banden ..

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Gebruikersavatar
mark#41
forum gebruiker
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo 02 nov 2005, 18:53
Locatie: heerenveen
Contacteer:

Bericht door mark#41 »

Rubber op pikken doet een band alleeen als ie een tehard compound heeft en dus niet snelgenoeg opwarmt/warm word.
Anders gezegt de band "neemt niet af".
Een t40 heeft met deze temperaturen op een indoor baan inderdaad dit verschijnsel overigens zolang je rijd is er geen probleem,maar na afkoeling en opnieuw rijden ervaar dat als onstabiel en hobbelen door de opgepikte "marbels".
Met een verfbrander en een verf krabber kun je de opgepikte laag weer snel weg halen.
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

mark#41 schreef:Rubber op pikken doet een band alleeen als ie een tehard compound heeft en dus niet snelgenoeg opwarmt/warm word.
Anders gezegt de band "neemt niet af".
Een t40 heeft met deze temperaturen op een indoor baan inderdaad dit verschijnsel overigens zolang je rijd is er geen probleem,maar na afkoeling en opnieuw rijden ervaar dat als onstabiel en hobbelen door de opgepikte "marbels".
Met een verfbrander en een verf krabber kun je de opgepikte laag weer snel weg halen.
Dat is nou een leuke, goede tip.

Bedankt

Niels
Gebruikersavatar
antonie
forum gebruiker
Berichten: 707
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
Minibike:: zelfbouw
Locatie: haaksbergen
Contacteer:

Bericht door antonie »

mark#41 schreef:De tekening van de getoonde band van chinees lubber :mrgreen: duid ten eerste op te lage banden spanning of het moet mede door het ruwe soort asfalt zijn.
Puur nieuwsgierig,naar wat is je gewicht en wat voor bandenspanning rijd je mee?
ik heb met twee bikes gereden,zowel met de mijne als die van john w.
beide banden staan op de zelfde bandenspanning en toch zit er duidelijk verschil in bandenslijtage,beide banden zijn chinees alleen die van mij zijn een ander merk.
de banden van john w zien er beduidend beter uit als de mijne terwijl de rijstijl hetzelfde is.
er zit onderling dus verschil in kwaliteit kwa rubber betreft.
zo zag mijn band er uit na een dag demo rijden in geulle.
Afbeelding
het kan inderdaad iets te maken hebben met het soort asfalt wat in nijverdal ligt in combinatie met mijn rijstijl.
rondetijden zijn na wat aanpassingen aan de bike een stuk sneller geworden,eerst was ik de grens :oops: ,nu zijn de chinese bandjes de grens :P
om te beginnen zijn chinese bandjes perfect maar als de rondetijden omhoog gaan krijgen ze toch wat probleempjes(kosten ook relatief weinig)

rubber oppikken en daarna weer de baan opgaan veroorzaakt inderdaad wat onstabiel gedrag,vooral als je probeert een bocht hard te nemen,oftewel een kromme voetsteun en wat krassen op je bike verder en je weet dat ook weer.
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Jvdw#59

Bericht door Jvdw#59 »

Mij lijkt een voorband achter geen gek idee voor een minibike..?
Als je zo daadwerkelijk makkelijker door bochten komt..

Een bredere achterband zorgt voor goede vermogensafgifte; voor de meeste minibikes lijkt mij voordeel in bochtensnelheid handiger dan voordeel bij acceleratie bochtuit.
Bij de snellere zelfbouwers (en modifieds) is dat een beetje andersom denk ik.. Kijk naar MotoGP 125cc en 1000cc; niet erg dik en juist dikker achter in verhouding tot voor.

Waar blijven de mooie theorieën van de techneuten/natuurkundigen over banden? :wink:
Gebruikersavatar
antonie
forum gebruiker
Berichten: 707
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
Minibike:: zelfbouw
Locatie: haaksbergen
Contacteer:

Bericht door antonie »

hoe breder de achterband,hoe meer vierkante mm/cm rubber op de weg staat.
hierdoor is het contactvlak met de weg groter zodat je meer pk op de weg kunt zetten,nadeel is alleen dat je de motor moeilijker kunt omleggen.
de pk van een minibike zijn niet dusdanig dat je er een brede band moet gaan gebruiken.
zal als voorbeeld mijn eigen suzuki sv 1000 pakken.
voorband :120/70 ZR17
achterband:190/50 ZR17
minibike achterband 110 breedt
breedtemaatvoering is gelijk
dus wat bij een minibike een achterband is,is bij mijn motor bijna een voorband.
klein verschil is alleen dat mijn motor 200 kg weegt en ongeveer 120 pk levert met een max koppel van 102 Nm/7.500 t.p.m.

als je de banden van een minibike bekijkt zul je zien dat het loopvlak van een voorband verder doorloopt als bij een achterband(dus meer de hoek om).
bij de chinese bandjes is dit het geval,hoe het bij de wat betere banden is weet ik niet,maar zal waarschijnlijk het zelfde zijn.
mede hierdoor kun je de bike nog wat platter gooien.
pk van een minibike zijn niet echt "indrukkwekkend",dus ik denk dat de breedte van je banden meer een persoonlijke voorkeur is.

