van je maxi cilinder een watergekoelde maken (heel simpel)

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

als mijn 2e mini af is zal ik de fotos van mijn cilinder+koelsysteem plaatsen is helemaal t zelfde als op de tekening en ik maak nog eff een 2e tekening waar je de details allemaal goed kan zien
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Heeye tip voor de Radiateur!!!!

je weet wel in de computerwereld hebben ze tegenwoordig Waterkoeling..
das om de proccesor te koelen. maarjah dat boeid niet. :wink:
wat wel boeit, is dat deze radiateuren heel klein zijn ongeveer 12,5 bij 20 cm das erg leuk voor op een minibike. als je ook gebruikt maakt van lucht/water koeling.. :)

Groeten Markie
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

:D goed idee was ik zelf nog niet opgekomen :mrgreen:
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gast

Bericht door Gast »

Stuur ze ff naar DJ_CooPeR@pandora.be dan zet ik ze erop is zo gebeurt normaal.
:)
Gast

Bericht door Gast »

zou dit ook werke met een tomos cil aangezien het menbraam¿
Gast

Bericht door Gast »

wil je oook een foto naar mij sturen?

thommy125@hotmail.com
Gast

Bericht door Gast »

Waarom haal je de koelribben eraf??? Als je ze erop laat zitten, of gladfreesd en een deel erop laat zitten, en dan die kubus ertegenaan maakt koelt ie veel beter natuurlijk he!

Een radiateur moet er zeker weten wel op, en ook een reservoir. Als dat water heet word, wordt het gasvormig, en neemt het veel meer ruimte in, waar laat je dat? In dat reservoir!

Maar is het niet makkelijker om een bestaande watergekoelde cilinder te nemen? Zullen er vast wel zijn die erop passen/pas te maken zijn...
Gast

Bericht door Gast »

allemaal andere slag waar je weer aanpassingen voor moet doen.

reservoir en waterpomp heb je in eigenlijk niet eens nodig, gewoon een slang heen naar een radiateur en een slang terug. Doordat het warm wordt stijgt het vanzelf naar boven en nadat het door de radiateur is geweest weer naar beneden.
Wel je slangen goed plaatsen natuurlijk...
Gast

Bericht door Gast »

Whahaha, die bram... prutsor! Maar ehhhh... ook al hier te vinden zie ik...
Jopie

Bericht door Jopie »

Je vergeet nu een paar dingen Dave!
Waar laat je je inlaat? Als je een membraan op je carter maakt het je daar natuurlijk geen last van maargoed.
Uitlaat geld hetzelfde voor!
Je moet dan ook een watergekoelde kop hebben, want anders stop je de luchtstroom langs de kop en heb je een probleem.
Slag aanpassen hoeft niet in alle gevallen zo dramatisch te zijn.
Zijn ook scoots met een slag van ongeveer 41,4 mm d8 ik.

Leuk bedacht maar volgens mij gaat dit niet zo makkelijk werken...
Gast

Bericht door Gast »

skillalot schreef:Whahaha, die bram... prutsor! Maar ehhhh... ook al hier te vinden zie ik...


ja moet toch wat heh :P

alleen zonder radiateur werkt wel iig, er zijn ook puchkoppen die zo werken :P

en @Jopie: welke scoots dan precies? Wel watergekoeld natuurlijk.
Jopie

Bericht door Jopie »

Bram schreef:
skillalot schreef:Whahaha, die bram... prutsor! Maar ehhhh... ook al hier te vinden zie ik...


ja moet toch wat heh :P

alleen zonder radiateur werkt wel iig, er zijn ook puchkoppen die zo werken :P

en @Jopie: welke scoots dan precies? Wel watergekoeld natuurlijk.


Mja, dit slaat imo nergens op...
Puchkoppen zijn luchtgekoeld, dus geen radiateur maar luchtstroom.
Je stopt nu de luchtstroom en vervangt hem door de waterstroom.
Er blijft dus steeds verse (koele) lucht aanstromen en het water blijft opwarmen zonder radiateur met alle gevolgen vandien.
Wel een radiateurtje ertussen dus!!
Qua scoots moet je het eens zoeken in de hoek van de X8R..
Gast

Bericht door Gast »

Jopie schreef:
Bram schreef:
skillalot schreef:Whahaha, die bram... prutsor! Maar ehhhh... ook al hier te vinden zie ik...


ja moet toch wat heh :P

alleen zonder radiateur werkt wel iig, er zijn ook puchkoppen die zo werken :P

en @Jopie: welke scoots dan precies? Wel watergekoeld natuurlijk.


Mja, dit slaat imo nergens op...
Puchkoppen zijn luchtgekoeld, dus geen radiateur maar luchtstroom.
Je stopt nu de luchtstroom en vervangt hem door de waterstroom.
Er blijft dus steeds verse (koele) lucht aanstromen en het water blijft opwarmen zonder radiateur met alle gevolgen vandien.
Wel een radiateurtje ertussen dus!!
Qua scoots moet je het eens zoeken in de hoek van de X8R..


typo... het moest zonder pomp en reservoir zijn... :roll:

dom van me... maja ik zal eens wat info zoeken over die x8r.

En verder weet ik wel waar ik over praat, anders zou ik geen mod/admin zijn op puchfora.
Jopie

Bericht door Jopie »

DaBramba toevallig?

Wist niet dat je ook hier zat :) .

Zonder pomp en reservoir kan in theorie ook idd.
Warm water gaat omhoog, door de radiateur, koelt af en gaat weer naar beneden.
Het enige probleem is dit vaak niet snel genoeg gaat en de cilinder alsnog behoorlijk heet word.
Het is dus eigenlijk altijd beter om er wel een pomp tussen te zetten en een reservoirtje voor de veiligheid.

De Honda X8R heeft naar mijn weten een slag van 41,4 mm oid.
Ik weet alleen niet of die ook watergekoeld zijn.

Jopie
Gast

Bericht door Gast »

Yup, DaBramba op puchforum. :lol:

zit hier eigenlijk net pas, misschien een minibike bouwen en puch verkopen :P

een vriend heeft nog een x8rs staan, ff vragen aan hem of het LC is of AC :)
Gesloten