van je maxi cilinder een watergekoelde maken (heel simpel)
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Heeye tip voor de Radiateur!!!!
je weet wel in de computerwereld hebben ze tegenwoordig Waterkoeling..
das om de proccesor te koelen. maarjah dat boeid niet.
wat wel boeit, is dat deze radiateuren heel klein zijn ongeveer 12,5 bij 20 cm das erg leuk voor op een minibike. als je ook gebruikt maakt van lucht/water koeling..
Groeten Markie
je weet wel in de computerwereld hebben ze tegenwoordig Waterkoeling..
das om de proccesor te koelen. maarjah dat boeid niet.
wat wel boeit, is dat deze radiateuren heel klein zijn ongeveer 12,5 bij 20 cm das erg leuk voor op een minibike. als je ook gebruikt maakt van lucht/water koeling..
Groeten Markie
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Waarom haal je de koelribben eraf??? Als je ze erop laat zitten, of gladfreesd en een deel erop laat zitten, en dan die kubus ertegenaan maakt koelt ie veel beter natuurlijk he!
Een radiateur moet er zeker weten wel op, en ook een reservoir. Als dat water heet word, wordt het gasvormig, en neemt het veel meer ruimte in, waar laat je dat? In dat reservoir!
Maar is het niet makkelijker om een bestaande watergekoelde cilinder te nemen? Zullen er vast wel zijn die erop passen/pas te maken zijn...
Een radiateur moet er zeker weten wel op, en ook een reservoir. Als dat water heet word, wordt het gasvormig, en neemt het veel meer ruimte in, waar laat je dat? In dat reservoir!
Maar is het niet makkelijker om een bestaande watergekoelde cilinder te nemen? Zullen er vast wel zijn die erop passen/pas te maken zijn...
allemaal andere slag waar je weer aanpassingen voor moet doen.
reservoir en waterpomp heb je in eigenlijk niet eens nodig, gewoon een slang heen naar een radiateur en een slang terug. Doordat het warm wordt stijgt het vanzelf naar boven en nadat het door de radiateur is geweest weer naar beneden.
Wel je slangen goed plaatsen natuurlijk...
reservoir en waterpomp heb je in eigenlijk niet eens nodig, gewoon een slang heen naar een radiateur en een slang terug. Doordat het warm wordt stijgt het vanzelf naar boven en nadat het door de radiateur is geweest weer naar beneden.
Wel je slangen goed plaatsen natuurlijk...
Je vergeet nu een paar dingen Dave!
Waar laat je je inlaat? Als je een membraan op je carter maakt het je daar natuurlijk geen last van maargoed.
Uitlaat geld hetzelfde voor!
Je moet dan ook een watergekoelde kop hebben, want anders stop je de luchtstroom langs de kop en heb je een probleem.
Slag aanpassen hoeft niet in alle gevallen zo dramatisch te zijn.
Zijn ook scoots met een slag van ongeveer 41,4 mm d8 ik.
Leuk bedacht maar volgens mij gaat dit niet zo makkelijk werken...
Waar laat je je inlaat? Als je een membraan op je carter maakt het je daar natuurlijk geen last van maargoed.
Uitlaat geld hetzelfde voor!
Je moet dan ook een watergekoelde kop hebben, want anders stop je de luchtstroom langs de kop en heb je een probleem.
Slag aanpassen hoeft niet in alle gevallen zo dramatisch te zijn.
Zijn ook scoots met een slag van ongeveer 41,4 mm d8 ik.
Leuk bedacht maar volgens mij gaat dit niet zo makkelijk werken...
Mja, dit slaat imo nergens op...Bram schreef:ja moet toch wat hehskillalot schreef:Whahaha, die bram... prutsor! Maar ehhhh... ook al hier te vinden zie ik...
alleen zonder radiateur werkt wel iig, er zijn ook puchkoppen die zo werken
en @Jopie: welke scoots dan precies? Wel watergekoeld natuurlijk.
Puchkoppen zijn luchtgekoeld, dus geen radiateur maar luchtstroom.
Je stopt nu de luchtstroom en vervangt hem door de waterstroom.
Er blijft dus steeds verse (koele) lucht aanstromen en het water blijft opwarmen zonder radiateur met alle gevolgen vandien.
Wel een radiateurtje ertussen dus!!
Qua scoots moet je het eens zoeken in de hoek van de X8R..
typo... het moest zonder pomp en reservoir zijn...Jopie schreef:Mja, dit slaat imo nergens op...Bram schreef:ja moet toch wat hehskillalot schreef:Whahaha, die bram... prutsor! Maar ehhhh... ook al hier te vinden zie ik...
alleen zonder radiateur werkt wel iig, er zijn ook puchkoppen die zo werken
en @Jopie: welke scoots dan precies? Wel watergekoeld natuurlijk.
Puchkoppen zijn luchtgekoeld, dus geen radiateur maar luchtstroom.
Je stopt nu de luchtstroom en vervangt hem door de waterstroom.
Er blijft dus steeds verse (koele) lucht aanstromen en het water blijft opwarmen zonder radiateur met alle gevolgen vandien.
Wel een radiateurtje ertussen dus!!
Qua scoots moet je het eens zoeken in de hoek van de X8R..
dom van me... maja ik zal eens wat info zoeken over die x8r.
En verder weet ik wel waar ik over praat, anders zou ik geen mod/admin zijn op puchfora.
DaBramba toevallig?
Wist niet dat je ook hier zat .
Zonder pomp en reservoir kan in theorie ook idd.
Warm water gaat omhoog, door de radiateur, koelt af en gaat weer naar beneden.
Het enige probleem is dit vaak niet snel genoeg gaat en de cilinder alsnog behoorlijk heet word.
Het is dus eigenlijk altijd beter om er wel een pomp tussen te zetten en een reservoirtje voor de veiligheid.
De Honda X8R heeft naar mijn weten een slag van 41,4 mm oid.
Ik weet alleen niet of die ook watergekoeld zijn.
Jopie
Wist niet dat je ook hier zat .
Zonder pomp en reservoir kan in theorie ook idd.
Warm water gaat omhoog, door de radiateur, koelt af en gaat weer naar beneden.
Het enige probleem is dit vaak niet snel genoeg gaat en de cilinder alsnog behoorlijk heet word.
Het is dus eigenlijk altijd beter om er wel een pomp tussen te zetten en een reservoirtje voor de veiligheid.
De Honda X8R heeft naar mijn weten een slag van 41,4 mm oid.
Ik weet alleen niet of die ook watergekoeld zijn.
Jopie