Waar blijven de mooie theorieën van de techneuten/natuurkundigen over banden?
bij deze,nu de rest :wink:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

hey..

ik d8 ook meer opp. is meer grip etc, toch zijn de meningen daarover verdeelt.

dit is bijv wel een interessant topic.

veel lees/leerplezier! :wink:

http://forum.scooterforum.net/forum/sho ... ip+tractie[/url]
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
mark#41
forum gebruiker
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo 02 nov 2005, 18:53
Locatie: heerenveen
Contacteer:

Bericht door mark#41 »

We gaan een stapje verder,als je een bocht instuurt en de motor goed plat legt en daarbij de motor zolang mogelijk plat probeert te houden bij het uit accelereren zal de motor sneller op trekken[als je koppeling goed afgesteld staat tenminste] .Als je koppeling aangrijpt en je motor bevind zich in de goeie powerband[ koppel] dan zorgt de kleinere diameter die de zijkant van je band heeft voor een kortere gearing [overbreng verhouding] immers de zijkant van je band heeft een kortere afrol lengte.
Naarmate je de motor rechter zet neemt de afrol lengte van je band ook weer toe.
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7537
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Hey mensen ...

Ik wou nog even een vraag stellen over de banden nu alleen over Chinees rubber en t41 slicks ...

Maar nu heb ik het idee dat als mijn chinese bandjes erg warm worden dat ze dan juist minder goed gaan presteren ..

Op een gegeven moment leek het net of mijn bubber op de band verschoof :shock: :? :shock:

De banden deden het goed totdat ik het tempo ff flink ging opvoeren en ze werden slechter en slechter ?

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor of een andwoord ?

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
suzuki gsxr750

Bericht door suzuki gsxr750 »

ik rijd nu sinds kort met een PMT voorband en een chinees(soft compound) SMAL achterbandje, en hier voor had ik een brede PMT achterband. maar ik moet zeggen dat ik het met de smalle achterband beter vind rijden, je kunt hem platter gooien in de bochten! :D
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7537
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

ja maar is het nu zo dat het rubber van een chinees "slap" word als je er snel mee rijd ?

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
suzuki gsxr750

Bericht door suzuki gsxr750 »

ik zelf heb daar geen last van! ze zullen inderdaad wel sneller slijten maar daar is de prijs ook na uiteraard! ik zou het gewoon doen! :)
racertje

Bericht door racertje »

ik heb het ook al eens vaker gehoord van chinese banden..
eerst warm rijden voor wat grip, en als je ff met grip rijdt wordt het weer minder.... heb er zelf geen ervaring mee.

er zijn natuurlijk wel veel verschillende chinese banden he :!:

en even over dan banden oppervlak verhaal bij een bredere achterband, hij is breder, je heb dus meer cm2, maar kan je ook meer gebruik maken van de extra cm2 in een bocht dan??
je veranderd het contactvlak met het asvalt toch niet... dan kan lijkt mij alleen veranderd worden door de bandgrootte (inch maat) en de vorm van je band.(hiermee bedoel ik bijv het verschil tussen een chinees voorbandje en een pmt 110 achterband..deze verschillen nogal van vorm!)

volgens mij worden de smalle achterbandjes alleen maar gebruikt om korte banen met krappe bochten omdat je bikeje wat wendbaarder wordt.

:roll: ja tis al laat en misschien klopt het niet :roll:
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7537
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Hey ,

Op mijn bike die ik nu aan het bouwen ben zet ik zeker t41 slick's ... dat lijkt me het veiligst :P

ik ben het zeker eens met de stelling dat je wendbaarder bent met 90v / 90a ... maar je zal niet sneller gaan door 90v en 110 achter te leggen en op niet zulke strakke bochten moet het ook doenbaar zijn om daar goed doorheen te komen :roll:

Maar aan de andere kant als je kijkt naar rossi ( valentino :wink: ) die rijd ook niet met de zelfde breedte voor en achter op de motor , misschien wel hoog gezocht maar als die super snelle jongens het niet doen dan zal het ook wel niet voordelig zijn :?

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
wimgrob
forum gebruiker
Berichten: 425
Lid geworden op: di 01 apr 2003, 19:05
Locatie: Blaricum n.h.

bandenmaat

Bericht door wimgrob »

Wij rijden indoor vrijwel altijd voor en achter met de bandenmaat 90 van het merk PMT.
Door de smallere achterband is je mini veel wendbaarder , de rondentijden worden meetbaar sneller en het vermogen is dermate laag van een minibike dat je het verschil in contactoppervlak van de band niet merkt.
Walter kampioen 2009 SBO pitbike -10pk klasse, 2010 rijden we pitbike open !!!
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7537
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: bandenmaat

Bericht door Lg tweewielers »

wimgrob schreef:Wij rijden indoor vrijwel altijd voor en achter met de bandenmaat 90 van het merk PMT.
Door de smallere achterband is je mini veel wendbaarder , de rondentijden worden meetbaar sneller en het vermogen is dermate laag van een minibike dat je het verschil in contactoppervlak van de band niet merkt.
Ik hoorde al dat je dat zei in harderwijk :wink:

Je wou me die oude banden nog verkopen :P als ik geld bij me had had ik ze gekocht :wink:

Maar wim , denk je ook dat chinees rubber "verschuift" op de band zelf door de slechte kwaliteit of doen de PMT bandjes dat ook wel wat .

Ik ging op een gegeven moment bijna elke bocht eruit omdat ik ze te snel nam voor de banden :?

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie