroom meten!
Ggrrttzz
Wim
De condensator dient voor: 1 het sneller doen veranderen van het magnetisch veld, waardoor een zeer hoge inductie spanning in de secundaire spoel onstaat. 2 het voorkomen van het overspringen van de zelfinductiestroom tussen de onderbreker punten, waardoor deze kontacten tegen inbranden worden beschermd.
@Wim. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ampere er door je bobine loopt. Normaal is dit ongeveer 3 ampere. Dit is een aardige stroom en dus een beetje teveel voor je kleine accu'tje. Je moet dus proberen deze stroom zo laag mogelijk te houden, zodat hij toch nog een vonk geeft. Dit kun je doen door een voorschakel weerstand in je schakeling op te nemen. Dan moet je denken aan 1 tot 10 ohm. watvoor bobine heb je gebruikt?
hoi
okee 'k ben overtuigd, ik haalde diverse ontstekingstypes door elkaar, denk ik!
'k heb een bobine en condensator gebruikt van een 1 pk grasmaaiermotor, 'k heb net gekeken, maar, er staat totaal niets op!
'k zal volgende week een keer de amperetang van m'n werk meenemen, en zo de stroom meten!
Ggrrttzz
Wim
Je kunt de stroom die nodig is om de bobine te laden niet meten met een amperetang. Deze is niet zeker snel genoeg..
En sommige zijn niet geschikt voor DC-stroom.
Je krijgt een soort "gemiddelde" waarde van laadstroom en kortsluitstroom.. Je kunt daarmee niet bepalen hoe groot de weerstand moet zijn. Wel als je een weerstand in serie hebt staan, hoe lang de accu het vol houdt.
Het is een gelijkstroom, deze kun je dus makkelijker meten met een kleine weerstand en een scoop.. Ik heb geen bobine hier op mijn werk.
Anders had ik een plaatje kunnen laten zien hoe de stroom eruitziet in de tijd.. en een waarde kunnen bepalen, zodat je nog een maximale vonk hebt bij bv 10000 toeren..
En sommige zijn niet geschikt voor DC-stroom.
Je krijgt een soort "gemiddelde" waarde van laadstroom en kortsluitstroom.. Je kunt daarmee niet bepalen hoe groot de weerstand moet zijn. Wel als je een weerstand in serie hebt staan, hoe lang de accu het vol houdt.
Het is een gelijkstroom, deze kun je dus makkelijker meten met een kleine weerstand en een scoop.. Ik heb geen bobine hier op mijn werk.
Anders had ik een plaatje kunnen laten zien hoe de stroom eruitziet in de tijd.. en een waarde kunnen bepalen, zodat je nog een maximale vonk hebt bij bv 10000 toeren..